po
door postema_1 Jul 8, 2006 om 16:30
Auto & vervoer

Tweedehands diesel

Beste experts,


heb vele jaren naar tevredenheid op lpg gereden en ben nu toe aan een nieuwe auto. Heb me een beetje georiënteerd en neig nu naar de aanschaf van een dieselauto. Was laatst bij bij Overveen in Badhoevedorp en vond daar een flink aantal aardige (ex-lease) diesels, vaak ook nog redelijk jong, maar wel met 160.000 tot 190.000 op de teller, voor zo'n 10.000 euro. (zat bv. ook een Fiat Stilo uit 2004 tussen).


Hoeveel waarde moet ik nu toekennen aan het feit dat die karretjes al zoveel gereden hebben? Of moet je daar bij diesels niet zo op letten? Ergens anders op deze rubriek zag ik al de opmerking dat je meer naar de algemene conditie van de auto moet kijken, want dat die motor het wel houdt. En of een versnellingsbak het nog een tijdje houdt, kun je neem ik aan, toch niet van buiten zien.


Ons rijpatroon: 25.000 km per jaar, vooral lange afstanden. Wij zijn ouwe-tutterijders: geen "sportief" rijgedrag of ruige parcoursen. Wat voor ons telt is dat we met die auto zonder al te veel kosten zo'n jaar of zes veilig rijden.


Alvast bedankt voor eventuele reacties,


Senior  

9511 22 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Persoonlijk: Fiat: niet doen
Ford Focus diesel (zijn er ook veel ex-lease) lijkt me voor u goede optie
(en persoonlijk goede ervaringen mee m.b.t. weinig klachten). Let wel (afhankelijk bouwjaar) of distributie vervangen is (moet namelijk afhankelijk bouwjaar 150.000 of 160.000)
25.000 p/jaar is nog best veel, dus kies -ook als is het een diesel- voor eentje die niet al te gek veel km's heeft. (100.000/130.000).
Versnellingsbak is ook niet een criterium, let op de koppeling.
En: als je een leek bent, laat dan een ANWB of DEKRA keuring uitvoeren.
Let ook op dat je BOVAG garantie krijgt/neemt.
(en uiteraard een nieuwe APK erop; maar alleen APK zegt niets;let goed op alle andere voorwaarden!!!)



ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ex lease auto's zijn over het algemeen tonnenbaasjes dus goed opletten want niet elke leaserijder is even zuinig op de auto. Wel is het vaak zo dat het met de motor wel goed zit want er worden meestal lange afstand kilometers mee gemaakt. Let in ieder geval op een goede garantie en bij enige twijfel laten staan. Let ook op versleten pedaal rubbers en alles in het interieur als dat er versleten uitziet dan kan het wel eens een afgeragd ding zijn.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2006 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Mijn mening is gewoon doen, natuurlijk zullen er mensen zijn die dit niet met mij eens zijn die hebben gewoon een voorkeur voor een ander merk, maar fiat, alfa en lancia hebben op vandaag dezelfde motoren en de dieselmotren zijn bij normaal gebruik bijna niet kapot te krijgen zeker zoals u het al zegt dat u niet een snelle rijder bent.


Mischien heb ik geluk gehad maar ik koop al jaren ex lease auto's wat ik wel altijd doe als ik zo een auto gekocht heb dan ga naar een officieele dealer en laat hem de juiste beurt aan de auto doen, normaal gesproken krijg je bij de lease autos's de totale onderhoudshistory of je kunt deze opvragen. De laatste beurt is normaal gesproken niet uitgevoerd dus hou rekening met extra kosten.


Nogmaal ik heb er alleen er maar goede ervaringen mee ik denk dan altijd de kosten die ik bespaar tegenover een dealer daar mag ik best een mankementje aan de auto krijgen.


Als u niet zo thuis bent in auto's dan adviseer ik u iemand mee te nemen die er verstand van heeft en net zoals anderen ook al zeggen let op het interieur en hoe de auto verder uit ziet daar kunt u vaak aan zien hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.


