Qu
door Quinten2019 Jan 3, 2019 om 16:57
Auto & vervoer

Tweede hands auto blijkt niet zo goed te zijn als de verkoper destijds beweerde

Met het oog op gezinsuitbreiding heeft mijn zusje haar oog laten vallen op een mooie zwarte station. De auto wordt door de handelaar goed aangeprezen waarbij ze beloven dat de auto’s alleen bij dealers worden ingekocht, dat de volledige historie van de auto bekend is en dat ze uiteraard alleen kwaliteitsauto’s verkopen. Ze zijn immers lid van de BOVAG.

Mijn zusje is geen automonteur en vertrouwd op de woorden van de handelaar. Ook weet ze dat een kilometerstand van 111 dkm net zo belangrijk is als het stralende uiterlijk van de auto.

Rond de bevalling heeft de auto net als mijn zusje verlof en is tijdelijk zelf het vijfde wiel aan de wagen. Op 2-januari strand de auto (+/- 120 dkm) op de snelweg met een gebroken distributieketting. Bij een eerste inspectie op de brug blijkt dat de motor niet meer te repareren is en de auto bovendien wel heel erg roestig is. De garage vermoedt dan ook dat de kilometerstand van de auto niet klopt en fors is teruggedraaid.

De Handelaar laat weten de auto niet terug te willen nemen omdat dit veel eerder gemeld had moeten worden; binnen zes maanden. Bovendien stond op de BOVAG factuur met pen beschreven dat de BOVAG garantie niet van toepassing was.

Mijn zusje heeft als leek een auto gekocht van een professioneel ogend bedrijf die van deze problemen op de hoogte had moeten zijn. Vandaar mijn vraag wat we nu kunnen doen en of het reëel is om het aankoopbedrag terug te vorderen (of een groot deel daar van)?

7716 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2019 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En heeft uw zusje de “volledige historie” van die auto gecontroleerd bij de RDW?

Heeft uw zusje nog nooit van een aankoopkeuring gehoord?

Heeft uw zusje die factuur dan niet gecontroleerd voordat zij betaalde?

En een distributieketting kan breken, zeker meer dan zes maanden later.

En als ergste: “vertrouwen op de woorden van een autohandelaar”?

En wat is dkm?

Hoe oud is de auto, wat zijn de echte gereden kilometers, en wat is er voor betaald?

Ge
door Genee Jan 3, 2019 om 17:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

dkm, duizend km. De TS zal u wel geen antwoord geven na zo’n reactie van u. En de TS heeft het over een mooie zwarte station, zijn zus waarschijnlijk naar de mooie buitenkant gekeken en gedacht dat de rest ook goed zou zijn. Zal haar geen tweede keer gebeuren, denk ik.

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

EN wat mankeert er aan mijn reactie? Het scheelt nogal of die auto 15 jaar is en € 500 heeft gekost, of een andere leeftijd en ander bedrag.

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2019 om 21:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En zo is het maar net!

ma
door maarten heest Jan 4, 2019 om 10:11
463 Antwoorden / 0 Vragen

C'est le ton qui fait la musique

he
door henry1942 Jan 4, 2019 om 12:28
100 Antwoorden / 28 Vragen

Tijger:  wat had ze dan allemaal bij de RDW kunnen "checken"?die van invloed kunnen zijn op de staat van de auto?
En als je na duizende vragen "beantwoord" te hebben nog niet weet waar bij een auto e.d. dkm voortaat, kun je beter   etc...

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2019 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk maar zelf wat u bij het RDW kunt checken over een auto. Dan weet u het.

