vi
door vincenco89 Dec 1, 2015 om 15:41
Auto & vervoer

Uitbetaling van de autoschade naar een verkeersongeval

Geachte lezers,

Ten eerste wil ik mijn excuses maken indien ik deze vraag niet goed heb staan in de desbetreffende categorie waar die in thuis hoort.

Eind september van dit jaar ben ik aangereden door een andere auto, om het verhaal kort te houden kom het neer op het volgende:

Indien ik geen bewijs kan leveren dat mijn tegenpartij een verkeersfout heeft gemaakt wordt ik geheel aansprakelijk gesteld voor het verkeersongeval. Of terwijl mijn auto is economisch totall los verklaard en ik krijg geen enkele cent uitbetaald terwijl ik ben aangereden.

Door het verkeersongeluk heb ik ook hevige nek klachten gekregen. Gelukkig heb ik geen aansprakelijkheid nodig voor de zorgkosten die worden gemaakt door het ongeval.
Vorige week heb ik een MRI scan gemaakt en deze week krijg ik de uitslag daarvan te horen.

Aangezien ik heel veel pech heb in deze situatie vraag ik mij af of er ook organisaties bestaan die mij toch kunnen ondersteunen in het financiële gedeelte betreft mijn auto.

Ik dank u alvast voor uw tijd.

1984 25 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2015 om 16:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@aurora1,

.....Mogelijk bedoelt u de Stichting Waarborgfonds Motorvoertuigen?.....
Is hier totaal niet van toepassing!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2015 om 16:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vincenco89,

.....Indien ik geen bewijs kan leveren dat mijn tegenpartij een verkeersfout heeft gemaakt wordt ik geheel aansprakelijk gesteld voor het verkeersongeval......
Blijkbaar is het ongeval dus aan jou te wijten.
Politierapport opgemaakt?
Zelf dus geen casco-verzekering, maar alleen WA zodat de schade aan de andere auto daaruit betaald gaat worden.
Hoop dat het beter gaat met je nekklachten.
En nee, er zijn geen instanties die een financiële bijdrage gaan leveren aan je autoschade.
Jammer.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 16:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk bedoelt u de Stichting Waarborgfonds Motorvoertuigen?
Voor de voorwaarden zou u even op die site moeten kijken (ik kan nu even geen link plaatsen).
Zijn er geen foto's e.d. gemaakt, geen getuigen?
Wat is er precies gebeurd?
Soms valt toch te repareren door bijv. gebruik te maken van tweedehands onderdelen, afhankelijk van de schade. Daar moet u dan over overleggen met uw garage of ze dat doen en wat de kosten dan zullen zijn.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 16:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 16:01]@aurora1,

.....Mogelijk bedoelt u de Stichting Waarborgfonds Motorvoertuigen?.....
Is hier totaal niet van toepassing!

Met vr.gr.

Dat hoeft u mij niet te vertellen en ook niet met een uitroepteken. Mijn reactie was bestemd voor de vraagsteller.
Misschien wil vraagsteller zelf precies weten hoe dat fonds werkt?

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 16:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u allen voor uw reactie.

Dit is mijn kant van het verhaal, de tegenpartij heeft mij de nodige details zelf verteld. Zelf heb ik mevrouw niet eens zien aankomen aangezien ze zad verscholen achter een pick-up truck.

Toelichting:

Verwijzend naar het schadeformulier geef ik u hierbij de volgende toelichting op de situatie. Aangezien de achterzijde niet voldoende ruimte biedt, probeer ik via deze weg het extra te verduidelijken. Ik acht de tegenpartij volledig aansprakelijk voor deze schade. Situatie: Ik sloeg linksaf zoals te zien op te tekening. Ik kon in alle rust links afslaan en had daarvoor alle ruimte. Een pickup-truck die van links kwam sloeg namelijk rechtsaf. Dit bood mij de mogelijkheid zelf linksaf te slaan. De tegenpartij reed achter de pickup-truck en probeerde deze half in te halen via links op het moment dat de pick-up rechtsaf sloeg. Hierdoor kon ik haar ook niet zien aankomen. Op het moment van raken/contact was het afslaan naar links van mijn kant uit al bijna voltooid. De tegenpartij reed al deels aan de andere kant van de rijbaan vanwege de ingezette inhaalmanoeuvre. Het raakpunt was mijn portier aan de zijkant en haar linker voorzijde. Hieruit is ook op te maken dat ik mijn afslaan naar links al grotendeels had voltooid en de tegenpartij vanwege de inhaalmanoeuvre mij te laat zag aankomen.

