petermans
door petermans Jun 14, 2011 om 20:30
Auto & vervoer

TomTom start niet meer na update. Weggooien?

Is dit incidenteel of structureel? Na een software update d.m.v. TomTom Home voor Map share data enz., start een TomTom van enige jaren oud ineens niet meer volledig op en is onbruikbaar geworden. Weggooien of laten repareren? Het laatste moet bijna net zoveel kosten als een huidig nieuw navigatie apparaat, dus weg gooien dan maar?

Hoewel veroorzaakt door TomTom 's eigen update servers, wordt na de inmiddels verlopen garantie periode geen enkele coulance meer geboden. Dit euvel is vaak te vinden op de diverse navigatie fora, dus bepaald niet zeldzaam.

Is die (met name: Map share ) data wel veilig en niet als gevolg van manipulatie door eventuele kwaadwillende(n) de oorzaak van de software crash? Of vindt TomTom wellicht dat het tijd wordt voor een nieuwe aankoop? Ik weet het niet, maar ervaar het als zeer toevallig en onverteerbaar, dat dit inhoudt dat je je duur betaalde apparaat eigenlijk alleen nog maar weg kan gooien.

Wie is hier ook de dupe van geworden? Wie heeft hier ook mee te maken (gehad)?

35722 22 Rapporteer

wimra319
door wimra319 - Jun 15, 2011 om 13:23
6 Antwoorden / 2 Vragen

Deze bevindingen heb ik ook bij de Navigon nadat hij is gerepareerd. Twee maal een update is duurder als een nieuwe. Dus na ca. 3 jaar een nieuwe kopen. Maar welk merk daar moet ik nog eens nader over denken. Wim

pc
door pch07 - Jun 15, 2011 om 13:24
22 Antwoorden / 9 Vragen

Heb ik ook gehad. Heeft u soms een nieuwe pc?
Ik heb tomntom verwijderd en opnieuw geinstalleerd en werkt nu wel weer.
Probeert u het eens. Succes

ro
door roselo1950 - Jun 15, 2011 om 13:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had hetzelfde probleem, en vond de oplossing op de website van TomTom. Zorg dat je de meest recente versie van Home hebt, verbind het navigatiesysteem met de PC, en verwijder MapSettings.cfg van het schijfje in je navigatiesysteem.
De volledige uitleg vind je op de wesite Bij Support. Zoek op "Apparaat blijft herstarten na update kaart". Succes!

f.weele
door f.weele - Jun 15, 2011 om 13:36
1085 Antwoorden / 27 Vragen

al twee jaar lang doe ik een update met map-share. Tot nu toe geen problemen
gehad. Zoals roselo1950 aangeeft: regelmatig een update van de Home versie.
m.vr.gr.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Jun 15, 2011 om 13:41
73 Antwoorden / 6 Vragen

ook 1x gehad met mijn tomtom. bleef bij het begin hangen en kreeg geen reactie meer. toen opnieuw aan de pc gehangen en toen deed ie het weer :-)
nog niet weg gooien!

tucker
door tucker - Jun 15, 2011 om 14:09
136 Antwoorden / 10 Vragen

http://www.jouwtomtom.nl/forum/

Even aanmelden en u krijgt antwoord op al uw vragen over de TomTom en van alle kanten hulp bij eventuele problemen.

ge
door geeta21 - Jun 15, 2011 om 14:52
69 Antwoorden / 30 Vragen

Ik had hetzelfde, toen heb ik met een tandenstoker de tom tom gereset.(heel klein gaatje onderaan) daarna geen problemen meer gehad. t.t. 720

ka
door katja54 - Jun 15, 2011 om 15:19
54 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn schoonzoon had hetzelfde probleem nadat hij mijn tom tom had geupdate.
Hij heeft de tom tom helemaal leegemaakt en alles er opnieuw ingezet , daarna geen problemen meer

curious
door curious - Jun 15, 2011 om 17:09
45 Antwoorden / 7 Vragen

Heb je er wel eens aan gedacht een back up te maken voordat je een update verwerkt ?
Verder is het advies van Tucker 15 juni 2011 14.09 prima.
Zelf ben ik via dat forum uitstekend geholpen door medeTTgebruikers.
Succes.
Curious