En men hoeft hier niet op het aantal letters te letten, dus 100.000 km maggewoon zo geschreven worden.

ha
door harrybre Jan 4, 2019 om 13:13
240 Antwoorden / Vragen

Als IK een gereden km-waarde van een auto zie, met 110d km of 110k km of 110µ km ( want mili of Mega lijkt me onwaarschijnlijk) of wat-dan-ook, is bij mij de stap naar "korte schrijfwijze voor 1000" niet zo moeilijk te nemen.

he
door henry1942 Jan 4, 2019 om 14:34
100 Antwoorden / 28 Vragen

Een "nonsens" antwoord geven is ook een antwoord !
Ik vroeg alleen : wat kun je zien op die site qua staat van het voertuig ??
 km. ( km taat voor kilometer) stand ? is OOK al logischt als de auto alleen maar de verplichte APK keuring heeft gehad.
zegt dus niets over onderhoud en dergelijke,.
Aantal eigenaren, wat zegt dat?

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2019 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henry Hebt u dat wrak gekocht!

he
door henry1942 Jan 4, 2019 om 15:20
100 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Tijger,
ik wil alleen maar van je weten hoe IK op de site van de RDW de  “volledige historie
van een auto kan zien. ben nooit te oud om te leren!

tijger1
door tijger1 Jan 4, 2019 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u daar kijken en niet hier vragen.

aurora1
door aurora1 Jan 5, 2019 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1 : +10.

Ge
door Genee - Jan 3, 2019 om 17:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem eens contact op met de belbus, mogelijk dat zij iets voor uw zus kunnen doen.
mail adres    belbus@bnnvara.nl

Lsk520
door Lsk520 Jan 3, 2019 om 22:14
827 Antwoorden / 2 Vragen

Uteraard gaan ze dat niet doen, de belbus heeft dan een fulltime job om onwetende domme autokopers te helpen....

Ka
door Kassagebruiker - Jan 3, 2019 om 17:26
683 Antwoorden / 5 Vragen

Over welk merk type en betaalde prijs gaat dit?
Mosterd na de maaltijd, maar waarom geen aankoopkeuring van een gering bedrag ivm tot de aankoop? Zeker als a-deskundige.
Pech kan altijd gebeuren, bij elke auto.
De garage VERMOED dat de km teruggedraaid is, de NAP kan dit bewijzen. een vermoeden is geen bewijs.
U kunt zo wie zo geen 100% retour claimen. U heeft er  toch een aantal maanden kennelijk correct mee gereden.
Met de antwoorden op de eerste regel kunnen wij verder kijken.

simon55
door simon55 - Jan 3, 2019 om 17:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij gemiddeld 120.000 km zoals u zegt, dient de distributie ketting c q riem vervangen te worden . En daar hoef je GÉÉN automonteur voor te zijn om dat te weten. Maar auto bij handelaar ( beun de haas ) te kopen is vragen om problemen .

Ge
door Genee Jan 3, 2019 om 17:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien was deze al ooit vervangen, zeker als de tellerstand is teruggedraaid.

Iv
door Ivo W Jan 3, 2019 om 22:22
729 Antwoorden / Vragen

Een distributieKETTING hoeft volgens de meeste onderhoudsboekjes nooit vervangen te worden. Dit in tegenstelling tot een distributieriem, die afhankelijk van het merk en type auto na 80.000 tot 120.000 km vervangen dient te worden.

vu2615
door vu2615 Jan 5, 2019 om 02:21
81 Antwoorden / 3 Vragen

aangezien onbekend is wat voor type/merk auto het betreft, kan het een motor zijn met ketting of riem. Een ketting wordt inprincipe nooit vervangen omdat dit niet nodig is. Hooguit een spanner. Een tandriem moet elke 80.000-120.000 km vervangen worden of elke 4 jaar.

ne
door neodutchio - Jan 3, 2019 om 17:59
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op www.rdw.nl kan via het kenteken bekeken worden of de kilometerstand logisch is. Als het een importauto is gaat dit niet, maar dan moet je sowieso al opletten met aankoop.
111.000 km zegt niet zo veel. Bij een auto van 2 jaar oud is dat enorm veel, bij een auto van 10 jaar oud erg laag. Alles valt of staat met de leeftijd van de auto.

