anglo
door anglo Apr 9, 2013 om 15:07
Auto & vervoer

Scooter accu wil niet laden

beste mensen,
ik heb in mijn scooter een silicium onderhoudsvrije accu
48V - 12Ah
en een 230V - 50Hz, intelligente lader met NL steker
nu wil mijn accu niet meer laden, als een heel klein beetje, goed voor hooguit 5 km.
dat is mij al eens eerder gebeurd (half jaar terug)
naar de dealer gegaan en die heeft hem aan een of andere lader WEL weer opgeladen gekregen (kosten 25 euro)
nu hoorde ik van iemand dat ikzelf zo'n soort lader heb
als de dealer.....
maar toch krijg ik hem niet goed opgeladen
en dat gebeurt dan zo in 1 keer
de accu is 1 en een half jaar oud NU
en er is weinig van gevergd
weet iemand nog een oplossing of moet ik voor weer een
half jaar plezier 25 euro betalen?

13026 46 Rapporteer

tonjakassa
door tonjakassa - Apr 9, 2013 om 18:01
165 Antwoorden / 0 Vragen

...er vanuit gaande dat u de EURO stekker in de muur gestoken hebt, zou ik u voor willen stellen om een andere lader te kopen...en dan bij voorkeur dezelfde als de dealer.

Ik denk, in alle bescheidenheid, dat uw huidige lader niet intelligent meer is en/of defect is/defecten heeft...wellicht kan de/uw dealer hem testen en misschien wel repareren...

sw
door swat1500 - Apr 9, 2013 om 23:45
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....

anglo
door anglo - Apr 10, 2013 om 08:08
95 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 23:45]Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....
deze accu zit er in als de scooter wordt geleverd.....
en uw antwoord helpt mij niet echt verder

grindweg
door grindweg - Apr 10, 2013 om 21:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik denk 12v en 48 amh
sommige accu's hebben een boost nodig als ze helemaal leeg zijn en dan gewoon laden.
uw accu krijgt die boost niet met uw lader.

anglo
door anglo - Apr 10, 2013 om 21:34
95 Antwoorden / 22 Vragen

beste grindweg,
48V - 12Ah heb ik gewoon met plakken en kopieeren gedaan van de dealer site
http://www.mpi-nl.nl/scooters?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=7&category_id=1
mijn accu was niet geheel leeg maar wou toch niet bijladen
ondanks dat de lader voor FULL en RUN rood aangaf
en als ik er later weer bij kwam was FULL groen
dus alles precies zoals het moet zijn
maar de accu was toch niet opgeladen
(voor het laden goed voor 5 km. en NA het laden goed voor 5 km. )
inderdaad komt die BOOST mij bekend voor maar daarvoor moet ik zeker weer naar de dealer?
nog bedankt voor het meedenken

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 12, 2013 om 11:24
24 Antwoorden / 0 Vragen

k heb een batterij van Honda gekocht....en ineens een druppellader erbij....! als ge een nieuwe batterij koopt, is het altijd aangeraden om ze toch helemaal te laden...

succes verzekerd...

groeten...

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 12, 2013 om 11:36
24 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 23:45]Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....

dat zal wel 12 volt moeten zijn ??

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2013 om 11:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@jeanleeke

Waarom dan wel ,TS geeft het niet duidelijk aan dat het een is een elektrische scooter daar 48 volt accu in .Jammer voor TS is dat er maar een jaar garantie op deze zit

=jeanleeke schreef op vrijdag 12 apr 2013, 11:36:
=swat1500 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 23:45: Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....

dat zal wel 12 volt moeten zijn ??

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2013 om 11:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@jeanleeke

Waarom dan wel ,TS geeft het niet duidelijk aan dat het een is een elektrische scooter daar zit 48 volt accu in .Jammer voor TS is dat er maar een jaar garantie op deze zit.De lader laten testen is de beste oplossing .