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 16:18
7 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora 1

Bedankt voor uw reactie.

Doordat mijn geheugen momenteel niet werkt zoals het moet doen kon ik niet komen op het
Stichting Waarborgfonds Motorvoertuigen. Dit was echter wel wat ik zocht, of het Stichting Waarborgfonds Motorvoertuigen mij hierbij wel of niet kan helpen doet er op dit moment even niet toe.

marita567
door marita567 - Dec 1, 2015 om 16:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@vincenco89 ,

Ik zou uw wel aanraden gezien u medische klachten contact op te nemen met slachtofferhulp
0900 - 0101 ma / vrij 10.00 - 12.00 en van 14.00 16.00 zij staan ook in contact met de politie .
Ook ik heb in 2007 een ongeval gehad waar ik moest bewijzen dat de tegenpartij schuldig was .
De politie had zelf contact opgenomen met slachtofferhulp , het maakt niks uit of u schuldig bent of niet ze helpen u altijd , uw kunt met al uw vragen bij hun terecht .
Via slachtofferhulp komt uw ook te weten hoe het met u dossier staat bij de politie
Ik had toen geluk dat zich een getuige meldde anders lag de schuld ook bij mij ., het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik wist wie schuldig was , ondanks een getuige .

succes en beterschap .

emcede
door emcede - Dec 1, 2015 om 16:34
959 Antwoorden / 4 Vragen

Sloeg u linksaf, een voorrangsweg op? Dan heeft u pech; u had zeker moeten zijn dat er achter de pickup geen ander verkeer weg zou komen. De mevrouw had voorrang en die verleende u niet.

Als het een gelijkwaardige kruising is, zou u niet aansprakelijk zijn. Ik denk daarom dat u voorrang moest verlenen - klopt dat?

Zijn er getuigen?

Het Waarborgfonds is, zoals Edrick3 al aangeeft, geen optie. Zij doen alleen iets als de tegenpartij onbekend is (en nog een paar zaken die nu niet spelen). Zij helpen u NIET om te bepalen wie aansprakelijk is. Dat doet uw verzekeraar. U kunt nog overwegen een letselschadebureau in te schakelen. Zij zullen met u bekijken of er mogelijkheden zijn uw schade te verhalen.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 16:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier over links afslaan, Hoofdstuk II, paragraaf 7. Mogelijk vindt u daar wat duidelijkheid.
Als er politie bij geweest is zal daarvan ook een rapport bestaan. Doorgaans komen ze niet meer bij aanrijdingen behalve als sprake is van lichamelijk letsel en/of alcoholgebruik (voor zover ik weet).
Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft zou ik daar verder te rade gaan.
Voor een discussie over wie al dan niet gelijk heeft kunt u op dit klik hier forum nog een kijkje nemen.

marita567
door marita567 - Dec 1, 2015 om 17:06
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@aurora1 ,

Ik had een rechtsbijstandverzekering maar de contactpersoon van daar had een afwachtende houding , d.m.v. slachtofferhulp ging alles sneller , daarom ook de tip naar Ts dat hij /zij zich meld bij slachtofferhulp .

jo
door jorisw - Dec 1, 2015 om 17:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je een linkje van de locatie op Google Maps posten? Dan kunnen we de situatie ter plaatse eens bekijken. Nu blijft het een beetje gissen als het om de aansprakelijkheid gaat.

