BS
door BSarkouyan Sep 13, 2018 om 01:34
Auto & vervoer

Uitkering bij aanspreken garantie na total loss

Op de terugweg van onze vakantie is een wiel van onze (nieuwe) vouwwagen afgebroken bij de naaf waardoor veel schade is ontstaan en de vouwwagen total loss is geraakt. Het expertiserapport van mijn verzekeraar zegt dat er geen externe factoren zijn geweest die er voor hebben gezorgd dat het wiel is losgekomen, maar dat er simpelweg iets is afgebroken door "waarschijnlijk" slechte montage. Volgens de verzekeraar zou daarom deze schade moeten vallen onder de garantie.

Wij wachten nog op een antwoord van de distributeur, maar (voor iedereen waarschijnlijk begrijpelijk) hebben wij geen vertrouwen meer in de fabriekant en de distributeur van de vouwwagen. Wij willen (helemaal aangezien de vouwwagen total loss is) het aankoopbedrag terug en willen geen nieuwe vouwwagen.

Kunnen wij dit eisen of zullen wij een nieuwe vouwwagen moeten accepteren?
Hier staat natuurlijk niks over vermeld in de algemene voorwaarden.

6115 16 Rapporteer

Topantwoord

Tr
door Trostomaat - Sep 13, 2018 om 02:32
239 Antwoorden / Vragen

Nee, u kunt niet eisen dat de koop ontbonden wordt, althans u heeft daar geen recht op.
Dit wordt niet gedicteerd door algemene voorwaarden of iets dergelijks, maar door de wet.
Boek 7 BW Artikel 21 lid 1 zegt:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

  • a. aflevering van het ontbrekende;

  • b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

  • c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

Herstel of vervanging, daar heeft u recht op als dit onder garantie valt.
Recht op ontbinding ontstaat pas wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is.

panter22
door panter22 - Sep 13, 2018 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de fabrikant of distributeur jullie een nieuwe vouwwagen beloofd of moet dat antwoord nog komen?
Er vliegt niet zomaar een wiel van zo'n vouwwagen af. De fabrikant zal dit toch eerst moeten onderzoeken voor jullie een andere krijgen. Zoiets mag niet gebeuren.
Recht op je geld terug heb je niet, maar je kunt het wel vragen gezien deze ervaring.
Lees ook eens:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2018 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar had u die vouwwagen dan ook verzekerd? Zo ja, dan zou de verzekering vast kunnen uitkeren en verder gaan steggelen met de leverancier van die vouwwagen.

Tr
door Trostomaat Sep 13, 2018 om 11:10
239 Antwoorden / Vragen

Tijger1, uit het feit dat er een expertiserapport is opgemaakt door de verzekeraar van TS, valt af te leiden dat er een of andere (schade)verzekering bestaat die (ook) voor de vouwwagen van toepassing zou kunnen zijn.

Het hebben van een verzekering op zich is echter niet voldoende om aanspraak te kunnen maken op vergoeding van de schade.
Daarvoor is het noodzakelijk de schade onder de dekking van de verzekering valt.
Dat de verzekeraar concludeert 'dat er geen externe factoren zijn geweest', is een indicatie dat de verzekeraar het standpunt zal innemen dat de schade niet gedekt is. Er is immers geen sprake van schade veroorzaakt door een ‘van buiten komend onheil’. Dit is een standaardeis in polissen van schadeverzekeringen: dáár zijn die verzekeringen voor, niet voor schade door andere oorzaken.
In dat licht moet de verwijzing naar een beroep op garantie gezien worden.
De verzekeraar gaat natuurlijk niet betalen als hij daartoe geen verplichting heeft op grond van de polisvoorwaarden.

tijger1
door tijger1 Sep 13, 2018 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet hoe een verzekering werkt.

Maar misschien kan de Ts beter zelf zeggen op welke verzekering de schade geclaimd werd.

Tr
door Trostomaat Sep 13, 2018 om 12:30
239 Antwoorden / Vragen

Fijn u dat weet. Ik zou zeggen leg het eens uit. Het zou mooi zijn als u het forum deelgenoot maakt van in uw kennis en deze laat doorklinken in uw volgende bijdrage.
Dit soort verzekeringen bevat doorgaans, dat weet u dan vast, een de zogenaamde 'Na u- bepaling', die in dit geval neerkomt op: schade die u kunt terugkrijgen door een beroep te doen op een garantieregeling, betalen wij als verzekeraar niet'.

