Co
door Corry Schins Jul 1, 2017 om 16:02
Auto & vervoer

Toilet gebruik in touringcar

Tijdens een 9 daagse reis met een touringcar, werd ons mede gedeeld dat we alleen in uiterste nood het toilet mochten gebruike en.... alleen voor een plasje.
Nu heb ik darmkanker en nog maar 25 cm dikke darm. als ik naar 't toilet moet , dan moet ik ook meteen en het zeer dun.
Vertelde dat aan de hostes( tevens vrouw van de chaufeur) Kreeg als antwoord : Niet in de bus en dat werd op een zeer nare en dominante manier gezegt.
Huilen stond mij nader dan lachen , want als ik moet dan moet ik. Nogmaals NIET in de bus. Er volgde nog een zeer nare confersatie met gevolg. Dan meld het maar en we kijken of we bij een wegrestaurant kunnen stoppen. Dat is voor mij te laat.
Mag een touringcar bedrijf zomaar het gebruik van toilet weigeren? Ben vaak met een bus geweest, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Was een nieuwe hygiëne regel werd gezegt
Corry Schins

22370 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2017 om 16:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk kan ik mij niet voorstellen dat iemand met zo'n aandoening een negendaagse busreis boekt. Persoonlijk zou ik dan graag in de buurt van een toilet blijven.

Maar een en ander hoeft natuurlijke niet op een nare manier gezegd te worden,

Gr
door Grunn1 Jul 1, 2017 om 21:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

wi
door wildblon48 Jul 3, 2017 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus die moet maar achter de geraniums? Toilet is toilet lijkt me.

Po
door Pontiac Jul 3, 2017 om 15:39
131 Antwoorden / 5 Vragen

wat dacht je van een mobile Dixy

door 151074 Jul 3, 2017 om 15:42
11 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1 Wat ben jij voor een asosiaal iemand Dus als ik goed begrijp mag iemand met een aandoening niet op reis gaan volgens jou
Jij ben net zo Asosiaal dan die Bus schauffeur met zijn Vrouw
Als ik die Mevrouw was zou ik gelijk naar de Busonderneming bellen Die zouden een vergoeding moeten geven voor de ongemakken die u heeft gehad En een heel groot excusus Ik ben zelf Touringcarchauffeur En natuurlijk is het zo dat er bij stops daar zo veel mogelijk van de toiletten gebruik dient te maken En in de meeste landen zijn er bij enkele Tankstations een put waar je hem kan legen en spoelen als je daar tankt dan is het meest al gratis En dan zijn er bij waar je iets voor moet betalen Bij mij is de toilet altijd open Mits de reis niet langer duurd dan een uur  En dan nog mocht er iemand hogen nood hebben krijgen ze gewoon de sleutel Klant is nog altijd Koning

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@15074

Hier duurt de reis negen dagen.:-))

ge
door gewicht Jul 3, 2017 om 18:36
170 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk ziet 15074 het verschil niet tussen een busreis van 9 dagen of 1 uur.
Ik ben met je eens dat het niet handig is om een busreis van 9 dagen lang te maken met zo`n aandoening.

edrick3
door edrick3 - Jul 1, 2017 om 16:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is een hele nare zaak. Hoop dat je toch nog van de (bus)reis genoten hebt.
De (zgn) hostess is niet bepaald vriendelijk en meelevend opgetreden. Maar ja, die dacht natuurlijk: straks moet ik de boel schoonmnaken.
Heb je je beklag bij de organisatie gedaan? Wat zeiden die er van?

getty
door getty - Jul 1, 2017 om 16:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is op zich vrij gebruikelijk en standaard bij deze toiletten. Wordt volgens mij altijd zo gehanteerd.

aurora1
door aurora1 - Jul 1, 2017 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u uw klacht/vraag al aan het bedrijf voorgelegd?
Overigens als u dat probleem heeft vraag ik me af of een busreis van 9 dagen wel een verstandige keus is.

