Vlinderin
door Vlinderin Jun 9, 2018 om 09:30
Auto & vervoer

Scooter

waarom wel snorfiets rijbewijs en geen E-bike rijbewijs !!! Ik durf niet af te rijden op een brommer, ik wil niet deelnemen aan het drukke verkeer. Ik moet voor een snorfiets die 25 km per uur gaat een rijbewijs en een E-bike die net zo hard gaat niet. Een snorfiets wordt ook gezien als een fiets. Ik weet dat dit de regels zijn maar vind het gewoon heel frustrerend dat ik nu door mijn angst om af te rijden ( dit moet op een brommer 45km per uur, deelnemen aan het drukke verkeer ) geen snorfiets kan kopen :(

2173 13 Rapporteer

Thijs12
door Thijs12 - Jun 9, 2018 om 09:38
535 Antwoorden / Vragen

Als je angst heb om het drukke verkeer te rijden met een bromfiets blijf dan helemaal weg in het verkeer. Je brengt jezelf en anderen in gevaar!!

marita5
door marita5 - Jun 9, 2018 om 09:52
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vlinderin ,

Het maakt niet uit of u op een snorfiets / E-Bike / of brommer moet rijden , de angst is aanwezig .
De beste oplossing is om te achterhalen waar deze angst vandaan komt , zoek hulp hiervoor .

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 9, 2018 om 10:03
509 Antwoorden / Vragen

Het zijn allemaal maximale toegestane snelheden voor de door jouw genoemde voertuigen .Een E bike moet je zelf meetrappen en is dus een fiets met ondersteuning .Er zijn ook e-bikes die tot 25 km per uur rijden ,waar je niet mee hoeft te trappen.Daar heb je dus een kenteken en rijbewijs voor nodig .Deelnemen aan het drukke verkeer moet alleen doen als je er toe in staat bent.

panter22
door panter22 Jun 9, 2018 om 12:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt een Spartamed. Zo'n fiets met een hulpmotor?Daar heb je ook een rijbewijs voor nodig.

Grunnen.
door Grunnen. Jun 9, 2018 om 13:01
509 Antwoorden / Vragen

Nee dat is ook een snorfiets .Ik bedoel e-bikes zonder trapondersteuning zoals speed pedelecs

Ge
door Genee - Jun 9, 2018 om 11:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een scootmobiel heb je geen rijbewijs nodig en die kan wel 40 km per uur.
Misschien iets voor u?

Grunnen.
door Grunnen. Jun 9, 2018 om 13:06
509 Antwoorden / Vragen

De verkeersregels voor scootmobielen zijn afhankelijk van de plaatst waar je rijdt.

  • Op het trottoir of voetpad moet u de verkeersregels volgen die gelden voor voetgangers. Ter bescherming van voetgangers en uw eigen veiligheid is de maximum snelheid voor scootmobielen 6 km per uur. Op een zebrapad heb je net als een voetganger voorrang. Een scootmobiel mag op het trottoir geparkeerd worden.
  • Op het fietspad moet u de verkeersregels volgen die gelden voor een fietser of bromfietser. De toegestane maximum snelheid ligt op 30 km binnen en 40 km per uur buiten de bebouwde kom. Scootmobielen halen deze snelheid echter niet.
  • Op de rijbaan moet u de verkeersregels volgen die gelden voor voertuigen die maximaal 45 km per uur mogen rijden, Je mag daar nooit met twee voertuigen naast elkaar rijden, ook niet als het andere voertuig een scootmobiel is

Ge
door Genee Jun 9, 2018 om 13:24
1509 Antwoorden / 1 Vragen

40km/uur is wel overdreven, laten we het bij de helft houden.

ma
door marnix1 Jun 9, 2018 om 15:22
256 Antwoorden / 22 Vragen

Koop een canta, zit je lekker droog, je mag 40km/h en hebt (wonderlijk genoeg) geen rijbewijs nodig, valt verkeers-en verzekeringstechnisch onder scootmobielen. Het is van oorsprong een invalide-voertuig maar je mag er gewoon als niet-gehandicapte in rondrijden.
Heerlijk,op de weg en het fietspad en zelfs op de stoep!

aurora1
door aurora1 Jun 9, 2018 om 18:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Slecht advies aan iemand die bang in het verkeer is en nog slechter voor de medeweggebruikers van zo'n persoon.

