ve
door verwijderd Apr 11, 2006 om 09:49
Auto & vervoer

Statische elektriciteit

Ik vind het stomvervelend dat vaak, als ik uit mijn auto stap, een soort van stroomstoot(je) ervaar. Dat varieert van lichte schok tot (on)behoorlijke opduvel, zeker nu het weer buiten droger en warmer wordt. Zelfs als ik het portier met mij elleboog dichtdoe -suede jack aan- voel ik 't door mijn jas heen. Soms is het zelfs zo dat als ik daarna mijn garagadeur opendraai met een sleutel van dezelfde sleutelbos, het slot van de garagedeur knettert als ik de sleutel erin doe.                                                                                          Ik heb vorige week een strip onder mijn auto laten zetten: een boel lawaai extra door 't slepen over de grond, maar helpen doet ie niet. Ook mijn zoon heeft er veel last van als hij in mijn auto rijdt, maar dochter en man helemaal niet. WIE HEEFT EEN OPLOSSING OF GOEDE TIP?

Marjoska

14733 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjoska,

Dat stripje onder je auto gaat je niet helpen. Deze ontlaadt de auto van statische electriciteit, maar dat gebeurt toch al via de banden. Jij bent zelf statisch geladen ( wrijving via tapijt in de auto, stoelen ) en dat wordt ontladen als je iets vastpakt. Dat stripje helpt jouzelf dus in het geheel niet !

Als je tussendoor (tijdens het rijden ) regelmatig iets van metaal in de auto ( dat verbonden is met de auto ) aanraakt, dan zal je lichaam zich ontladen met kleine beetjes en voel je dit niet zo. Er zijn hiervoor ook wel stripjes te krijgen die je in de auto kan bevestigen, maar dan dien je wel deze aan de carrosserie te verbinden !

Regelmatig even ontladen is dus het enige dat je kunt doen !

phinder

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst de deur vastpakken (metaal) en dan pas uitstappen.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb ik zelf ook last van gehad.

De oorzaak is wrijving tussen natuurlijke stoffen en kunstmatige  vezels (stoelbekleding). 10 tegen 1 dat je kunststof stoelbekleding hebt.

Zo'n strip helpt soms wel iets, maar dan tegen de lading die de auto zelf draagt en vaak zie je dat de strip de grond niet eens meer raakt. Daarbij draag je inderdaad zelf de meeste lading zoals phinder al opmerkte.

Wat echt helpt is: stoelbekleding van natuurlijk materiaal (katoen, wol, viscose, etc.) nemen en schoeisel zonder rubber zolen dragen. Een echte stoelhoes is natuurlijk mooier, maar je kunt het zeer goed uitproberen door een katoenen badhanddoek over de stoel te leggen.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 10:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirck,

Eerst de deur vastpakken (metaal) en dan pas uitstappen en de deur tijdens het uitstappen vast blijven houden.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

                           Hallo Marjoska

ik ken dat schokkerige gevoel is niet zo prettig maar blijf je wel goed wakker.

in de auto shops zijn apparaatjes te koop in de vorm van een pen ,die hou je tegen metaal van de klink en voel jij geen schok meer

groeten van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens andere schoenen, tenminste met een ander soort zool materiaal, zou kunnen helpen....

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Aardleiding vanaf de carroserie naar de grond.

Vroeger zag je auto's met een afgeknipte snelbinder waarop een metalendraad zat.

Voor het uitstappen even met de auto tegen een Amsterdammertje rijden eerst ontladen dan uitstappen

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liontooth, de vraagsteller heeft al een strip bevestigd. Herhaald, de vraag lezen alvorens te antwooreden.

Vraagsteller: u heeft al een aantal goede tips gehad zoals portier vasthouden tijdens uitystappen. Zal niet altijd helpen miusschien, wachten met uitstappen, even kan ook helpen, het fenomeen van statisvche electriciteit kan zich echter ook voordoen bij instappen. Het is nu eenmaal een natuurtverschijnsel dat zich voordoet met name bij een zeer lage relatieve luchtvochtigheid al of niet in combinatie met wind.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de tips, ik ga eerst proberen of een handdoek helpt, lukt dat niet dan zoek ik in de autoshop zo'n speciale pen op.

Marjoska

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de tip

Marjoska

ve
door verwijderd - Apr 11, 2006 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de tips en de uitleg

Marjoska

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem bij het uitstappen, maar omgekeerd ook bij het instappen, op het moment dat ik de sleutel in het contact doe krijg ik een schok van de metalen strip in de sleutel. Ik ben benieuwd of het hier ook helpt om de deur vast te houden tot aan het moment dat de sleutel er in gaat?

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

zapling schreef op zaterdag 23 apr 2011, 21:37: Ik heb het zelfde probleem bij het uitstappen, maar omgekeerd ook bij het instappen, op het moment dat ik de sleutel in het contact doe krijg ik een schok van de metalen strip in de sleutel. Ik ben benieuwd of het hier ook helpt om de deur vast te houden tot aan het moment dat de sleutel er in gaat?

Beste zapling,

Misschien is het slimmer om de vraag opnieuw te stellen.
Deze vraag komt uit 2006.
Meestal wordt daar niet meer op gereageerd.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Denkt u hier de regie in handen te moeten hebben.
Das toch de taak van de forum redactie om oude niet actuele topics te verwijderen.

T

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op zaterdag 23 apr 2011, 22:35: @poltol

Denkt u hier de regie in handen te moeten hebben.
Das toch de taak van de forum redactie om oude niet actuele topics te verwijderen.

T
Potol reageert dus op Zaplin.

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op zaterdag 23 apr 2011, 22:35: @poltol

Denkt u hier de regie in handen te moeten hebben.
Das toch de taak van de forum redactie om oude niet actuele topics te verwijderen.

T

Nou zeg, Is gewoon een behulpzame tip van Poltol, niets mis mee.

Misschien een idee Poltol dit als Tip te plaatsen, dat ze even zelf een Nieuwe Vraag aanmaken als ze ook een vraag hebben ?! ;-)

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker niks mis mee.
Maar waarom dan reageren ??

Laat lekker gaan joh.
of willen we scoren haha

T

ve
door verwijderd - Apr 23, 2011 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

toolboy schreef op zaterdag 23 apr 2011, 23:06: Zeker niks mis mee.
Maar waarom dan reageren ??

Laat lekker gaan joh.
of willen we scoren haha

T

Ja joh, ik score me helemaal suf,
was ff afwezig en moet nu een maand in zien te lopen op die muis ;-)
Rat Race, oh nee, Mouse Race hier........