Slechte Hyundai navigatie (na update)?!
Beste lezers/ mede Hyundai rijders,
Graag vraag ik jullie aandacht voor een zaak waar ik met Hyundai in een jaar tijd niet uitkom. En die niet alleen op mij betrekking heeft, maar nadeel berokkent aan een grote groep Hyundai rijders.
Het betreft de navigatie functie, die door Hyundai (dealer) tijdens een onderhoudsbeurt een jaar gelden ongevraagd is geupdate naar een nieuwe versie en sindsdien praktisch onbruikbaar is.
Hyundai stelt dat het niet mogelijk is de oudere (goed werkende) versie te herinstalleren. Ook geven zij aan dat er veel meer klachten zijn binnengekomen over de update. Niet alleen van mijn type Hyundai (Tucson zonder BlueLink) maar ook van andere modellen in hun productlijn.
Er heeft inmiddels uitgebreide correspondentie plaatsgevonden met de nederlandse Hyundai organisatie (welke beschikbaar is, indien gewenst).
Ook heb ik engelstalige pogingen ondernomen de CEO van Hyundai Motors in Zuid-Korea via escalatie mails te betrekken.
Mijn voorstel om als alternatief met een commercieel inruilaanbod te komen heeft een lachwekkend en schandalig resultaat opgeleverd, waar ik niet op ingegaan ben.
Hyundai blijft zich in een jaar tijd verschuilen achter interne procedures, die geen enkel uitsluitsel geven over een eventuele oplossing en een tijdstermijn.
Wat resteert is dat de waarde van mijn vervoermiddel door toedoen van Hyundai en zonder overleg vooraf voor mij flink verminderd is.
Een update hoort een situatie te verbeteren en niet voor een achteruitgang te zorgen ( in de hoop van de leverancier dat de gebruiker sneller op een nieuw model overstapt..?).
Dit is voor mij onacceptabel.
Hyundai heb ik meerdere keren aangegeven de (social)media te benaderen als mijn probleem niet door hun binnen afzienbare tijd werd opgelost.
Dat is de reden dat ik nu Kassa benader met een verzoek om hier in te duiken.
Het issue is:
Heeft een autofabrikant het recht om navigatie functionaliteit zodanig te reduceren in een update, dat het een grote achteruitgang betekent voor de gebruiker?
Kan de gebruiker het recht claimen de oude versie te laten herinstalleren, met behoud van toekomstige kaartupdates?
Kan de gebruiker een commerciële inruil eisen als de fabrikant geen oude versie wil installeren?
[tekst hersteld-redactie]
Topantwoord

Hoe oud is de auto überhaupt? Na een jaar of drie valt er meestal niet zoveel meer te eisen en krijg je in het beste geval nog een percentage van de waarde van het navigatiesysteem terug en heeft rechten gewoon geen zin.
Mijn auto dateert van 2019. Het probleem gaat over de navigatiesoftware maar niet over de kaarten. De gebruikersinterface, die in de vorige versie prima werkte, is vervangen door een nieuwe, die het vinden van een bestemming (bijna) onmogelijk maakt. Kortom een grote achteruitgang.
Nee, het heeft niets met een aflopend abonnement te maken. Het bedieningsgemak is zodanig achteruit gegaan tov een vorige versie dat er niet meer mee te werken valt. Mijn auto heeft geen BlueLink ondersteuning gekrgen van Hyundai en daarom werkt de nieuwe navigatieinterface zeer slecht.

U kunt natuurlijk alles vragen en eisen wat u wil maar vermoedelijk zal men daar niet in mee (kunnen) gaan en voor een schade van iets van tweehonderd euro ga je niet rechten. Toch de TomTom maar weer tevoorschijn halen of de smartphone ophangen, even aangenomen dat dit dan beter is dan wat er nu overblijft.
Dus je kunt geen enkele bestemming meer invoeren? (Je zegt dat er niet meer mee te werken valt). Ik weet niet of ee navigatie in alle Hyundais hetzelfde is, maar ik had een maand geleden een nieuwe Tucson als huurauto en daar werkte de navigatie prima.
Waarschijnlijk heeft u een nieuwere versie Hyundai gehuurd, die (online) BlueLink faciliteiten had. Mijn Tucson is daar niet van voorzien, hoewel de dealer ten tijde van de aanschaf suggereerde dat mijn zuto daar later van voorzien zou worden. Niet dus.
Als ik nu ingeef als bestemming: "Parijs, Frankrijk" geeft het systeem totale onzin bestemmingen.
Topantwoord
Wat is precies het probleem? Gereduceerde functionaliteit zegt niet zoveel. Dat zou ook kunnen komen door een abonnement dat slecht voor een bepaalde periode was inbegrepen.
Antwoord op uw reactie staat bij HENKDEZEVENDE. Sorry daarvoor!
Hallo, uiterst merkwaardig natuurlijk dat de functionaliteit van de navigatie door een update van de software achteruitgaat.
Heeft u het met de dealer gehad over garantie?
Tegenwoordig zit er op een Hyundai auto 5 jaar garantie begrijp ik behalve op de audio en navigatie waar 3 jaar garantie op gegeven wordt.
Maar afgezien daarvan lijkt me uw verzoek om het terugdraaien van de update heel begrijpelijk.
Zeker als er (veel) meer Hyundai bezitters hetzelfde probleem hebben.
Meestal komt een auto beter uit de garage dan ie erin ging ;)
Mischien is dit iets om uit te laten zoeken door de redactie van Tros Radar? Of eventueel via de redactie van Kassa van de Vara.
Succes.
Dank voor uw suggestie en support. Ben zeker benieuwd of de redacties van Radar of Kassa hier verder in willen duiken.
Praktisch onbruikbaar is relatief, bedoelt u bediening van de navigatie of dat de gehele navigatie uitgevallen is na de update en dus helemaal niet meer werkt.
De klachten die ik kon vinden gingen meer over het veranderde gebruiksgemak en niet zozeer over de nauwkeurigheid van het navigatiesysteem.
Zo te lezen wil u op basis van die update van de auto af en het inruilaanbod viel u zwaar tegen en wijt dat aan die update van het navigatiesysteem.
Wat is eigenlijk uw doel een oplossing middels een software up of downgrade of een hogere inruilwaarde want blijkbaar bent u het merk Hyundai helemaal zat en wenst de hoofdprijs voor uw auto te ontvangen.
U heeft gelijk het gaat over het gebruiksgemak. Ik kan dat beoordelen met ca 10 jaar Apple bedrijfservaring...
De nieuwe versie is met name geënt op de situatie in de VS. Daar werkt men meestal met postcodes. Geeft men die in, dan werkt het systeem goed. Maar als je nu een stadsnaam ingeeft zonder verdere details (omdat je naar het centrum wil) geeft de software onzin suggesties.
Ik weet ook zeker dat deze versie niet is uitgetest bij Europese Hyundai rijders.
Ik heb bij Hyundai aangegeven dat ik als prioriteit terugwilde naar de vorige versie.
Toen dat onmogelijk bleek heb ik geeist dat zij maar met een commercieel bod moesten komen. Het bod van de dealer was een lachertje, waarvan duidelijk was dat Hyundai er geen enkele bijdrage aan had geleverd.

Zet via Google Play de gratis en perfect werkende WASE op je smartphone. problem solved. Altijd =up to date, zelfs als er auto op de vluchtstrook staat.
Ik ken de alternatieven, maar ik heb een auto gekocht met bepaalde functionaliteit. Als de leverancier na de verkoop een deel van die funktionaliteit sterk vermindert, dan is dat toch reden tot klagen en misschien zelfs onwettig?

