ba
door barbaflor Dec 19, 2012 om 14:34
Auto & vervoer

Schadevrije jaren autoverzekering

Vanaf ongeveer 1995 heb ik een autoverzekering. In de loop der jaren heb ik regelmatig van auto gewisseld. Ik heb de verzekering afgesloten bij een assurantie kantoor. Boogaard Assurantiën in Amersfoort. Op een gegeven moment zijn zij overgenomen of samengegaan met een ander in Haarlem, Kennemer assurantiën. Ik wilde eens kijken of ik via United Consumers een goedkopere verzekering kon afsluiten en belde op hoeveel schade vrije jaren ik had. Tot mijn verbazing zei de gene die ik sprak dat ik vijf schadevrije jaren had. Nu heb ik in al die jaren twee hele kleine schades veroorzaakt en moet dus veel meer jaren hebben opgebouwd. Ik heb altijd in goed vertrouwen aangenomen dat zij dit voor mij bijhielden. De man aan de telefoon kon echter niet verder terugkijken dan 2003. Hij meldde mij dat hij niet in het verleden kon kijken!? Ik heb de verzekering meteen opgezegd maar ik zit er nu wel mee dat ik waarschijnlijk al jaren teveel premie betaal en dat ik bij mijn nieuwe verzekering ook teveel ga betalen. Ik heb helaas geen bewijsmateriaal bewaard want ik had totaal niet verwacht op zo'n manier belazerd te worden. Kan ik nog iets doen?

793 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2012 om 14:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo barbaflor,

'Belazeren' is een groot woord.
Elke keer als je een schade veroorzaakt treedt er een aantal regels/jaren terugval op de bonus/malusladder op. Na 2x kan dit al behoorlijk oplopen.
Het is dus niet zo dat je vanaf 1995 kunt zeggen dat je 17 jaren - 2 schades is dus 15 jaren schadevrij gereden hebt!
Zo werkt dit niet!
Je kunt dit nazien bij je polisvoorwaarden.
Op de factuur voor je premiebetaling staat trouwens ook het kortingsbedrag/trede vermeld.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 19, 2012 om 14:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat ligt eraan hoelang geleden heeft u de laatste 2 schaden gehad. Schade vrij rijden wordt dus na elke schade hoe klein ook bij gewerkt.

vladja
door vladja - Dec 19, 2012 om 14:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op elk polisblad, dat je jaarlijks krijgt, staat het aantal schadevrije jaren vermeld. De terugval na een schadeclaim is dus duidelijk zichtbaar,

Het maakt niet uit of het een kleine of een grote schade is voor de no-claim. Er is geclaimd, dus wordt de no-claim aangetast.

Dat de administratie van een 1-jrige verzekering 10 jaar bewaard wordt (2003), is meer dan voldoende.

Vladja

jo
door jorisw - Dec 19, 2012 om 14:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de administratie van voor 2003 niet meer beschikbaar is is niet relevant als je daarna een keer schade hebt geclaimd.

dearagain
door dearagain - Dec 19, 2012 om 18:10
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*je nieuwe verzekeraar kan gewoon (bij hun instantie) nagaan hoeveel schadevrije jaren je hebt

*ga er maar vanuit, dat dat aantal gewoon klopt

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 20, 2012 om 11:56
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

De oorzaak kan ook zijn dat u een no-claim beschermer had, en dan gaat u ook niet terug in u no- claim , maar stapt u over naar een andere maatschappij dan vervalt deze bescherming weer, en gaan u schade vrije jaren als nog verloren, als u in het verleden schade verhaald heeft op de vorige verzekering door u schuld.

Succes er mee.