=jeanleeke schreef op vrijdag 12 apr 2013, 11:36:
=swat1500 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 23:45: Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....

dat zal wel 12 volt moeten zijn ??

de
door dewollf - Apr 12, 2013 om 11:56
54 Antwoorden / 0 Vragen

het moet ongetwijfeld 12V 48Ah zijn, voor zover ik weet bestaan 48 volts accu's niet.

hoewel er beweerd wordt dat u een zelfde lader als de dealer heeft, betwijfel ik dat.
ik denk dat uw lader te weinig ampère heeft om deze redelijk forse accu te laden.

bij een goede autoshop kunt u en goede kopen, hoewel ik zelf goede ervaringen heb met die van de Action.

het duurt wat lang, maar ook een zware auto accu wordt volledig geladen, dit duurt wel echte minstens 24 uur.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 12:14
95 Antwoorden / 22 Vragen

k'heb al uitgelegd dat ik de 12 of 48 volt accu zo heb overgenomen van de site van de dealer
dus wat het ook is zal mij worst zijn
k'heb de accu waar nog voor ongeveer 5 km. stroom in zat
(en na prima volgens alle handleidingen opgeladen te hebben)
zat er nog steeds voor ongeveer 5 km. in
nu heb ik de accu-lichten een nacht aangelaten dus is de accu echt totaal leeg
en weer daarna opgeladen..... en hoera, de accu was volledig opgeladen
maar......
ik ging er een boodschap mee doen en de heenweg was prima zo'n 2 km.
maar op de terugweg na z'n 1 km. moest ik in de remmen knijpen
en opeens was de accu daarna nog maar halfvol?????

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 12, 2013 om 12:14
24 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vr1944 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 11:55]@jeanleeke

Waarom dan wel ,TS geeft het niet duidelijk aan dat het een is een elektrische scooter daar zit 48 volt accu in .Jammer voor TS is dat er maar een jaar garantie op deze zit.De lader laten testen is de beste oplossing .

[quote=jeanleeke schreef op vrijdag 12 apr 2013, 11:36][quote=swat1500 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 23:45]Een 48 volts accu. Dat de bedrading van uw scooter nog niet gesmolten is....

dat zal wel 12 volt moeten zijn ??

@vr1944

ik dacht een gewone batterij..en 48 volt vind ik u ook een raar getal...k ben nog wat achter....heb nog nooiteen electrische scooter van dichtbij gezien...hahaha...tzal dat zijn...c",)

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2013 om 12:20
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Onzin mijn Gazelle elobike heeft een 48 volt 9.5AH Lifepo4 Aluminium in behuizing accu daar hoort een speciale meegeleverde oplader bij .Met een 12 volts accu in de scooter moet TS de scooter duwen.

quote=dewollf schreef op vrijdag 12 apr 2013, 11:56]het moet ongetwijfeld 12V 48Ah zijn, voor zover ik weet bestaan 48 volts accu's niet.

hoewel er beweerd wordt dat u een zelfde lader als de dealer heeft, betwijfel ik dat.
ik denk dat uw lader te weinig ampère heeft om deze redelijk forse accu te laden.

bij een goede autoshop kunt u en goede kopen, hoewel ik zelf goede ervaringen heb met die van de Action.

het duurt wat lang, maar ook een zware auto accu wordt volledig geladen, dit duurt wel echte minstens 24 uur.

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 12, 2013 om 12:26
24 Antwoorden / 0 Vragen

da zijn er dan vier van 12 volt....voila....k ben er uit....:)

Pa
door Pannick - Apr 12, 2013 om 12:31
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Anglo, jouw accu is inderdaad 48V, hiervoor is gekozen omdat er dan minder stroom nodig is lees capaciteit en kan men volstaan met een kleinere accu, dus dit is OK. (ook voor fietsen en scootmobiel) Het laadprobleem moet je echt zoeken in je lader, als de dealer de accu wel opgeladen krijgt, anders zou ik twijfelen aan de accu. Silicium accu's gaan minder lang mee (garantie 1 jaar), dan lithium accu's (garantie 2 jaar) echter de levensduur is ook afhankelijk aan het aantal laadfrequentie's Het "intelligente" aan de lader is niet meer dan dat hij kijkt naar de nog aanwezige spanning, de ontlading en vervolgens de "boost" of stroom/spanning piek aanpast aan de huidige conditie van de lader. Dus (laat) de acculader doormeten. Het opladen door dealer voor €25,00 is absurd, een nieuwe lader 48V 2,5A kost tussen de €30,00 en €50,00. succes,
Nick ps. een druppellader is voor "overwintering" accu bij opslag.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 12:34
95 Antwoorden / 22 Vragen

op de site van de dealer én in de handleiding staat
48V - 12Ah
maar van die discussie wordt ik niets wijzer........