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 15, 2011 om 18:24
229 Antwoorden / 6 Vragen

Verleden jaar had ik een splinternieuwe GO 930 ook naar de updates,en gelijk foute boel,gelukkig viel e.e.a onder de garantie,maar verder kijk ik wel uit met die updates,mapshares.en je hebt er ook nog eens niks aan
Een nieuw navigatie systeem kopen is de beste optie,duur zijn ze niet meer en je bent gelijk up to date,en na wee jaar gewoon weer vernieuwen

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 15, 2011 om 18:26
229 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even een aanvulling ook het leegmaken en opnieuw installeren werkte ook niet.

petermans
door petermans - Jun 15, 2011 om 23:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle adviezen, maar ik heb ook al eerst een maand lang heel veel tijd en moeite besteed aan het trachten te doen herleven van mijn TomTom GO.

Uiteraard had ik ook wel een backup om terug te zetten, maar dat hielp ook niet. Andere en verschillende SD kaarten ook uitgeprobeerd. Nada!

Allemaal tevergeefse moeite geweest. De TomTom start op tot en met het roffeltje en de rode TomTom handjes (het TomTom logo) in beeld komen en bevriest dan. Uitzetten kan dan alleen nog d.m.v. de resetknop door die onderaan het apparaat met een paperclip o.i.d. in te drukken. Ook reset van > 15 seconden geeft geen verbetering.

Repareren bij TomTom kost (volgens een vooraf ontvangen) prijsopgave euro 105,00.

Daar heb je al een nieuwe navigatie voor tegenwoordig, dus daar begin ik w.s. niet meer aan. En ik heb nog steeds het frustrerende idee, dat het alleen een corrupt bitje is in de software, dat is ontstaan door de laatste update d.m.v. TomTom Home.

Daarom had ik ook meer verwacht van TomTom dan alleen de standaard adviezen, die hier ook passeren, maar die het probleem niet oplossen. Een (desgevraagde) 50% tegemoetkoming in de reparatiekosten had ik al als een ruimhartige coulance ervaren, maar TomTom klantenservice doet er niets af, niet van de herstelkosten. Behalve 20% korting bij aankoop van een nieuwe TomTom (en niet op hun eigen refurbished apparaten). Jammer dan!

Dus weggooien is dan het enige wat overblijft eigenlijk. En dat is erg zuur, gezien het geld wat ik voor deze TomTom GO betaald heb: bijna 500 euro.

Rossia
door Rossia - Jun 16, 2011 om 00:34
12 Antwoorden / 26 Vragen

Beste Petermans,
Ook ik heb dit probleem gehad met mijn Tom Tom maar na 3 maanden heen en weer E-mailen via de home-help site van de Tom Tom heb ik mijn Tom Tom kunnen opsturen wat ook niet via een makkelijke weg ging ten eerste moet je de orginele aankoopbon erbij tonen maar wat denk je?
Binnen één week een Nieuwe! Dus de service is er wel alleen moet je een enorme lange adem hebben en elke dag via de helpdesk reageren hoe dan ook "de aanhouder wint" succes.

börgemeister
door börgemeister - Jun 16, 2011 om 00:43
506 Antwoorden / 25 Vragen

Ca. 3 maanden nu de TomTom Live 125 - via ING Rentenpuntenwinkel aangeschaft.

Tot nu geen enkel probleem met deze Live 125!

Weggooien lijkt mij ook niet reëel en reparatie van wat?

Momenteel voert TomTom een aktie met € 50,00 retour voor de oude navigatie.

Enkele jaren geleden kostte een navigatiesysteem een (gods)vermogen, thans kost een dergelijk (5") navigatiesysteem met blue tooth, flitsers, met de nieuwste technische ontwikkelingen e.d. voor ca. € 150,00!

petermans
door petermans - Jun 16, 2011 om 02:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja inderdaad, enkele jaren geleden bij aankoop dus al een flink bedrag voor betaald en nu kan je 'm weg gooien of toch laten repareren en daarvoor dan ook weer flink betalen.

Ik wilde nu ook wel heel graag weten van TomTom waar de reparatie uit zou moeten bestaan, maar daar krijg je volgens de TomTom klantenservice nooit een specificatie van en desgevraagd ook geen verdere omschrijving van welke vervangingen of ingrepen er dan wel nodig zijn of hoeveel arbeidsloon er is inbegrepen.

