ro
door robert vos May 23, 2012 om 15:39
Auto & vervoer

Tanken met united Consumers "dure"grap ??

Geachte lezer,

Ik heb een tankpas aangeschaft op basis van de rekensom die de site van United Consumers voorschotelde. Mijn redenering was: voor 5 euro wil ik de gok wel eens wagen. Nou, volgens mij kom je van een koude kermis thuis.
Even een rekenvoorbeeldje van de werkelijkheid:

Ik heb getankt bij de Gulf in Elst, 47 liter. Op de site zie ik dat ik nu 0,47 ct heb opgebouwd. Normaliter tank ik ook altijd bij deze pomp omdat die 100 meter van mijn voordeur staat. Ik betaal altijd met de creditkaart. Dat mag nu plotseling niet meer. Ik moet contant of met een bankpas betalen. Normaliter krijg ik altijd zegeltjes, die 3,50 euro opleveren bij een volle kaart. Daarvoor moet je dan 500 liter tanken.

Een simpel rekensommetje leert je dan dat je kennelijk op 500 liter welgeteld 1, 50 euro verdiend bij U.C. Maar eerst moet je nog de pas van 5 euro terug verdienen.
Mijn Opel Zafira rijdt 1 op 14 dus ik moet (500 x 14) 7000 km rijden alvorens ik ook maar 1 ct zou gaan verdienen. Echter, omdat ik nu ook de zegeltjes mis loop a 3,50 euro per kaart moet ik nog veel meer km maken/liters verstoken, nml zo'n 1600 liter (maal 1 op 14) is 22.400 km.

Ik rij ongeveer 20.000 km/per jaar dus ik moet meer dan een jaar rijden om het omslagpunt te bereiken, terwijl de site aangeeft dat ik zo'n 100 euro per jaar zou moeten verdienen bij 20.000 km. per jaar. Volgens mij lukt dat (nog slechts ten dele) alleen als ik bij de allerduurste pomp aan de autoweg tank, b.v. aan de A 325 bij de Shell, daar kom ik ook elke dag langs en die is inderdaad 6 ct per liter duurder dan de Gulf in Elst.

Kortom: Volgens mij belooft U.C.erg veel, maar kan dat alleen maar waar maken als je bij de duurste pomp in je omgeving gaat tanken. Ik neem het verlies van de 5 euro als een beetje dure les voor een "sprookje". Mijn vraag: Klopt mijn redenering volgens jullie en geldt dit dan wellicht ook voor het gas, water, elektra en telefonie waarvan U.C. ook beweert dat dit "veel" voordeel oplevert.

17719 3 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 23, 2012 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo robert vos,

Het gaat om het verschil tussen de pompprijs en de landelijke adviesprijs.

Deze korting wordt gegeven ten opzichte van de gemiddelde landelijke adviesprijs en is voor alle producten (euro 95, diesel, LPG, super plus, super met loodvervanger, V-Power) gelijk. Het kan in de praktijk zo zijn dat u aan de pomp meer of minder betaalt dan de gemiddelde landelijke adviesprijs. Dit wordt achteraf met uw kortingstegoed verrekend. Als de prijs aan de pomp lager is, krijgt u al een deel van de korting aan de pomp en bouwt u dus minder kortingstegoed op. Als de prijs aan de pomp hoger is, betaalt u meer aan de pomp, maar bouwt u ook een hoger kortingstegoed op.

* Gegarandeerde korting
Als deelnemer ontvangt u voor elke getankte liter altijd minimaal 6 eurocent korting per liter. Indien echter het tankstation waar u tankt reeds 6 eurocent of meer korting aan de pomp geeft, ontvangt u de gehele UnitedConsumers korting reeds aan de pomp. In dergelijke situaties krijgt u, bovenop de 6 eurocent reeds ontvangen korting, wel altijd 1 eurocent korting omdat u met UnitedConsumers geen aanspraak maakt op de bestaande spaar en loyaltysystemen. Zo tankt u, ongeacht de lokale prijssituatie, altijd voordeliger dan andere klanten.

Het kan dus voordeliger voor je zijn om gebruik te maken van de 'zegeltjes', zoals je zelf al berekend hebt. Maar ..... over een langere termijn ben je met UC tóch voordeliger uit.

Vwb de energie:

Hoge kortingen en tariefgarantie

Via UnitedConsumers krijgt u jaarlijks een vaste korting van € 30,00.
Het eerste jaar ontvangt u bovendien een welkomstbonus van € 70,00.
Wij volgen de leveringstarieven van uw regioleverancier.
Hierop krijgt u 1,00 cent verbruikskorting, gemiddeld € 60,00 korting per jaar.
Uw totale korting loopt zo gemiddeld op tot meer dan € 340,00 in drie jaar.
Zo bent u dus altijd goedkoper uit!

Dit werkt prima.

Met vr.gr.

tot15karakters
door tot15karakters - May 23, 2012 om 15:58
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Eerst goed lezen, want de pas is €5,- eenmalig en dus die moet je over meerdere jaren verdelen, die kosten.

Verder kun je nu ook bij andere merken zonder zegels toch voordeel halen.
Bij een dure pomp het meeste maar altijd 1 cent als ze al goedkoper zijn.

Als je weinig reed en altijd bij dezelfde tankt is het soms niet rendabel maar nu krijg je bij vele pompen (zie lijst dus leg een verse in auto tijdens vakantie) korting en dat kan leuk doortellen.

Verder is hun website duidelijk genoeg en dat U vroeger zegels spaarde, dat had je ook vooraf kunnen berekenen.

unitedconsumers
door unitedconsumers - May 29, 2012 om 08:33
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer Vos,

De korting die wij geven is 6 eurocent op de gemiddelde landelijke adviesprijs. Deze prijs wordt dagelijks berekend aan de hand van de 5 grote olie maatschappijen in Nederland. Elke pomphouders bepaald zelf zijn prijzen waardoor zij al vaak korting geven op de adviesprijs.

Wanneer een pomphouder zelf al 6 cent korting geeft geeft UnitedConsumers nog wel altijd 1 cent extra korting waardoor u altijd voordeliger uit bent.

U geeft aan 3,50 euro korting te krijgen bij het tanken van 500 liter brandstof. Dit houdt in dat u 0,007 eurocent korting ontvangt per liter.

Het is natuurlijk wel zo dat u bij UnitedConsumers eenmalig 5 euro betaald voor de tankpas maar in de loop van de tijd zal de tankkorting van UnitedConsumers iets meer opleveren dan de zegels van uw tankstation.

Misschien is het ook nog zo dat u een voordeel kunt behalen met een van de andere producten die UnitedConsumers met korting levert. Wanneer u bijvoorbeeld energie, autoverzekering of GSM afneemt via UnitedConsumers wordt de kaartbijdrage van 5 euro eenmaal gratis.

Mocht u nog vragen hebben horen wij dit graag van!

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
UnitedConsumers