jo
door jolanda043 Jun 5, 2018 om 20:05
Auto & vervoer

Vallen defecte onderdelen agv defect garantieonderdeel ook onder de garantie?

Onze Opel Astra heeft een defecte ABS pomp en deze zal onder de garantievoorwaarden worden vervangen. Nu zijn als gevolg hiervan ook de remschijven, remblokken en remklauwen niet meer goed en moeten worden vervangen. Volgens de garage zijn deze kosten voor onszelf, €420. Klopt dit?

5742 10 Rapporteer

be
door beloe - Jun 5, 2018 om 20:23
26 Antwoorden / 4 Vragen

remblokken zijn slijtagedelen en vallen niet onder garantie.
Dat dit allemaal vervangen moet worden vind ik zowiezo vreemd.
Een kapotte ABS pomp heeft geen invloed op de werking van een remklauw of schijf en ook geen gevolgschade.
Dan moet je toch al heel gek doen om dit allemaal kapot te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2018 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel uw vraag eens op een Opel forum, kijk op Google. Ik heb de indruk dat u een beetje genept wordt.

jo
door jolanda043 Jun 5, 2018 om 20:52
Antwoorden / 1 Vragen

Erkende Opel garage dus ik mag aannemen van niet? Heb u advies opgevolgd, dankjewel!

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2018 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar ze moeten iets duurs onder garantie repareren/vervangen, dus hoe peuren ze daar nog een beetje geld uit? U weet niet zeker of dat andere allemaal kapot is, en ook niet of dat echt vervangen wordt.

Vertrouwen is goed, controle is beter.

aurora1
door aurora1 - Jun 6, 2018 om 01:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eerst ees uitzoeken of de beweringen van deze garage wel kloppen.
Het klinkt wat naar een lekke band hebben en dat de garage vindt dat daarom ook de voorruit vervangen moet worden als gevolg daarvan.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 6, 2018 om 09:54
509 Antwoorden / Vragen

Remblokken gaan ongeveer 35000 km mee en dat ze versleten waren is achteraf moeilijk te bewijzen.Maar het vervangen van de remklauwen  lijkt me  onzin ,het is een onderdeel dat meestal een autoleven meegaat en vervanging  valt zeker onder garantie. Overigens zou het vervangen van de remschijven meer voor de hand liggen als vervolg schade en moet dus ook garantie onder de garantie vallen.

wi
door wirootje - Jun 8, 2018 om 16:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als de auto nog onder de bovag garantie valt en nog niet toe is aan de reguliere beurt, ja dan vallen ook de remblokken en remschijven onder de garantie. Ik spreek uit ervaring.  Zie de website van de bovag bij veel gestelde vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 8, 2018 om 16:30
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan uw relaas helemaal niet volgen aangezien er geen relatie is tussen een ABS pomp, remschijven, remblokken en remklauwen.
Of het zit anders of, helaas, wordt u genept. Is de garage een Opel dealer of Bovag lid?
Hoe oud is de auto?
Evenals al gemeld komt het niet of nauwelijks (zeer nauwelijks) voor dat remklauwen vervangen moeten worden.
Remblokken en schijven zijn aan slijtage onderhevig.

Bent u ANWB lid, stel uw vraag daar dan ook.

Grunnen.
door Grunnen. Jun 8, 2018 om 17:21
509 Antwoorden / Vragen

ABS oftewel anti blokkeer systeem zorgt er voor dat wielen niet blokkeren tijdens een bv noodstop of glad wegdek. Uitvallen van dit systeem heeft geen gevolg voor remsysteem en afremmen.TS wordt mi bedonderd door de Opel garage , door de pomp in rekening te brengen dmv andere onderdelen op te voeren.

ba
door bakkersjors - Jun 8, 2018 om 16:58
48 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer én de remblokken, én de remschijven, én de remklauwen vervangen dienen te worden zal de toaalprijs de €1000,- zeker overschrijden.
Ik denk dat een belletje naar de importeur zeer verhelderend zal/kan werken.

ro
door ron503 - Jun 8, 2018 om 17:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de ABS pomp defect is wordt het ABS systeem uitgeschakeld en gaat het ABS lampje op het instrumentenpaneel branden. Het dringende advies is om direct de dealer te contacteren en de storing te laten verhelpen. De auto blijft wel veilig remmen maar de kans dat wielen sneller blokkeren is wel groter en bij een beetje stevig afremmen is dat al snel het geval. De pomp wordt wel onder garantie vervangen maar de gevolgschade dan weer niet €. 420,00 voor de gehele remmerij betalen is niet echt veel te noemen maar dat is mijn mening.

jaapve
door jaapve - Jun 8, 2018 om 21:16
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijkte me gevolgschade en hoewel die dingen altijd slijten lijkt het me dat door het slecht functioneren van het systeem dit niet onder normale slijtage zou mogen vallen. het is ook de vraag of de slijtage van deze zaken wel als normaal gezien kan wordem. Zou een contact opnemen met de ANWB en misschien is het mogelijk een klacht neer te leggen bij de Bovag.

ho
door honza23 - Jun 11, 2018 om 19:47
261 Antwoorden / 3 Vragen

1) @V1126 : ik heb jaren als koerier gereden (veel stadsverkeer, files, optrekken, remmen): ik deed 100.000 km met remblokken en 200.000 km met de schijven.
2) @ron503: blokkerende remmen bij een beetje stevig remmen ?? Ga eens 100 rijden en ga dan echt vol in de remmen: er blokkeert niets. En dat is niet vanwege het ABS: als dat zou werken dan hoor en voel je de pulserende tikken van het systeem en dat voel je bij vol remmen niet.

OT: probeer eens uit te vogelen wat er precies kapot is gegaan aan die pomp. Als die pomp daardoor de rem is blijven aansturen kan dat wel degelijk slijtage aan blokken en schijven geven. Maar niet aan de remklauwen. Het lijkt er op dat er meer aan de hand was dan alleen die pomp....