Heeft u wellicht de naam van de verkoper zodat bekeken kan worden wat voor verkoper dit is.

Overigens vreemd dat de garage waar de auto heen gebracht is vermoedens heeft wat ze zelf kunnen controleren.

Wat uw zus kan doen:
Controleer de kilometerstand. Terugdraaien mag niet meer en ook terug gedraaid verkopen zonder te melden ook niet.
Controleer het boekje wat er in staat over onderhoud. Had de ketting al vervangen moeten zijn, of is daar bij verkoop over gesproken?
Roest kan altijd, hoe ernstig is dit?

Het zal niet makkelijk zijn, maar er kunnen kleine kansjes zijn om iets terug te krijgen.

panter22
door panter22 - Jan 3, 2019 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je zusje geen man die  mee kon om een auto te kopen?
Of iemand anders in de familie of kennissenkring?
Niet erg verstandig om een tweedehands auto te kopen en je hebt nergens verstand van.
En ook nog akkoord gegaan met een auto zonder Bovag garantie,
6 maanden na aankoop moet je zus bewijzen dat het gebrek er al was bij aankoop.
Dat zal niet gemakkelijk zijn, Ze heeft nog 9000 km gereden voordat de distrinutieriem knapte.
Het lijkt erop dat ze de auto naar de sloop kan brengen.

ju
door juliomariner Jan 3, 2019 om 18:57
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou een man meer verstand hebben van auto's dan vrouwen?
Ook de meeste mannen hebben niet genoeg verstand van auto's om zonder aankoopkeuring een auto te kopen.

panter22
door panter22 Jan 3, 2019 om 19:37
6599 Antwoorden / Vragen

Ts schrijft dat voor de komst van de baby een grotere auto nodig is. Meestal heb je dan een man,
Lijkt mij logisch dat die  man dan meegaat als er een auto gekocht moet worden.
Zeker als je zelf geen verstand hebt van auto's.

ju
door juliomariner Jan 3, 2019 om 20:19
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Maar als die er ook geen verstand van heeft.
Gewoon een paar tientjes voor een aankoopkeuring uitgeven voorkomt een hoop problemen.
Of dan de distributie niet geknapt zou zijn is natuurlijk niet te zeggen. Deze kan natuuurlijk altijd een keer knappen

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2019 om 21:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een flauwekul: een  mán meenemen? Hoort die vrouw niet achter het aanecht?
Sommige mannen lijken nog steeds in de Middeleeuwen te leven. Wat een treurige opmerking. Was uw mond maar uit met groene zeep.

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die baby kwam door een onbevlekte ontvangenis. Dat mannen denken meer verstand van auto’s te hebben, is bekend. Maar je kunt echt beter naar een keuringsstation gaan, dan staan de bevindingen op papier.

Ka
door Kassagebruiker Jan 3, 2019 om 22:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je een beste kans dat een vrouw de monteur/keurster is.

panter22
door panter22 Jan 4, 2019 om 09:26
6599 Antwoorden / Vragen

Ts  koopt in haar eentje, zonder enige kennis van zaken,  een auto, Vertrouwt een autohandelaar met zijn mooie verkooppraatjes en koopt de auto zonder garantie en aankoopkeuring.
Dat is niet erg verstandig. Dat heeft niets te maken met het feit dat zij een vrouw is. Een man die zoiets doet, is ook niet verstandig bezig.Kan beter zijn vrouw meenemen.
En of het nu een distributieketting of riem is, dat ding is geknapt na meer dan een half jaar en 9000 km.
Dan krijg je je geld niet zomaar terug.

