frans
door frans Aug 28, 2019 om 16:18
Auto & vervoer

Stil staan met draaiende motor en bellen

Ik stond stil met draaiende motor en gevaren lichten aan.
Toen ben ik gaan bellen.
Kreeg hier voor een boete voor bellen achter het stuur
voorval is gebeurt op:
26 aug. 2019

10775 22 Rapporteer

ma
door malty - Aug 28, 2019 om 16:27
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Had u de telefoon al vast voordat u stilstond?

jhogaarts
door jhogaarts Aug 30, 2019 om 16:57
101 Antwoorden / 1 Vragen

Als je voor een stoplicht staat mag je ook bellen. Zodra je gaat rijden niet meer.

jo
door jorisw Sep 28, 2019 om 20:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag je niet bellen (zonder handsfree optie) als je voor een verkeerslicht staat. Ook dan neem je deel in het verkeer. Zodra het groen wordt dien je meteen weg te rijden. Niet eerst het gespreken te beeindigen.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2019 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is rijden?
Wat valt precies onder ‘rijden’. Betekent het dat het voertuig in beweging moet zijn? Of valt stilstaan met een ‘draaiende motor’ ook onder rijden? Volgens de toelichting bij de wet moet het gaan om een voertuig dat zich voortbeweegt. Dit betekent dat een voertuig die geparkeerd staat of stilstaat daar niet onder valt. Indien u in de file of voor het stoplicht staat kunt u dus uw telefoon vasthouden

Th
door Thijs124 - Aug 28, 2019 om 16:27
289 Antwoorden / Vragen

Bedankt voor de tip. Ik zal er op letten.
Waar stond je?
Parkeerplaats, parkeerstrook, stopverbod, parkeerverbod, pechstrook autoweg?

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2019 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gevarenlichten aan, dus u stond niet geparkeerd?

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2019 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen
ne
door neodutchio - Aug 28, 2019 om 16:50
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u op de rijbaan stond was u een verkeersdeelnemer. Om te bellen moet u een veilige plek opzoeken. En aangezien u de gevarenlichten aan had zou dat niet een parkeerplaats geweest zijn.

r.kemperman
door r.kemperman Sep 28, 2019 om 10:33
423 Antwoorden / 4 Vragen

Kul. Als de auto stilstaat bijvoorbeeld voor een verkeerslicht mag de telefoon gewoon in de hand gehouden worden.

Voor men weer gaat rijden moet de telefoon weer uit de hand zijn

ne
door neodutchio Sep 28, 2019 om 10:56
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een verkeerslicht die op rood staat is het normaal dat je stil staat. Voor stilstaan wordt in Nederland inderdaad een uitzondering gemaakt. Hierin wordt duidelijk aagegeven zoals voor een verkeerslicht, in de file en in een parkeervak. Onnodig stilstaan op de rijbaan hoort daar niet bij. En aangezien TS spreekt over gevarenlichten aan zou deze niet op een van de 3 genoemde plekken gestaan hebben.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 28, 2019 om 16:57
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik stond stil met draaiende motor en gevaren lichten aan.
Toen ben ik gaan bellen.
Kreeg hier voor een boete voor bellen achter het stuur
voorval is gebeurt op:
26 aug. 2019

Wanneer had u de telefoon IN UW HAND? Rijdend of toen u stilstond? Rijdend betekent terechte boete.
Waar stond u stil? was daar een stop en of parkeerverbod? In de stad of op de vluchtstrook van de snelweg? Stond u in de weg voor het overige verkeer?
Een agent(e) schrijft niet een twee drie onterecht een telefoonvasthoudboete (mooi woord voor scrabble) uit.

DE telefoon in uw hand hebben is al verboden, rijdend.

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2019 om 17:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nou, dat weten we dan ook weer.
Zonde geld.
Heb je ook nog een vraag?

hutch
door hutch - Aug 28, 2019 om 17:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Frans,

In artikel 61a RVV staat het volgende: "Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler."