Wat betrefd LPI als het een onderbouw is gelijk doen toch goedkoper als diesel wel meer onderhoud aan maar heeft u een aparte tank in de kofferbak ikke dus niet


mvg frank

ve
door verwijderd - Jul 9, 2006 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Diesels van de huidige generatie zijn heerlijke en probleemloze auto's met een lange levensduur, zodat het aantal kilometers niet van belang is. Wel kunnen de onderhoudskosten bij sommige beurten wat hoger uitvallen (distributieriem vervangen, brandstofpomp verstuiver) Mijn advies is om een auto vooraf te laten keuren en dan kunt er vel jaren plezier aan beleven. LPG blijft ondanks verbeterde installaties toch nog steeds voor problemen zorgen en diesel rijdt beter dan benzine daar de auto meer trekkracht heeft bij lage toerentallen.


ve
door verwijderd - Jul 9, 2006 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Sorry,


Ik heb hun site bezocht en heb daar geen goed gevoel over.  Zo'n 'gespecialiseerd' bedrijf kan auto's als nieuw laten lijken maar gezien mijn ervaringen met dé autohandel in het algemeen zeg ik, ga naar een autodealer die een goede naam heeft!  Kies dan een dieselauto met een km-stand rond de 100.000 km.  Neem dan een autotype die meer funktioneel dan mooi is (daar wordt veel mee gerommeld).  Maak een duidelijke overeenkomst waarin vooral vastgelegd de kmstand waarbij de distributieriem is vernieuwd en welke reparaties er zijn gepleegd.   Leg daarbij in vast de zin:"In afwijking/aanvulling van de algemene voorwaarden van (het bedrijf) komen (naam) en (naam) komen koper en verkoper nog het volgende overeen"  Maak  ook een afspraak over het keuren bij een onafhankelijke instantie (ANWB bijv.)  Verder zou ik persoonlijk altijd een verbindingsdraad laten trekken vanaf het thermokontakt van de radiateur naar het dashboard zodat u in filerijden/klimmen bij warme omstandigheden u de koelventilator zelf handmatig en op tijd in kan schakelen. (o.a. belangrijk bij Peugeot).  In veel omstandigheden wil een wat oudere auto namelijk in dat soort gevallen vaak te heet worden omdat het thermokontakt te laat inschakeld met als gevolg het kromtrekken van de kop (van de motor) en het kapot gaan van de koppakking.


Dit laatste als uw lange kilometers vooral 's zomers gemaakt worden over (bijv.) de franse péages.


Tenslotte, 't wordt dan wel een Bovag-garage nietwaar.


vraagt deze


Vrije Vogel                                                                                ex-taxichauffeur met 40 jaar auto/rij-ervaring


 


 


 


 

ve
door verwijderd - Jul 9, 2006 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

bij overeem kunt u gerust een auto kopen laat hem desnoods dekra keuren. het zijn vaak ex lease auto"s. maar koop wel een betrouwbaar merk.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met ex-lease diesel van o.a. Peugeot, bij 60000 gekocht (BOVAGgarantie) en nu 100000 erbij, voorlopig nog geen behoefte aan een nieuwe.
Bij een diesel is de motor (km-stand) bijna nooit een probleem, er zit géén ontsteking op die ook bij LPG nogal eens storingen kan geven!
Wel belangrijk is de carosserie en onderstel, daarom zou ik nooit een Fiat kiezen.
Voor Uw gechetst gebruik zou ik eens bij een Dealer van een Frans merk gaan kijken. Let op er zijn ook minder goede dealers, maar toch raad ik U aan bij een officiële (sub)dealer te kopen, met Bovaggarantie en eventueel een ANWB keuring vooraf!



ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste,


Ik heb net de website bekeken van deze dealer..


Ik zeg je heel eerlijk dat ik hier geen goed gevoel bij krijg.. Het is prettig om even in een toekomstige auto proef te rijden.. De stellingname met betrekking tot de proefrit bevreemdt mij.. Neem een advies van mij ter harte; Kies voor een degelijke garage, die moeite doet voor zijn klanten. Kies voor een auto die door een expert goed bevonden is. Ga met de auto rijden en test voor jezelf of het een auto is die bij je past. Laat de historie nakijken en onthoud dat goedkoop, meestal duurkoop is. Een uitgebreide orientatie op de juiste auto kan in de toekomst veel geld schelen. Toch kun je niet ieder risico uitsluiten. Ik rijd momenteel een splinternieuwe Citroen C4 Coupe en ik heb tot nu toe alleen maar problemen gehad.


