Bl
door BlondHeiloo Apr 11, 2017 om 17:33
Auto & vervoer

Schade na proefrit zonder overeenkomst

Bij een garage heb ik een proefrit gemaakt met een auto, voor de proefrit is er geen overeenkomst gemaakt of een kopie van mijn rijbewijs. Na de proefrit de auto op de parkeerplaats gezet, geen handrem gebruikt, ook geen instructies gehad dat dit bij een easytronic moet. De auto stond stil toen ik uitstapte.

10 minuten reed ik weg en zag dat de auto in de vijver was gerold. Ik zag dit en fatsoenlijk als ik ben ben ik direct teruggereden. De autoverkoper vertelde; het gebeurd nu bij u maar het verbaasd mij dat het niet eer der is gebeurd.  De parkeerplaats is nl valsplat en er zit geen stoeprand ter bescherming.
Mij wordt nu een onrechtmatige daad aangerekend.  Wat betekent dat ik moet betalen, bedrag van ruim 3500,-.
Mijn inziens ben ik de dupe dat er geen overeenkomst is gemaakt en ik niet juist ben geïnformeerd.  Natuurlijk had ik dat zelf ook kunnen doen, maar het mes snijdt aan twee kanten.  Ik vind dat de garage ook nalatig is geweest! Kan dit op deze manier?

17665 22 Rapporteer

Topantwoord

pino123
door pino123 - Apr 11, 2017 om 17:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u een rechtsbijstand verzekering? Anders even informeren bij juridisch loket. Vind het namelijk gek dat er inderdaad niet is getekend en het mes snijdt inderdaad aan twee kanten. Garage heeft formaliteiten niet voor elkaar, maar u bent inderdaad de fout ingegaan door de auto niet op de handrem te zetten.

Bl
door BlondHeiloo Apr 11, 2017 om 18:06
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb idd mijn rechtsbijstand in geschakeld, die geeft mij weinig hoop is het min of meer eens met de " veroordeling " tot onrechtmatige daad. Voorstel was om onze eigen casco autoverzekering in te schakelen. Deze keert alleen uit wanneer het kenteken op mijn naam zou staan.

tijger1
door tijger1 Apr 11, 2017 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw rechtsbijstand kletst onzin. Het is helemaal geen onrechtmatige daad.

Uiteraard betaalt uw eigen autoverzekering niet. Maar de verzekering van de garage betaalt gewoon.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 11, 2017 om 23:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb nog nooit voor een proefrit getekend. En ik heb al wat auto's versleten.
U verwijt de garage dat ze u niet hebben gewaarschuwd voor het essytronic systeem maar ze kunnen toch niet alles aan u uitleggen.
Ik hoop dat u er goed mee wegkomt.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 11, 2017 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die garage zal beslist verzekerd zijn. Ik heb vaak genoeg een proefrit in een nieuwe auto gemaakt. Ook nog nooit een overeenkomst getekend of een kopie van mijn rijbewijs gegeven.

Bl
door BlondHeiloo Apr 11, 2017 om 18:09
Antwoorden / 1 Vragen

Op het schadeformulier zie ik ook dat de auto allrisk is verzekerd.  Vanwege geen overeenkomst ben ik nu de dupe en kan ik niet terugvallen op een eigenrisico wat normaliter in een overeenkomst staat. Te zot voor woorden

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 18:58
6599 Antwoorden / Vragen

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst,
Is het probleem dat je de autosleutel al ingeleverd had en pas daarna schade is ontstaan omdat je verzuimd hebt de auto op de handrem te zetten?
Een auto met een easytronic automaat rolt door als je hem niet op de handrem zet.
Dan had je toch moeten merken toen je uit  de auto stapte,
Maar ook als je je voet van het rempedaal haalt, rolt de auto door, zoals met meerdere automaten het geval is.

Bl
door BlondHeiloo Apr 11, 2017 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Schade is ontstaan nadat ik de sleutels had ingeleverd,  maar omdat de auto niet op de handrem is gezet.

tijger1
door tijger1 Apr 11, 2017 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of er normaliter een eigen risico in een overeenkomst staat, heb ik geen idee van. Maar u huurt dat ding niet, u maakt een proefrit. En zolang u die auto niet expres in de vijver hebt geduwd, is er niets aan de hand. U bent niet aansprakelijk, wat die garage ook zegt. Een garage heeft een handelsvoorraad verzekering.

panter22
door panter22 Apr 11, 2017 om 21:14
6599 Antwoorden / Vragen

Was het een tweedehandsauto en alleen WA verzekerd?
Lees het volgende artikel:
http://van.zelf.nl/gevalletje-handrem-vergeten-leidt-tot-waterschade-aan-het-dashboardkastje/

fa
door familyman - Apr 11, 2017 om 17:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zal vermoedelijk uitdraaien op 50/50. Beide partijen zijn deels nalatig geweest.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 11, 2017 om 20:24
11493 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BlondHeiloo ,