Alleen een vooraf te betalen reparatie bedrag wordt er genoemd. In mijn ogen is dit ook niet echt een transparante en prettige manier van zaken doen. Maar je hebt verder geen keuze: betalen of niet gerepareerd retour ontvangen om 'm dan weg te gooien.

luky1951
door luky1951 - Jun 16, 2011 om 13:47
48 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de goede orde, de meeste mensen weten vaak te weinig van pc's en andere ic gelieerde systemen af, dat het soms bedroevend is, voor veel helpdeskmederwerkers geld vaak RTFM, veel systemen zijn nu eenmaal gecompliceerd en ontworpen door ingenieurs. Maar dat even terzijde.
Ik zit al meer dan 45 jaar in de automatisering, wat je er eerst in moet stampen is : back-uppen, back-uppen, vroeger moest je zelfstandig een back-up maken, doe dat het liefst iedere 5 min als iedere 15 min, bij wijze van spreken, nu kan je office instellen voor auto back-up, wat veel mensen vaak niet weten.
Als ik problemen heb met mijn tomtom(720) dan zet ik hem uit, haal het back-up kaartje er even uit, doe deze er weer in, en zet hem weer aan, helpt dat niet, haal het back-up kaartje er weer even uit(als hij uit is) gebruik de reset knop en doe het kaartje er weer in, en zet hem aan, er kunnen dan alleen wat instelling vervallen zijn. Maar meestal doet hij het weer!

petermans
door petermans - Jun 16, 2011 om 15:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal doet hij het weer, maar in dit geval dus niet, luky1951.

Back-up's heb ik genoeg, maar geen enkele back-up laat deze TomTom GO 500 herleven (evenmin na reset's) en ik lees daar toch wel vaker hetzelfde over op de diverse navigatie fora.

Dus met back-uppen kan je het niet altijd redden, jammer genoeg!

gossy
door gossy - Jun 21, 2011 om 12:47
35 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb na een update te maken gehad met een virus scanner (AGV Free) die dacht dat er een virus in mijn aangesloten TT XL zat.
Je raad het al niet mer werken dus.

Wat je kan doen (heb ik ook gedaan) is even een mailtje sturen met het probleem.
Die hebben mij toen een Stappenplan gegeven hoe de TT opnieuw kan installeren.
en dat heeft prima gewerkt, de TT werkt weer als vanouds.

Wat dat Mapshare betreft dat heb ik uitgezet want daar is het mee begonnen de ellende.
Of je zou alleen de veranderingen moeten accepteren die door TT zijn gecontroleerd.
Maar naar mijn Mening zet het niet echt zoden aan de dijk die mapshare.
Meer wegen krijg je er niet bij of veranderingen, het enige wat je kan krijgen is verkeerde informatie wat daar de zogenaamde leukerds worden verstuurd (zoals verkeerde snelheden of wat dan ook)

Gewoon alleen de Quickfix aan en meer niet. (mijn Mening dan)

Als je al een goede Backup hebt dan kun je dit is proberen

Formatteer het geheugen

1. Koppel de TomTom los van uw computer.
2. Open [Deze Computer] vanaf uw bureaublad en koppel vervolgens uw TomTom aan uw computer.
3. In het scherm verschijnt nu een nieuwe schijf. Deze heet meestal [Verwisselbare Schijf] of [TomTom...].
4. Klik deze aan met de rechtermuisknop en kies [Formatteren].
5. Kies vervolgens bij [Bestandssysteem] de optie [FAT32] en klik op [Starten->Ok].
6. Wanneer u de melding [Formatteren voltooid] krijgt is het geheugen geformatteerd.

Zet een backup terug op het geheugen. •

Opmerking: Voor het terugzetten van deze backup is het van belang dat uw computer verborgen bestanden weergeeft.
Dit kunt u als volgt instellen:
• a. Open [Deze Computer] en kies de menu-opties [Extra->Map Opties->Tabblad Beeld]
• b. Selecteer vervolgens [Verborgen bestanden en mappen weergeven] en klik op [Ok]

1. Open de map waarin u de backup opgeslagen heeft (Bijvoorbeeld [bureaublad>kleine back up]).
2. Kies in het menu [Bewerken->Alles selecteren] en vervolgens [Bewerken->Kopiëren].
3. Open [Deze Computer] en vervolgens de TomTom verwisselbare schijf.
4. Kies in het menu [Bewerken->Plakken] en wacht tot de gegevens gekopieerd zijn.