Ik wens je veel succes met je zoektocht!


Groeten,


P

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoewel Overveen lage prijzen heeft, wil er wel eens wat fout zitten,  door de lage prijzen kun je voordeel hebben, maar was als...


Soms iets verder zoeken en bij een Bovag 6 maanden krijgen, en daar kun je wel klagen, en hoewel de ex Lease auto's onderhouden bij meestal dealers, weten monteurs meestal erg goed dat het contact bijna afloopt, dus die zien we nooit meer terug....


Het is een bedrijf waar vele goede auto's tussen zitten, die erg goedkoop, en als je weet waar je op moet letten, dus gezien jou vraag, een ervaren monteur van je eigen garage meenemen, en er zijn ook garage's die daar inkopen, en daarna Bovag geven, dus dezelfde auto, maar zij bepalen of ze inkopen, en wat ze er bij rekenen...


Of ga fietsen!, nee niet negatief, maar als je op die fiets komt, en vraagt wat dat merk en type bij die KM ongeveer zou kunnen opbrengen,onder voorbehoud, noemen ze meestal een minium en max prijsje, en dan weet je of je goed in de prijzen zit.


Bij Fiat wil het wel eens snel in waarde dalen, niet iedereen komt ze makkelijk kwijt, en als ze langer staan, worden ze wel eens gedumpt, en bij garantie klachten weet ik nu waarom, niet alle Fiats, maar juist bepaalde  modellen, en dat heeft U niet verteld.


Als de Auto daar al langer staat is het meestal niets, en als het binnen een dag weg was en U te laat, meestal jammer maar wel goed.


Er komen daar ook handelaren inkopen, en die weten wat ze willen, en dan koop je gewoon voor hun neus weg, niet eerlijk een leuk, maar je weet dat je dan een populaire voor een goede prijs hebt...


veel succes. en  eerst denken, dan kopen, want het blijft veel geld. 

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als we het dan toch over merken hebben zou ik gaan voor een opel dan wel een andere degelijke duitse auto. Italiaanse auto's zijn toch anders. Franse auto's ook hebben meer comfort maar zijn moeilijker te herstellen als er iets mis gaat. Als je het hele kosten plaatje bekijkt is een misschien wat saaie duitser toch de beste.


Correct my  if i am wrong.


Ronny.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2006 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja beste Senior hoe koop je een goede gebruikte auto en welk merk.Niemand zal jou daar een antwoord op kunnen geven.Er zit zo weinig verschil in automerken zowel qua prijs als kwalietijd.Mijn mening is dat wanneer men eens alle goede eigenschappen van alle merken auto's daar een auto van gingen maken de APK wel afgeschat kan worden.Iedere auto heeft wel een slechte en goede eigenschap bij zowel nieuw als gebruikt.Voorbeeld: Ford moet om de 50000 km een nieuwe distributiriem om en bij een VW om de 90000 dus dat scheelt nogal een slok op een borrel.Japanse en Koreaanse auto's zijn relatief goed en goedkoop in onderhoud.Mijn raard is deze koop geen auto met veel elektronica en airco want als er ergens vaak storing is is het in deze en dan is het tel uit je geld.Krijg alle dagen verschillende merken auto's voor APK keuring maar veel verschil onderling zit er echt niet in.Eending is zeker hoe nieuwer de auto hoe meer elektronica zit er in en dus veel storing gevoelig.Koop een eenvoudige auto zonder poea er aan daar bespaar je het meest op qua kosten en rijden doen ze net zogoed als een nieuwe.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

bij de ford focus pas bij de 150000 of om de 10 jaar en bij de escort 120000 dus niet om de 60000

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 01:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

50000

ve
door verwijderd - Jul 11, 2006 om 05:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Fiat? leuk als echt goedkoper als de andere, vermoedelijk een 2004 voor een prijs van 2002 bij andere merken, maar dat is niet zomaar, zij weten ook dat er weinig fiat liefhebbers zijn, en U bemerkt later vanzelf waarom, zie overige antwoorden, maar U kunt wel zo een goedkope nieuwe fiat kopen, en veel plezier hebben, maar als U er ooit vanaf wilt, heeft U hetzelfde probleem, niemand wil die inruilen of erg laag...