ik heb de accu-lichten een nacht aangelaten dus is de accu echt totaal leeg
en weer daarna opgeladen..... en hoera, de accu was volledig opgeladen
maar......
ik ging er een boodschap mee doen en de heenweg was prima zo'n 2 km.
maar op de terugweg na z'n 1 km. moest ik in de remmen knijpen
en opeens was de accu daarna nog maar halfvol?????

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2013 om 12:45
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je al eens contact opgenomen met de hoofddealer via de jouw genoemde website.Mijn ervaring is dat een gewone verkoper weinig verstand heeft van het elektrische en elektronische gebeuren van elobikes en scooters.Hier word je toch niet wijzer

=pannick schreef op vrijdag 12 apr 2013, 12:31: Beste Anglo, jouw accu is inderdaad 48V, hiervoor is gekozen omdat er dan minder stroom nodig is lees capaciteit en kan men volstaan met een kleinere accu, dus dit is OK. (ook voor fietsen en scootmobiel) Het laadprobleem moet je echt zoeken in je lader, als de dealer de accu wel opgeladen krijgt, anders zou ik twijfelen aan de accu. Silicium accu's gaan minder lang mee (garantie 1 jaar), dan lithium accu's (garantie 2 jaar) echter de levensduur is ook afhankelijk aan het aantal laadfrequentie's Het "intelligente" aan de lader is niet meer dan dat hij kijkt naar de nog aanwezige spanning, de ontlading en vervolgens de "boost" of stroom/spanning piek aanpast aan de huidige conditie van de lader. Dus (laat) de acculader doormeten. Het opladen door dealer voor €25,00 is absurd, een nieuwe lader 48V 2,5A kost tussen de €30,00 en €50,00. succes,
Nick ps. een druppellader is voor "overwintering" accu bij opslag.

je
door jelle1st - Apr 12, 2013 om 13:00
11 Antwoorden / 3 Vragen

kan het zijn dat u een lader voor 12 volt hebt?

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 13:20
95 Antwoorden / 22 Vragen

Jelle1ste,
de lader en de accu horen bij elkaar
is geleverd bij de scooter

vr1944,
dit is de hoofddealer en is alleen (1 persoon) in Nederland
http://www.mpi-nl.nl/scooters

pannick,
bedankt voor jou volgens mij deskundige uitleg!

kan ik nu beter BIJLADEN of weer leeg laten lopen en opnieuw laden???
ik heb de accu-lichten een nacht aangelaten dus is de accu echt totaal leeg
en weer daarna opgeladen..... en hoera, de accu was volledig opgeladen
maar......
ik ging er een boodschap mee doen en de heenweg was prima zo'n 2 km.
maar op de terugweg na z'n 1 km. moest ik in de remmen knijpen
en opeens was de accu daarna nog maar halfvol?????

gerardk
door gerardk - Apr 12, 2013 om 13:39
175 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij is de accu defect. Volgens de gegevens die je via de door Anglo opgegeven link kan bekijken gaat deze 2 a 3 jaar mee maar door een verkeerd gebruik - bijvoorbeeld niet regelmatig laden - kan dit veel korter zijn.

Een accu bestaat uit meerdere cellen en die geven per stuk 1,2 volt en met 40 cellen krijg je zodoende 48 volt aan de klemmen.

gerardk
door gerardk - Apr 12, 2013 om 14:05
175 Antwoorden / 8 Vragen

Ook kan er een probleem zijn met de BMS (Batterij Management Systeem). Dit systeem kijkt of de accu goed wordt geladen. Dat zou je bij de dealer moeten laten testen.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 14:12
95 Antwoorden / 22 Vragen

beste gerardk,
zit de BMS (Batterij Management Systeem) in de lader of ergens in de scooter?
(sorry, ik ben een leek op dit gebied)

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 14:13
95 Antwoorden / 22 Vragen

en gerardk,
bedankt voor de ter zake doende meningen van jou!

wimmi20
door wimmi20 - Apr 12, 2013 om 15:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al dat gekwetter of een 48 volt accu wel of niet bestaat.
Het juiste antwoord is al door Janleeke geschreven.
Het is een samengesteld pakket van 12 volt accu's.
Vrachtwagens met een 24 volt installatie zijn ook uitgerust met 2 maal 12 volt accu's.
De vraag is hoeveel kilometers reed de electrische scooter na het opladen bij de werkplaats ?
Als dat de normale afstand was, dan is de slimme acculader stom geworden.

vr1944
door vr1944 - Apr 12, 2013 om 15:48
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Motor 48V - 350W borstelvrije motor, ingebouwd in het achterwiel
Frame stalen frame, 2 lak lagen
Controller 48V - 25A elektronisch
Accu accu type: silicium, onderhoudsvrij ook verkrijgbaar met lithium accu
capaciteit: 48V - 12Ah
oplader: 230V - 50Hz, intelligente lader met NL steker
laadtijd * : 6 - 8 uren (bij volledig lege accu)
levensduur accu *: 2 - 3 jaar
Prestatie std / max. snelheid: 25 km/h
rijden: gashandel rechts
bereik * : 35 - 45 km
draagvermogen: 120 kg (max. 1 persoon)
Uitvoering rem systeem: voor en achter: trommelrem
wielophanging: verende voorvork, achter een schommelarm met dubbele schokbrekers
velgen: 16 inch aluminium
banden: 16 x 3,0 inch, met binnenband
parkeren: midden 'bok' en een zij standaard
veiligheid: spiegels, complete verlichting, toeter, snelheidsmeter
toebehoren: opbergruimte onder zadel (afsluitbaar) en stuurslot
standaard kleur: zwart - zilver
Afmetingen L x W x H: 1600 x 350 x 950 mm
gewicht: 60 kg
wielbasis: 1300 mm
zithoogte: 950 mm
Opties keuzes: extra accu
extra oplader
topkoffer
kleur: rood - wit, blauw - wit, boreaux rood-wit, volledig wit, volledig zwart
Prijzen inclusief alle prijzen inclusief BTW
exclusief RDW leges en afleveringskosten
Garantie 1 jaar garantie exclusief slijtdelen
silicium accu 1 jaar, lithium accu 2 jaar
zie levering en garantie voorwaarden
* bereik en levensduur zijn afhankelijk van gebruik en rijgedrag.
Onderhoud en Reparatie Afdrukken
07 april 2010

Lees voor ingebruikname zorgvuldig de meegeleverde gebruikerhandleiding.
Noteer de kern gegevens in de tabel bij het hoofdstuk "Scooter Identificatie".
Laat de uitgevoerde onderhoudsbeurten aftekenen in de gebruikershandleiding bij het hoofdstuk "Onderhoudsbeurten".

Om de aanspraak op de garantie te behouden moet de inspectie en onderhoud conform het in de gebruikerhandleiding vermelde service interval vakkundig door derden (zijnde FietsNED of een andere door MPI-NL schriftelijk akkoord bevonden partij) uitgevoerd worden.
Daarnaast verlengt goed onderhoud de levensduur van uw elektrische fiets of scooter en vergroot het de veiligheid.

Wij zijn partner van FietsNED omdat men;

landelijk een zeer goede dekking heeft met lokale monteurs met mobiele werkplaatsen;
dus zowel bij u aan huis maar ook bijvoorbeeld bij u op het werk kan langskomen;
vakkundige monteurs heeft die snel en professioneel werken;
redelijke tarieven hanteert.
fietsnedWilt u een onderhoudsbeurt aanvragen of een reparatie laten uitvoerenklik dan op onderstaande link en vul het formulier in. Binnen 3 dagen neemt FietsNED uw aanvraag in behandeling.

Ga naar aanvraagformulier voor onderhoud of reparatie (FietsNED)

wimmi20
door wimmi20 - Apr 12, 2013 om 17:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

VR1944,
wat heeft uw nutteloze lap gekopieerde tekst te maken met de vraag ?

