Ni
door Nico G. Jan 4, 2018 om 19:37
Auto & vervoer

Trein vs, Auto

Hallo dames  en heren,
Ik ben van plan om binnenkort naar een opendag te gaan van de TU eindhoven. Ik ga daarheen samen met mijn moeder en wij hebben een auto thuis staan. Nou waren wij onder de indruk dat als je met z'n tweën de trein pakt dat je dan goedkoper uit zou moeten zijn vergelijken met de auto. Hebben we naar de prijs gekeken blijkt het dat het circa 25-26 euro aan bezinen kost (vrij zuininge auto)  en twee retour tickets van delft naar eindhoven moet 80 euro kosten! Nou mijn vraag is dus: Dit kan toch niet?
Ik was daadwerkelijk onder de indruk dat we bezig waren om zoweel files te bestrijden door het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en dat we (als staat) meer mensen met het openbaar vervoer wouden laten reizen omdat dit veel mileu vriendelijker is vergelijken met de auto.
Bedankt voor het lezen en dan zou ik heel graag willen horen wat jullie daarvan denken.

11294 21 Rapporteer

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 4, 2018 om 19:44
509 Antwoorden / Vragen

Wat jij wilt lopen of met de fiets is nog goedkoper.

jo
door jorisw - Jan 4, 2018 om 19:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je moet wel eerlijk rekenen,. Met de auto op en neer naar Eindhoven is ca. 280km. Volgens NIBUD zijn de werkelijke kosten voor een kleine auto ca. 38 cent. Totale kosten voor een autotripje zijn dan 106 euro. Met alleen benzine ben je er niet.

runet1
door runet1 Jan 5, 2018 om 12:39
12 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben het niet helemaal eens met jou redenering.
hoewel je in principe gelijk hebt.
veel kosten van een auto zijn vast, gebruik of niet.
afschrijving, verzekering,wegenbelasting.
al zou je nooit rijden dan ben je jaarlijks veel geld kwijt aan je auto.hoe minder kilometers hoe duurder.
stel je vaste kosten zijn 2900Euro. bij 5000km vaste kosten 0.58 euro
bij 10000km vaste kosten  0.29 euro
deze berekening is gemaakt op basis van afschrijving 15% van €15000 €2250 €350 vezekering €300 belasting €2900
nibud rekent met gemiddelen
Rudi

jo
door jorisw Jan 5, 2018 om 18:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar mensen die alleen met de benzinekosten rekenen zitten toch echt wel ver naast de werkelijke kosten. Je hebt gelijk dat een stilstaande auto ook geld kost, maar er zijn maar weinig mensen die een auto hebben die altijd stilstaat.

corv
door corv Jan 12, 2018 om 13:42
41 Antwoorden / 1 Vragen

Bereken jullie ook de kosten van een broek per km of kijk je of je de broek leuk vind en je de prijs over hebt voor het genot/luxe die het geeft.

Mijn auto schrijf op de dag van aankoop af onder de omschrijving: jarenlang genot en luxe tot ik een nieuwe koop.
Zo geredeneerd kost een reisje naar Eindhoven de benzine kosten, van mij mag je zo ook nog verder redeneren dan zou dat reisje met de auto wel eens gratis kunnen worden.

ne
door neodutchio - Jan 5, 2018 om 12:46
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan ook altijd bij de Blokker of Kruidvat een dagkaart voor de trein kopen. En als de open dag in het weekend is kunt u ook een weekend-dag-retour koper. Eerste klas voor slechts € 19,00 p.p.

Overigens, met alleen de brandstofkosten alleen bent u er niet. U moet ook nog parkeren. En inderdaad,afschrijving, verzekering e.d. moet u ook meerekenen.

Gr
door Grunn1 Jan 5, 2018 om 13:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Afschrijving en verzekering en motorijtuigenbelasting blijf je ook betalen als je met de trein gaat en hoef je dus niet mee te nemen in je berekening.

Wel moet je meenemen als je met de trein gaat eventuele kosten van huis naar het station en van het station naar de eindbestemming. Houd ook rekening met het feit dat een zitplaats niet gegarandeerd is met de trein en met de auto wel. En dan de totale reistijd, vaak veel minder met eigen vervoer dan met openbaar vervoer (wel ervan uitgaan dat je de tijd berekend vanaf huis tot eindpunt).

ne
door neodutchio Jan 5, 2018 om 14:02
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Daarom schreef ik ook e.d. erachter. Slijtage (motor, banden, e.d.) moeten ook meegerekend worden. Als je weet hoeveel kilometer je per jaar rijdt deel je door de kosten per jaar (verzekering, belasting, onderhoud) en je hebt de prijs per kilometer.