@H
door @HENK@ Jan 5, 2019 om 16:39
159 Antwoorden / 1 Vragen

"Ts  koopt in haar eentje, zonder enige kennis van zaken,  een auto" .... is dan met zijn tweeen zonder enige kennis niet dubbel dom??

of denk je dat dat elkaar dan aanvult?

lo
door lovewinnie - Jan 3, 2019 om 19:04
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als er met deze auto indd 120.000km gereden hebt dan is het toch logisch dat je denk, laten we die riem vervangen als dit niet in reparatie historie staat. Ze zijn voor verkoop niet verplicht deze te vervangen .    Als ik een auto koop is dat eerste wat ik controleer ivm kosten post  En is het niet duidelijk wnr deze vervangen is doe ik het zsm
Als hij er af klapt na 120.000km is dat toch echt je eigen schuld en heeft niks met garantie te maken.  Meestal staat in onderhoudt boekje om hoeveel jaar og om hoeveel km deze vervangen moet worden. 9000 km kan veel gebeuren

En verdenken op terugdraaien?? Zat er geen NAP bij. Als deze klopt zit het meestal wel goed

Thijs12
door Thijs12 Jan 3, 2019 om 19:13
532 Antwoorden / Vragen

Er wordt gesproken over een gebroken distributieketting. Geen riem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 3, 2019 om 19:41
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@LOVEWINNIE: volgens de wetgeving boe7 art 16 en verder mag een koper er vanuit gaarn dat een aankoop voldoet aan de daaraan gestelde verwachtingen en niet dat bijv. al redelijk snel de distributieriem het begeeft. Maar de zus van Ts is m.i. wel 'in zee gegaan'met een 'Beun de Haas' en heeft kennelijk nooit de waarschuwingen gezien. Het lijkt mij dat er geen onderhoudsboekje bij aanwezig is.

v.
door v.d.Heyden Jan 3, 2019 om 20:38
15 Antwoorden / Vragen

Als de verkoper inderdaad bij de Bovag is aangesloten, is een gang naar de Bovag geschillencommisie wellicht een optie. Ik zou toch maar eens contact opnemen met de Bovag, informeren kan uiteraard geen kwaad.

v.d.Heyden

ne
door neodutchio Jan 3, 2019 om 21:17
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Gerritaltena: uiteraard mag je verwachten dat de aankoop voldoet aan waar die voor geschikt is, maar als de riem niet vervangen is wat wel had moeten gebeuren, dan kan je dat een ander niet aanrekenen. Het verhaal is nu nog te wazig om te kunnen wijzen.

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na meer dan zes maanden is volgens de Ts de distributieKETTING gebroken.

Maar verder weten we helemaal niets over deze auto, behalve dat hij mooi en zwart was.

Iv
door Ivo W Jan 3, 2019 om 22:28
729 Antwoorden / Vragen

@ Gerrit: je mag inderdaad bepaalde verwachtingen hebben van een tweedehands auto met een kilometerstand van 111.000 kilometer. Één van die verwachtingen is dat de 120.000-kilometer beurt nog niet is uitgevoerd. Dus als de distributie volgens het onderhoudsboekje pas bij die kilometerstand onderhoud nodig heeft, moet je verwachting zijn dat je die dure beurt nog moet laten uitvoeren. Tenzij verkoper nadrukkelijk heeft gemeld dat het al gedaan zou zijn.

Maar dat is nu niet zo relevant, want het gaat hier om een distributieKETTING en niet om een distributieriem.

aurora1
door aurora1 - Jan 3, 2019 om 21:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wanneer is die auto gekocht, hoe oud was hij, hoeveel gereden en wat is ervoor betaald? Wanneer is "destijds"?
En waarom is er geen aankoopkeuring gedaan? En is de autohistorie ook niet door zusje uitgezocht? En geen garantie?
Gezinsuitbreiding en bevalling e.d. betreffen overbodige informatie en hebben niets met e.e.a. te maken.

tenormin
door tenormin Jan 3, 2019 om 21:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, denk niet dat @quinten2019 nog terugkomt om een van de vragen te beantwoorden. En zwangerschap, geboorte en de daarna oplopende werkzaamheden: misschien klinkt het "leuker" en -dus- beter om eventueel geld terug te krijgen voor de mooie, zwarte auto. ;-))