Het is meer zinvol dat TS mijn vraag beantwoordt.
Dan weet hij gelijk of het aan zijn eigen acculader ligt.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 17:27
95 Antwoorden / 22 Vragen

wimmi20,
nadat de eerste keer de accu niet wilde opladen heb ik hem door de dealer
op laten laden en toen reed hij tot nu toe (ongeveer een half jaar)
op een volle accu zo'n 30 km.
maar voordat hij leeg was laadde ik hem altijd weer op
(dus reken maar na zo'n 25 km).
inderdaad ben ik wel een onregelmatige rijder
(oproepkracht) soms gebruik ik hem maar 1 x per week
en rij dan maar 8 km., waarna ik hem dus nog niet oplaadde
en de volgende week ook 1 x van 8 km.
en daarna nogmaals en dan laadde ik hem op
er waren soms ook weken dat ik hem 2 of 3 x per week moest opladen
(in een drukke oproepweek)

h19l49
door h19l49 - Apr 12, 2013 om 17:29
121 Antwoorden / 0 Vragen

De levensduur van een accu, hoe duur en goed ze ook kunnen zijn, is nooit gegarandeerd en kan soms na enkele maanden al voorbij, ofwel je kunt gewoon pech hebben.
Een accu regelmatig volledig ontladen bekort de levensduur van deze aanzienlijk maar de techniek zorgt er wel voor dat deze bij bv. een ontlading van 80% ontkoppelt wordt.
En daar zou in deze scooter misschien ook de fout insluipen dat deze doorgaat tot de accu dus echt leeg is, wat natuurlijk nooit mag gebeuren.
Er zijn laders die wel raad weten met een totaal ontladen accu maar het is en blijft een slechte zaak.
Een Lithium accu is inderdaad goed/beter maar zijn prijzig en de garantie is ook niet overweldigend.
En €25,- voor een accu laden is puur oplichterij aangezien dit hooguit 1 KW kost van 25 cent, 12 x 48 x het rendement van de lader.
Met deze reactie ben je uiteraard niet geholpen maar ik vind dat de leverancier je behoorlijk in de kou laat staan, laat het achterste van je tong zien zou ik zo zeggen.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 18:29
95 Antwoorden / 22 Vragen

h19l49
bedankt voor je reaktie maar hij is de enigste dealer
en dus wil ik hem niet tegen mij in het harnas jagen
(kan ik in de toekomst niet meer bij de dealer terecht)
maar wat zeg je hiervan?:

kan ik nu beter BIJLADEN of weer leeg laten lopen en opnieuw laden???
ik heb de accu-lichten een nacht aangelaten dus is de accu echt totaal leeg
en weer daarna opgeladen..... en hoera, de accu was volledig opgeladen
maar......
ik ging er een boodschap mee doen en de heenweg was prima zo'n 2 km.
maar op de terugweg na z'n 1 km. moest ik in de remmen knijpen
en opeens was de accu daarna nog maar halfvol?????

wimmi20
door wimmi20 - Apr 12, 2013 om 18:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Anglo,
u laadde de accu op voordat deze leeg was.
Schrijft u.
En u heeft de accu met de lichten totaal ontladen.
En daar gaat het al fout.
Ik denk dat door eigen schuld de accu's niet goed meer zijn.
Ik ben er van overtuigd dat in de gebruiksaanwijzing van uw scooter staat dat u de accu's na ieder gebruik moet laden.
In uw scooter zitten lithium ion/silicium accu's, die je niet in gedeelten bijna leeg moet rijden.
Dit verkort de levensduur.
Deze accu's moeten worden opgeladen met een hiervoor bestemde speciale lader.
Gebruik geen andere lader, het wordt u hier wel geadviseert door lieden die er niets van weten.
Met dit accupack moet uw scooter minstens 40 km kunnen rijden als het een bromscooter is.
Als snorscooter hoeft de motor minder hard te werken en is de actieradius 10 km meer.
En het is vebazingbluffend om in vorige bijdragen te lezen dat men geen snars van het onderwerp afweet !