Thijs12
door Thijs12 - Jun 9, 2018 om 12:11
535 Antwoorden / Vragen

Die wil je toch niet tegen komen in het verkeer

panter22
door panter22 - Jun 9, 2018 om 12:16
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je al bij een rijschool geweest en heb je rijlessen genomen? Misschien kom je dan van je angst af.
Want rijden op een scooter of een brommer, dat maakt niet uit. Het rijden blijft hetzelfde met 25 of 45 km. Dat merk je in de praktijk niet.
Als je wel op de fiets durft te rijden, neem dan een e-bike. Hoef je minder hard te trappen.
Maar als je jaren niet meer gefietst hebt, dan kieper je zo om met een e-bike als je moet remmen.
En dan kun je ook niet zonder lessen in een scootmobiel rijden.

ro
door ron503 - Jun 9, 2018 om 14:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een fiets met electrische trap ondersteuning heet u geen rijbewijs nodig want het is en blijft een fiets. Een snor/bromfiets is een fiets met hulpmotor en mag pas bereden worden als men de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt en in bezit is van een AM rijbewijs. In de oudheid diende een fiets met hulpmotor over een trapinstallatie te beschikken maar met de invoering van het bromfiets certificaat is die regel geschrapt. Iedereen die op het moment van de invoering 16 jaar of ouder was kon uiteraard tegen kosten een certificaat aanvragen en hoefde geen examen af te leggen. De reden voor het invoeren van het AM rijbewijs is de verkeersveiligheid want het aantal dodelijke ongevallen waarbij een bromfiets bestuurder betrokken was lag zeer hoog. Ik ben het wel met u eens dat E-bike rijders er vaak een potje van maken en de E-bike niet gebruiken waarvoor die bedoeld is namelijk comfortabel van A naar B fietsen en niet om zo snel als mogelijk van A naar B te geraken.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2018 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik dit zo lees is het maar goed dat u niet op een snorfiets o.i.d. aan het verkeer deelneemt, u zou dan zomaar een enorm gevaar voor anderen kunnen zijn.
Maar uw gramschap- en verongelijktheid spuien/neerplempen doet u maar mooi ergens anders. Met overbodige onbeleefde extra uitroeptekens of dik gedrukt. Het is hier geen Facebook of uw kennissenkring. Lees eens hoe deze rubriek heet.

me
door mein33 - Jun 9, 2018 om 15:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@vlinderin,

Neemt u toch een fiets met trapondersteuning, daar hoeft u geen rijvaardigheidsbewijs voor te behalen.
Alleen moet er wel worden getrapt, net al bij een gewonen fiets want anders doet hij het nl.niet, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2018 om 18:59
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Als u bang bent in het verkeer hoop ik u nooit tegen te komen!
Maar er zijn goede cursussen om deze fobie te doen verwijderen.

gerbera
door gerbera - Jun 9, 2018 om 22:39
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Even voor de goede orde, bij een E-bike werkt de trapondersteuning tot 25 km/u en schakeld dan uit. Maar dat wil niet zeggen dat je er ook 25 km/u, op veel ouderen na, mee rijdt.  Met een fiets zonder ondersteunig kan men die snelheid ook bereiken en met een racefiets wel 40 tot 50 km/u. Dus mijn advies, blijf voorlopig uit het verkeer.

lo
door lovewinnie - Jun 10, 2018 om 08:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik fiets zonder trapondersteuning al 15/20 km per uur. Man nog veel harder en geen E-bike.  Vind 25 dan geen overdreven snelheid hoor. Zeker niet als we ons allemaal aan de regels houden  rechts aanhouden zodat we links mensen langs kunnen. Dat gaat helaas nog wel is mis maar om nu bang te worden op de brommer dat zit tussen u oren  Psycholoog kan u helpen

ch
door chantal3 - Jul 2, 2018 om 15:46
7 Antwoorden / 0 Vragen

“Ik wil niet deelnemen aan het drukke verkeer”... Wat is dan het probleem? Lekker thuisblijven!