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2019 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat kan ze wel helemaal vergeten.

aurora1
door aurora1 Jan 3, 2019 om 23:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wou dat ik een mooie zwarte auto had .... maar die van mij is zilver metallic en zwart van binnuh... wél leder uiteraard.....(dat dan weer wél....)
Je zou denken dat met kinderen men juist zorgvuldiger met e.e.a. over een aan te schaffen auto omgaat.

tenormin
door tenormin Jan 3, 2019 om 23:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dat was kennelijk het probleem @aurora1, kindje was/is inderdaad belangrijker (gelukkig), maar mevrouw vondt dit pas later uit, toen ze ging rijden. Dom, dom, dom om op deze manier een auto te kopen "omdat hij er van buiten mooi uitzag". Maar ja, lijkt op het "echte" leven; mensen gaan niet voor niets veel sneller uit elkaar: uiterlijk hé? Duurt een paar maandjes en dan is het sprookje weer over. ;-)

re
door red1 - Jan 4, 2019 om 12:10
329 Antwoorden / 1 Vragen

En ook geen auto paspoort er bij ???

mo
door mof - Jan 4, 2019 om 12:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou om te beginnen contact opnemen met de Bovag. Hier wordt door gebruik te maken van bovag facturen de klant op het verkeerde been gezet, zelfs als de handelaar er opgeschreven heeft dat bovag garantie nvt is. Was dat zo afgesproken met uw zus? Geld terugvorderen kan altijd, alleen om het te krijgen moet u de zaak goed hebben gedocumenteerd.het moet duidelijk zijn dat de handelaar u een miskoop wilde laten doen

lemmy
door lemmy - Jan 4, 2019 om 12:49
41 Antwoorden / 1 Vragen

Vervelend verhaal dit en een lastig probleem aangezien het bedrijf niet meewerkt aan een redelijke oplossing. Een ketting die binnen 9 dkm knapt is wel erg snel maar helaas niet een uitzondering (kettingen na ruweg 2000 zijn uit het oogpunt van besparingen bij sommige merken dunner uitgevoerd en dus kwetsbaarder).
Als consument hoef je dat echter niet te verwachten en zeker niet als de auto wordt 'aangeprezen' als goed door een bij de Bovag aangesloten bedrijf.

Als koper heb je overigens wel een onderzoeksplicht. Weet niet of daaraan is voldaan.

Als jouw zus een rechtsbijstandsverzekering heeft, zou ik die inschakelen. Zo niet, dan in dit geval de Bovag benaderen. Mocht dit tot niets leiden, dan is een klacht bij de Geschillencommissie en optie (https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/)

E.
door E.Mahn - Jan 4, 2019 om 13:25
2 Antwoorden / Vragen

Weinig zinvolle reacties hier. Veel over de onwetendheid van de autokoper en vrijwel niets over de bedenkelijke verkoper. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk bij de aanschaf en moet je, zeker bij 2e hands auto's op je tellen passen, maar fatsoen en goede voorlichting hoort ook bij het verkopen van zaken.

@H
door @HENK@ Jan 5, 2019 om 16:33
159 Antwoorden / 1 Vragen

toch erg fijn dat deze reactie dan zo zinvol is...

aurora1
door aurora1 Jan 5, 2019 om 20:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor uw zinvolle bijdrage @e.mahn. Dáár heeft TS tenminste iets aan.....

ba
door batav - Jan 4, 2019 om 14:00
29 Antwoorden / 0 Vragen

Ja tijger1, het is nog steeds zo. De beste stuurlui staan aan wal.

ha
door hansverbaan - Jan 4, 2019 om 14:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

ach ja, als het naar benzine ruikt ruikt het ook vaak naar oplichting bij zulk soort bedrijven.  Bovaggarantie wordt gegeven boven de € 5000 aanschafprijs, soms kan de garantie worden bijgekocht. maar ook als je dat iet gedaan hebt heeft de handelaar wetteljke verplichtingen.
heeft ze  bij de rdw geinformeerd of de kmstand logisch was? Was er een NAP verklaring bij de auto?
 ga met alle gevens, aankoopprijs, kentekenbewijs naar een juidisch loket of ar de klachtenafdeling van de BOVAG.

 succes!

sira
door sira - Jan 4, 2019 om 14:29
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Alles wat naar olie stinkt......, stinkt!

