JS
door JStulp Oct 12, 2021 om 14:22
Auto & vervoer

Verkeersboete Duitsland terecht?

Vorige week was ik op een korte vakantie in Duitsland. Ik reed op een B weg die door dorpjes heen ging. Ik weet dat binnen de bebouwde kom een max snelheid geldt van 30 of 50 km/h en buiten de bebouwde kom volgens de ANWB 100 km/h maar heb ook borden van 70 zien staan buiten de dorpen.

Ik reed bergafwaarts richting een dorp. Ik werd geflitst en reed 500 meter later het dorp in. Ik ging er van uit dat ik iets te hard had gereden in een zone waar ik 70 mocht (ik reed 84).

Nu krijg ik een boete binnen dat ik 84 reed in een 50 zone. Er staat op de boete dat ik buiten de bebouwde kom reed. Ik herinner me dat dit inderdaad zo was, omdat ik later het dorp in reed. Ik heb op Google streetview willen kijken naar de borden, maar er is geen google street view in die omgeving.

Hoe kan ik nu toch checken of ik daar echt 50 mocht? Zijn er uitzonderingen buiten de bebouwde kom in Duitsland waar je maar 50 mag rijden?

8931 18 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2021 om 15:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat u geflitst bent betekend dus dat daar de 30/50 al gold en net als hier kan het dus dat de bebouwde kom eerder begint dan vanaf het plaatsnaambord. Lijkt mij moeilijk om daar tegenin te gaan dus zal u niet onder de boete uit kunnen komen en deze gewoon moet betalen wil u in de toekomst geen problemen krijgen indien u in Duitsland wordt aangehouden.

JS
door JStulp Oct 13, 2021 om 14:48
Antwoorden / 2 Vragen

Er staat op de boete duidelijk dat ik buiten de bebouwde kom reed. Daarom was ik verbaasd door de snelheidslimiet die hier blijkbaar gold..

mahadma
door mahadma - Oct 12, 2021 om 15:23
11522 Antwoorden / 51 Vragen

De boetes in duitsland zijn veelal minder als in nl, dus betaal maar binnen de termijn, want voor je het weet wordt het torenhoog door verhogingen.

lottesanne
door lottesanne Oct 22, 2021 om 15:33
438 Antwoorden / 47 Vragen

Sterker nog, dat komt doordat boetes worden doorgestuurd naar het CJIB als je de buitenlandse boete niet betaald. Tsja, en die instantie rekent graag extra kosten. Een boete wordt dan gemakkelijk tig keer zo duur. Dus betalen die hap.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 12, 2021 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

Buiten de bebouwde kom 34 km te hard? Hier lees ik €120 boete
https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/reisvoorbereiding/verkeersboetes
In Nederland zoui je een strafbeschikking krijgen.
https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/reisvoorbereiding/verkeersboetes
Maar snel betalen. Met zo'n lage boete ga je toch niet klagen.

JS
door JStulp Oct 13, 2021 om 14:50
Antwoorden / 2 Vragen

Nou voor mij is 150 euro (inclusief administratiekosten) echt een behoorlijke hap geld. Ik heb tijdens de ritten in Duitsland nog zo goed op de limiet gelet, in de dorpen reed ik 30 en daarbuiten 80. In NL staan de snelheden echt veel beter aangegeven.

panter22
door panter22 Oct 13, 2021 om 15:40
6599 Antwoorden / Vragen

Je reed 84 toen je maar max 70 mocht. Daar ging je al de fout in. Hier wordt de snelheid goed aangegeven, maar  de meeste automobilisten rijden harder.

ne
door neodutchio - Oct 12, 2021 om 16:01
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De enige manier is terug gaan om te kijken welke borden er staan. Mocht er geen 50 staan, dan bewijs verzamelen en bezwaar aantekenen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 12, 2021 om 16:04
2011 Antwoorden / Vragen

Je kunt er ook vanuit gaan dat die Duitsers echt wel weten hoe hard je daar mocht en dat die meter daar waarschijnlijk precies staat omdat iedereen die niet oplet daar te hard gaat.

sw
door swat1500 - Oct 12, 2021 om 17:01
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U zult een verkeersbord met daarop 50 gemist hebben. In Nederland geldt buiten de bebouwde kom 80 km/u tenzij anders aangegeven door een bord.
U kunt een en ander alleen controleren door de situatie zelf te gaan bekijken.