Het onderstaande kwam ik nog tegen bij een willekekeurige organisatie:

Gebruik toilet aan boord van de touringcar
Alle touringcars zijn voorzien van een toilet. Gebruik dit toilet alleen bij dringende noodzaak. Het kan voorkomen dathet
tohet gesloten is tijdens de terugreis. Dit heeft als reden dat de tank van het toilet al op de heenreis vol is
geraakt. Door de strenge Europese milieuwetgeving mogen deze tanks alleen in speciale containers worden
geleegd. Wij adviseren je
dan ook zo veel
als
mogelijk gebruik te maken van de sanitaire voorzieningen tijdens de
stops onderweg

ne
door neodutchio - Jul 1, 2017 om 16:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De laatste keer dat ik met een touringcar weg ben geweest is alweer een jaar of 25 geleden. Ook toen al mocht er alleen in geval van nood een plasje gedaan worden. Dit is dus niet nieuws.

U weet dat u een medice indicatie heeft, dan zou ik persoonlijk nooit 9 dagen lang in een bus willen zitten.

En ja, een bedrijf mag weigeren om naar het toilet te gaan, stel dat iedereen er gebruik van gaat maken wil ik niet weten wat voor geuren er de bus in kunnen komen.

aurora1
door aurora1 Jul 2, 2017 om 00:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij mij is dat nog langer geleden en was er geen wc op de bus.
De Magic Bus heeft ook geen wc en dat was dan iets korter geleden...

sm
door smeenk54 Jul 3, 2017 om 12:34
19 Antwoorden / 6 Vragen

De chauffeur zal je niet weigeren ,maar alleen in uiterste noodzaak kun je er gebruik van maken.

panter22
door panter22 - Jul 1, 2017 om 16:29
6599 Antwoorden / Vragen

Bij verschillende touringcarbedrijven staat het volgende:
NB. Toilet Alle touringcars zijn voorzien van een toilet. Gebruik dit toilet alleen bij dringende noodzaak. Het kan voorkomen dat een toilet gesloten is tijdens de reis. Dit heeft als reden dat de tank van het toilet vol is geraakt. Door de strenge Europese milieuwetgeving mogen deze tanks alleen in speciale containers worden geleegd en dit is niet overal op de route mogelijk.

Voortaan goed informeren voordat je een reis boekt, of het toilet gebruikt mag of kan  worden,

hansje klein
door hansje klein - Jul 1, 2017 om 17:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een alternatief voor de volgende busreis ...

Wanneer u hierover niets in de Algemene Voorwaarden kunt terugvinden, is het een aanbeveling om vooraf via een touringcarbus-Keurmerk uw rechten op te vragen, niet dat dit acheraf nog helpt, maar dan weet u wat uw rechten zijn bij de volgende busreis met bussen met toilet èn Keurmerk (en neem een uitdraai van de AV mee):  HIER

reflecs
door reflecs Jul 1, 2017 om 18:00
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Op die pagina staat:

De touringcars beschikken altijd over dubbele beglazing, toilet aan boord (beperkt te gebruiken), koelkast en koffiezetapparaat, twee passagiersdeuren aan rechterzijde, luchtvering, stereo geluidinstallatie en airconditioning.
Dat had op een vriendelijke wijze verteld kunnen/moeten worden. Aan de andere kant had juist deze vraagsteller zich van te voren kunnen informeren.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 1, 2017 om 18:09
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zonder meer een heel vervelende ervaring voor u. Ik kan mij echter niet voorstellen dat u voorheen (u bent vaak met een bus geweest) onbeperkt gebruik mocht maken van het toilet in de touringcar. Zeker niet op een meerdaagse reis. Na een stuk of 20 spoelbeurten is de tamelijk kleine tank vol en de toiletruimte gaat dan verschrikkelijk stinken (afhankelijk van de verhouding grote- en kleine boodschappen. Daar is zelfs het chemische afbraakmiddel niet tegen bestand). Bij het openen van de toiletdeur komen die smerige, adembenemende geuren de bus binnen. Dat wilt u echt niet meemaken! Een chemisch toilet legen en schoon spoelen mag lang niet overal, alleen bij VUILwater stortplaatsen en die zijn, vooral in het buitenland, schaars. Het is streng verboden om dat b.v. in de vrije natuur te doen. Het is begrijpelijk dat men geen uitzonderingen kan maken, want dan heeft iedereen wel een reden om het toilet te mogen gebruiken. Net zo goed als er altijd wel mensen zijn die "last" hebben van wagenziekte en dus altijd op de eerste rij moeten zitten. Normaal houdt de chauffeur regelmatig een sanitaire stop bij b.v. een wegrestaurant of bij een benzinestation. U zou met uw probleem echt geen busreis meer moeten maken.

hutch
door hutch - Jul 1, 2017 om 18:43
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dit bewijst dat die chauffeur met zijn vrouw gewoon a-sociaal bezig zijn en te beroerd zijn om dat toilet naderhand te ledigen.
Ik raad u aan om bij een volgende reis toch maar gewoon naar dat toilet te gaan onder de noemer dat u een klein plasje moet doen. Laat u niet tegen houden door die a-sociale personen, die ook nog eens keihard liegen met hun 'nieuwe hygiëne regel'. Dit laatste houdt dus alleen in, dat zij te lui en te beroerd zijn om te werken.

Zij zijn alleen op uw centen uit. De rest interesseert hen geen ene malle moer. Gelukkig heeft (had) u zelf in de hand hoeveel u later aan fooi geeft (gaf): niets dus (hoop ik)! Uiteraard ook klagen bij het bedrijf waar u deze reis geboekt heeft.

ne
door neodutchio Jul 1, 2017 om 18:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u bovenstaande reakties wel gelezen? Waar moet de inhoud van de vuilwatertank blijven? Deze is echt niet groot en zit zo vol. Onderweg is dit niet te ledigen.
Geen idee of u een caravan heeft, maar probeer maar eens een dag lang met meerdere personen alleen op een chemisch toiletje uw behoefte te doen. U zult versteld staan hoe snel deze vol zit en gaat stinken. En dan denkt u dat een soortgelijk toilet in een bus 9 dagen mee moet kunnen gaan?

hutch
door hutch Jul 1, 2017 om 19:02
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Er wordt hier gesproken van één dame die wat vaker moet. En dan nog een zeer 'vriendelijke' conversatie...... En ja, ik weet heel goed de voor- en nadelen van een chemisch toilet. En ik weet ook hoe een aantal 'begeleiders' optreden en niet alleen in bussen, maar bijv. ook in vliegtuigen.

ne
door neodutchio Jul 1, 2017 om 20:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

1 dame in een touringcar, maar waar ligt de grens? Iedereen heeft wel eens hoge nood en krijgt alleen maar scheve gezichten. Een vliegtuig heeft meerdere toiletten en dat is enkel voor een korte periode. De bus kan 9 dagen lang niet legen. Moet er niet aan denken dat ik na 9 dagen nog op diezelfde wc zit. Een bus is simpelweg niet ingericht op de grote boodschap.
En de 'vriendelijke' conversatie neem ik met een korreltje zout. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die uit zichzelf ineens boos en kortaf wordt.

OM
door OMPI65 Jul 3, 2017 om 17:10
23 Antwoorden / 0 Vragen

Adverteer dan niet met: toilet aan boord! Dat is valse reclame!!!! Mijn man heeft ook darmkanker maar hij heeft "gelukkig" een Colon-Stoma. Wij kijken toch altijd of er een toilet aan boord is, zodat hij zijn stoma materiaal kan vervangen. Want controle op de darm is er niet meer. Lekker als het toilet dan dicht blijft! Ik vind dat al die grote bekken zich maar eens moeten verdiepen in het onderwerp : Darmkanker!

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ompl.

Misschien kan uw grote bek zich eens verdiepen in het woord fatsoen.

OM
door OMPI65 Jul 3, 2017 om 18:47
23 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik de vinger op een zere plek gelegd?? Ik begrijp uit alle bovenstaande reacties, met name de laatste,
dat iemand met darmkanker maar achter de geraniums moet gaan zitten.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ompl. Misschien eerst eens leren kezen, voordat u een reactie plaatst.

panter22
door panter22 - Jul 1, 2017 om 18:54
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom neem je geen voorzorgsmaatregelen als je met de touringcar gaat?
In de vorm van incontinentiemateriaal. Niet leuk, maar dat geeft een stuk minder stress.

OM
door OMPI65 Jul 3, 2017 om 17:21
23 Antwoorden / 0 Vragen

Dan hoop ik dat er genoeg wasknijpers in de bus voorhanden zijn !

Cookies
door Cookies - Jul 1, 2017 om 20:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het probleem dan gedurende die 9 dagen is opgelost?

sjjoppy
door sjjoppy Jul 3, 2017 om 12:40
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk is deze zeer dunne ontlasting verder als plasje gekenmerkt.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag staat in de nieuwsbrief. Nou dan weet u het wel:-((

Cookies
door Cookies Jul 3, 2017 om 14:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ja dat was me al even duidelijk. Blijf me afvragen waarom mensen een vraag stellen en daarna blijkbaar in rook op gaan.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is bijna standaard.

Cookies
door Cookies Jul 3, 2017 om 14:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vermoed dat de redactie constant fake profielen aanmaakt om het forum lekker actief te houden.;-))

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan ben ik waarschijnlijk door een fake profiel uitgemaakt voor asociaal.:-))

Cookies
door Cookies Jul 3, 2017 om 16:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

O jee, heb ik wat gemist? A-sociaal nog wel. Het kan niet op.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onder mijn eerste reactie.

di
door diversion - Jul 3, 2017 om 12:40
103 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ga al bijna 15 jaar elk jaar met de bus met verschillende maatschappijen en er wordt inderdaad aan het begin van de reis altijd gezegd dat het toilet alleen voor noodgevallen is, maar ik heb nog nooit gehoord dat die noodgevallen alleen voor plassen gelden. Ik kan me voorstellen dat je geen grote boodschap mag doen als de tank vol is, maar in dat geval hoort dit op een fatsoenlijke manier aan u te worden medegedeeld. U bent immers (betalende)  klant. Het is natuurlijk de vraag of u met uw aandoening wel met een georganiseerde reis zou moeten meegaan (en niet beter bijvoorbeeld met de eigen auto kunt gaan, dan kunt u in principe stoppen wanneer u wilt), maar als u dit doet zou ik u willen adviseren om de volgende keer vóór het boeken bij de betreffende organisatie aan te geven dat u over een aandoening beschikt waardoor u vaak naar het toilet moet. En dan boeken bij de maatschappij die daar het beste mee omgaat.

ge
door geensaus - Jul 3, 2017 om 12:56
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wagenziek is geen lolletje. Ik ga aan het gangpad zitten, geen zin om zielig te doen, en kijk steeds naar voren. Als ik maar door de voorruit kan kijken gaat het lang goed en na 2 uur wordt er gelukkig gestopt.

im
door imaneging - Jul 3, 2017 om 13:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Welke reisorganisatie was dat. Hoewel ik uw kwaal niet deel wil ik neit met dat bedrijf oppad.
Iman Heijstek, Kortgene

hansje klein
door hansje klein Jul 3, 2017 om 13:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Sommige reageerders krijgen àlles voor elkaar, zèlfs een levensgrote foto op een topic ;-))

lo
door lovewinnie - Jul 3, 2017 om 13:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vind het schandalig. Hoge nood is hoge nood en of dat nu plassen, poepen of overgeven.  bijv wagenziekte en het moet overgeven wacht je ook niet tot de busstop. Er staat hoge nood en nergens uitzondering van grote boodschap. Of lees ik verkeerd? Dat wordt pas in de bus meegedeeld. Kan dat niet in duidelijke woorden voordat er betaald wordt als standaar  voorwaarde?

Cookies
door Cookies Jul 3, 2017 om 14:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Dat wordt pas in de bus meegedeeld..... Dat staat ook in de algemene voorwaarden. Maar ja, als je die niet leest, houdt het op.

door 151074 - Jul 3, 2017 om 15:57
11 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1 Wat ben jij voor een asosiaal iemand Dus als ik goed begrijp mag iemand met een aandoening niet op reis gaan volgens jou
Jij ben net zo Asosiaal dan die Bus schauffeur met zijn Vrouw
Als ik die Mevrouw was zou ik gelijk naar de Busonderneming bellen Die zouden een vergoeding moeten geven voor de ongemakken die u heeft gehad En een heel groot excusus Ik ben zelf Touringcarchauffeur En natuurlijk is het zo dat er bij stops daar zo veel mogelijk van de toiletten gebruik dient te maken En in de meeste landen zijn er bij enkele Tankstations een put waar je hem kan legen en spoelen als je daar tankt dan is het meest al gratis En dan zijn er bij waar je iets voor moet betalen Bij mij is de toilet altijd open Mits de reis niet langer duurd dan een uur  En dan nog mocht er iemand hogen nood hebben krijgen ze gewoon de sleutel Klant is nog altijd Koning

tenormin
door tenormin - Jul 3, 2017 om 17:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@151074, waarom uw commentaar 2x geplaatst. Niet, dit keer, een fout van de site, maar welbewust gedaan. Als u het niet eens bent met iemands commentaar: onnodig om dan iemand een aso te noemen. Grievend.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.

Gewoon heel dom die reactie van 151074. Maar gelukkig mag je bij hem op de pot als de reis tenminste niet langer duurt dan één uur.

Cookies
door Cookies Jul 3, 2017 om 18:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@151074: ja, precies MITS de reis 1 uur duurt. TS maakte een rondreis van 9 dagen! Niet alles is, door welke oorzaak dan ook, nu eenmaal haalbaar voor iedereen.

sira
door sira Jul 3, 2017 om 21:22
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@151074
Gebruikt u het woord MITS wel juist?
MITS: de passagier mag alleen gebruik maken van de toilet op voorwaarde dat de reis 1 uur duurt. De reis van TS duurde 9 dagen.

Ook ik ben het niet altijd eens met alle forumleden, maar om iemand dan asociaal te noemen, vind ik beneden peil. Of wordt dit in uw kring wel als normaal beschouwd?

tenormin
door tenormin Jul 3, 2017 om 21:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, +10.

sira
door sira Jul 3, 2017 om 22:05
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben al een tamelijk lange tijd lid en ik reageer alleen op vragen waar ik dènk iets van te weten, de rest lees ik en laat ik verder aan mij voorbij gaan. Máár...., ik stoor mij mateloos aan dit soort uitlatingen. Zal wel aan mijn leeftijd liggen. Maar laten we het gewoon netjes houden naar elkaar toe.
Diegenen die dat niet kunnen, verloochen hun eigen afkomst daarmee.

marcwiesen
door marcwiesen - Jul 3, 2017 om 17:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zo ziek bent of echt nodig moet is het zeker een behoefte in nood. Dan zou de chauffeur of hostes je toegang moeten verlenen tot het toilet. Er is niet voor niets een toilet aanwezig in de bus. Bij weigering zou ik mijn behoefte gewoon in het gangpad doen, want je hebt het aangegeven en daar moet rekening mee gehouden worden. De bewering dat je dan nergens meer mee kan gaan met reizen en dergelijke wat mensen hier schrijven vind ik erg cru. Dat zou betekenen dat mensen die een probleem hebben met hun lichaam niet meer als normale mensen gezien worden. Er is immers een toilet aan boord van een bus, zeker voor dit soort situaties.

mo
door mof - Jul 3, 2017 om 18:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In zo n geval uiterst onbeschoft ...
ik zou het gewoon laten lopen , kunnen zij het opruimen.

tenormin
door tenormin Jul 3, 2017 om 18:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Wie maakt dan de bibs schoon? "Laten lopen" lijkt me echt niet te oplossing, eerlijk gezegd @mof

hansfrantzen
door hansfrantzen - Jul 3, 2017 om 19:09
14 Antwoorden / 2 Vragen
ha
door hansyvonne - Jul 5, 2017 om 10:25
36 Antwoorden / 8 Vragen

Onze buschauffeur verzocht ons, om weinig gebruik te maken van het toilet én vooral geen grote boodschap. Anders was de tank zo vol en moest hij 'm leegmaken. Huh? Dat hoort toch bij jouw werkzaamheden! Dat noemt men totale verantwoordelijkheid.

hutch
door hutch - Aug 8, 2017 om 09:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Gisteren bij Omroep Max het schandelijke en denigrerende vertoon van dit 'bedrijfje'. Ze durven zelfs geen commentaar te geven....
Schandalig hoe 'mevrouw' en 'meneer' (de eigenaren van dit *** 'bedrijfje') met hulpbehoevenden omgaan.
Er geldt blijkbaar voor hen maar één (!) belangrijk onderwerp: €€€€€€€€...... Het welzijn van hun klanten zal hen worst zijn.
Hun leus is 'Vierkant Beter'...... Beter? Slechter kan het niet.

Klik * hier * voor betreffende uitzending van maandag 7 augustus 2017 (te zien vanaf 34 minuten en 10 seconden).

Deel dit via  'social media' en waarschuw voor dit 'bedrijfje' uit Westerhoven.