Ad
door AdBo Dec 11, 2017 om 11:27
Auto & vervoer

Toyota Prius fabricage fout KM teller

Beste lezer(s),

Ik ben sinds een paar jaar trotse eigenaar van een Toyota Prius bj. 2005.
Laatst was er een bijzonder moment namelijk, mijn personenauto zou de 3 ton bereiken!
Althans dat dacht ik, de teller kwam niet verder dan 299.999!

Ik heb rond gezocht op het internet en nu blijkt dat er best veel personenauto's van dit merk en type hetzelfde probleem hebben. Het is een fabricage fout in de teller. Ik heb Toyota hierover gesproken en die gaven aan dat zij hier niets mee deden maar wel een oplossing wilde aanbieden namelijk :

- Een nieuwe teller erin, kosten minimaal 2.000-, euro;
- Naar Car Tuning te Huizen gaan en de teller reseten naar 0 (kosten ook voor eigenaar).

Op het moment dat de teller op 0 staat en weer de 3 ton bereikt, dan heb je dus hetzelfde probleem.

Ik kan niet begrijpen dat Toyota Nederland zich zo gedraagt richting haar klanten.
Ik zal niet de enige zijn die dit probleem heeft en ook zeker niet de laatste. Ik heb mijn rechtsbijstand gebeld (ARAG) en deze gaven aan de zaak niet in behandeling te kunnen nemen omdat de garage alwaar ik de personenauto heb aangeschaft niet BOVAG geregistreerd is.

Wat nu?

8023 12 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Dec 11, 2017 om 11:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ja u zal er mee moeten leren leven of een nieuwe teller aanschaffen. Maar of dat nog zin heeft met een wagen van 12 jaar oud. En wie garandeerd dat de wagen al voor dat u hem kocht niet die 3 ton of meer al bereikt had.

jo
door jorisw - Dec 11, 2017 om 12:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De teller van mijn eerste auto ging maar tot 99.999....

Het is trouwens maar de vraag of het fabricagefout is. Als de ontwerprequirement was dat de teller tot 300.000 moest werken is het goed.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2017 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is er verder het probleem van? “En als hij weer de 3 ton bereikt, heb je weer hetzelfde “probleem”

600.000 km voor een auto? Wie dan leeft, dan zorgt.

me
door mein33 Dec 11, 2017 om 18:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De auto niet in ieder geval !  ;-))

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2017 om 17:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is het "probleem"? Als u een nieuwe teller wilt dan laat u die toch monteren? Die kost dan vermoedelijk minder of net zoveel dan dat uw 12-jarige auto kost. Wat had u via de ARAG willen bereiken, dat ze dat gratis doen? Dat het een mankement, fabrieksfout van de auto zou zijn en u dus gratis een nieuwe teller zou moeten krijgen? Of gratis op 0 laten zetten?
Gewoon verder een trotse eigenaar van die auto blijven, met of zonder nieuwe teller.

ro
door ron503 - Dec 11, 2017 om 18:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heeft u het probleem niet met de plaatselijke Toyota dealer besproken want die zal ook de mogelijkheden hebben om de teller softwarematig te resetten en een soort van certificaat van de km stand mee te geven. De kans dat de Prius nog een keer 3 ton aan gereden kilometers haalt acht ik klein maar wat dat betreft valt er niets uit te sluiten.

me
door mein33 - Dec 11, 2017 om 18:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Toyota heeft er nooit en te nimmer rekening mee gehouden dat het produkt zo goed zou zijn om er probleemloos meer dan 299.000 km mee te kunnen afleggen.
Dat willen ze alleen niet toegeven, maar denk maar dat ze zijn zo trots als een aap met een g.....  ... !
Laten resetten en vooral niet de illusie hebben dat de volgende 299.000km op de teller zal worden bereikt/gehaald.  ;-))
Er zijn trouwens in de 'autowereld' heel veel vakdeskundigen die (il)legaal de snelheidsmeter wel even kunnen terugdraaien, uw niet BOVAG garage kan dat vast en zeker ook wel.

Dat excuus van uw rechtsbijstandverzekering is een onrechtmatig excuus, daar kunt u ze voor aanklagen.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 11, 2017 om 23:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja aanklagen is een optie, maar dan moet je een echte jurist/advocaat inzetten om een rechtsbijstand juridische stagair aan het werk te zetten.
Kun je beter €2000 voor een nieuwe teller aftikken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 11, 2017 om 18:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Meine33
Rechtsbijstand aanklagen? De auto doet alles goed, is bijna 13 jaar oud en misschien wel 5e hands.
Alleen een klein gebrek wat het functioneren en de veiligheid niet in gevaar brengt. ARAG doet er goed aan zijn handen hier niet vuil te maken.

me
door mein33 Dec 12, 2017 om 11:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diewilik,

U en 2 plusjes hebben de ondertoon in die opmerking blijkbaar gemist. ;-))
Deze opmerking is als grapje bedoeld n.a.v de serieuze benadering van Ts, die wel geprobeert heeft om zijn verzekering voor z'n karretje te spannen, maar werdt afgeserveerd met een niet oubollig excuus.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 12, 2017 om 14:21
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Mein33, ik snapte het al niet, het paste ook niet in uw normale lijn der verwachtingen. Ik heb normaal best veel humor maar deze has ik echt gemist :-)

me
door mein33 Dec 12, 2017 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diewilik,

Helaas was het zakje smiley's leeg anders had ik er vast één geplaatst.
Inmiddels is de voorraad weer aangevuld. ;-))

hutch
door hutch - Dec 11, 2017 om 19:55
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vermoed dat de ontwerper van deze auto ontslagen wordt, zodra dit probleempje bekend wordt in Japan. Dat was namelijk niet de bedoeling.... een Prius die 3 ton mee gaat. Op die wijze worden er minder Toyota's verkocht.

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 11, 2017 om 22:16
509 Antwoorden / Vragen

Prima STER reclamespotje voor Primus hoor.

me
door mein33 Dec 12, 2017 om 12:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

=/-

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2017 om 14:24
509 Antwoorden / Vragen

??? Duidelijke reactie Er zijn niet veel benzine auto's die 300000 km halen toch ?

aurora1
door aurora1 Dec 12, 2017 om 17:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Meer dan genoeg, maar dat zijn de wat duurdere en meestal Duitse of Zweedse auto's.

me
door mein33 Dec 12, 2017 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

??? Duidelijke reactie.

Ik bedoel de Primus waar u het over heeft.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2017 om 20:51
509 Antwoorden / Vragen

@Mein33
=/- ?  Het zal wel zijn

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2017 om 20:58
509 Antwoorden / Vragen

@tijger1

Amen fijne avond zonder tekens

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer, mijn primus is verdwenen. Plaatje kan blijkbaar niet, maar zal wel aan mij liggen. :-))

Grunnen.
door Grunnen. Dec 12, 2017 om 21:45
509 Antwoorden / Vragen

Nee ligt niet aan jouw

me
door mein33 Dec 13, 2017 om 11:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@v11126,

Google even op "primus' en u zult zien dat dit niets van doen heeft met het onderwerp van dit topic.  ;-))

ja
door janf43 - Dec 12, 2017 om 23:04
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een bouwjaar later heeft geen problemen

labren
door labren - Dec 13, 2017 om 14:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

2000 euro voor een nieuwe teller welke garage heb je hahahahaha, volgens mij wordt je in de maling genomen dus nooit doen dit