Kan ik effe vangen

Het claimen van de schade heeft echter hoogstwaarschijnlijk invloed op de premie van de verzekerde, de verkoper in dit geval. Het aangeven van de schade en dit laten vergoeden door de verzekeraar zorgt ervoor dat het aantal schadevrije jaren verminderd. De verkoper wordt dus, ondanks dat hij verzekerd is voor de schade, wel degelijk benadeeld door de schade. De verkoper zal jou in dit geval aansprakelijk stellen voor die schade.Wanneer jij echter met de verkoper niets hebt afgesproken en niets hebt getekend , kan de verkoper jou niet aansprakelijk stellen . Stelt de verkoper je toch aansprakelijk? Een advocaat kan je helpen ervoor te zorgen dat de aansprakelijkheid bij de verkoper blijft rusten in plaats van bij jou terechtkomt. Het is natuurlijk wel altijd belangrijk om, voordat je de auto in stapt, deze te controleren op krassen of andere schade. Zodat jij niet straks aansprakelijk wordt gesteld voor schade die je niet veroorzaakt hebt.

Voor verdere  informatie , klik op de rode regels

https://www.advocaatzoeken.nl/blog/auto-in-de-prak-gereden-tijdens-de-testrit-de-kosten-zijn-voor-de-verkoper

Vraag ook eens advies , bij een advocaat met een gratis inloopspreekuur bij u in de buurt .

https://www.inloopspreekuuradvocaat.nl/

fr
door frans56 - Apr 12, 2017 om 08:05
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo BLONDHEILOO.  Ook ik rijd al 40 jaar in een (normale?) automaat, echter een paar weken terug kreeg ik een folder per post toegestuurd van mijn dealer van een nieuwe versie van mijn huidige auto, juist ook een easytronic. Geen proefrit gemaakt daarmee (toch te duur) echter ik vroeg toen de dealer waarom die op de handrem stond in plaats van de (door mij nog niet gevonden) parkeerstand.  Echter hij wees mij erop dat duidelijk in het boekje van iedere (normale) automaat staat. Gebruik de HANDREM als U parkeert.  dus NIET de parkeerstand.  En inderdaad,  dat staat duidelijk (HUH???) in dat dikke boekwerk. Als u nu ook een "normale" automaat hebt, lees maar, het staat er echt in.  Hij vertelde ook dat vrijwel iedere automaat rijder die nooit gereden heeft in een hand geschakelde auto deze "verkeerde" gewoonte heeft.  O vroeg ik hem, daarom staat, als ik mijn auto terug krijg van een servicebeurt, in zijn vrij met de handrem aangetrokken. ik dacht altijd dat dat een gewoonte was van een schakelauto rijder.
Maar ik moet U gelijk geven ik het feit dat bijna iedere automaat rijder dit doet.  Nu ik dit gelezen heb denk ik dat ik wel even nadenk voordat ik een easy tronic auto koop, immers een (verkeerde naar nu blijkt) gewoonte van 40 jaar is ook niet meer af te leren.

le
door leenpres - Apr 12, 2017 om 11:51
79 Antwoorden / 7 Vragen

Natuurlijk moet u betalen

pe
door pebk Apr 12, 2017 om 12:04
579 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een goed onderbouwde reactie. Het is opeens zonneklaar en de TS kan er mee aan de slag. Bedankt voor de bijdrage.

marita5
door marita5 Apr 12, 2017 om 12:26
11493 Antwoorden / 15 Vragen

@leenpres , waar baseerd u dit op ? schud u dit zo maar uit uw mouw , daar heeft Ts dus niks aan .

vr1944
door vr1944 Apr 12, 2017 om 15:39
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@leenpres

Hoe weet je dat ,heb je een bel op fiets ???

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2017 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, maar @leenpres heeft wel een achterlicht. Zodoende:-::

ma
door mar60 - Apr 12, 2017 om 12:01
15 Antwoorden / 6 Vragen

Als u niets ondertekend heeft voor de proefrit bent u niet aansprakelijk.
De garage is verzekerd voor dit soort gevallen en is zelf in gebrekken gebleven door dit van te voren niet goed met u te regelen.
Als je een proefrit maakt hoort het van te voren duidelijk te zijn wie voor een eventuele schade verantwoordelijk is, garages behoren je een briefje te laten ondertekenen waaruit blijkt wat eventuele schade die ontstaat u gaat kosten ( eigen risico )
Zij proberen nu de schade te verhalen maar hebben daar geen enkel recht op.

