Tweedehands diesel
Beste experts,
heb vele jaren naar tevredenheid op lpg gereden en ben nu toe aan een nieuwe auto. Heb me een beetje georiënteerd en neig nu naar de aanschaf van een dieselauto. Was laatst bij bij Overveen in Badhoevedorp en vond daar een flink aantal aardige (ex-lease) diesels, vaak ook nog redelijk jong, maar wel met 160.000 tot 190.000 op de teller, voor zo'n 10.000 euro. (zat bv. ook een Fiat Stilo uit 2004 tussen).
Hoeveel waarde moet ik nu toekennen aan het feit dat die karretjes al zoveel gereden hebben? Of moet je daar bij diesels niet zo op letten? Ergens anders op deze rubriek zag ik al de opmerking dat je meer naar de algemene conditie van de auto moet kijken, want dat die motor het wel houdt. En of een versnellingsbak het nog een tijdje houdt, kun je neem ik aan, toch niet van buiten zien.
Ons rijpatroon: 25.000 km per jaar, vooral lange afstanden. Wij zijn ouwe-tutterijders: geen "sportief" rijgedrag of ruige parcoursen. Wat voor ons telt is dat we met die auto zonder al te veel kosten zo'n jaar of zes veilig rijden.
Alvast bedankt voor eventuele reacties,
Senior
Persoonlijk: Fiat: niet doen
Ford Focus diesel (zijn er ook veel ex-lease) lijkt me voor u goede optie
(en persoonlijk goede ervaringen mee m.b.t. weinig klachten). Let wel (afhankelijk bouwjaar) of distributie vervangen is (moet namelijk afhankelijk bouwjaar 150.000 of 160.000)
25.000 p/jaar is nog best veel, dus kies -ook als is het een diesel- voor eentje die niet al te gek veel km's heeft. (100.000/130.000).
Versnellingsbak is ook niet een criterium, let op de koppeling.
En: als je een leek bent, laat dan een ANWB of DEKRA keuring uitvoeren.
Let ook op dat je BOVAG garantie krijgt/neemt.
(en uiteraard een nieuwe APK erop; maar alleen APK zegt niets;let goed op alle andere voorwaarden!!!)
Ex lease auto's zijn over het algemeen tonnenbaasjes dus goed opletten want niet elke leaserijder is even zuinig op de auto. Wel is het vaak zo dat het met de motor wel goed zit want er worden meestal lange afstand kilometers mee gemaakt. Let in ieder geval op een goede garantie en bij enige twijfel laten staan. Let ook op versleten pedaal rubbers en alles in het interieur als dat er versleten uitziet dan kan het wel eens een afgeragd ding zijn.
Mijn mening is gewoon doen, natuurlijk zullen er mensen zijn die dit niet met mij eens zijn die hebben gewoon een voorkeur voor een ander merk, maar fiat, alfa en lancia hebben op vandaag dezelfde motoren en de dieselmotren zijn bij normaal gebruik bijna niet kapot te krijgen zeker zoals u het al zegt dat u niet een snelle rijder bent.
Mischien heb ik geluk gehad maar ik koop al jaren ex lease auto's wat ik wel altijd doe als ik zo een auto gekocht heb dan ga naar een officieele dealer en laat hem de juiste beurt aan de auto doen, normaal gesproken krijg je bij de lease autos's de totale onderhoudshistory of je kunt deze opvragen. De laatste beurt is normaal gesproken niet uitgevoerd dus hou rekening met extra kosten.
Nogmaal ik heb er alleen er maar goede ervaringen mee ik denk dan altijd de kosten die ik bespaar tegenover een dealer daar mag ik best een mankementje aan de auto krijgen.
Als u niet zo thuis bent in auto's dan adviseer ik u iemand mee te nemen die er verstand van heeft en net zoals anderen ook al zeggen let op het interieur en hoe de auto verder uit ziet daar kunt u vaak aan zien hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Wat betrefd LPI als het een onderbouw is gelijk doen toch goedkoper als diesel wel meer onderhoud aan maar heeft u een aparte tank in de kofferbak ikke dus niet
mvg frank
Diesels van de huidige generatie zijn heerlijke en probleemloze auto's met een lange levensduur, zodat het aantal kilometers niet van belang is. Wel kunnen de onderhoudskosten bij sommige beurten wat hoger uitvallen (distributieriem vervangen, brandstofpomp verstuiver) Mijn advies is om een auto vooraf te laten keuren en dan kunt er vel jaren plezier aan beleven. LPG blijft ondanks verbeterde installaties toch nog steeds voor problemen zorgen en diesel rijdt beter dan benzine daar de auto meer trekkracht heeft bij lage toerentallen.