Gr
door Grunn1 Jan 5, 2018 om 19:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar als je een auto hebt staan en je gaat met de trein dan nog ben je kosten voor je auto kwijt zoals verzekering afschrijving en wegenbelasting. Deze kosten zijn niet extra als je met de auto gaat maar vaste kosten per dag ongeacht wat je wel of niet met de auto doet. Maar de extra kosten met het openbaar vervoer bereken je niet want met een treinkaartje alleen ben je er meestal ook niet. En dan tijd en gemak van een zitplaats dat is wat waard.

op hoop van zegen
door op hoop van zegen - Jan 5, 2018 om 12:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

Even zoeken op het internet bij goedkope treinkaartjes , en je zit voor ongeveer 18a20 euro p.p  een retour de gehele dag in de trein door heel Nederland.

 Veel plezier.

gerard van tol
door gerard van tol - Jan 5, 2018 om 13:26
26 Antwoorden / Vragen

Ik zie nog al eens de verzekering, afschrijving en zo genoemd worden als kosten voor de rit, nou deze kosten zijn er ook als je met de trein  gaan, alleen een minimaal bedragje voor slijtage zou je kunnen meetellen. En openbaar vervoer is al jaren lang veel te duur voor het aangeboden product, reizen van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet naar toe moet, geen comfort, geen service alleen maar heel veel geld betalen.

me
door mein33 - Jan 5, 2018 om 14:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen
me
door mein33 - Jan 5, 2018 om 14:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Alles wat zgn. goed zou zijn voor het milieu kost de burger nou eenmaal (veel) geld en gaat ons nog heel veel meer geld kosten.
En zo milieuvriendelijk is de trein nou ook weer niet, zeker als je beziet welke brandstoffen er worden gebruik om de benodigde elektriciteit op te wekken.
Die kolen- en gascentrales moeten eerst nog even worden gesloten en daarmee zal ook de kostprijs voor elektriciteit  behoorlijk oplopen.
Zelf zou ik kiezen voor m'n gemak en de auto nemen.
Als aankomend student zult u nog vaak genoeg van de trein gebruik (moeten) maken en zou u dit reisje als testreis kunnen zien. ;-))

rembrantd
door rembrantd - Jan 5, 2018 om 16:58
116 Antwoorden / 36 Vragen

Als potentieel toekomstig student van de TU Eindhoven snap ik je vraag. Als (toekomstig) economiestudent zou dit een onzinnige vraag zijn geweest. Conclusie: geschikt voor deze studie.
Voor verdere uitleg zie de andere antwoorden.

jo
door jorisw Jan 5, 2018 om 18:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uhm, een afgestudeerde TU student moet ook business cases kunnen maken hoor.

ro
door ron503 - Jan 5, 2018 om 18:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u alleen met de auto op en neer zou gaan dan kost het met de trein reizen 40 euro en is zowiezo duurder dan met de auto gaan. In de meeste auto's zijn er meerdere zitplaatsen terwijl er per 'zit'plaats in een trein een kaartje gekocht dient te worden. Wat de kosten voor het met de auto gaan betreft kan ik kort zijn want al zou u de auto laten staan de vaste kosten zoals belasting en verzekering lopen toch door en een wat langere rit met de auto maken is voor een auto die weinig gebruikt wordt ook wel eens goed.

Ni
door Nico G. - Jan 9, 2018 om 23:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dankjewel voor alle antwoorden maar laat ik toch even wat toelichten, de bezine prijs klopt ongeveer wel uit ervaring en ik denk niet dat jullie er rekening mee houden dat de verzerkering en belasting toch wel word betaalt, die auto staat bij ons voor de deur en die hebben wij toch wel dus reken ik deze kosten niet mee en parkeren voor een paar uurtjes is waarschijnlijk ook niet duurder dan 15 euro en dan is de trein nog steeds veel duurder. En het is kwa milleu wel daadwerkelijk goedkoper, heel simpel massa auto + massa personen is meer dan alleen massa personen (de trein rijd zowiezo dus dat maakt geen verschil in de totale hoeveelheid energie die ik gebruik wanneer ik naar eindhoven reist, en ook kwa energie bron is de trein beter, auto rijd op 100% niet hernieuwbare energie (bezine) en de trein rijd op electriteit waarvan X % groen is opgewekt (zon, wind etc) waardoor de trein ook in dat opzicht milleu vriendelijker is.

ps. bedankt voor de tips voor de online treinkaartjes

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2018 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeggen studeer nog even verder met uw sommetjes.

Maar nu is het makkelijk, u mag met mammie mee in haar auto en dat kost u helemaal niets, want zo zijn mammies.

me
door mein33 - Jan 10, 2018 om 13:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ni
DOOR NICO G. - 9 JAN. 2018 OM 23:30
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Hallo dankjewel voor alle antwoorden maar laat ik toch even wat toelichten, de bezine prijs klopt ongeveer wel uit ervaring en ik denk niet dat jullie er rekening mee houden dat de verzerkering en belasting toch wel word betaalt, die auto staat bij ons voor de deur en die hebben wij toch wel dus reken ik deze kosten niet mee en parkeren voor een paar uurtjes is waarschijnlijk ook niet duurder dan 15 euro en dan is de trein nog steeds veel duurder. En het is kwa milleu wel daadwerkelijk goedkoper, heel simpel massa auto + massa personen is meer dan alleen massa personen (de trein rijd zowiezo dus dat maakt geen verschil in de totale hoeveelheid energie die ik gebruik wanneer ik naar eindhoven reist, en ook kwa energie bron is de trein beter, auto rijd op 100% niet hernieuwbare energie (bezine) en de trein rijd op electriteit waarvan X % groen is opgewekt (zon, wind etc) waardoor de trein ook in dat opzicht milleu vriendelijker is.