ha
door harryromijn - Apr 12, 2017 om 12:33
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een ondertekening van een schriffelijk verhaal vergemakkelijkt enkel de bewijsplicht.
Doch als er maar iets - dus ook monding- staat over uw proefrit, bent u aansprakelijk.
Bovendien vind ik het knap dom om een auto ergens neer te zetten, zonder die op de handrem te zetten.
Iets van "eigen schuld, dikke bult.

hu
door huubk68 - Apr 12, 2017 om 12:45
20 Antwoorden / 5 Vragen

het is voortaan allemaal van de zotte heb pas aanrijding gehad parkeerplaats ziekenhuis ik werd aangereden (auto) omdat meneer mijn parkeervak (reed achterruit tegengestelde richting) wilde, hij allrisk verzekerd ik wa foto`s en al geleverd bijde fout omdat bijzondere verrichting bezig waren en ja tegen verzekering eiste helft van schade tegenpartij terwijl ik aangereden word maar ja nederlands woord voor oplichters is dan ook verzekering

pino123
door pino123 Apr 13, 2017 om 10:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hier heeft TS echt iets aan!

hu
door huubk68 Apr 15, 2017 om 16:43
20 Antwoorden / 5 Vragen

TS ???????????????????

panter22
door panter22 - Apr 12, 2017 om 12:51
6599 Antwoorden / Vragen

De schade is ruim €3500. Hoe is de schade berekend. Verkoopwaarde of dagwaarde.

Bl
door BlondHeiloo Apr 12, 2017 om 17:20
Antwoorden / 1 Vragen

Berekend op dagwaarde.

panter22
door panter22 Apr 12, 2017 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is dus wel de werkelijke schade. Het zit er in dat je moet betalen.
Neem ook eens contact op met het juridisch loket voor juridisch advies. www.juridischloket.nl

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 12, 2017 om 13:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet hoe de nieuwe zijn maar oude automaten hadden rem banden.
Als je die als parkeerrem, zoals vele doen gebruikt zul je bij een aanrijding deze beschadigen.
Naast de parkeer schade ook bak schade.

Ik gebruik de handrem en nooit de automaat bak parkeer stand.
Verder weet ik van half automaten die alleen maar het schakelen doen en niet eens parkeer stand hebben.

Wat dit nu weer is,  nog een andere naam voor een automaatje....  ja dan loop je risico als je niet doet wat je bij CBR examen geleerd hebt.

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2017 om 15:33
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt de auto netjes geparkeerd en de auto is pas later gaan rollen.Je bent niet gewaarschuwd dat je de auto op de handrem moest zetten vanwege dat valse plat.Ook is het vreemd dat er geen verhoging langs de sloot zit om te voorkomen dat een auto de sloot in rijd.Je kunt deze schade melden bij je aansprakelijkheidsverzekering. Verkoper is zelf ook verzekerd tegen dit soort schade en het zal me niet verbazen dat hij twee keer de schade claimt en wel bijjou en zijn eigen verzekering

Wi
door Wiebe Talsma - Apr 12, 2017 om 16:59
1 Antwoorden / Vragen

Nee niet betalen. De garage heeft hiervoor een verzekering afgesloten, een verzekering die geldt voor handelswaar in dit geval auto's.
De verkoper/garagehouder moet bij het laten proefrijden in een voor de verkoop zijnde auto, groene kentekenplaten plaatsen. Deze platen kunnen op elke auto die hij in de verkoop heeft, en dit is via dat groene kentekenplaat tevens zijn verzekering. Tenminste als hij de premie betaald heeft. Heeft hij geen groene platen dan is zijn in bruikleen/proefrit niet verzekerd.
In het laatste geval is hij nalatig en strafbaar.

Wiebe

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2017 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vr1944

Een aansprakelijkheidsverzekering particulieren dekt dit schadegeval natuurlijk helemaal niet.

En afgezien daarvan is de Ts niet aansprakelijk voor de schade.

ma
door mario47 - Apr 12, 2017 om 19:03
56 Antwoorden / 2 Vragen

Meestal rijd u tijdens een proefrit,met groene nummerborden.U bent immers geen eigenaar van de auto

ja
door jan4073 - Apr 13, 2017 om 10:03
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het topantwoord niet zo top. Het gaat hier om een proefrit van een auto van de garage. Dan ga ik er vanuit dat er groene kenteken platen op gezet zijn of op zijn minst dat de garage de auto verzekerd heeft. Voor zover ik weet zitten op verzekeringen met groene kenteken platen geen noclaimkortingen e.d. Dat is dus hier ook niet van toeassing. Bovendien is het op het terrein van de garage zelf (onderneming) gebeurd en daar is de onderneming zelf verantwoordelijk voor alles wat daar rond loopt en schade aanricht. Had je wel iets ondertekend dan waren er waarschijnlijk uitsluitings clausules van toepassing. Maar je schrijft dat er niks is ondertekend en dan is de schade voor rekening van de garage onder de noemer bedrijfsrisico. Maar voor de zekerheid kan je ook je eigen auto verzekering bellen en de vraag voorleggen. Die zijn er niet bij betrokken maar kunnen je precies vertellen hoe de schade ligt.