Als (...) u eerst (!) stil stond en toen uw telefoon ter hand nam, was u dus niet in overteding. Neemt u eerst de telefoon ter hand en gaat dan stilstaan, bent u dat uiteraard wel.

In uw geval, zoals u het schetst, was u dus niet in overtreding. Stilstaan is geen rijden. Rijden is voortbewegen.
Ik zou een bezwaarschrift indienen.

Maar wat gaf die politieagent als preciese reden?

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2019 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je mag zelfs stilstaand voor een stoplicht bellen. Niet dat ik dat zou aanbevelen.

ne
door neodutchio Aug 28, 2019 om 17:43
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tenzij je in België bent. Stilstaan is daar ook deelnemen in het verkeer.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan zijn. Ik weet niet of de Ts in Belgie bekeurd is. Hier is stilstaan voor een stoplicht ook deelnemen aan het verkeer trouwens, maar je mag dan wel even bellen.

simon55
door simon55 Aug 28, 2019 om 19:21
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Stoplichten bestaan niet , wel verkeerslichten

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor Simon.

gerbera
door gerbera Aug 29, 2019 om 11:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Stoplichten bestaan niet

Ja hoor, bij o.a. overwegen en bruggen e.d. Daar moet u stoppen voor het rode licht.

aurora1
door aurora1 Aug 30, 2019 om 00:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik geef hier 2 mensen + 10 en een andere persoon minstens -20....

ve
door verano Aug 30, 2019 om 15:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Denk er toch anders over, stilstaan voor een rood licht is wel degelijk deelnemen aan het verkeer.
Lijkt me logisch dat ook gebruik voor het betreffende rode licht strafbaar is.
Dacht dat de wet wat makkelijker was als gewoon het meevoeren van een comunicatie apparaat anders als in de (afgesloten en gescheiden van de passagiersruimte) kofferbak verboden zou worden.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2019 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen
jo
door jorisw Sep 28, 2019 om 20:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat veroorzaakt dan ook meteen die meestal ontzettend trage harmonica als het weer op groen springt. Al die idioten die niet 20 minuten zonder telefoon kunnen houden de boel dan op.

ne
door neodutchio Sep 28, 2019 om 20:35
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In Belgie is de wet een stuk strenger. Daar mag je ook niet stilstaand de telefoon vast houden.

ro
door ron503 - Aug 28, 2019 om 17:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u stil staat mag u een telefoon o.i.d. ter hand nemen en zal u ook niet staande gehouden worden. Ik doe maar een gok maar gezien de setting werd u gebeld, heeft de telefoon al rijdend ter hand genomen om te kijken wie u gebeld heeft en daarna de telefoon weer los gelaten. Dat is door de agent gezien en toen u stil ging staan en de alarmlichten inschakelde bent u geverbaliseerd. Voor een vergeten telefoontje de auto op de weg stilzetten en de gevarenlichten aan doen komt vrij weinig voor omdat er veiligere plekken te vinden dan de weg waarop u zich bevond. Edoch in beroep gaan is een recht maar de kans dat u in het gelijk gestelt wordt acht ik bijzonder klein.

aurora1
door aurora1 - Aug 28, 2019 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom had u die waarschuwingslichten aan?
En wat is uw vraag?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2019 om 19:27
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Als u hrad kunt maken qua bijv. tijdstip dat u uw telefoon eerst in de hand nam toen u stilstond is het maken van bezwaar zinvol. Anders NIET, helaas. Beter is om helemaal geen risico te nemen.

jo
door jorisw - Aug 29, 2019 om 09:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verbaas me er vaak over dat mensen wel een auto kunnen betalen maar blijkbaar geen headsetje waardoor bellen in de auto helemaal geen probleem meer is.