ro
door ron530 - Dec 1, 2015 om 18:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De regel is dat recht doorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. U sloeg linksaf en was ten tijde van de aanrijding op de rijbaan die mevrouw volgde dat maakt u wel schuldig aan de aanrijding. Dat uw zicht belemmerd werd door een naar rechts afslaande grote pickup truck en u daardoor mevrouw niet aan kon zien komen doet aan die regel niets af.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2015 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marita567 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 17:06]@aurora1 ,

Ik had een rechtsbijstandverzekering maar de contactpersoon van daar had een afwachtende houding , d.m.v. slachtofferhulp ging alles sneller , daarom ook de tip naar Ts dat hij /zij zich meld bij slachtofferhulp .

Prima tip, was ik nog even vergeten te vermelden. Mijn rechtsbijstandsverzekering is trouwens verre van afwachtend.

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 18:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

@marita567
Ik heb een rechtsbijstand verzekering en zij helpen mij met alles waarmee ik te maken krijg naar het ongeluk. Ook zij zagen van te voren spijtig genoeg weinig kans dat ik geheel schuldvrij kan worden verklaart. Toch hoopten we wel op het maximale wat we konen halen, namelijk een schuld deel verdeling. Gelukkig heb ik wel een schade inzittende verzekering en hoef ik mij niet druk te gaan maken over alle overige kosten naast mijn auto schade. Tot nu toe zijn ook alle medische kosten en reiskosten netjes betaald en heb ik ook inspraak over hoe mijn herstel kan gaan verlopen.

Na het ongeluk heb ik direct de politie gebeld en zij gaven aan dat zij alleen maar `langskomen`, als iemand lichamelijk letsel heeft gekregen door het ongeval.Het is in ieder geval wel gemeld.

@emcede

Het was inderdaad een voorrangsweg die ik opdraaide en je gaat er niet vanuit dat mensen op dat stuk gaan inhalen, aangezien er aan de andere kant van de weg auto`s aan het wachten waren om ook af te gaan slaan naar de weg waar ik vandaan kwam. En doordat zij zo dicht op haar voorganger zat had ik geen zicht op haar.

Zoals ron530 aangeeft heb ik gewoon botte pech, ik het verkeer hoor je te anticiperen alleen staan verkeersregels heel simpel op zwart en wit. Dat maakt het ook zo oneerlijk.

marita567
door marita567 - Dec 1, 2015 om 18:37
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@aurora1 ,

Dan hebt uw geluk met u rechtsbijstandverzekering , slachtofferhulp had contact gehad met de politie het dossier van mij was al bij de officier van justitie , en mijn contactpersoon van de rechtsbijstandverzekering had niks opgevraagd .
Ik heb meteen een aangetekend schrijven gestuurd mijn klacht beschreven dat ik hier te maken had met een amateur en geen letselschadespecialist , binnen 1 week had ik een nieuwe contactpersoon en alles ging toen heel snel .
Slachtofferhulp heeft mij al die tijd goed geholpen .

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 18:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw

http://www.street-view-maps.nl/Ceresstraat+2%2C+Stadskanaal%2C+Nederland

Als u het beeld 180 graden draait dan ziet uw een Grijze Fiat staan op de brug, dat was exact de locatie van mij.

marita567
door marita567 - Dec 1, 2015 om 18:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

link van vincenco89 ,

klik hier

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe bepalen autoverzekeraars wie aansprakelijk is voor een aanrijding. En blijkbaar reed u toch met een flinke snelheid die bocht om dat uw auto total loss is.

En als u uw schade vergoed wilt hebben, moet u inderdaad bewijzen dat de schuld bij de tegenpartij ligt.

Er had achter die pickup ook iemand over kunnen steken, dan was u nog verder van huis geweest.

De gewone medische kosten worden door uw zorgverzekeraar betaald.