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2017 om 10:42
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Tijger,  Een aansprakelijkheidsverzekering particulieren dekt dit schadegeval natuurlijk helemaal niet.
___

Onzin ,ik heb het even nagevraagd bij mijn verzekeraar en die zeggen dat alle niet met opzet veroorzaakte schade in principe wordt vergoed , dus doet TS er goed aan als ie aansprakelijk gesteld wordt door de handelaar , de schade te melden aan zijn verzekeraar.Die bepaald wel of TS wel of niet aansprakelijk is voor de schade. Dat is ook de reden dat deze verzekering aansprakelijkheidsverzekering  vroeger WA voor particulieren heet.De reden dat ik TS daar op attent maak is dat ik zelf een vergelijkbare geval heb meegemaakt.

emcede
door emcede Apr 14, 2017 om 07:44
959 Antwoorden / 4 Vragen

Kletskoek. Op ELKE AVP is schade aan motorrijtuigen die je gebruikt UITGESLOTEN.

boppe1943
door boppe1943 - Apr 13, 2017 om 11:19
1129 Antwoorden / 98 Vragen

De garagehouder is als eigenaar van die auto verplicht om een verzekering voor die auto te hebben. De schade die u veroorzaakt heeft wordt door de verzekering gedekt. Het is trouwens dom van de garagehouder dat hij u er niet op heeft geattendeerd de auto op de handrem te zetten, vooral omdat hij weet dat de parkeerplaats schuin afloopt. Eigenaren van een automaat zetten de auto vaak alleen in de parkeerstand. De garagehouder is inderdaad nalatig geweest. Ook al omdat hij u niets heeft laten ondertekenen over aansprakelijkheid. De garagehouder is voor 100% zelf aansprakelijk, ga niet akkoord met 50/50.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2017 om 11:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Vr1944

Een aansprakelijkheidsverzekering particulieren heeft nooit een WA verzekering voor particulieren geheten.

Kan mij niet voorstellen dat uw AVP verzekeraar de schade vergoed heeft, toen u een auto de vijver in liet rijden.

vr1944
door vr1944 - Apr 13, 2017 om 16:14
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ Tijger

Ik heb het over een vergelijkbaar geval dus het veroorzaken van schade aan een auto.
Je weet het schijnbaar allemaal beter , maar helaas zonder uit te leggen
waarom je deze schade niet kan claimen bij deze verzekering. Volgen mijn oude Delta Lloyd polis uit 1973 heette deze verzekering
in die tijd " wettelijke aansprakelijksverzekering ". Volgende keer even beter Koeleken  voor je het denkt beter te weten.

emcede
door emcede Apr 14, 2017 om 07:47
959 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger heet Tijger1 maar dat terzijde. En Tijger1 hoeft niet te googelen door de ruime verzekeringskennis die hij/zij bezit. En dat weet ik dan ook weer door ruime ervaring in het vak. Je bent echt zelf abuis maar ja, als iemand het beter denkt te weten door Google ben je tegenwoordig uitgekletst. Fijne dag verder!

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr2944

Wat valt uit te leggen? Lees de polisvoorwaarden van een AVP eens door. De Ts was geen passagier die schade toe heeft gebracht aan een auto. En daar hoef ik niet voor op Google te kijken. Die polissen zijn mij welbekend.

Dus wat uw "vergelijkbare geval" mag zijn, lees ik dan wel.

vr1944
door vr1944 Apr 14, 2017 om 23:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik lees niets door ,ik heb TS antwoord gegeven op basis van mijn ervaring met een soortelijk geval van schade ontstaan na een proefrit en dus niet tijdens en niet geschoten is altijd mis.Of het een correct antwoord doet er niet toe en beweer ik ook niet,want die worden regelmatig gegeven op dit forum Ik vraag me wel af wat voor zin dit welles nietes en ik weet het beter geleuter  heeft. emcede 1 of een 2
grapje ?

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2017 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, je kunt wel overal op gaan schieten, maar daar schiet men dus niets mee op.

En correcte antwoorden doen er dus juist wel toe.

vr1944
door vr1944 Apr 14, 2017 om 23:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben blij dat je eindelijk toegeeft dat mijn antwoord klopt.Wel wat vreemde uitleg van de betekenis van dit spreekwoord.Maar even koekelen wat de juiste betekenis is. Vrolijk Pasen

tijger1
door tijger1 Apr 15, 2017 om 08:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vr1944.  Lezen is blijkbaar moeilijk voor u.

mo
door mof - Apr 14, 2017 om 16:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent als bestuurder ten alle tijden verantwoordelijk voor het voertuig dat u bestuurt en parkeert