Ha
door Hallohallo04 Jul 24, 2019 om 20:21
Auto & vervoer

Scooter in beslag genomen

Mijn scooter is op 24 juni gestolen. Verzekering gemeld en gelijk aangifte gedaan. Op 8 juli is hij weer teruggevonden. Brief van RDW gekregen dat ik sowieso op 8 augustus weer aansprakelijk wordt gesteld. Ik heb gelijk weer de politie gebeld om te vragen als ik de scooter kan komen ophalen. Er werd gezegd dat er nog een onderzoek aan de gang is. Ik heb toen een weekje gewacht en weer gebeld voor meer informatie. Nu wordt er verteld dat de “zogenaamde eigenaar” bij wie de scooter is gevonden, geen afstand wil doen van de scooter. Terwijl ik de rechtmatige en enige kentekenhouder ben van de scooter. Hierdoor gaat het langer duren en dat kan zelfs weken of maanden duren. Wat mij nu dwars zit is dat ik nu 1. zonder geld zit van de verzekering. Die zou eigenlijk uitgekeerd worden na 20 dagen maar de scooter was dus binnen die termijn teruggevonden. Dus de vergoeding was er niet meer. 2. ik heb nu ook geen scooter. Die scooter is bij het beslagloket aan het wachten tot de officier van justitie een beslissing neemt van wie de scooter is. Daarnaast zegt mijn verzekering dat ze niks voor me kunnen beteken omdat ik weer de eigenaar ben van het voertuig omdat de scooter is teruggevonden binnen 20 dagen. Ik vind dit echt gek. Ik heb geen scooter en ook geen vergoeding. Moet ik nu serieus weken of zelfs maanden gaan wachten totdat de officier van justitie heeft besloten dat het toch mijn scooter is?

5124 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 24, 2019 om 20:24
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Ja. Het kan immers zijn dat de persoon waar de scooter nu staat ter goeder trouw gekocht heeft. Dat moet eerst uitgezocht worden. Dus even afwachten.

audb
door audb Jul 26, 2019 om 13:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Zonder kentekenbewijs kan hij dat nooit aantonen.

Maar wel kan de schade verhaald worden op de persoon welke de scooter heeft gestolen.

ne
door neodutchio Jul 26, 2019 om 22:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als de dader bekend is. Het kan zijn dat de scooter omgekat is en met andere papieren is verkocht aan een handelaar/dealer. Als je die dan weer als argloze koper koopt, dan is het jouw eigendom. Er kan dus een ander kentekenbewijs in omloop zijn met een ander kenteken.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2019 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog maar even geduld hebben,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2019 om 21:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Aansprakelijk gesteld? Waarom? De scooter is toch gestolen van u?
Hoe dan ook is het helaas toch een kwestie van afwachten. Let er wel op dat indien er naar uw mening onjuist wordt beslist u daar tegen in beroep kunt gaan en daarbij dan ook schadeloosstelling vorderen. Maar ook dat kan een lange procedure worden met wel het voordeel dat u in beginsel dan geen advocaat nodig heeft.

Magnum007
door Magnum007 - Jul 25, 2019 om 00:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hallohallo,

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering ?
Dit raad ik aan bij een voertuigverzekering.

Zoja,laat zij het afhandelen.

Zonee,dan zul je zelf de officier van justitie een aangetekende brief moeten sturen,dat je zo spoedig mogelijk je scooter terug wilt.
Doe een kopie van die RDW brief erbij,die is belangrijk.

ne
door neodutchio Jul 25, 2019 om 07:52
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En u denkt dat dat zin heeft? De scooter is in beslag genomen en eerst zullen een aantal zaken onderzocht moeten worden. Sowieso wie de rechtmatige eigenaar is. En nee, dat is niet automatisch TS.

Th
door Thijs124 - Jul 25, 2019 om 00:16
289 Antwoorden / Vragen

Je zult niet de eerste zijn die zo zijn rechtmatig eigendom kwijtraakt..
Jammer.

Maar als je hem niet terugkrijgt moet de verzekering betalen?

sw
door swat1500 - Jul 25, 2019 om 11:01
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Als een gestolen goed onder een verdachte in beslag wordt genomen dan kan dat goed alleen aan de rechtmatige eigenaar worden teruggeven als de verdachte afstand doet van dat goed.
Het is namelijk goed mogelijk dat de verdachte het gestolen goed rechtmatig heeft verkregen en dan dus feitelijk geen verdachte is maar een eigenaar te goeder trouw.
Dat laatste moet dus vastgesteld gaan worden. Dat kan snel als direct duidelijk is dat de verdachte ook de feitelijke dief is. Dat wordt lastiger als er meer tijd zit tussen de diefstal en het aantreffen van het goed en de verdachte een "goed" verhaal heeft over hoe hij eraan is gekomen.
Hoe dan ook als een verdachte geen afstand doet moet een officier van justitie beslissen wie het goed moet terug krijgen. Als deze beslissing is genomen dan kan de partij die het goed niet terug krijgt daartegen bezwaar maken bij de rechter. De rechter zal dan de knoop doorhakken. Tot die tijd wordt het goed niet teruggeven.
Er worden veel goederen in beslag genomen en ook zijn er veel lopende zaken. T's doet er goed aan om hier actief achteraan te gaan want anders kan het best wel even duren voordat hij uitsluitsel krijgt.
Vergeet vooral niet het kenteken te schorsen want je moet anders gewoon de verzekering blijven betalen om geen boete te krijgen voor het niet verzekerd zijn van de bromfiets.
Mocht de officier van justitie niet, of negatief,  reageren op een verzoek tot teruggave dan kan ts ook zelf de rechtbank vragen de bromfiets aan hem terug te geven.

Gr
door Grunn1 Jul 25, 2019 om 11:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Duidelijke uitleg maar wat ik dan weer niet snap is dat als je een scooter “koopt” je in het bezit komt van een tenaamstellings code en die kan de verdachte niet hebben want die heeft ts. Verdachte kan dus ook nooit aantonen dat hij de scooter ter goede trouw heeft “gekocht” althans zo zie ik het.

hutch
door hutch Jul 25, 2019 om 12:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Je kunt ook (de juridische) eigenaar van een voertuig zijn, zonder dat deze op je naam gesteld is.

sw
door swat1500 Jul 25, 2019 om 17:48
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad kentekenhouder schap zegt niets over wie de eigenaar is. Het kan een aanwijzing zijn wie de eigenaar zou kunnen zijn.

hutch
door hutch - Jul 25, 2019 om 12:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Juridisch gezien klopt het helemaal. Nu is het wachten wat de rechter beslist, hoewel dat voor mij al wel vaststaat.....

mo
door mof - Jul 26, 2019 om 14:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, of u spant een kort geding aan tegen het ooenbaar ministerie.

ne
door neodutchio Jul 26, 2019 om 22:44
5129 Antwoorden / 12 Vragen

En dan?

sw
door swat1500 Jul 27, 2019 om 00:27
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Kort geding is zinloos aangezien de Wet reeds voorziet in een procedure om in beslag genomen goederen terug te krijgen. Dan toch een kort geding aanpassen levert een niet ontvankelijkheid op + te betalen proceskosten.