Dus nu voordeel en later....jammer...

De diesels worden ook in andere goede merken gebruikt, dus dat zal wel meevallen, en vroeger was het anders, en daarom koopt men liever geen Fiatscotje, maar U rijd dan wel voordelig nieuw..

 

De garantie bij deze handelaar is beperkt en geen proefritten mogelijk omdat dat teveel tijd en geld kost, anders moeten ze duurder worden, en dat willen ze niet.

 

Met een keuringsrapport achteraf kunt U eisen dat alle gebreken die niet zichtbaar waren bij aankoop gerepareerd worden, dus niet het scheurtje in de stoel, dat hoort bij de km stand...

krassen en deukjes ook niet, en matig herstelde schade, ook niet.

alleen wat echt nodig is, en niet zichtbaar was bij aankoop, dus goed kijken...

 

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wil even reageren op het antwoord c.q bericht dat goededag geeft .Als jij er niet mee op de hoogte bent wanneer een tandriem vervangen dient te worden reageer dan ook niet.Jou antwoorden slaan nergens op.Kijk maar op site van Auto & Motor Techniek ---    www.AMT.NL dit is de internet site voor de Automotive Professioanls en ook jij zult hier zien dat ik gelijk heb .Trouwens geen enkele autofabriekant zelf Ford niet dat je een riem ook om de 10 jaar kunt vervangen als je weinig km rijd.Dit kan nevver nooit niet.!!!Zet als je een reaktie geeft er een reageerlink bij.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2006 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

(off topic) Dag Ajtr,


'Goededag' kan er geen 'reageer'-link bijzetten. Dit gebeurt automatisch direct onder een antwoord. Indien je wilt reageren op een reactie (dus niet op een antwoord), dien je omhoog te gaan en op de 'reageer'-button te klikken. De reacties springen iets in t.o.v. de antwoorden. Zie hiervoor mijn reactie. Ook bij mijn reactie zit geen 'reageer'-button. Wil je op mijn reactie reageren, dien je dus op de 'reageer'-button onder jouw antwoord  te klikken.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 13, 2006 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ajtr

Waarom zou Ford dat niet opgeven dat om de 10 jaar vervangen kan i.p.v. een kilometrage?
Dit komt bij meerdere automerken voor.(hoewel 10 jaar idd wel wat aan de lange kant is, veiliger is om het eerder te doen).
Maar ja, beetje diesel zit voor die 10 jaar echt wel aan het vervangingstermijn kilometrage.
(Focus 1.8TD(DI) t/m 09-2001 150.000/10 jaar; na 09-2001 160.000/10 jaar)
Trouwens bij veel benzinemodellen van tegenwoordig van VW & Audi staat er helemaal geen vervangingstermijn meer vastgesteld door fabrikant. In de praktijk is & blijft dit toch echter "link" & wordt vaak gewoon de 120.000km aangehouden.
En als we dan toch lekker over distributie vervangen bezig zijn: kijk anders eens naar een auto met distributieketting. Scheelt je een hoop kosten
(tenzij ook de ketting vervangen moet worden, maar dat maak ik ècht maar heel zelden mee). Sommigen zeggen dat het -wat- meer herrie maakt, maar daar kan ik niet over oordelen.
Bij Opel veel gebruikt in de 2 liter dieselmodellen.




ve
door verwijderd - Jul 13, 2006 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Na meerdere bijdrages m.b.t. dit onderwerp wil ik nog graag even wat kwijt: u zegt ouwe-tutterijder te zijn.
Maar trap een diesel dan toch (wèl als tie warm is!) af & toe eens lekker op z'n "staart". Dan "brandt" tie beetje schoon & ben je eerder van overtollige restroetdeeltjes af in uitlaat........Verlengt de levensduur zeker.



ve
door verwijderd - Jul 14, 2006 om 01:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja dodge dit geeft Ford wel aan.Heb ik al vermeld en kijk eens op de site die ik al heb aangegeven.10 Jaar zal geen enkele fabriekant adviseren het hooste is uitelijk .......km of minimaal om de 5 jaar informeer er maar eens na bij een Ford dealer.Tevens moet je bij een Ford auto ook de rollen vernieuwen anders ben je binnen de korste keren aan de beurd.Waar jij het steets over hebt is 10 jaar nieuwe riem. Ja je hebt min of meer gelijk als je het nieuwe merksysteem riem dat nog maar betrekkelijk op markt is gaat gebruiken maar deze riem is er nog niet voor elke auto.Ja en wat de ketting betrefd heb je helemaal gelijk want ik heb een nissan en daar zit een ketting op en het meer geluid dat de motor zou moeten maken is nul,nul.Weetje het is weer zo'n mooi melkkoetje en big bisnis want riem met nieuwe rollen loopt toch al gauw in de honderden €  verschillend van merk en type auto.Toyota starlet kost aan riem en rollen =/- € 45 a € 50,-- hier komt nog werkloon bij En wat kost het bij een Ford of Opels enz vele malen duurder.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2006 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste experts,


Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb er heel veel aan gehad en veel van geleerd. Wat ik er van geleerd heb:


- misschien is het in mijn geval toch beter op G3 te rijden dan op diesel


- als leek doe je er wrsch. toch verstandig aan een occasion bij een dealer aan te schaffen. Die hebben toch een reputatie op te houden en regelrechte belazerij zal daar toch niet plaats vinden (?)


- in de tweedehands handel zit blijkbaar altijd een onzekerheidsfactor die je niet kunt uitschakelen,  tenzij je voor de Lexus gaat misschien.


- en dan toch nog een vraag: is er misschien iemand die ervaring heeft met de Daihatsu Gran Move? Die is goedkoop, eenvoudig, komt er bij de Consumentenbond uit als een goeie keus (weinig onderhoud) en is ruim genoeg voor een gezinnetje. Niet echt een veel verkochte auto, dus ik ben benieuwd of iemand er iets zinnigs over weet. Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.


Senior 

ve
door verwijderd - Jul 20, 2006 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Waarom geen FIAT diesel? De common rail dieselmotor van FIAT gaat ook in de OPEL!


Overweeg de aanschaf van een FIAT Croma 1.9 diesel met automaat.


Wie gaf nou ' het beste antwoord'?

ve
door verwijderd - Jul 21, 2006 om 02:06
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag Senoir,


ik ken uw smaak qua automerk natuurlijk niet, maar Fiat is niet 'mijn' merk. Ik prefereer liever een ander merk, maar dat is persoonlijk.....


Maar waarom overschakelen naar diesel. Indien u nooit of bijna nooit een aanhangwagen er achter heeft hangen, is diesel niet echt nodig en zal LPG net zo goed kunnen.


Buiten dat is LPG wel een stuk goedkoper, vooral als u een tweedehands koopt, waar al een G3 (LPG) in zit. Wegenbelasting is minder en de literprijs is veel goedkoper. Wel verbruikt een lpg-auto meer. In feite kunt u dit zelf uitrekenen.


Maar heeft u vaak een aanhangwagen (c.q. caravan) er achter, dan is een diesel beter. Deze hebben 'onderin' meer trekkracht.


U heeft het zelf al over 'zonder al teveel kosten'..... ik zou bij een LPG-auto blijven. Zoals de anderen ook al geschreven hebben: laat de auto wel keuren bij/door bijv. de ANWB en wel voordat u de koop gesloten heeft (een aankoopkeuring). De kosten hiervoor zijn over het algemeen wel voor uzelf. Wil een verkoper hier niet aan meewerken: gauw weg wezen en nooit meer terug komen bij die verkoper, want dan is er iets niet in de haak. Laat u deze auto wel keuren, maar ziet u naderhand toch van de koop af (om wat voor een reden dan ook): behoudt zelf dat keuringsrapport, u heeft er zelf voor betaald. De verkoper zal dan heel graag dat keuringsrapport willen hebben of een kopietje maken..... ik zou dat dan niet doen (tenzij tegen een vergoeding), maar dat moet u natuurlijk zelf weten.


Succes, gr. Hutch

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

el-zorro
el-zorro - Apr 24, 2024 om 21:38
Geldzaken & recht

Coulance regeling

Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.     Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp   Veelvoorkomende problemen met de distributieriem        Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij ... Lees meer

Ro
Rob Vera - Mar 9, 2024 om 18:14
Computers & telefonie

Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?

Beste Kassa,

nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.  Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden. 
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).  In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe ... Lees meer

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer