Hj
door Hjth Nov 13, 2018 om 22:45
Auto & vervoer

Sloep gekocht vol met osmose, particulier-particulier

Ik heb ongezien een sloep gekocht van iemand die mij vertelde dat de sloep gezien of ongezien goed was en ieder jaar werd onderhouden door een jachtservice. Nu blijkt de sloep vol te zitten met osmose. Hij heeft de rechtsbijstand ingeschakeld en van diegene moest ik aantonen dat de osmose ten tijde van de verkoop al aanwezig was. Ik heb een specialist/jachtschilder een rapport op laten maken. Die heeft een meting gedaan en het blijkt dat de osmose er minimaal al twee jaar in zit. Dit rapport werd afgekeurd omdat er een commercieel belang in het spel was mbt de specialist. Ik heb een nieuwe inspectie laten uitvoeren door een onafhankelijke inspecteur en die constateert precies hetzelfde. Nu zeggen ze dat de koper er geheel niets vanaf wist en dat ik dat nu moet aantonen. Wat zou ik nu het beste kunnen doen en heb ik nog ergens recht op?

3527 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2018 om 22:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan alleen maar reageren met: hoe is het mogelijk dat iemand ongezien een sloep koopt. Hoop voor u dat er iemand hier nog optimistisch op kan reageren: ik kan het n.l. niet: dat u ergens recht op heeft.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2018 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U koopt ongezien een polyester sloep en gaat dan nadien klagen over osmose en experts inschakelen?

En als de verkoper zijn sloep liet onderhouden en zelf ook geen verstand had van osmose valt hem helemaal niets te verwijten.

Wat u het beste kunt doen is die sloep te laten behandelen zodat u in het voorjaar heerlijk in de rondte kunt varen.  Laat hem wel eerst gecontroleerd drogen.

Voortaan eerst controleren, dan pas kopen.

sw
door swat1500 - Nov 13, 2018 om 22:55
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Contact opnemen met een advocaat lijkt mij. Ongezien en dus niet gekeurd kopen is risicovol. Dat is nu dus gebleken. Er zou sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek, doch als alleen een deskundige dit gebrek kan vaststellen is het maar de vraag of de verkoper ervan had moeten en kunnen weten.
Wat staat er over dit gebrek in het laatste onderhoudsrapport van de jachtservice?
U eist compensatie dus de bewijslast ligt bij u.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Laat en advocaat naar de zaak kijken en lees deze info:
http://www.wetrecht.nl/bedrog-wilsgebrek/

ne
door neodutchio - Nov 14, 2018 om 08:44
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een koop tussen 2 consumenten en dan zijn de rechten summier. Dat u de sloep niet zelf bekeken heeft zet u al op een achterstand.
De enige uitweg die u nog heeft is als u kan aantonen dat de verkoper wist van de osmose. Als de sloep te goeder trouw verkocht is, dan is het pech voor u.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 10:29
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Vol met osmose? Heeft u wel goed nagegaan wat osmose is?

Zoals u het stelt zou het betekenn dat uw, kennelijk uit polyester gebouwde sloep vrijwel volledig waterdoorlatend is of anders gezegd de huid van de sloep als een doorlatend membraam werkt.
Hoewel u het heeft over experts lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk maar ja. Ik heb ook slechts redelijk veel verstand van scheepsbouw.

Is het niet zo dat u het heeft over iets dat in de wandelgangen 'zweten' wordt genoemd en in beginsel neerkomt op condensatie?

Zoe o.a.:

http://biologieacademie.nl/osmose/

costnix
door costnix Nov 14, 2018 om 16:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dit wordt in scheepsvaartkringen osmose genoemd:
https://www.kokwatersport.nl/blog/help-mijn-polyester-boot-heeft-osmose

mo
door mof - Nov 14, 2018 om 15:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

PEch gehad. U koopt een vaartuig ongezien. De verkoper heeft een meldplicht, u echter heeft een controle plicht, u had de sloep voor de koop zelf moeten laten
inspecteren. Ik geef u weinig kans achteraf nog iets te kunnen claimen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 16:49
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog even dit: citaat 'Nu zeggen ze dat de koper er geheel niets vanaf wist en dat ik dat nu moet aantonen. Wat zou ik nu het beste kunnen doen en heb ik nog ergens recht op?' U bedoelt de verkoper wist van niets?

Als u heldere rapporten heeft dat het verschijnsel al tenminste 2 jaren aanwezig moet zijn en de vraag was om dat aan te tonen, nou, dan staat um.i. toch redelijk sterk, ook al heeft u de slope niet bij de aankoop zelf gezien. Hoe dan ook is er dan sprake van misleiding omdat de verkoper het wel degelijk had moeten en kunnen weten.
Heeft u al navraag gedaan of er inderdaad sprake is geweest van jaarlijks onderhoud en ook wat er dan aan onderhoud is gebeurt?

Heeft u zelf geen rechtsbijstandsverzekering?

ro
door ron503 - Nov 14, 2018 om 17:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper schakelt pas een rechtsbijstandsverzekering in als u de verkoper aansprakelijk stelt dus zal er al iets aan vooraf gegaan zijn. Een particulier die een goed (sloep) verkoopt hoeft een verstand van dat goed te hebben en is het dus aan u om te controleren of dat goed aan uw wensen voldoet d.w.z. u dient zelf onderzoek te doen of bij twijfel eem deskundige in te schakelen voordat u de koop sluit. Door het ongeziens kopen heeft u willens en wetens een enorm risico genomen en kunt u dat risico niet op de verkoper afwentelen.

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe oud is die sloep eigenlijk en stond hij ‘s winters binnen?