Nu heeft u de backup terug gezet op het geheugen.

Voor de stappen in deze e-mail heeft u het programma TomTom HOME 2 nodig.

Klik hier voor TT home

1. Indien de TomTom is aangesloten, sluit u TomTom HOME af (ook rechtsonder bij het klokje) en ontkoppelt u uw apparaat.
2. Ga vervolgens naar [Start], [Mijn Documenten] en ga naar de map [TomTom/HOME/Download].
3. Verwijder hier de inhoud van de map Download (niet de map zelf).
4. Rechtsonder in uw taakbalk kunt u TomTom HOME afsluiten door met de rechter muisknop te klikken op het TomTom HOME icoontje en te kiezen voor Exit/Afsluiten.

Vervolgens installeert u de applicatie opnieuw via TomTom HOME.

1. Sluit uw TomTom aan op de computer
2. Kies [Ja] op uw TomTom en TomTom HOME zal automatisch opstarten.
4. Kies [Update mijn GO/ONE].
5. Kies [Update en Installeer] om de beschikbare updates te downloaden en te installeren.
6. Kies [OK] om door te gaan.
6. Vervolgens sluit u TomTom Home volledig af.
7. Rechtsonder in uw taakbalk kunt u TomTom HOME afsluiten door met de rechter muisknop te klikken op het TomTom HOME icoontje en te kiezen voor Exit/Afsluiten.

Vervolgens dient u de Clear Flash tool uit te voeren vanaf onze website. U kunt de instructies op de onderstaande webpagina volgen om de Clear Flash Tool uit te voeren.

Misschien dat je (en ieder ander) er iets aan hebt / heeft

Succes

jo
door joycemildred - Jun 21, 2011 om 17:52
19 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Petermans,
Ik had laatst, na updaten incl. Mapshare van mijn 2-jaar oude TomTom Go930 hetzelfde probleem.
Eerst alles gedaan wat op de website van TomTom te vinden is wat betreft resetten, maar dat hielp niet. Ik heb 3x uitvoerig telefonisch contact gehad met 3 verschillende medewerkers, waaronder 1 in Engeland, omdat de website hier te druk was.
Iedereen deed heel erg zijn best mij te helpen. Ik kreeg het volgende advies in de mail:
Hopelijk komt u er uit.

Geachte mevrouw xxxxx,

Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care.

Het referentienummer voor uw vraag is xxxxx Dit referentienummer kunt u vermelden als u nogmaals contact met ons opneemt.

Naar aanleiding van ons telefonisch gesprek stuur ik u deze e-mail toe. Door onderstaande stappen te volgen zult u het probleem oplossen.

STAP 1 - VERBINDT UW TOMTOM AAN UW COMPUTER

1. Zet uw computer en TomTom aan en verbindt ze met de USB-kabel.
2. TomTom HOME start automatisch op. Deze kunt u afsluiten door rechtsonderin uw scherm, vlak naast het klokje, met de rechtermuistoets op de rode handjes te klikken. Vervolgens drukt u op [Sluit af].

STAP 2 - HET FORMATTEREN VAN UW TOMTOM-NAVIGATIESYSTEEM

1. Open [(Mijn/Deze) Computer] door de windowsknop (linksonder op uw toetsenbord tussen CTRL en ALT) ingedrukt te houden, terwijl u op E drukt. Klik met uw rechtermuistoets op het TomTom-navigatiesysteem en klik op ‘Formatteren’.
2. Zorg ervoor dat Snelformatteren niet aangevinkt is en erbij [Bestandstype] 'FAT32' staat, waarna u op [Starten] drukt.