Grote woorden, onwettig.
Dat moet u niet aan kassa vragen. Als het werkelijk zo'n grote groep mensen is moet u een advocaat zoeken die voor de groep wil procederen bij de rechter.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat een mediacampagne effectiever is dan een langdurig gevecht achter de schermen.
Ik neem aan dat het artikel van de volgende link van uw hand komt?
navigatie
Ik heb even gegoogled maar zie niet veel (recente) klachten over het navigatiesysteem van Hyundai.
Is het niet gewoon een kwestie van gewenning? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze een update doen die een totyaal slechte gebruikers ervaring opleveren. Waarom zouden ze dat doen, dfaar is toch geen enkele reden voor?
U kunt de dealer natuurlijk niet een bepaalde inruilprijs voor uw auto afdwingen.
Ik denk al met al dat u geen sterke zaak en heeft en het lijkt me sterk dat Kassa of Radar hier onderzoek naar gaat doen..
Dat komt omdat de meeste mensen dit niet in het openbaar rapporteren, maar dat neerleggen bij de dealer en/of Hyundai.
Hyundai NL heeft via email toegegeven dat er (veel) meer mensen hebben geklaagd over de navigatie update.
Trouwens...werkt u voor Hyundai?

Uw laatste regel kunnen alle vrijwilligers van dit forum u bevestigen, wij werken voor alle grote en kleine bedrijven, vooral waar de klacht over gaat. Weer eens zo'n fijne dooddoend antwoord van een vraagsteller.
Ik had het laatste stukje van de reactie van TS niet gelezen.
Maar als ik dat soort reacties lees denk ik toch wel. st*k er lekker in.

Ts is duidelijk de weg kwijt!

Staat hier iets voor tussen?
https://duckduckgo.com/?q=Hyundai+navigatie+functie+na+update+onbruikbaar+oude+versie++herinstalleren&t=h_&ia=web
Dank, maar de laatste navigatie versies die Hyundai via de sites aanbiedt is de problematische versie, die in mijn auto terecht is gekomen.
Misschien kunt u kass zelf benaderen? Het forum is natuurlijk prima om wat reacties te genereren, maar als u de redactie kassa@bnnvara.nl of belbus@bnnvara.nl beter.
Ga ik zeker doen!
Bij mijn 2 jaar oude Hyundai Kona Hybrid heb ik ook zo'n dingetje.
Nieuw alles werkte perfect,na 3 maanden trekhaak eronder en gelijk een update gehad.....snelheidslimit niet meer correct weergegeven in het head up display.......volgens de dealer zat het in de update.
Jaar beurt gehad met update het werkte weer.
Nu dit jaar weer een jaar beurt en weer het zelfde probleem......beetje zitten kijken in het menu en bij rij comfort SLW (Snelheidslimiet waarschuwing) het vinkje weg gehaald en het werkt weer,staat standaard aan maar moet dat bij elke start uit gegezet worden indien ik het werkend wil hebben.
Dus na de update werkte het dus net andersom.
Nu maar hopen dat bij de volgende update het weer normaal werkt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord

Produkt niet geleverdProdukt bij Voucher vandaag
OP029-08-2023 heb ik feest valonnen gesteld en beyaald, Al tot 2 keer toe gemaild. Nog steed geen reactie van ze gehad. Verder heel slecht bereikbaar, Lees meer
Zorgverzekering hheft mijn aanvullende verzekering er uit gegooid mag dat
Heeft al jaren een aanvullende zorgverzekering. Nooit problemen gehad. Nu kwam ik bij toeval erachter dat mijn verzekering is gestopt in november 2022. Idepender heeft geregeld dat de verzekering automaties van Ditzo naar ASR ging. Maar hebben vergeten ook mijn aanvullende verzekering door te geven. Zowel Independer als ASR weigeren dat als nog te doen. Heeft een nieuw klikgebit nodig en massage v ... Lees meer
LIJFRENTEVERZEKERING ZOEK BIJ NN
Ik heb in 1993 een levensverzekering/lijfrenteverzekering afgesloten bij OHRA en deze heeft de einddatum bereikt en moet worden uitgekeerd. Om verlies van het bedrag te voorkomen door boete en belasting moet ik voor 31 december 2023 de uitkering geregeld hebben. Na raadplegen van de www.ohra.nl/uitkerenlijftrente website en het telefoonnummer te bellen 026-4004040 bleek dat Nationale Nederlanden ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer

Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer