Uitkering bij aanspreken garantie na total loss
Op de terugweg van onze vakantie is een wiel van onze (nieuwe) vouwwagen afgebroken bij de naaf waardoor veel schade is ontstaan en de vouwwagen total loss is geraakt. Het expertiserapport van mijn verzekeraar zegt dat er geen externe factoren zijn geweest die er voor hebben gezorgd dat het wiel is losgekomen, maar dat er simpelweg iets is afgebroken door "waarschijnlijk" slechte montage. Volgens de verzekeraar zou daarom deze schade moeten vallen onder de garantie.
Wij wachten nog op een antwoord van de distributeur, maar (voor iedereen waarschijnlijk begrijpelijk) hebben wij geen vertrouwen meer in de fabriekant en de distributeur van de vouwwagen. Wij willen (helemaal aangezien de vouwwagen total loss is) het aankoopbedrag terug en willen geen nieuwe vouwwagen.
Kunnen wij dit eisen of zullen wij een nieuwe vouwwagen moeten accepteren?
Hier staat natuurlijk niks over vermeld in de algemene voorwaarden.
Topantwoord
Nee, u kunt niet eisen dat de koop ontbonden wordt, althans u heeft daar geen recht op.
Dit wordt niet gedicteerd door algemene voorwaarden of iets dergelijks, maar door de wet.
Boek 7 BW Artikel 21 lid 1 zegt:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
-
a. aflevering van het ontbrekende;
-
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
-
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Recht op ontbinding ontstaat pas wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is.
Heeft de fabrikant of distributeur jullie een nieuwe vouwwagen beloofd of moet dat antwoord nog komen?
Er vliegt niet zomaar een wiel van zo'n vouwwagen af. De fabrikant zal dit toch eerst moeten onderzoeken voor jullie een andere krijgen. Zoiets mag niet gebeuren.
Recht op je geld terug heb je niet, maar je kunt het wel vragen gezien deze ervaring.
Lees ook eens:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
Maar had u die vouwwagen dan ook verzekerd? Zo ja, dan zou de verzekering vast kunnen uitkeren en verder gaan steggelen met de leverancier van die vouwwagen.
Tijger1, uit het feit dat er een expertiserapport is opgemaakt door de verzekeraar van TS, valt af te leiden dat er een of andere (schade)verzekering bestaat die (ook) voor de vouwwagen van toepassing zou kunnen zijn.
Het hebben van een verzekering op zich is echter niet voldoende om aanspraak te kunnen maken op vergoeding van de schade.
Daarvoor is het noodzakelijk de schade onder de dekking van de verzekering valt.
Dat de verzekeraar concludeert 'dat er geen externe factoren zijn geweest', is een indicatie dat de verzekeraar het standpunt zal innemen dat de schade niet gedekt is. Er is immers geen sprake van schade veroorzaakt door een ‘van buiten komend onheil’. Dit is een standaardeis in polissen van schadeverzekeringen: dáár zijn die verzekeringen voor, niet voor schade door andere oorzaken.
In dat licht moet de verwijzing naar een beroep op garantie gezien worden.
De verzekeraar gaat natuurlijk niet betalen als hij daartoe geen verplichting heeft op grond van de polisvoorwaarden.
Ik weet hoe een verzekering werkt.
Maar misschien kan de Ts beter zelf zeggen op welke verzekering de schade geclaimd werd.
Fijn u dat weet. Ik zou zeggen leg het eens uit. Het zou mooi zijn als u het forum deelgenoot maakt van in uw kennis en deze laat doorklinken in uw volgende bijdrage.
Dit soort verzekeringen bevat doorgaans, dat weet u dan vast, een de zogenaamde 'Na u- bepaling', die in dit geval neerkomt op: schade die u kunt terugkrijgen door een beroep te doen op een garantieregeling, betalen wij als verzekeraar niet'.
Cruciale vraag waaraan u voorbij ging is of de schade onder de dekking valt.
Hoeveel vouwwagens heeft u onderweg gezien met een afbebroken wiel? Dat h de pech hebt gehad dat het bij die van h gebeurd is, wil niet zeggen dat alle vouwwagens van dat type slecht zijn.
Er moet eerst bekeken worden wat de oorzaak is geweest. Als daar uit komt dat er bij de montage iets fouts gegaan is, dan kunt u gewoon met dit type op stap gaan. Heel strak gezegd: koop is koop. U hebt bewust gekozen voor dit type/model, dan kunt u niet eisen dat u de koop wilt ontbinden.
Als u er met uw verzekeraar niet uitkomt, kunt u ook contact opnemen met Schadeoplossing of Schadehulp, kijk op Google, zij zullen u adviseren en eventueel helpen de schade te verhalen.
Een mogelijk conflict met verzekeraar wordt pas relevant nadat de garantieclaim is beoordeeld. Het verlenen van garantie kan immers betekenen dat er geen schade resteert. Dan hoeft de verzekeraar dus niet aangesproken te worden. Dus 'first things first': eerst de garantie, dan de verzekering (of niet als dat niet meer nodig is).
U heeft kennelijk nog niet eerder gehoord van het bestaan van wettelijke regelingen m.b.t. een consumenten aankoop.
@trostomaat verwijst al naar een wetsartikel, ik geef u er meer. De kern is dat er gratis gerepareerd dient te worden, als dat niet kan een adequate vervanger en uiteindelijk als dat ook niet kan heeft recht op geld terug.
Ik vind het wel zeer opmerkelijk dat uw verzekeraar u daar niet op wijst! De verzekeraar zou dit ook voor u kunnen claimen bij de verkoper maar dat is mogelijk afhanhkelijk van de vraag of u ook juridische bijstand voor de vouwwage heeft meegeregeld.
