ma
door madras Apr 7, 2016 om 17:57
Auto & vervoer

Ruiten sproeier

De ruiten sproeier van m,n auto doet het niet meer (er zit genoeg vloeistof in) als ik de hendel bedien gaan de ruitwissers wel aan en hoor aan de motor dat de sproeier wel stroom krijgt wie weet wat er mis zou kunnen zijn heb ook zekering nagekeken.

4768 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 18:05
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Madras ,

De ruitensproeier zit verstopt

De gaatjes in de ruitensproeiers waardoor de ruitensproeiervloeistof geperst wordt zijn vrij klein. Dit moet ook. Want hoe hoger de druk is die opgebouwd kan worden in het ruitensproeiersysteem, hoe krachtiger de straal die uit de ruitensproeier komt.

Een nadeel van die kleine gaatjes is echter wel dat ze verstopt kunnen raken. Ruitensproeiers lopen een grote kans om verstopt te raken wanneer de auto zojuist in de was is gezet. Zodra de was op de ruitensproeier droogt, verstopt deze de ruitensproeier en zorgt er daarmee voor dat de ruitensproeier niet langer werkt.

In de winter kan de vorst er overigens ook voor zorgen dat de ruitensproeiers verstopt raken. Vaak is een stuk rijden met de kachel flink aan voldoende om samen met de hitte van de motor de ruitensproeiers weer te ontdooien.

Als laatste kunnen opgedroogde restanten van koelvloeistof ervoor zorgen dat ruitensproeiers verstopt raken. Lees hier alles over het ontstoppen van ruitensproeiers

bron : autogeschiedenis.nl

ja
door jackyh - Apr 7, 2016 om 18:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Garage's bestaan niet voor niets. Ga er heen en laat het nakijken dan hoor je wel wat er aan de hand is. Is het iets simpels dat jezelf kunt maken dan doe je dat om de kosten laag te houden.

Ma
door Mat Matheij - Apr 7, 2016 om 19:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Tja als eenvoudige electrotechnicus zou ik de aan en afvoer bezien. Is die mogelijk verstopt. Haal indien dat U lukt het pompje eruit en bezie of deze niet verstopt zit. Wanneer de zekering al eerder defect was is er mogelijk al sprake van verstopping. Anders pomp vervangen. Meestal is een dergelijk pompje redelijk makkelijk bereikbaar. Mvrgr.