Iv
door Ivo W Aug 30, 2019 om 07:56
728 Antwoorden / Vragen

Met een moderne auto en moderne telefoon is zelfs een headset niet nodig. Ook op de 'speaker' bellen terwijl de telefoon in een houder op het dashboard zit gaat prima.

jo
door jorisw Sep 28, 2019 om 20:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een moderne auto hoeft de telefoon geeneens in een houder te zitten. In een tas in de kofferbak is ook prima. Je bedient de telefoon immers via de autoknoppen.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2019 om 09:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het feit dat u de gevarenlichten aan heeft is voor mij reden aan te nemen dat u ergens langs de kant van de weg stond, waar dat niet normaal is om stil te staan. In de ogen van de agent bent u op dat moment waarschijnlijk nog steeds deelnemer aan het verkeer ook al staat u stil. Ja en dat de boete voor bellen "achter het stuur" is, u zat niet op de bijrijder plaats;-)

suzanne1957
door suzanne1957 - Aug 29, 2019 om 11:56
31 Antwoorden / Vragen

Wel auto rijden maar een hand-free kit van een paar tientjes zit er niet aan.

panter22
door panter22 - Aug 30, 2019 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al bericht van het CJIB gehad?

bi
door bigale50 - Aug 30, 2019 om 15:29
25 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, niet terecht. Bezwaar aantekenen, maar wel eerst betalen.

r.kemperman
door r.kemperman Sep 28, 2019 om 10:35
423 Antwoorden / 4 Vragen

Bij eerste bezwaar hoeft niet betaald te worden.

als er na afwijzing van het bezwaar beroep wordt aangetekend  dan moet er wel betaald worden

ev
door evertgd - Aug 30, 2019 om 17:57
41 Antwoorden / 0 Vragen

Kloppen doet het zo te zien niet met deze boete. Stond u stil, dan is die boete onterecht. Er mag immers alleen worden 'geschreven' als de automobilist rijdt. Blijkbaar een overijverige agente....

Toch denk ik, dat u bij de rechter weinig kans maakt. Wat u bij de rechtbankt nekt, is dat agenten boetes uitschrijven 'op ambtseed'. Elke agent heeft een eed afgelegd, dat hij nooit onterecht een boete zal uitschrijven. De OvJ in een rechtszaak zeker aanvoeren.dat de agent de boete op ambtseed heeft uitgeschreven. 90% van de rechters gaan daarin mee.

So
door SommetM - Aug 30, 2019 om 18:18
3 Antwoorden / Vragen

Als ik dit allemaal lees, zal het mij dan niet verbazen als ik morgen een boete krijg omdat  ik aan de kant ben gegaan op mijn elektrische vouwfiets (link verwijderd -redactie). Dat ik dan ook een boete voor krijgen voor mijn telefoon in de hand hebben op de zadel. Omdat ik valk voor het stoppen mijn mobiel uit mijn zak heb gepakt. Ben benieuwd of ik ook een boete kan krijgen met een ijsje in mijn hand?

ph
door phenyl85 - Sep 27, 2019 om 16:40
6 Antwoorden / Vragen

Kijk eens hier naar dit nieuwsbericht: https://www.boete.nu/boete-mobiel-bellen/
Volgens mij mag je gewoon bellen en je telefoon vasthouden als je niet aan het rijden bent.

gerbera
door gerbera Sep 27, 2019 om 22:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tís maar net waar je staat, het feit dat de TS de gevaarlichten heeft werken geeft al aan dat deze niet op een parkeerplaats stond maar gewoon ergens langs de weg. Dus is het maar de vraag of de boete echt voor het bellen was of voor het stistaan daar waar het een gevaar voor het overige verkeer kan zijn. Ik denk het laatste.

holstein
door holstein Sep 28, 2019 om 10:40
922 Antwoorden / 16 Vragen

Daar heb je een punt, was de boete voor het bellen en waarom zouden we daar aan twijfelen als de schrijver dit zegt, maar had je de telefoon niet al eerder vast of iets dergelijks en hoe hoe hoog was die belboete of een andere boete....?