Cruciale vraag waaraan u voorbij ging is of de schade onder de dekking valt.

ne
door neodutchio - Sep 13, 2018 om 09:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoeveel vouwwagens heeft u onderweg gezien met een afbebroken wiel? Dat h de pech hebt gehad dat het bij die van h gebeurd is, wil niet zeggen dat alle vouwwagens van dat type slecht zijn.
Er moet eerst bekeken worden wat de oorzaak is geweest. Als daar uit komt dat er bij de montage iets fouts gegaan is, dan kunt u gewoon met dit type op stap gaan. Heel strak gezegd: koop is koop. U hebt bewust gekozen voor dit type/model, dan kunt u niet eisen dat u de koop wilt ontbinden.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2018 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u er met uw verzekeraar niet uitkomt, kunt u ook contact opnemen met Schadeoplossing of Schadehulp, kijk op Google, zij zullen u adviseren en eventueel helpen de schade te verhalen.

Tr
door Trostomaat Sep 13, 2018 om 13:21
239 Antwoorden / Vragen

Een mogelijk conflict met verzekeraar wordt pas relevant nadat de garantieclaim is beoordeeld. Het verlenen van garantie kan immers betekenen dat er geen schade resteert. Dan hoeft de verzekeraar dus niet aangesproken te worden. Dus 'first things first': eerst de garantie, dan de verzekering (of niet als dat niet meer nodig is).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 13, 2018 om 15:51
16839 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft kennelijk nog niet eerder gehoord van het bestaan van wettelijke regelingen m.b.t. een consumenten aankoop.
@trostomaat verwijst al naar een wetsartikel, ik geef u er meer. De kern is dat er gratis gerepareerd dient te worden, als dat niet kan een adequate vervanger en uiteindelijk als dat ook niet kan heeft recht op geld terug.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/187.html

I
k vind het wel zeer opmerkelijk dat uw verzekeraar u daar niet op wijst! De verzekeraar zou dit ook voor u kunnen claimen bij de verkoper maar dat is mogelijk afhanhkelijk van de vraag of u ook juridische bijstand voor de vouwwage heeft meegeregeld.

Tr
door Trostomaat Sep 13, 2018 om 16:42
239 Antwoorden / Vragen

Genoeg leesvoer voorlopig, zo'n wetboek. De verzekeraar heeft een expertiserapport (laten) opleveren en heeft aangegeven dat deze schade onder garantie geclaimd zou moeten kunnen worden. Dat lijkt mij op zich genoeg. Als TS de verzekeraar nog wat vragen had gesteld over consumentenrecht dan had de vertegenwoordiger van de verzekeraar mogelijk nog wel een goede tip kunnen geven, maar de verzekeraar is natuurlijk geen wandelende 'Consuwijzer'.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2018 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook een eigen expert inschakelen om naar die schade te kijken. Die expert zat tenslotte niet in de auto toen u reed en die schade kreeg.

Tr
door Trostomaat Sep 13, 2018 om 22:32
239 Antwoorden / Vragen

Het is nu eerst een garantiekwestie waarin reparatie of vervanging van de gesneuvelde vouwwagen aan de orde is. De vraag ging over de mogelijkheid om in plaats van herstel of vervanging het aankoopbedrag terug te kunnen krijgen omdat daar de voorkeur van TS naar uitgaat. Niet over een mogelijk verzekeringsprobleem.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2018 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die expert, die voor de verzekering de schade beoordeelde, werkt uiteraard voor de verzekeraar en probeert logischerwijs de kosten voor zijn opdrachtgever zo laag mogelijk te laten zijn, of zelfs de claim af te wijzen.

Dus laat u verder helpen door Schadehulp en laat u niet sturen naar de leverancier voor een garantieclaim.

U was op de terugweg van uw vakantie. Als dat wiel er de eerste 50 km afgevallen was, is het wat anders, maar hoeveel kilometer had u al gereden met die wagen achter uw auto?

Tr
door Trostomaat Sep 14, 2018 om 10:48
239 Antwoorden / Vragen

De vraag ging over garantie, niet over verzekering. De vraag was: als garantie van toepassing is moet TS dan akkoord gaan met herstel of vervanging of kan hij het aankoopbedrag terugvragen (omdat zijn voorkeur daarnaar uitgaat).
Uw advies negeert de vraag en verzint een probleem dat op dit moment niet bestaat: nl. een conflict met de verzekeraar.