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 18:45
95 Antwoorden / 22 Vragen

wimmi20,
in de handleiding staat:
de accu hoeft NIET aan de lader
als er slechts enkele kilometers mee gereden is;/
dus NIET zoals U schrijft en uw overtuiging is;/

Ik ben er van overtuigd dat in de gebruiksaanwijzing van uw scooter staat
dat u de accu's na ieder gebruik moet laden.

omdat de accu niet meer wou bijladen heb ik als NOODOPLOSSING
nu de accu geheel ontladen en dat heeft positief uitgepakt
want daarna was de accu 100% gevul';/ zie:

ik heb de accu-lichten een nacht aangelaten dus is de accu echt totaal leeg
en weer daarna opgeladen..... en hoera, de accu was volledig opgeladen
maar......
ik ging er een boodschap mee doen en de heenweg was prima zo'n 2 km.
maar op de terugweg na z'n 1 km. moest ik in de remmen knijpen
en opeens was de accu daarna nog maar halfvol?????

het is een snorscooter en de aktieradius is TEN HOOGSTE 35 km.
volgens de fabrikant maar wordt negatief beinvloed door
tegenwind - viadukten beklimmen enz.
ik gebruik GEEN andere lader dan de bijgeleverde
zoals ook beschreven staat in de handleiding

h19l49
door h19l49 - Apr 12, 2013 om 19:40
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbruik van je snorscooter is voluit 350 Watt bij 48 Volt, dat is dus 7,3 Amp.
Dan is 35 kilometer inderdaad in het gunstigste geval het maximum wil je de accu niet geheel ontladen.
Zoals ik al in mijn vorige reactie schreef zijn er inderdaad laders die lege en soms slechte accu's een nieuw leven in kunnen blazen maar dit is een lapmiddel en van zeer korte duur aangezien de accu dan zijn beste tijd heeft gehad.
Deze laders beginnen hun eerste laadfase dan met pulserende laadcurve om zo de accu weer enigszins te activeren en dit proces kan vaak lang duren.
Jouw accu probleem kan veel oorzaken hebben die je op afstand niet in kunt schatten.
Het gezegde van Meten is Weten is hier duidelijk van toepassing ondanks alle goed bedoelde reactie's hier.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 12, 2013 om 20:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Anglo,
de accu totaal ontladen en weer opladen herstelt de accu niet.
Dat kunstje werkt bij bijna geen enkele soort accu.
Alleen bij de oude ni-cad accu packs.
Als er in de scooter electronica zit die het laadproces en accustatus controleert dan heb je deze door totaal te ontladen mogelijk van slag gebracht.
Het is mogelijk dat deze electronica door het van slag raken het signaal accu vol geeft als de accu nog maar gedeeltelijk opgeladen is.
Misschien wil de handelaar u een lader uitlenen, dan weet u alvast of het aan uw eigen lader ligt.
Of mischien heeft u, of een kennis een multimeter, meet dan aan de stekker die in de scooter gaat of er zo'n 52 volt uitkomt.

anglo
door anglo - Apr 12, 2013 om 20:22
95 Antwoorden / 22 Vragen

ik heb de scooter vandaag bijgeladen en kijk morgen of zondag
wat de accu nu doet
kan daarna de lader van mijn schoondochter proberen
(die heeft dezelfde scooter en lader)
en ik kan daarna nog eens in mijn omgeving iemand zoeken met een multimeter
bedankt alvast voor de inlichtingen wimmi20 en h19l49

h19l49
door h19l49 - Apr 12, 2013 om 21:30
121 Antwoorden / 0 Vragen

@anglo,
Het voltage meten bij een onbelaste accu geeft vaak een onzuiver beeld van de toestand van de accu.
Het beste is om het voltage te meten onder belasting, dus er mee weg te rijden en dan kijken wat het voltage/spanning verloop doet.
Als dat hard terug loopt bij het wegrijden zegt dat genoeg over de conditie van de accu.

grindweg
door grindweg - Apr 12, 2013 om 21:46
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=h19l49 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:30]@anglo,
Het voltage meten bij een onbelaste accu geeft vaak een onzuiver beeld van de toestand van de accu.
Het beste is om het voltage te meten onder belasting, dus er mee weg te rijden en dan kijken wat het voltage/spanning verloop doet.
Als dat hard terug loopt bij het wegrijden zegt dat genoeg over de conditie van de accu.

ik ben het zeer oneens met u.
de accu capaciteit kun je alleen testen mits volgeladen dan belasten met de nominale belasting dan zakt het voltage en even later zal de volt meter weer iets oplopen tijdens de test.
wat je meet bij het rijden is niet zuiver omdat de belasting teveel varieert.

h19l49
door h19l49 - Apr 12, 2013 om 22:17
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:46][quote=h19l49 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:30]@anglo,
Het voltage meten bij een onbelaste accu geeft vaak een onzuiver beeld van de toestand van de accu.
Het beste is om het voltage te meten onder belasting, dus er mee weg te rijden en dan kijken wat het voltage/spanning verloop doet.
Als dat hard terug loopt bij het wegrijden zegt dat genoeg over de conditie van de accu.

ik ben het zeer oneens met u.
de accu capaciteit kun je alleen testen mits volgeladen dan belasten met de nominale belasting dan zakt het voltage en even later zal de volt meter weer iets oplopen tijdens de test.
wat je meet bij het rijden is niet zuiver omdat de belasting teveel varieert.

Dat klopt en daarom heb ik het ook over wegrijden, dus de opstart en niet tijdens het rijden.
Een start accu test ik ook gedurende het starten waarbij de meter de gegevens vast legt van zeg maar de eerste seconden.

ha
door haverkamp - Apr 12, 2013 om 23:05
54 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmi20 heeft het bij het rechte end.
Een silicium of lithium accu mag je nooit helemaal ontladen.
Waarschijnlijk is je accu gewoon gesneuveld, door te diepe ontlading.
Silicium accu's zij sowieso de de minst gunstige accu's die je kunt hebben voor vervoer.
Zowel qua levensduur als gewicht.Ze zijn alleen gunstig in prijs.
U zult waarschijnlijk een nieuwe accu moeten kopen.
In het vervolg na elke rit accu helemaal vol laden.
Misschien verleent de dealer nog coulance.

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 13, 2013 om 08:32
24 Antwoorden / 0 Vragen

en toen kwam er een varkske met een lange snuit, ent vertelseke was uit c",)

ph
door philip36 - Apr 13, 2013 om 10:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=haverkamp schreef op vrijdag 12 apr 2013, 23:05]Wimmi20 heeft het bij het rechte end.
Een silicium of lithium accu mag je nooit helemaal ontladen.
Waarschijnlijk is je accu gewoon gesneuveld, door te diepe ontlading.
Silicium accu's zij sowieso de de minst gunstige accu's die je kunt hebben voor vervoer.
Zowel qua levensduur als gewicht.Ze zijn alleen gunstig in prijs.
U zult waarschijnlijk een nieuwe accu moeten kopen.
In het vervolg na elke rit accu helemaal vol laden.
Misschien verleent de dealer nog coulance.

Accu's welke niet helemaal ontladen mogen worden zijn hiervoor electronisch beveiligd.
Deze elektronica schakelde de accu op 'tijd' uit.
Je kunt zelf dus niet de accu te ver ontladen.

anglo
door anglo - Apr 13, 2013 om 13:18
95 Antwoorden / 22 Vragen

beste memsen, bedankt voor de vele reakties
de scooter laad nu elke keer weer normaal op
(nadat ik hem helemaal heb laten leeglopen)
alleen heeft hij moeite met de fietstunnel
waarna hij zo goed als de helft van zijn capaciteit kwijt is
als leek denk ik dan dat ongeveer de helft van de cellen in de accu
nog maar zeer matig werken en na een krachtsinspanning de geest geven
en dat ik daarna op de nog wat betere cellen nog verder kan rijden
bij NIET zware tegenwind en GEEN fietstunnel doet ie het nog aardig
de accu-meter blijft dan vrij lang op VOL staan
dus mijn conclusie is (na jullie antwoorden)
dat de accu zijn beste tijd heeft gehad......
maar dat ie in mijn geval nog een tijd meekan omdat ik zeer binnenkort
ga verhuizen en dan niet meer over een viaduct of door een fietstunnel hoef
naar mijn oproep-werk en het ook nog dichterbij is
dus na elke rit laad ik hem nu op en staat hij weer op VOL
(maar wel nadat ik hem volledig heb laten leeglopen)
nogmaals iedereen bedankt!!!