STAP 3 - VERWIJDER DE OUDE BESTANDEN VAN DE COMPUTER

1. Klik op [ Start] --> [(Deze) Computer] --> [(Mijn) Documenten] of dubbelklik het icoon “(Deze) Computer” op uw Bureaublad en dubbelklik de map “(Mijn) Documenten”.
2. Klik met uw rechtermuistoets op de map “TomTom” en klik op [Verwijderen]

STAP 4 - INSTALLEER DE SOFTWARE OP HET NAVIGATIESYSTEEM

1. Klik op “Update mijn navigatiesysteem”.
2. Zet een vinkje voor “Applicatie”.
3. Klik op “Update en installeer”.
4. Klik op “OK”.
5. Let u op dat de Applicatie meer dan een keer kan worden aangeboden. Blijft u de applicatie updaten totdat deze niet meer wordt aangeboden in de lijst van updates.
Volgens Laura (UK) hoeft dat niet als als de laatste applicatie aangeboden wordt.
STAP 5 - INSTALLEER DE WEGENKAART OP HET NAVIGATIESYSTEEM

Zorg ervoor dat u rechtsbovenin aangemeld bent als: (naam)………+ wachtwoord

1. Klik op [Update mijn GO/XL/XXL/ONE/RIDER/START]
2. Zet een vinkje voor de wegenkaart.
(Eerst Europa gedaan en daarna Amerika. Ging goed
3. Klik op [Update en installeer].
4. Klik op [OK]. De kaart wordt nu gedownload en geïnstalleerd.
5. Klik bovenaan in de menubalk van TomTom HOME op [Apparaat] --> [Koppel navigatiesysteem los].
6. Klik op [OK] zodra u de melding krijgt dat u het navigatiesysteem mag loskoppelen.
7. Maak uw TomTom-navigatiesysteem los van de computer.

Ik hoop hiermee uw vraag volledig beantwoord te hebben. Indien u toch nog vragen of suggesties heeft, reageer dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.

Met vriendelijke groeten,

xxxxx
TomTom Customer Care Team

petermans
door petermans - Jun 21, 2011 om 19:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste gossy en joycemildred,

Bedankt voor jullie uitvoerige reacties en adviezen! Dit had een oplossing kunnen zijn.

Deze soortgelijke stappenplannen heb ik echter eerder ook van TT support ontvangen en herhaaldelijk uitgevoerd. Dat lukte toch steeds weer niet, omdat in de laatste stap mijn TT GO niet meer wilde herstarten en na veilig loskoppelen en aanzetten blijft hangen op de rode handjes na het tromroffeltje. Video en geluid werken dus wel, maar de zaak loopt steeds vast. Dan kan ik vervolgens deze GO alleen nog uitzetten d.m.v. de reset knop onderaan het apparaat. Ook na terugzetten van andere backup's op verschillende geheugenkaartjes blijft het steeds weer vastlopen.

Ik heb een maand lang alles geprobeerd, maar het wilde niet meer lukken het apparaat op te starten.

Daarom ter reparatie door TT opgehaald, maar daar ligt het ding nu nog steeds, niet gerepareerd, omdat ik er geen 105,00 euro aan uit wil geven en TT mij niet wil matsen en tegemoet wil komen in de kosten, tot b.v. de helft hiervan, wat ik gerechtvaardigde coulance zou vinden.

Ik ben toch bang dat het niks meer wordt met deze GO.

Die Mapshare data heb ik ook mijn grote twijfels over. Heb daar ook navraag bij TT over gedaan m..b.t. de eventuele mogelijkheid tot manipulatie daarvan door kwaadwillenden, maar heb daar nog geen antwoord op gekregen. Daar is deze ellende m.i. namelijk wel degelijk door veroorzaakt tijdens de update op 30 mei jl.

petermans
door petermans - Jun 21, 2011 om 20:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Typefoutje gemaakt in de datum van die funeste en alle ellende veroorzakende update: dat is geweest op 30 april jl., Koninginnedag! Even snel updaten voor het gebruik de volgende dag. Welnu, bedankt TomTom! Jullie hebben mijn GO daarmee in een klap waardeloos gemaakt.

jo
door joycemildred - Jun 25, 2011 om 19:40
19 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had op 27 april TomTom weer eens aangesloten en ook Mapshare ge-update.
Medewerker van TomTom adviseerde mij MapShare voorlopig niet meer te updaten.
Jammer voor u dat het niet goed komt in overleg met TomTom.Slechte beurt als je bedenkt dat meer mensen hetzelfde probleem blijkbaar hebben.