Mogelijk heb ik iets gemist, maar tegen zoveel logica kan ik niet op.
Niet over uw berekeningswijze van de ritprijs per trein en dat van de auto en ook al niet uw "heel simpele" uitleg over uw milieu-overwegingen.
Ik vraag mij wel, in alle eerlijkheid, af welke studie richting u gaat kiezen. ;-))

hansje klein
door hansje klein - Jan 10, 2018 om 14:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Alternatief ... (zonder uw, voor mij onbegrijpelijke milieu-perikelen)

ouderwets gaan reizen met de autobus: https://www.goeuro.nl/bussen/eindhoven/delft

panter22
door panter22 - Jan 10, 2018 om 15:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet ook nog van en naar het station. Een gezellige wandeling maken?
Of anders met de auto naat en station en nog parkeerkosten betalen.
Of op de fiets. Je weet nooit of de fiets er nog, al dan niet compleet staat als je weer terugkomt.

ro
door ron503 - Jan 12, 2018 om 15:27
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De tijd dat we een paard en wagen op het erf hadden staan is wel voorbij en dat is maar goed ook. Het paard vrat ons arm aan gerdroogd gras/ hooi die we zelf moesten verbouwen en de wagen viel na 100 kilometer al uit elkaar want houten wielen op ongelagerde stalen assen moesten gevet worden met een soort van wagensmeer waarvan ik de herkomst niet weet dus zou maarzo dierlijk vet kunnen zijn. Elk vervoer kost gewoonweg geld want om de auto te laten rijden moet er brandstof in en dat is bij elke soort van vervoer nodig want als iedereen met de trein zou gaan reizen wordt de trein qua de hoeveelheid passagiers zwaarder belast en zal dus ook meer stroom gebruiken. De auto voor langere afstanden gebruiken is als deze volledig bezet is nog steeds de goedkoopste manier van reizen want behalve het comfort die een auto bied zijn de kosten per persoon minimaal te noemen.

me
door mein33 - Jan 12, 2018 om 17:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR CORV 12 JAN. 2018 OM 13:42
41 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Bereken jullie ook de kosten van een broek per km of kijk je of je de broek leuk vind en je de prijs over hebt voor het genot/luxe die het geeft.

Mijn auto schrijf op de dag van aankoop af onder de omschrijving: jarenlang genot en luxe tot ik een nieuwe koop.
Zo geredeneerd kost een reisje naar Eindhoven de benzine kosten, van mij mag je zo ook nog verder redeneren dan zou dat reisje met de auto wel eens gratis kunnen worden.

@CORV,

Heeft u er heel erg lang over na moeten denken om een dergelijke redenatie te verzinnen, of kwam dit plotsklaps in u op en heeft u het hier maar even gedumpt. ;-))

mi
door miepje58 - Jan 12, 2018 om 17:48
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk dat als je wil studeren aan de TU Eindhoven, je eerst moet leren goed Nederlands te schrijven. Verder zijn de meeste opleidingen in het Engels maar als ik je tekst lees hou ik mijn hart vast...

Ge
door Gerritvanderschrier - Nov 20, 2018 om 09:13
1 Antwoorden / Vragen

afschrijving , aanschaf en onderhoud meetellen is natuurlijk niet eerlijk.
ik kan nl niet die kosten stoppen om moment dat ik de trein kies.
of ik moet de auto al helemaal wegdoen. Een sollicitatie gesprek in Utreccht gehad laatst vanuit Sint Joost.
dan is zelfs de rit in mijn dikke suv nog goedkoper dan de trein.
het is ook niet de bedoeling om de auto weg te doen, dan loopt de staat ook erg veel centjes mis.
hou gewoon de auto en ga met de trein.
en oh ja, blijf ook gewoon tanken al rijd je met de trein.

ne
door neodutchio Nov 20, 2018 om 10:57
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De open dag is al bijna een jaar geleden geweest hoor.

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2018 om 10:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen
me
door mein33 - Nov 20, 2018 om 13:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GERRITVANDERSCHRIER - 20 NOV. 2018 OM 09:13
1 ANTWOORDEN / VRAGEN

en oh ja, blijf ook gewoon tanken al rijd je met de trein.

@Gerrit..........

Naar mijn idee hoef je de trein niet te tanken, want die rijden "toch allemaal op "groene-stroom" opgewekt door een "kolencentrale.
Alleen  op een enkel lokaalspoorlijntje worden nog een paar diesel/electrische treinen gebruikt.  ;-))