Al
door Albertoterdoest Jul 10, 2019 om 14:02
Auto & vervoer

Verhoging aankoop prijs

De autodealer waar ik een een hyundai kona heb besteld heeft de prijs verhoogd na de overeenkomst. Dit heeft hij echter meegedeeld via de mail en vroeg daarop een reactie.
Mijn vraag is had de verkopende partij in deze mail moeten melden dat je de overenkomst had kunnen ontbinden? Zoals vermeld in de overeenkomst. Of had deze tenminste op de voorwaarden van de overenkomst moeten wijzen.

dank voor de reactie

5562 13 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - Jul 10, 2019 om 14:05
423 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft een getekend contract?
Waarom is de prijs verhoogd?

gerbera
door gerbera - Jul 10, 2019 om 14:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als het in de overeenkomst is vermeld is dat naar mijn mening voldoende, dus het had niet extra in de mail vermeld hoeven worden. De dealer mag er van uit gaan dat u de overeenkomst gelezen heeft en hoeft u daar ook niet extra op te wijzen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 10, 2019 om 14:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit behoeft niet in dee overeenkomst te zijn gemeld. Is wettelijk geregeld.

gerbera
door gerbera Jul 10, 2019 om 14:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

maar het staat er gewoon in, dus had de TS het moeten weten dat deze de koop kan ontbinden. En daar gaat de vraag over, niet over de verhoging.
Zoals vermeld in de overeenkomst.

ma
door malty - Jul 10, 2019 om 14:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het in de overeenkomst staat en u deze gelezen hebt weet u dat u kunt ontbinden.
Ze vragen in de email een reactie, niet gegeven dan denkt de dealer dat u accoord bent met de verhoging.
Misschien dat de dealer u een tweede email had kunnen sturen met het dringende verzoek te reageren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2019 om 14:23
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Na de overeenkomst de prijs verhoogd en daar niet over gemeld in de overeenkomst? Dan dient de dealer te leveren tegen de overeengekomen prijs m.a.w. de overeenkomst na te leven. Niet naleven kan o.a. een wettige reden zijn om als de vordering tot naleving niet wordt uitgevoerd om de overeenkomst te ontbinden waarbij ik verwijs naar: schade bij niet nakomen overeenkomst

ju
door juliomariner - Jul 10, 2019 om 14:41
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me ook dat u de dealer een mailtje stuurt dat u niet akkoord gaat met de prijsverhoging en dat u verwacht dat hj de auto tegen de afgesproken prijs levert.
Het lijkt me dat de dealer het gewoon aan het proberen is zo van niet geschoten is altijd mis. Ik verwacht dat als u aangeeft niet akkoord te gaan hij de auto gewoon tegen de afgesproken prijs leverd. Een juridische procedure zal hem waarschijnlijk meer kosten en dat weet hij ook

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2019 om 15:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mijn vraag is had de verkopende partij in deze mail moeten melden dat je de overenkomst had kunnen ontbinden? Zoals vermeld in de overeenkomst.
Nee. Hij mag er van uitgaan dat je die overeenkomst gelezen hebt of naleest.
Of had deze tenminste op de voorwaarden van de overenkomst moeten wijzen.
Nee; zie eerder antwoord.

Maar 'zomaar' een prijsverhoging? Je hebt toch een koopcontract. Daar kun je de dealer aan houden.

jo
door jorisw Jul 10, 2019 om 20:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Door de nieuwe verbruiksmeting zijn veel auto's duurder geworden door een hogere belasting (de BPM is afhankelijk van de uitstoot, met de nieuwe meetmethode is de uitstoot bij veel auto's hoger). De verkoper kan dit doorberekenen. Zou wat zijn zijn als een verkoper alle belastingstijgingen die  moet slikken. Dan kan je na een maand de tent wel sluiten met de huidige lage marges.

ne
door neodutchio - Jul 10, 2019 om 15:22
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de reden van de prijsverhoging? Het zal wel heel toevallig zijn als de dealerprijzen ineens verhoogd zijn ten tijde van aankoop.

jo
door jorisw Jul 10, 2019 om 20:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Belasting. Het gevolg van de realistischere verbruiksmeting.

ne
door neodutchio Jul 10, 2019 om 20:14
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval is er niets aan te doen. Dat soort bepalingen zijn meestal opgenomen in de algemene bepalingen. Dit soort zaken heeft een verkoper ook geen invloed op.

audb
door audb - Jul 12, 2019 om 12:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u getekend en de koop gedaan dan is het jammer voor de verkoper maar u heeft recht op de auto voor de prijs waar u voor getekend heeft.

Staat er echter in de overeenkomst lees contract dat bij een prijs verhoging u dat ook moet betalen dan is het een ander verhaal dan moet u wel de meer prijs betalen.

Echter kan het wel zo zijn dat er een wertelijke verhoging is maar dat had de verkoper op dat moment moeten kunnen weten en aan u moeten vermelden/vertellen.

Wijs de verkoper er op dat in de wet staat dat koop koop is en hij gebonden is aan de overeenkomst evt kan u naar de kanton rechter stappen om uw gelijk te krijgen.

Op uw vraag of de verkoper anulering moet bieden is het antwoord moeillijk te geven.

Is de auto aan uw wensen aangepast dan niet, is het een standaard model en in vooraad bij de dealer dan weer wel.

Maar wat u ook kan doen is naar www.consuwijzer.nl of naar https://www.juridischloket.nl/ te gaan om daar uw vraag te stellen en mogelijk zit het juridischloket ook bij u in de buurt en kan u daar gewoon naar binnen lopen om uw vraag aan hun voor te leggen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 12, 2019 om 14:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit kan alleen als er in het koopcontract staat : prijswijzigingen voorbehouden.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jul 12, 2019 om 14:26
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik lees een heleboel opmerkingen die geen antwoord op vraag geven.
In de koopovereenkomst staat dat tussentijdse prijsverhoging mogelijk zijn en dat u dan het recht heeft om het koopcontract te ontbinden.
Wat ook de reden van die prijsverhoging is kunt u dus afzien van de koop, dat schrijft u in uw vraag.
U krijgt een mail dat er inderdaad een prijsverhoging plaats gaat vinden dus dan kunt u dus uw aankoop ontbinden.
Ik weet natuurlijk niet of er in de koopovereenkomst ook nog een termijn gesteld is waarbinnen u moet reageren.
U heeft 2 mogelijkheden: 1. koop de auto en betaal de meerprijs. 2. Zie van de koop af.
Er is voor dit model auto een wachtlijst dus ik denk niet dat de dealer problemen heeft om die auto wederom te verkopen.

Ik hoop dat het naar tevredenheid voor u opgelost wordt.

mo
door mof - Jul 14, 2019 om 13:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, als hij om uw reactie vraagt dan lijkt me dat hij zich realiseert dat u misschien van de koop zou willen afzien. Als u de auto niet wilt omdat de prijs te hoog wordt dan geeft u dat toch als reactie?
als u een obereenkomst heeft moet het bedeijf leveren volgens de overeenkomst. Als de prijs onveranderlijk is vastgelegd hoeftu niet de meerprijs te betalen.

diumenge
door diumenge - Jul 14, 2019 om 13:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo te zien is niet reageren de standaard 'reactie' van TS.