ba
door basalt Feb 24, 2020 om 16:55
Auto & vervoer

Scooterdomino, ben ik verantwoordelijk voor de schade aan de andere scooters?

Hallo,

Door de harde wind vandaag is mijn scooter tegen een andere scooter aan omgevallen, vervolgens er nog een derde scooter omgevallen doordat de tweede daar tegenaan viel. Ben ik verantwoordelijk voor de schade aan de andere twee scooters? Ik trof de drie scooters dus gevallen op de grond aan, met die van mij bovenop. Daaruit trek ik bovenstaande conclusie.

Alvast bedankt voor het antwoord.

11529 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2020 om 16:59
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik vrees van wel maar ik neem aan dat u bent verzekerd en neem dus contact op met uw verzekeraar.  Ik sluit niet uit dat de eigenaren van de andere scooters of hun verzekeraar u inderdaad zullen aanspreken.

Heeft u foto's gemaakt in geval er discussie komt over de schade? Is de schade met de andere eigenaren besproken resp. is een schade rapport opgemaakt?

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2020 om 17:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, u had rekening met de storm, windvlagen en harde windstoten moeten en kunnen houden en anders/elders moeten parkeren. Er is nog steeds een alarmcode voor de wind en de weerberichten zijn duidelijk.

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2020 om 17:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee alsof dit opgelost kan worden als een soort kettingbotsing. Dus domino systeem. Dat de ene verzekering het weer op de ander verhaalt. Hoop dat jullie alle papieren naar behoren hebben ingevuld en ondertekend.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 24, 2020 om 20:04
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Basalt,

Het antwoord is : ja.

Het is een verzekeringskwestie.

lo
door lovewinnie - Feb 24, 2020 om 21:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent verantwoordelijk voor de scooter onder u. Deze weer voor de scooter daaronder en zo door. Onderste heeft pech. Net als bij een kettingbotsing . Verzekering lost dit voor u op.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2020 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom heeft de onderste dan pech?

U trof de scooters gevallen aan. Stonden ze dan alledrie gammel geparkeerd?

tenormin
door tenormin Feb 24, 2020 om 22:56
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee @tijger1, als de laatste gammel geparkeerd stond krijg je het donimo effect. Heb geen idee hoe en waar je woont maar hier lagen alle in de fietsstandaard geparkeerde fietsen allemaal ondersteboven. Maar een fiets is geen scooter. Wat ik ermee wil zeggen: "Ellen" gaat hier behoorlijk tekeer.

Gr
door Grunn1 Feb 25, 2020 om 00:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@lovewinnie, vergelijken met een kettingbotsing is als appels met peren vergelijken.
Bij een kettingbotsing met autos is altijd de achterrop rijdende auto schuldig. Wanneer je met een auto op een geparkeerde auto botst en deze komt door de klap op de daarvoor staande geparkeerde auto dan bij jij voor de schade aan beide auto's schuldig.
Dus als ts zijn scooter dusdanig neerzet en deze valt om en neemt daarbij meerder scooters mee dan is ts schuldig voor alle schade.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2020 om 00:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

epcot, is dat zo? Niet vergeleken kan worden met een kettingbotsing? Ik vergeleek dus ook appels met peren? Ik geloof daar, nog onbewezen, noch beschreven in een item, de waarheid niet in. In ieder geval, zonder link.

lo
door lovewinnie Feb 25, 2020 om 12:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit voortuig reed niet . Het is dus geen verkeersongeluk. Dan komt aansprakelijkheid verzekering aan de orde. Hij lossen alles op.
Enkele jaren terug op het werk zo iets voorgevallen bij collega in de stralling ( scooter stalling ) . Geen storm naar gewoon ongevallen door iets. Geduwd, wankel geparkeerd. Geen idee. Maakte ook niet uit. Allemaal hebben ze aansprakelijkheid aangesproken en daar is uiteindelijk zo uitbetaald. De eerste had pech ivm eigen schade . Niet de onderste. bedoel bovenste dus die domino had veroorzaakt. Eigen schade wordt niet vergoed . Wel schade aan de scooter/ fietst onder je .
Nu was dit een stalling en geen openbaar terrein dus weet niet of dag uitmaakt

Engelse drop
door Engelse drop - Feb 26, 2020 om 10:20
63 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vrees van wel, het is alleen jammer dat U geen foto heeft gemaakt toen u de scooter er neem heeft gezet. Was U als eerste dan hadden de andere er rekening mee kunnen houden dat de scooter om zou kunnen vallen. Maar de verzekeringen zullen het wel onder elkaar regelen alleen jammer van de no-claim

Anne AnneAnne
door Anne AnneAnne - Feb 26, 2020 om 10:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien hebben de andere de scooters er wel op een later tijdstip naast gezet. Het lijkt mij een moeilijke kwestie. Voor mij lijkt het het meest logisch dat een ieder voor zijn eigen scooter verantwoordelijk is.

Hajon
door Hajon - Feb 26, 2020 om 12:55
9 Antwoorden / Vragen

Over uw conclusie: het zou ook nog kunnen dat de windvlaag zo hevig was dat alle 3 sowieso tegelijk omgewaaid zijn, dus geen domino-effect.

mo
door mof - Feb 26, 2020 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de schade van uw scooter aan de tweede in elk geval. De schade aan de derde is voor de tweede scooter. Er is niet aan te tonen dat bijv niet errst de tweede is omgevallen tegen de derde en daarna pas uw scooter er overheen fevallen is.

be
door bettykaart - Feb 26, 2020 om 16:49
2 Antwoorden / Vragen

DOOR AURORA1 - 24 FEB. 2020 OM 17:05
14468 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Ja, u had rekening met de storm, windvlagen en harde windstoten moeten en kunnen houden en anders/elders moeten parkeren. Er is nog steeds een alarmcode voor de wind en de weerberichten zijn duidelijk.

nou stond ie er als eerste wat dan, anderen zijn erbij gaan staan

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 19:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar dat zoekt de verzekering uit. Uw scooter is toch tegen een scooter ernaast gewaaid?

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2020 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is zeer twijfelachtig dat uw verzekeraar de schade aan die andere scooters zal uitkeren. Hebt u uw scooter zien omvallen tegen die andere?

En misschien is de tweede wel eerst tegen de derde aangewaaid, en later is de uwe omgegaan.

Ze kunnen alle drie wel omgewaaid zijn door de storm. Ze stonden dus ook al niet stevig tegen een muur aan.

Allemaal eigen risico.

ma
door mario47 - Feb 26, 2020 om 19:42
56 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor. U was er niet bij toen uw scooter omviel. U zegt harde wind,maar dat is een aanname.Er kan ook een andere oorzaak zijn.De anderen moeten maar bewijzen dat het omvallen Uw fout is.Er kan ook iemand tegen aan gelopen zijn