hw
door hwdh Jul 3, 2020 om 15:53
Auto & vervoer

Stalling boot

Onze dochter haar boot lag bij een  betaalde winterstalling bij een bedrijf die hierin is gespecialiseerd. Varend is hij daar gebracht vanwege geen boot trailer. In april de boot zou ze de boot weer halen, daar bleek de boot zodanig beschadigd dat er niet meer mee gevaren kon worden. Het bedrijf ontkend dat er tijdens de stalling iets is gebeurd en wil bewijs dat het gebeurd is ten tijde van de stalling, men heeft wel zonder dat toestemming werd gegeven de boot geplamuurd, hier is tot nu toe geen rekening voor geleverd, ook de verzekering geeft niet thuis, wat kan ze verder doen? Het lijkt grote reus tegen klein duimpje.

1901 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2020 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wie eist bewijst. Dus uw dochter moet aantonen dat de boot daar onbeschadigd is neergezet.

hw
door hwdh - Jul 3, 2020 om 16:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

de boot is dermate beschadigd dat het lijkt alsof hij uit de banden is gevallen tijdens het uit het water halen, dat kan je toch nooit bewijzen?
hij had nu een gat onder de waterlinie, ze heeft de boot varend gebracht.

ma
door malty - Jul 3, 2020 om 17:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wie heeft dat uit het water takelen geregeld en waarom is de stalling, zonder opdracht, gaan plamuren?
Kunnen ze met dat plamuren bepaalde zaken weggewerkt hebben, zoals verf b,v. waaruit zou blijken dat de boot op de stalling beschadigd moet zijn?

hw
door hwdh Jul 4, 2020 om 10:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenaar gaf aan dat ze niet bij het takelen aanweig hoefde te ziijn, in goed vertrouwen is ze toen weggegaan. Dat de eigenaar meteen is gaan plamuren is inderdaad vreemd, ze had geen opdracht gegeven. Maar al met al een vervelende situatie.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jul 3, 2020 om 17:30
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo HWDA,

Schakel je rechtsbijstandsverzekering in of als je die niet hebt een advocaat, die gespecialiseerd is in civiel recht.

getty
door getty - Jul 3, 2020 om 18:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is er een contract waar?wat over aansprakelijkheid staat?

aurora1
door aurora1 - Jul 3, 2020 om 18:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wie heeft die boot uit het water getakeld en heeft uw dochter daar niet op toegezien? En hoezo geplamuurd?
Wat staat in het contract met de bootstalling en hoe was eea verzekerd? Heeft uw dochter bewijs dat dat bedrijf schuldig aan alles is?

ro
door ron503 - Jul 3, 2020 om 19:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De boot kan dan wel varend binnen gebracht zijn maar als uw dochter daar niet bij is geweest kon zij ook niet weten hoe het onderwater schip er uit zag. Ik heb de procedure van het uit het water hijsen van een boot vaak gezien en dat gaat uiterst zorgvuldig en was vooral spannend toen mijn eigen boot aan de beurt was. De banden van de hijskraan zakken in het water en de boot wordt op de plaats gevaren en daarna uit het water getild. Op de losplaats wordt de onderkant van de boot met hoge druk water schoongespoten en op een stallingsblok geplaatst en dan word de boot naar de stallingsplaats gebracht. Het is echter wel zo dat een boot niet gemaakt is om op het droge gestalt te worden want dan klopt de gewichtsverhouding niet meer want het totale gewicht rust op vier a' zes stunen. Een polyester boot die al door osmose (afbraak van het polyester) aangetast is gaat zonder onderhoud scheuren en gaten vertonen op de punten van de bok waarop die geplaatst is. Wat betreft het plamuren zie ik niet dat het eigenaar van de stalling dat heeft gedaan maar de vorige eigenaar om met name osmose te verbergen.

hw
door hwdh Jul 4, 2020 om 10:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

De eigenaar van de stalling is meteen na dat ze de vele beschadigingen rondom de boot had gezien en gevraagd had wat er was gebeurd, begonnen zonder goedkeuring met het plamuren. Toen ze de boot kocht stond deze op een trailer en was niet beschadigd( geen osmose),
1 beschadiging was duidelijk een gat onder de waterlinie, een expert die de foto's zag gaf aan dat deze moest zijn gevallen.

ro
door ron503 Jul 4, 2020 om 12:28
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als een polyester boot uit de hijsbanden valt is er meer schade maar gaten ontstanen er niet. De boot stond op een trailer toen uw dochter de boot kocht dus kon ze de raakvlakken niet inspecteren en vooral op die raakvlakken komt de meeste druk te staan. Een expert kan wel zeggen dat het valschade zou kunnen zijn maar foto's zeggen niet alles van voor en na het ontstaan van de schade.

hw
door hwdh Jul 4, 2020 om 13:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

maar het blijft vreemd dat de eigenaar zonder toestemming begint te plamuren toch?

ro
door ron503 Jul 4, 2020 om 13:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt van de gemaakte afspraken af want normaliter doet de eigenaar van de stalling niets meer dan de boot stallen. Ik neig er meer na dat de vorige eigenaar van de boot een aantal zaken verzwegen heeft of niet wist dat de boot er slechter aan toe was dan dat de boot er bij aanschaf uitzag.