Sorry,
Ik heb hun site bezocht en heb daar geen goed gevoel over. Zo'n 'gespecialiseerd' bedrijf kan auto's als nieuw laten lijken maar gezien mijn ervaringen met dé autohandel in het algemeen zeg ik, ga naar een autodealer die een goede naam heeft! Kies dan een dieselauto met een km-stand rond de 100.000 km. Neem dan een autotype die meer funktioneel dan mooi is (daar wordt veel mee gerommeld). Maak een duidelijke overeenkomst waarin vooral vastgelegd de kmstand waarbij de distributieriem is vernieuwd en welke reparaties er zijn gepleegd. Leg daarbij in vast de zin:"In afwijking/aanvulling van de algemene voorwaarden van (het bedrijf) komen (naam) en (naam) komen koper en verkoper nog het volgende overeen" Maak ook een afspraak over het keuren bij een onafhankelijke instantie (ANWB bijv.) Verder zou ik persoonlijk altijd een verbindingsdraad laten trekken vanaf het thermokontakt van de radiateur naar het dashboard zodat u in filerijden/klimmen bij warme omstandigheden u de koelventilator zelf handmatig en op tijd in kan schakelen. (o.a. belangrijk bij Peugeot). In veel omstandigheden wil een wat oudere auto namelijk in dat soort gevallen vaak te heet worden omdat het thermokontakt te laat inschakeld met als gevolg het kromtrekken van de kop (van de motor) en het kapot gaan van de koppakking.
Dit laatste als uw lange kilometers vooral 's zomers gemaakt worden over (bijv.) de franse péages.
Tenslotte, 't wordt dan wel een Bovag-garage nietwaar.
vraagt deze
Vrije Vogel ex-taxichauffeur met 40 jaar auto/rij-ervaring
bij overeem kunt u gerust een auto kopen laat hem desnoods dekra keuren. het zijn vaak ex lease auto"s. maar koop wel een betrouwbaar merk.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met ex-lease diesel van o.a. Peugeot, bij 60000 gekocht (BOVAGgarantie) en nu 100000 erbij, voorlopig nog geen behoefte aan een nieuwe.
Bij een diesel is de motor (km-stand) bijna nooit een probleem, er zit géén ontsteking op die ook bij LPG nogal eens storingen kan geven!
Wel belangrijk is de carosserie en onderstel, daarom zou ik nooit een Fiat kiezen.
Voor Uw gechetst gebruik zou ik eens bij een Dealer van een Frans merk gaan kijken. Let op er zijn ook minder goede dealers, maar toch raad ik U aan bij een officiële (sub)dealer te kopen, met Bovaggarantie en eventueel een ANWB keuring vooraf!
Beste,
Ik heb net de website bekeken van deze dealer..
Ik zeg je heel eerlijk dat ik hier geen goed gevoel bij krijg.. Het is prettig om even in een toekomstige auto proef te rijden.. De stellingname met betrekking tot de proefrit bevreemdt mij.. Neem een advies van mij ter harte; Kies voor een degelijke garage, die moeite doet voor zijn klanten. Kies voor een auto die door een expert goed bevonden is. Ga met de auto rijden en test voor jezelf of het een auto is die bij je past. Laat de historie nakijken en onthoud dat goedkoop, meestal duurkoop is. Een uitgebreide orientatie op de juiste auto kan in de toekomst veel geld schelen. Toch kun je niet ieder risico uitsluiten. Ik rijd momenteel een splinternieuwe Citroen C4 Coupe en ik heb tot nu toe alleen maar problemen gehad.
Ik wens je veel succes met je zoektocht!
Groeten,
P
Hoewel Overveen lage prijzen heeft, wil er wel eens wat fout zitten, door de lage prijzen kun je voordeel hebben, maar was als...
Soms iets verder zoeken en bij een Bovag 6 maanden krijgen, en daar kun je wel klagen, en hoewel de ex Lease auto's onderhouden bij meestal dealers, weten monteurs meestal erg goed dat het contact bijna afloopt, dus die zien we nooit meer terug....
Het is een bedrijf waar vele goede auto's tussen zitten, die erg goedkoop, en als je weet waar je op moet letten, dus gezien jou vraag, een ervaren monteur van je eigen garage meenemen, en er zijn ook garage's die daar inkopen, en daarna Bovag geven, dus dezelfde auto, maar zij bepalen of ze inkopen, en wat ze er bij rekenen...
Of ga fietsen!, nee niet negatief, maar als je op die fiets komt, en vraagt wat dat merk en type bij die KM ongeveer zou kunnen opbrengen,onder voorbehoud, noemen ze meestal een minium en max prijsje, en dan weet je of je goed in de prijzen zit.
Bij Fiat wil het wel eens snel in waarde dalen, niet iedereen komt ze makkelijk kwijt, en als ze langer staan, worden ze wel eens gedumpt, en bij garantie klachten weet ik nu waarom, niet alle Fiats, maar juist bepaalde modellen, en dat heeft U niet verteld.
Als de Auto daar al langer staat is het meestal niets, en als het binnen een dag weg was en U te laat, meestal jammer maar wel goed.
Er komen daar ook handelaren inkopen, en die weten wat ze willen, en dan koop je gewoon voor hun neus weg, niet eerlijk een leuk, maar je weet dat je dan een populaire voor een goede prijs hebt...
veel succes. en eerst denken, dan kopen, want het blijft veel geld.
Als we het dan toch over merken hebben zou ik gaan voor een opel dan wel een andere degelijke duitse auto. Italiaanse auto's zijn toch anders. Franse auto's ook hebben meer comfort maar zijn moeilijker te herstellen als er iets mis gaat. Als je het hele kosten plaatje bekijkt is een misschien wat saaie duitser toch de beste.
Correct my if i am wrong.
Ronny.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij ... Lees meer
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer