cameo
door cameo Nov 5, 2009 om 13:19
Auto & vervoer

TinQ liter registratie onbetrouwbaar?

Met een Fiat Panda, bouwjaar 2009, heb ik onlangs getanked bij een Tinq station in Uithoorn. Ik tank altijd zo'n beetje op hetzelfde moment (met nog ruim 10% tankinhoud volgens de benzinemeter) en weet dus altijd feilloos te voorspellen hoeveel er ongeveer in gaat. Deze tankbeurt verliep echter afwijkend.

Nadat ik begon met de tankbeurt, maakte de pomp naar mijn mening een vreemd zagend geluid. Luider dan ik normaal gewend ben van een pomp. De pomp sloeg automatisch af vlak voor de tellerstand van 35 liter. Dit verbaasde mij, want een moderne Panda heeft precies een tankinhoud van die omvang.

TinQ heeft, naar eigen zeggen, de pomp laten eiken en legt de oorzaak bij de auto. Ik heb echter inmiddels weer bij mijn vertrouwde (Esso) tankstation getanked, wederom op het 10% punt en kreeg een bonnetje dat naar mijn gevoel feilloos klopte (28 liter getanked).

Voor mij staat als een paal boven water dat de bewuste pomp niet goed werkt. Natuurlijk kan ik dat niet bewijzen. De pomphouder (Tinq) zou kunnen denken dat ik mijn auto bij wijze van spreken naar de pomp heb geduwd om hem vol te gooien, maar dat is beslist niet zo.

Mijn vraag is; zijn er meer mensen die zoiets hebben meegemaakt? En wat is er toen ondernomen? Is er iemand die wel eens schadeloos gesteld is bij het vaststellen van een rechtmatige klacht?

Ik heb overigens geen zin om voor die paar liter verschil een juridisch getouwtrek te starten. Het gaat mij meer om het principe. Tanken bij Tinq laat ik vanaf nu sowieso uit mijn hoofd, dus kan ik ook niet verder opgelicht worden door ze.

Cameo

14037 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 5, 2009 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heb geen ervaring met Tinq zoals door jou omschreven. Wél hebben ze bij mij zeer correct gereageerd toen na een tankbeurt bleek dat de prijs op het bord afweek van de prijs die op de site stond. Hebben netjes een bedrag teruggestort.
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2009 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnelijk heeft is er lucht mee gemeten die met de brandstof mee is gegaan daarom dat rare geluid wat heeft gehoord.
Dat is volgens mijj de enige oorzaak.
Als het anders is dan zullen er wel meer klachten komen.
Ik zelf heb daar dus nooit last van gehad.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 5, 2009 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius schreef op donderdag 5 nov 2009, 14:07: Waarschijnelijk heeft is er lucht mee gemeten die met de brandstof mee is gegaan daarom dat rare geluid wat heeft gehoord.
Dat is volgens mijj de enige oorzaak.
Als het anders is dan zullen er wel meer klachten komen.
Ik zelf heb daar dus nooit last van gehad.
Groet Valerius

Bedankt voor de reacties, heren.
@Valerius, wat jij schrijft bevestigd mijn vermoeden. Toen ik de greep aankneep begon de pomp wel wel herrie te maken, maar had ik het sterke vermoeden dat er geen vloeistof door de slang kwam. Je ziet dat verder niet, want de slang zelf is ondoorzichtig en de tuit zit uiteraard in de tank.

In een schriftelijke reactie laat Tinq weten;
"Wij hebben ingebeld op het systeem en de desbetreffende tankbeurt bekeken. Hierin hebben wij geen onrechtmatigheden aangetroffen."

De vraag is; kun je een storing als deze meten door op afstand een logboek in een pomp te bekijken? Uiteraard heb ik daar geen inzage in. Ik moet ze op dat punt dus maar vertrouwen.

Als de pomp daadwerkelijk een strukturele fout heeft, zal het binnenkort wel klachten gaan regenen. Ook is er natuurlijk een mogelijkheid dat er zich bij mijn tankbeurt een storing voordeed. Het vervelende is dat we het nooit zullen weten, ben ik bang. Ik ga er in elk geval niet meer tanken, alleen al om het idee.

Cameo

ve
door verwijderd - Nov 5, 2009 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mmm ... als ik via internet ga zoeken naar soortgelijke ervaringen schrik ik ervan. Dit is gewoon regelrechte afzetterij en ze lijken er mee weg te komen! Kijk maar eens hier:

citaat;"Ik had vorige week dat de meters stopte bij 52 liter, terwijl mijn tank ook maar 45 liter inhoud heeft. Wat een afzetterij!