Je kunt er vanuit gaan dat de verkopende partij de auto op elk gebied zal aanprijzen.

Wees dus altijd op je hoede bij de aankoop van een 2e hands auto, helemáál als je er geen enkele kennis van hebt.

-QUOTE- Rond de bevalling heeft de auto net als mijn zusje verlof en is tijdelijk zelf het vijfde wiel aan de wagen. Op 2-januari strand de auto (+/- 120 dkm) op de snelweg met een gebroken distributieketting. -UNQUOTE-
Hoeveel tijd heeft er bovendien tussen de aankoop en de rit op 2 januari gezeten? Lijkt mij wel van belang te weten. Het moet al minimaal 6 maanden zijn geweest en ze had er overigens al bijna 10.000 km mee gereden.

1paul
door 1paul - Jan 4, 2019 om 15:19
3134 Antwoorden / 0 Vragen

laat een keuring uitvoeren door de anwb en wacht af wat deze zeggen, de monteur zegt niet voor niets dat ie vermoed dat er veelmeer Km gedraaid zijn, als dat vaststaat dan kun je je geld terug eisen en de koop ontbinden...

tijger1
door tijger1 Jan 5, 2019 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan je zo controleren.

ho
door holy53 Jan 5, 2019 om 20:37
68 Antwoorden / 1 Vragen

ANWB voert geen autokeuringen meer uit.

vu2615
door vu2615 - Jan 4, 2019 om 17:47
81 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Quinten2019,

Erg vervelend voor je zus dat de door haar gekochte auto een kat in de zak blijkt te zijn. Is er op de een of andere manier te achterhalen wat de werkelijke kmstand zou moeten zijn? In dat geval heb je een kapstok om met deze handelaar in overleg te gaan. Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, en mag je niet alleen vertrouwen op de woorden van de handelaar. Probeer eens via de site vande RDW wat info boven water te halen. Een auto die erg roestig is zegt niet veel; een keer met je auto in zee rijden of gedurende een pekelwinter rijden en niet wassen doen niet veel goeds, dat zegt weinig. Stond dat handgeschreven niet van toepassing zijn van BOVAG-garantie meteen op de faktuur, of heeft ze deze auto gewoon gekocht zonder BOVAG-garantie en is dit er later bijgeschreven, maw was ze op de hoogte van geen garantie?

@H
door @HENK@ - Jan 4, 2019 om 18:25
159 Antwoorden / 1 Vragen

" Bovendien stond op de BOVAG factuur met pen beschreven dat de BOVAG garantie niet van toepassing was."........ goh, waarom zou dat toch zijn......en dan gaat er nog geen lichtje branden ???

ro
door ron503 - Jan 6, 2019 om 09:06
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De auto is zo te lezen meer dan 6 maanden in bezit en dan valt er weinig meer te verhalen. Veel auto bezitters weten niet eens of er van een distributieketting of riem gebruikt gemaakt wordt maar gezien de km stand van 120.000 km bij het breken van de distributie lijkt het mij meer een riem want de km stand loopt in de pas met een riemwissel interval. Wat de garage waar de auto nu staat betreft die heeft het vermoeden dat de km stand niet zou kloppen en baseert dat op roestaanslag maar neemt niet de moeite om het kenteken middels het kentekenregister te controleren terwijl dat logischerwijs de eerste gang is om helderheid over de km stand te verkrijgen.