Genoeg leesvoer voorlopig, zo'n wetboek. De verzekeraar heeft een expertiserapport (laten) opleveren en heeft aangegeven dat deze schade onder garantie geclaimd zou moeten kunnen worden. Dat lijkt mij op zich genoeg. Als TS de verzekeraar nog wat vragen had gesteld over consumentenrecht dan had de vertegenwoordiger van de verzekeraar mogelijk nog wel een goede tip kunnen geven, maar de verzekeraar is natuurlijk geen wandelende 'Consuwijzer'.
U kunt ook een eigen expert inschakelen om naar die schade te kijken. Die expert zat tenslotte niet in de auto toen u reed en die schade kreeg.
Het is nu eerst een garantiekwestie waarin reparatie of vervanging van de gesneuvelde vouwwagen aan de orde is. De vraag ging over de mogelijkheid om in plaats van herstel of vervanging het aankoopbedrag terug te kunnen krijgen omdat daar de voorkeur van TS naar uitgaat. Niet over een mogelijk verzekeringsprobleem.
Die expert, die voor de verzekering de schade beoordeelde, werkt uiteraard voor de verzekeraar en probeert logischerwijs de kosten voor zijn opdrachtgever zo laag mogelijk te laten zijn, of zelfs de claim af te wijzen.
Dus laat u verder helpen door Schadehulp en laat u niet sturen naar de leverancier voor een garantieclaim.
U was op de terugweg van uw vakantie. Als dat wiel er de eerste 50 km afgevallen was, is het wat anders, maar hoeveel kilometer had u al gereden met die wagen achter uw auto?
De vraag ging over garantie, niet over verzekering. De vraag was: als garantie van toepassing is moet TS dan akkoord gaan met herstel of vervanging of kan hij het aankoopbedrag terugvragen (omdat zijn voorkeur daarnaar uitgaat).
Uw advies negeert de vraag en verzint een probleem dat op dit moment niet bestaat: nl. een conflict met de verzekeraar.
U geeft hier een bijzonder onverstandig advies. En dat zonder onderbouwing. Waarom? Wielen van nieuwe vouwwagens breken niet zo maar af bij de naaf. Dat riekt naar non-conformiteit: er is geen sprake van een deugdelijk product. Garantie dus.
De garantieclaim is bovendien al neergelegd bij de distributeur (TS schrijft immers: ' wij wachten nog op een antwoord van de distributeur'). Pas na beantwoording van de neergelegde claim, kan het aan de orde zijn na te denken over verdere stappen.
Dus:
- Er is op dit moment geen verzekeringsprobleem.
- Afhandeling van het beroep op garantie kan eindigen naar volle tevredenheid van TS, bijv. omdat er dan geen schade resteert.
Maar u zegt: vergeet die garantieclaim (trek 'm in of zo) en ga een potje bakkeleien met de verzekeraar. Wellicht hebt een een uitleg waarom is dat in hemelsnaam in het belang van TS is, maar vooralsnog hoeft dit advies niet eens ontraden te worden omdat iedereen hier wel kan zien dat het het belang van TS schaadt (nog afgezien van het feit dat het off topic is).
Juist is de afhandeling van de leverancier af te wachten. Wellicht zal deze bovendien gegeven de omstandigheden en de wens van TS coulancehalve wél bereid zijn de koop te ontbinden in plaats van de garantie te verlenen. Even afwachten dus.
@trostomaat
Mijn reacties zijn bestemd voor de topicstarter, niet voor u.
Dat is precies de reden dat ik reageer. Om TS te behoeden voor het opvolgen van slechte adviezen gegeven op basis van onjuiste informatie. Graag zet ik daar een beter (en wel onderbouwd) advies tegenover.
U wordt door de expert van de verzekeraar afgescheept met het verhaal dat het “waarschijnlijk” een constructiefout betreft. En dat verhaal hoeft u dus niet zomaar te accepteren. U kunt en mag daar tegenin gaan en zoek daar dus hulp bij.
Die stappen zijn aan u.
U vervalt in herhaling. Als dit uw advies is aan TS, is het misschien goed er bij te vertellen waarom het opvolgen van dit advies in zijn belang is.
Dat bent u eigenlijk aan hem verplicht.
Waarom is het beter voor TS om de (overigens reeds ingediende) garantieclaim te laten voor wat ie is ('laat u niet sturen naar de leverancier voor een garantieclaim' zei u immers)?
Waarom is het beter om in plaats van je te richten tot de leverancier, de strijd te zoeken met de verzekeraar?
Welk belang heeft TS om dat te doen?
Ik twijfel er niet aan dat u tot uw advies komt omdat u naar eigen zeggen weet 'hoe verzekeringen werken'.
Maar pas als duidelijk gemaakt wordt waarom een robbertje vechten met de verzekeraar beter is dan je in eerste instantie richten tot de leverancier met je garantieclaim, kan TS bepalen of het verstandig is 'die stappen' te zetten.
Mijn advies: leg TS en andere geïnteresseerden waarom dat zo is.
(Dit afgezien van het feit dat uw advies een antwoord is op een vraag die niet gesteld is).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Schuursponsjes en micro-plastic
Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer
Gewoon energie schandalig
Nadat ik op 14 februari 2024 telefonisch was benaderd heb ik 16 februari per mail en herroepingsformulier laten weten dat ik geen gebruik maak van hun aanbod. Op 16-02 ontving ik een mail om 09.14 uur, Je hebt het herroepingsformulier van Gewoon Energie ingevuld. Als je binnen de bedenktermijn het formulier hebt ingezonden kunnen wij gewoon altijd je annulering verwerken zonder gedoe. We ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer