Jo
door JokeSk55 May 16, 2018 om 20:56
Auto & vervoer
Rolstoel op de fietsendrager meenemen

Sinds kort hebben ik een 'aangepaste' rolstoel nodig die mijn benen moeten vervangen. ????????
Nu vraag ik me af of ik de rolstoel opgevouwen bevestigd de fietsendrager, op de trekhaak van de auto mee kan nemen.
Wie kan me aan een antwoord of oplossing helpen?
Ik heb ook al een speciale rolstoeltableau voor op de trekhaak gezien maar die is wel heel duur.

Met hartelijke groet,
Joke Staal ????

10992 15 Rapporteer

simon55
door simon55 - May 16, 2018 om 21:01
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Neemt u eens contact op met de RDW of ANWB, die kunnen u vast beter van dienst zijn

Jo
door JokeSk55 Aug 27, 2018 om 22:19
20 Antwoorden / 2 Vragen

Simon55; Ze konden me niet helpen.

marita5
door marita5 - May 16, 2018 om 21:07
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jokesk55 ,

Lees hier eens , misschien kunt u een vergoeding krijgen via WMO van de gemeente . of WLZ klik op de rode regel .

https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/hulpmiddelen/rolstoeldragers-op-trekhaak/

Jo
door JokeSk55 Aug 27, 2018 om 22:21
20 Antwoorden / 2 Vragen

Onze gemeente verleent geen hulp in ditsoort zaken.
Wel een stoel maar geen rolstoeldrager voor op de trekhaak.

Ge
door Genee - May 16, 2018 om 21:07
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@Marita5 was iets eerder met de link.

ne
door neodutchio - May 16, 2018 om 21:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een fietsendrager is ontworpen om fietsen mee te vervoeren. Wellicht zal 1 wiel van de rolstoel in een beugel passen, maar dan zal je met spanbanden moeten zorgen dat de rolstoel veilig staat. Dat is niet een veilige oplossing.
Probeer de tip van Marita5, met een vergoeding vanuit het WMO zal het wat minder duur worden.

Jo
door JokeSk55 May 17, 2018 om 18:59
20 Antwoorden / 2 Vragen

Vanuit de de WMO in onze gemeente wordt een rolstoeldrager niet vergoed.

Ik kan wel met een aangepaste  taxi mee maar die brengt me niet 400 Km verderweg naar familie en vrienden.

ne
door neodutchio May 17, 2018 om 19:06
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht tweedehands, of bv een bagagedrager voor op de trekhaak. Dit is te vergelijken met bv wat een transportfiets aan de voorkant heeft. Hier kunnen normaal koffers op gezet worden, maar een rolstoel zal ook lukken. Aan de achterbeugels kan je de rolstoel met spanbanden vastzetten. Zo staat die steviger dat met een fietsendrager.

be
door beloe - May 17, 2018 om 08:05
26 Antwoorden / 4 Vragen

Het mag wel,in opgevouwde toestand is die zelfs kleiner als een fiets.
Practisch gezien zal het een ander verhaal zijn,er zijn enkele aanpassingen nodig om de rolstoel gebruiksvriendelijk te monteren op de fietsendrager.

holstein
door holstein - May 17, 2018 om 09:15
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je zal iemand kunnen vragen om de drager iets aan te passen, dat zal de grootste klus niet zijn toch?

edrick3
door edrick3 - May 17, 2018 om 10:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu vraag ik me af of ik de rolstoel opgevouwen bevestigd de fietsendrager, op de trekhaak van de auto mee kan nemen.
Ja, maar dat vereist enige aanpassing en/of een speciale drager.
Heb je hier al gekeken? En hier?
Kost inderdaad een paar centen, maar zoals al angegeven: neem eens contact op met de Gemeente.

Jo
door JokeSk55 May 17, 2018 om 18:56
20 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is de benodigde officieële rolstoeldrager, voor onze auto,  tegen de 1000 Euro wat niet door de gemeente/WMO vergoed wordt. Helaas kan ik het bedrag niet opbrengen en zoek nu een alternatief.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2018 om 21:27
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Op een stevige fietsdrager kan ook een rolstoel worden vervoerd. Ik doel dan op een fietsdrager waar 2 of meer fietsen op kunnen. Zie verder de al geven tips m.b.t ANWB en andere m.b.t. vergoedigsmogelijkheden.

An
door Anneke van Roode - Jul 21, 2018 om 15:13
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Joke,

Ik weet niet of je inmiddels al een oplossing hebt gevonden.
Misschien is dit wat?
https://link.marktplaats.nl/m1305843346
Wij verkopen onze rolstoeldrager omdat we een andere auto hebben gekocht en daar zit helaas geen trekhaak op.

Met vriendelijke groet,
Anneke van Roode.

marita5
door marita5 - Jul 21, 2018 om 15:41
11494 Antwoorden / 15 Vragen
Jo
door JokeSk55 Aug 27, 2018 om 22:18
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Anneke/MaritasJammer dat ik de afgelopen 2 maanden ben wezen revalideren en op vakantie ben geweest en daardoor je reactie heb gemist. :(

Nu blijf ik toch nog op reacties hopen.

De stoel kunnen we uit elkaar halen maar dat is heel wat werk en aangezien de stoel grote dan gemiddeld is blijft het moeilijk in de auto te tillen voor mijn man. (71 jaar en een paar openhartoperaties en stentsoperaties ook aan het hart gehad)

Zelf kan ik er dus helemaal niet er bij helpen omdat ik de kracht niet heb en staan ook heel moeilijk is.

Aangezien we in een dorp wonen en we maar heel weinig mensen kennen blijft het ook moeilijk om hulp en tips uit de directe omgeving te kunnen krijgen. :(

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2018 om 19:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kan die rolstoel niet ingeklapt/opgevouwen in de kofferbak of achter de voorstoelen voor de achterbank of op de achterbank?

Jo
door JokeSk55 Aug 27, 2018 om 22:27
20 Antwoorden / 2 Vragen

De rolstoel is groeter dan gemiddeld en is vrij zwaar.

Het is dan ook voor mijn man een hele klus om deze in de auto te krijgen.
Vooral als we maar eventjes boodschappen willen doen o.i.d.

marita5
door marita5 - Aug 27, 2018 om 22:44
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@jokesk55 ,

U heeft ook uw vraag bij de consumentenbond gesteld , heeft u daar de reacties gelezen ?

https://community.consumentenbond.nl/vervoer-vrije-tijd-10/rolstoel-op-de-fietsendrager-meenemen-16787

Lees ook hier , rolstoeldrager te koop op Marktplaats .

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-dakdragers-en-fietsendragers/m1304717011-rolstoel-drager-voor-de-auto.html

Jo
door JokeSk55 - Dec 14, 2018 om 00:15
20 Antwoorden / 2 Vragen

Via deze plaats wil ik iedereen bedanken voor alle suggestie en tips.

Helaas heb ik, een voor mij betaalbare, oplossing nog niet gevonden maar ik blijf nu regelmatig o.a. marktplaats bekijken in de hoop dat ik dan iets zie wat ik financieel kan opbrengen.

Een fietsendrager zou in principe kunnen maar ik heb van de verzekeraar te horen gekregen dat, op deze manier de rolstoel vervoeren, niet veilig wordt geacht en dan ook, bij o.a. een ongeval, de rolstoel onderweg niet verzekerd is.

Aangezien ik mijn rolstoel van de gemeente/WMO in bruikleen heb en heel duur is omdat deze helemaal voor mij aangepast is durf ik niet de rolstoel onverzekerd mee te nemen.

Een rolstoelplateau krijg ik niet via de WMO dus moet ik wel blijven zoeken naar een betaalbare rolstoeltableau voor op de trekhaak.

Nogmaals iedereen bedankt,
Joke