U geeft hier een bijzonder onverstandig advies. En dat zonder onderbouwing. Waarom? Wielen van nieuwe vouwwagens breken niet zo maar af bij de naaf. Dat riekt naar non-conformiteit: er is geen sprake van een deugdelijk product. Garantie dus.
De garantieclaim is bovendien al neergelegd bij de distributeur (TS schrijft immers: ' wij wachten nog op een antwoord van de distributeur'). Pas na beantwoording van de neergelegde claim, kan het aan de orde zijn na te denken over verdere stappen.

Dus:
- Er is op dit moment geen verzekeringsprobleem.
- Afhandeling van het beroep op garantie kan eindigen naar volle tevredenheid van TS, bijv. omdat er dan geen schade resteert.

Maar u zegt: vergeet die garantieclaim (trek 'm in of zo) en ga een potje bakkeleien met de verzekeraar. Wellicht hebt een een uitleg waarom is dat in hemelsnaam in het belang van TS is, maar vooralsnog hoeft dit advies niet eens ontraden te worden omdat iedereen hier wel kan zien dat het het belang van TS schaadt (nog afgezien van het feit dat het off topic is).

Juist is de afhandeling van de leverancier af te wachten. Wellicht zal deze bovendien gegeven de omstandigheden en de wens van TS coulancehalve wél bereid zijn de koop te ontbinden in plaats van de garantie te verlenen. Even afwachten dus.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2018 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@trostomaat

Mijn reacties zijn bestemd voor de topicstarter, niet voor u.

Tr
door Trostomaat Sep 14, 2018 om 11:17
239 Antwoorden / Vragen

Dat is precies de reden dat ik reageer. Om TS te behoeden voor het opvolgen van slechte adviezen gegeven op basis van onjuiste informatie. Graag zet ik daar een beter (en wel onderbouwd) advies tegenover.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2018 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt door de expert van de verzekeraar afgescheept met het verhaal dat het “waarschijnlijk” een constructiefout betreft. En dat verhaal hoeft u dus niet zomaar te accepteren. U kunt en mag daar tegenin gaan en zoek daar dus hulp bij.

Die stappen zijn aan u.

Tr
door Trostomaat Sep 14, 2018 om 19:31
239 Antwoorden / Vragen

U vervalt in herhaling. Als dit uw advies is aan TS, is het misschien goed er bij te vertellen waarom het opvolgen van dit advies in zijn belang is.
Dat bent u eigenlijk aan hem verplicht.
Waarom is het beter voor TS om de (overigens reeds ingediende) garantieclaim te laten voor wat ie is ('laat u niet sturen naar de leverancier voor een garantieclaim' zei u immers)?
Waarom is het beter om in plaats van je te richten tot de leverancier, de strijd te zoeken met de verzekeraar?
Welk belang heeft TS om dat te doen?

Ik twijfel er niet aan dat u tot uw advies komt omdat u naar eigen zeggen weet 'hoe verzekeringen werken'.
Maar pas als duidelijk gemaakt wordt waarom een robbertje vechten met de verzekeraar beter is dan je in eerste instantie richten tot de leverancier met je garantieclaim, kan TS bepalen of het verstandig is 'die stappen' te zetten.
Mijn advies: leg TS en andere geïnteresseerden waarom dat zo is.
(Dit afgezien van het feit dat uw advies een antwoord is op een vraag die niet gesteld is).

gerbera
door gerbera - Sep 14, 2018 om 12:33
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Het zal er wel op uitdraaien dat het een welles nietes spelletje wordt tussen verzekeraar en fabrikant. Volg daarom het advies van @tijger1 op. U krijgt dan wat meer zekerheid en versterkt uw onderhandelingspositie.