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 19:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

@maita567 Bedankt voor de link ;)

@tijger1

Als u het beeld 180 graden heeft gedraaid dan ziet u zoals beschreven een brug staan, dan kunt u ook zien dat daar niemand zou gaan oversteken. Dat gezegd reed ik nog geen 10 kilometer per uur de bocht in aangezien ik anders de bocht uit vlieg. Te lezen aan uw reactie heeft u de vorige berichten niet gelezen want de tegenpartij is met 40 kilometer per uur bij mij ingereden

jo
door jorisw - Dec 1, 2015 om 19:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je vanaf die brug linksaf de Ceresstraat in reed, dan is de andere partij inderdaad niet schuldig. Daar kan je verder niets aan doen. Die andere auto, of je die nu kon zien of niet, had voorrang. Zeker als die andere partij maar 40km/u reed.

ho
door hopetobehelping - Dec 1, 2015 om 19:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vincenco89,

wens u uiteraard veel beterschap en hoop dat u snel weer de oude bent.
Uw link met de situatie ter plaatse en dan 180 graden gedraaid heb ik bekeken.
Zoals al eerder aangegeven heeft u gewoon pech, erg veel pech gehad.
Als ik kijk dan lijkt het er heel sterk op dat de tegenpartij door een doorgetrokken streep is gaan inhalen. Dat is een verkeersovertreding maar verandert niets aan de schuldvraag (iemand op een voorrangsweg die door rood rijd tegen iemand die door groen rijd, die de voorrangsweg nadert, begaat een verkeersovertreding maar de andere partij is dan wel de 'schuldige').
Mocht u op de voorrangsweg rijden en hetzelfde was gebeurt dan was uiteraard de tegenpartij de schuldige geweest maar nu heeft u gewoon pech gehad, heel veel pech.
Als uw auto total loss is dan kunt u de auto nog laten repareren met tweedehandsonderdelen maar misschien is het dan verstandiger om toch uit te zien naar een andere auto.
Wens u het allerbeste.

emcede
door emcede - Dec 1, 2015 om 19:28
959 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vincenco89 schreef op dinsdag 1 dec 2015, 19:15]
@tijger1
Het lijkt mij ook verstandig dat u verder gaat naar een andere forum
Dank u wel !

U mag iets minder hoog van de toren blazen, als nieuwkomer op dit forum tegen een doorgewinterd forum-lid. Van harte welkom, maar als de antwoorden u niet passen is dat niet het probleem van de mensen die u belangeloos helpen.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2015 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vincenzo 89

Als u dus van de brug kwam en linsaf de Cerestraat wilde inrijden, en die pickup wilde de brug op, bent u fout, want u had pas naar links mogen aan alsook het zicht voor u vrij was.

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 19:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw

Precies wat u zegt zo is het jammer genoeg ook, ik heb hier gewoon extreem veel pech.

@hopetobehelping

U geeft een heel belangrijk punt aan, namelijk dat mevrouw over een doorgetrokken streep heeft gereden, dit is zelfs vermeld in het betoog van de tegenpartij en dan bedoel ik het inhalen. Dat ik dit over het hoofd heb gezien, morgen bel ik mijn rechtsbijstand verzekering op en geef ik dit punt alsnog aan.

Wie niet waagt wie niet wint, dank u wel voor deze informatie.

@emcede

Indien iemand mij beschuldigt van te hard rijden zonder enige feiten te kennen of te denken dat ik mij en mijn auto graag zelf totall loss rijd dan heb ik in dit geval nog heel erg netjes gereageerd. Als men graag wilt gaan speculeren over het ongeval zonder maar enige feiten te kennen, dan ben ik daar niet van gediend op zijn zachts gezegd. Dat spijt me dat sommige mensen dat niet kunnen hebben, als je zo reageert dan kan je ook zo`n reactie terug verwachten van de persoon in kwestie die al veel pech heeft in deze situatie.

Verder ben ik iedereen heel erg dankbaar van de reactie`s die uw allen mij heeft gegeven. Nu wetend dat ik gewoon pure pech heb gehad.
Bij deze sluit ik dit onderwerp voor zover dat mogelijk is !

vi
door vincenco89 - Dec 1, 2015 om 19:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedank voor je reactie, van de positieve maar ook negatieve kan ik veel leren ;)