anglo
door anglo - Apr 13, 2013 om 13:23
95 Antwoorden / 22 Vragen

en met dat volledig laten leeglopen bedoel ik
dat ik dat 1 maal als noodoplossing heb gedaan
omdat de accu anders niet meer wou bijladen

ta
door tar - Apr 14, 2013 om 00:00
522 Antwoorden / 9 Vragen

@Anglo,

Citaat:

Wat voor een accu's zitten er in een elektrische scooter?

De accu's zijn zeer belangrijk en vormen het hoofdelement van de elektrische scooter. De accu's zijn voor een elektrische scooter wat fossiele brandstof is voor een benzinescooter.
De accu's bepalen hoever een elektrische scooter kan rijden. Bij elke elektrische scooter in onze winkel wordt bij de specificaties aangegeven hoever u kunt rijden met de accu's.

Er zijn twee soorten accu's:

1. Lood accu's
De meeste elektrische scooters zijn uitgerust met lood accu's. Er wordt ook wel gesproken over silicium accu's of lood-gel accu's. Deze accu's zijn echter allemaal gebaseerd op lood accu technologie.
Lood accu's zijn goedkoper in aanschaf dan lithium accu's, maar gaan minder lang mee. Lood accu's moeten ongeveer na 3 jaar vervangen worden.

2. Lithium accu's
De lithium accu is een duurdere accu dan de lood accu (4 keer duurder), maar gaat veel langer mee. De lithium accu's in uw elektrische scooter hoeft u waarschijnlijk nooit te vervangen tijdens de levensduur van uw scooter. Tevens heeft de lithium accu als voordeel dat deze veel lichter is dan de lood accu. Ook presteert de lithium accu beter als het koud wordt. Een lood accu wordt tot 30% minder efficiënt bij temperaturen onder nul.

Bron:

http://www.elektrischescooterwinkel.nl/faq

Bedenk wel dat (moderne) accu's het langs meegaan als je ze regelmatig laad en ontlaad; langere tijd (denk aan al 1 maand) van niet gebruiken heeft al nadelige gevolgen.

De elektronica in of op de accu of op de scooter beschermt de accu tegen diepontlading.
De huidige consumentenaccu's beschadig je onherstelbaar bij diepontlading.

Volg altijd de gebruiksaanwijzing van de lader/scooter op en kies voor een (iets duurdere) lader als die ook de accu kan "druppelladen".

Een boosterlader is (heel veel) altijd slecht voor de levensduur van een accu dan een gewone normale lader!

Consumentenaccu's kunnen slecht tegen warmte, zet de scooter b.v. niet in de volle zon.

Stelregel omtrent accu's: zomers slijten deze accu's door hittebelasting het snelst en in de winter begeven zij het.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 14, 2013 om 00:43
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben eens gaan koekelen op druppellader voor scooter.
Niet dat een druppellader zal helpen bij een slechte accu, maar ik was nieuwsgierig of zoiets bestaat.
En wat blijkt : Anglo stelde 7 maanden geleden precies dezelfde vraag bij Vara Kassa.
Op 8 september 2012.
Eigenaardig.
Anglo beweerde toen dat het opladen bij de handelaar 30 euro kostte.
En nu zegt Anglo dat hij 25 betaald heeft.
Eigenaardig.

jeanleeke
door jeanleeke - Apr 14, 2013 om 06:48
24 Antwoorden / 0 Vragen

oei....dat word een zaak voor Baantjer , Witse und Derrick....hahaha c",)

anglo
door anglo - Apr 14, 2013 om 08:04
95 Antwoorden / 22 Vragen

wimmi20,
de dealer vroeg 25 euro en toen vroeg ik om een rekening
daarop zei de dealer dat er dan wel BTW bij kwam
toen nog 19% is + 4,75 zou dan 29,75 worden
(vergeef mij het afronden naar 30 euro)
toen heb ik eireren voor mijn geld gekozen en 25 euro betaald