panter22
door panter22 - Sep 14, 2018 om 12:48
6599 Antwoorden / Vragen

Dus welles nietes verhaal ben ik onderhand wel helemaal klaar mee.
Niemand weet wat zich precies heeft afgespeeld voordat er een garantieclaim werd gelegd bij de distributeur.
Bsarkouyan heeft zijn verzekering ingelicht, Een schade expert heeft  een rapport opgemaakt en de verzekering heeft de claim afgewezen en verwezen naar de distributeur-fabrikant. Er is dus wel degelijk een verzekeringsprobleem. Immers de verzekering betaalt niet
Ik ken die verzekering niet, maar als Bsarkouyan het hier niet mee eens is, moet hij mogelijk binnen een bepaalde termijn bezwaar maken.
Hij heeft daarna  een claim ingediend bij de distributeur-fabrikant. Maar hoe hij dat gedaan heeft, is onbekend.
Nu is het afwachten wat het antwoord is van die partij. Bsarkouyan verwacht een nieuwe vouwwagen, maar wil liever het geld terug.
Het is nog maar de vraag of hij een nieuwe vouwwagen krijgt.
Het is mogelijk dat ook de distributeur de claim afwijst en oordeelt dat het gebrek niet onder de garantie valt.
En dan valt hij tussen de wal en het schip.
Wat is er dan  mis om nu al te wijzen op Schadehulp? Soms heb je een steuntje in de rug nodig.
Het gaat om een hoop geld en de distributeur zal mogelijk  niet spontaan een nieuwe vouwwagen geven of geld terug.
Een waarschijnlijk slechte montage is nou ook niet bepaald een sterk argument. in dat rapport van de verzekering.
Mogelijk is hij niet verzekerd als er geen externe factoren zijn.
Mogelijk heeft hij nu al hulp nodig bij zijn claim. Dus het advies Schadehulp in te schakelen, kan in dit stadium zeker van belang zijn.

gerbera
door gerbera Sep 14, 2018 om 15:19
7361 Antwoorden / 14 Vragen

En dat is nou precies wat @tijger1 adviseerd maar bestreden wordt door trostomaat.

panter22
door panter22 Sep 14, 2018 om 18:16
6599 Antwoorden / Vragen

Precies, dat was ook mijn bedoeling. Ts heeft er niets aan dit soort juridische haarkloverij.

Tr
door Trostomaat Sep 14, 2018 om 19:37
239 Antwoorden / Vragen

Tijger1 adviseerde geen beroep te doen op garantie en in plaats daarvan de strijd aan te gaan met de verzekeraar zonder erbij te vertellen waarom dat in het belang van TS is.
Een gevaarlijk advies.
Ik lees overigens nergens dat de verzekeraar op dit moment al een schadeclaim formeel heeft afgewezen.

1paul
door 1paul - Sep 14, 2018 om 14:37
3143 Antwoorden / 0 Vragen

het recht welk je hebt is een neiuwe vouwwagen met dezelfde specs of reperaqtie van de huidige als dit nog te doen is.

in ieder geval kan em mag de verkoper je niet verwijzen naar de fabrikant zegt dit of dat, je hebt alleen met de verkoper van doen, daarmee heb je een overeenkomst!!!

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2018 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ding is total loss. En het is maar de vraag of het onder de garantie valt.

Dus recht hebben op iets, is uitermate onzeker.

Tr
door Trostomaat Sep 14, 2018 om 19:42
239 Antwoorden / Vragen

1Paul, daar heb je helemaal gelijk in. Het moet natuurlijk wel vast komen staan dat alles onder de garantie valt. De distributeur is dat op dit moment aan het beoordelen. De formele verantwoordelijkheid om na te komen ligt echter bij de verkoper. Dat is en blijft het aanspreekpunt van de consument.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2018 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft: Volgens de verzekeraar zou daarom deze schade moeten vallen onder de garantie. En dat zullen ze ongetwijfeld gezegd hebben na ontvangst van het expertiserapport.

mo
door mof - Sep 15, 2018 om 06:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, ik begrijp niet dat u helemaal geen vertrouwen meer heeft al voordat u de leverancier op de schade en garantie heeft aangedproken. E leverancier heeft het recht de schade te herstellen of een vergelijkbaar, deugdelijk product te leveren ter vervanging.

BS
door BSarkouyan - Sep 21, 2018 om 12:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Bedankt voor de reacties en de adviezen!

Ik heb een beroep gedaan op de garantie en heb de verkoper verzocht uit te keren ipv te herstellen/vervangen.
Ik begrijp dat ik dit niet kan eisen, maar niet geschoten is altijd mis.

Anders staat er binnenkort een zo goed als nieuwe vouwwagen op marktplaats ;).

Tr
door Trostomaat Sep 24, 2018 om 23:40
239 Antwoorden / Vragen

Een goede stap. Nu even afwachten. Misschien is de best denkbare oplossing toch binnen handbereik.