Ik vraag me af waar ik dat kan melden? Heeft iemand een idee?"

En nog een:

Bron: http://forum.fok.nl/topic/1163543

Citaat:
"Onze auto (Peugeot Partner 2001) had de laatste tijd zeer wisselend dieselverbruik. De ene keer reed hij tussen de 1:16 en 1:17, de andere keer deed hij het rondom de 1:9 of nog extremer. Nu viel er vandaag een kwartje (niet die van Kok) .... steeds als we bij de TinQ getankt hebben bij mijn ouders (in Oudenbosch) rijden we superonzuinig. Normaal tanken we bij de Bol Krediettank in Zeewolde.

Voorbeeldje: laatst reden we naar België. Toen hebben we zo'n 375 km op zo'n 23 liter gereden; dat was heel erg netjes. Op de terugweg hebben we in Oudenbosch getankt en het verdere stuk (ook snelweg) reden we ineens 155 km op 20 liter..... Tamelijk extreem verschil!!

Zijn er meer mensen die ervaren hebben dat er zo'n groot verschil in brandstofverbruik zit tussen diverse tankstations??"

Nu ben is pas ECHT pissig! Maar de hamvraag blijft; wat doe je hiertegen? Met een schriftelijke klacht wordt je afgewimpeld. Moeilijk.

Cameo

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga met twee yericans van 10 liter nog eens tanken en laat de beheerder dat weten,( of beter nog er bij laten staan) dan kom je er echt achter.
Een auto tanken geeft zelfs als je het precies doet best wel eens behoorlijke afwijkingen in het aantal liters.
Ook de benzine meters zijn heel vaak niet echt nauwkeurig.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tank altijd Shell in Duitsland. Tank ik in Nederland gebruikt hij meer, raar maar waar.
Ik houd een km administratie bij die ook het gemiddeld gebruik p.ltr. bij houdt. Dus vergissen is onmogelijk.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een hele tijd bij Tinq getankt, maar op een gegeven moment vertrouwde ik het niet meer. Ik heb hier geen bewijs voor, maar plotseling gingen bij elke tankbuurt een aantal liters meer in de tank, dan wat ik gewend was, bij een bepaalde stand van de meter in mijn auto. Ik ben dan van pompstation veranderd en tank nu bij een ander merk. Nu klopt het weer bij elke tankbeurt. Verder heb ik hier niets mee gedaan of ondernomen.
Corry

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan mogelijk ook met de stand van de auto te maken hebben, dat deze wat schuin staat. Heb ooit in het buitenland ESSO getankt, er ging meer brandstof in, dan ik gewend was. Dit afgemeten naar wat er op dat moment in had moeten kunnen gaan. En uiteindelijk heb ik ook meer kilometers kunnen maken met de auto dan ik gewend was. Kortom, het aanta afgegeven liters brandstof klopte, maar door toeval kon ik ook meer tanken dan gebruikelijk.
Mogelijk heeft u nu ook meer kilometers kunnen maken. Ik zit standaard op 200 gereden kilometers, als de naald van de brandstofmeter op het eerste streepje van de meter staat. In mijn ESSO geval zat ik toen al op 260 gereden kilometers. Met mijn geniddelde verbruik scheelde dat ruim 4 liter brandstof, die ik extra heb kunnen tanken.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

frits schreef op vrijdag 6 nov 2009, 16:11: Tank altijd Shell in Duitsland. Tank ik in Nederland gebruikt hij meer, raar maar waar.
Ik houd een km administratie bij die ook het gemiddeld gebruik p.ltr. bij houdt. Dus vergissen is onmogelijk.

Dit klopt wel. In Duitsland is de benzine Euro 95 en Super al vrij lang dezelfde prijs. Euro 95 gaat er namelijk in Duitsland uit. Omdat de prijs hetzelfde is, tank je dan natuurlijk Super (ik tenminste wel). Op Super maak je meer kilometers, dat is algemeen bekend. Ik weet niet of jij dat ook doet.
Ik hoor het graag.
Groeten,
Blackjes

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

blackjes schreef op vrijdag 6 nov 2009, 19:00:
frits schreef op vrijdag 6 nov 2009, 16:11: Tank altijd Shell in Duitsland. Tank ik in Nederland gebruikt hij meer, raar maar waar.
Ik houd een km administratie bij die ook het gemiddeld gebruik p.ltr. bij houdt. Dus vergissen is onmogelijk.

Dit klopt wel. In Duitsland is de benzine Euro 95 en Super al vrij lang dezelfde prijs. Euro 95 gaat er namelijk in Duitsland uit. Omdat de prijs hetzelfde is, tank je dan natuurlijk Super (ik tenminste wel). Op Super maak je meer kilometers, dat is algemeen bekend. Ik weet niet of jij dat ook doet.
Ik hoor het graag.
Groeten,
Blackjes

Inderdaad ik tank ook SUPER, wat je schrijft is juist, maar ik had niet in de gaten dat het daar aan zou liggen.
gr. Frits

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

blackjes schreef op vrijdag 6 nov 2009, 19:00:
frits schreef op vrijdag 6 nov 2009, 16:11: Tank altijd Shell in Duitsland. Tank ik in Nederland gebruikt hij meer, raar maar waar.
Ik houd een km administratie bij die ook het gemiddeld gebruik p.ltr. bij houdt. Dus vergissen is onmogelijk.

Dit klopt wel. In Duitsland is de benzine Euro 95 en Super al vrij lang dezelfde prijs. Euro 95 gaat er namelijk in Duitsland uit. Omdat de prijs hetzelfde is, tank je dan natuurlijk Super (ik tenminste wel). Op Super maak je meer kilometers, dat is algemeen bekend. Ik weet niet of jij dat ook doet.
Ik hoor het graag.
Groeten,
Blackjes

Inderdaad ik tank ook SUPER, wat je schrijft is juist, maar ik had niet in de gaten dat het daar aan zou liggen.
gr. Frits

ve
door verwijderd - Nov 6, 2009 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vrienden van ons hadden dezelfde ervaring, weet enkel niet bij welk merk benzine. Je kunt natuurlijk aannemen wat die oliemensen je vertellen over ijken en dergelijke. Doch als je een tank bezit van 35 liter, is er altijd een restje over. Dat maakt het dus absoluut onmogelijk om meer dan 35 liter te tanken. IJking of geen ijking. Zelf heb ik ook wel eens staan kijken naar de litercijfers, de pomp hikte even en duidelijk stroomde er GEEN brandstof door, MAAR de cijfertjes gingen onafgebroken hun gang. Volgens mij zou hier eens een diepgaand onderzoek naar gedaan dienen te worden. Wie kun je tegenwoordig nu ech,t heel echt vertrouwen. (banken) (CEO's), en zo kunnen we nog even doorgaan. Als éénling sta je zwak en wat de vraagsteller zegt is terecht, begin geen juridische procedure want je legt het af tegen zo veel geld.
Janlis

ve
door verwijderd - Nov 7, 2009 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee jaar geleden had ik dit ook al ondekt. Ik heb toen bij een controle op mijn bedrijf om andere zaken, de controleur van het ijk en meetwezen gevraagd.
Hij gaf mij inzicht in de vele metingen die ze bij bezinestations doen en wat ze zoal tegenkomen en hun acties bij afwijkingen.
Zie voor controle/keuringen van o.a benzinepompen in Nederland: http://www.verispect.nl/index.php?pageId=14&n=6

ve
door verwijderd - Nov 7, 2009 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dezelfde ervaring bij Tinq Pinsenhage breda
Hier kom ik dus niet meer.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2009 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dacht je van een scooter.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2009 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij opgevallen dat wanneer ik 40 liter tank bij een onbemandeTinqstation, dat ik ruim 100 km minder kan rijden dan wanneer ik tank bij een bemande tankstation. Verder heb ik daar geen aktie op ondernomen, maar ik ga gewoon naar een bemande tankstation.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2009 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me nu duidelijk dat er een struktuur in zit. Iedereen bedankt voor de reacties. Ook in mijn directe omgeving heb ik mensen, die er wel eens tanken, gevraagd hun literverbruik eens bij te houden ten opzichte van de pomp waar de brandstof gehaald is. Ik kreeg van 2 buurtgenoten direct een bevestigende reactie. Het lijkt wel of veel mensen die het overkomt wel even gek kijken naar de afgerekende liters, maar aannemen dat de meter wel zal kloppen. Tot ik ze met mijn ervaring en die van jullie confronteer. Dan is het een feest van herkenning. Alhoewel, feest ... Alleen Tinq viert feest ... Ik ben er daarom klaar mee, want relatief gezien ben ik nog het kleinste slachtoffer met mijn "5 liter verschil" (schat ik). En aan iedereen die het horen wil zeg ik vanaf nu:
I TinQ NOT!.

Iedereen nogmaals dank voor de reacties.

Cameo