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2021 om 17:48
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Boete is terecht, maar gauw betalen.

pi
door piet limburg Oct 14, 2021 om 13:28
231 Antwoorden / 15 Vragen

Precies....
Ga er maar vanuit dat het helemaal klopt.
Als directe grensbewoner heb ik er ervaring mee gehad.
Je krijgt netjes de brief met de beschrijving van de overtreding,met als regel bijna altijd een duidelijke foto van jezelf.
De boetes zijn een aalmoes ten opzichte van Nederland.
Gaan aanvechten enzzz....enzzzz....kost meer dan de boete.
Netjes betalen en een volgende keer opletten

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 12, 2021 om 18:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik mis zowel de  plaatsnaam als straatnaam of straat nummer als die er is.

Zelf ga ik ook vaak helling af te hard, mag niet maar  nooit gepakt.

Maar als er zijstraten  zijn en je reed te hard,  niet hoeveel er wonen  maar hoeveel mensen er uit zijstraat komen is bepalende.

Helling af  remmen is erg lastig  en ik weet hoe sterk een zware Tractor is waar ik vol voor moest remmen.

NIets gebeurd, maar wel flink geschrokken.

koekeloer
door koekeloer Oct 13, 2021 om 14:08
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat schiet de vraagsteller hier mee op? Het interessert hem heus niet dat u ook wel eens te hard rijdt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 14, 2021 om 09:44
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je een weg nummer, straatnaam + plaatsnaam melde?

Ik rij veel in Duitsland en weet soms  plekken.

Als ik er langs zou komen kijk ik zeker naar die borden, maar nu kan ik ook niets doen.

Topantwoord

be
door bertbent - Oct 13, 2021 om 12:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er is in Duitsland een wet die zegt dat als iemand anders de bestuurder is als op de foto bij de bekeuring dat je dan niet hoeft te betalen. De politie moet dan aantonen wie de bestuurder/ster was op dat moment, jij hoeft dat niet te doen.
Dus als je niet de bestuurder/ster op dat moment /foto was kan je bezwaar aan tekenen.
Dwz aan wie de bekeuring is gericht.
Mijn auto staat op mijn naam, als mijn vrouw in Duitsland rijdt ga ik bij een bekeuring vrijuit!

gerbera
door gerbera Oct 13, 2021 om 12:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nu krijg ik een boete binnen dat ik 84 reed in een 50 zone. Er staat op de boete dat ik buiten de bebouwde kom reed. Ik herinner me dat dit inderdaad zo was, omdat ik later het dorp in reed.

Wie zou er nu de bestuurder geweest zijn?

1paul
door 1paul Oct 13, 2021 om 14:40
3103 Antwoorden / 0 Vragen

IK niet!!!

:)

JS
door JStulp Oct 13, 2021 om 14:47
Antwoorden / 2 Vragen

Wat een gekke regel.

Ja ik reed, maar het was niet mijn auto.de auto was van een vriendin, zij kreeg de boete op de mat. Dat zou betekenen dat zij deze niet hoeft te betalen en hiermee niet in de problemen komt? Dat lijkt mij sterk haha

gerbera
door gerbera Oct 13, 2021 om 16:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Bert heeft ergens de klok horen luiden, dit gaat op als u kunt aantonen daar niet geweest te zijn,bv iemand met uw kenteken, dus valse, rijdt. Tevens wordt niet de bestuurder maar de eigenaar, dus kentekenhouder, van het voertuig beboet en dat is ook in ons land zo. Bert moet nog maar even op zoek naar de klepel.

cv
door cvert Oct 13, 2021 om 18:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Net nog na de vakantie een boete uit DL gehad. De autobezitter krijgt de vooraankondiging boete (met foto) met een formulier waarop je alle gegevens in moet vullen als je zelf niet de bestuurder was. Vervolgens krijgt de bestuurder, in dit geval TS., de boete met het definitieve bedrag.

ep
door eppos - Oct 13, 2021 om 12:41
23 Antwoorden / 0 Vragen

in de brief die je hebt gehad vanuit duitsland staan adressen en andere gegevens.
bel ze op en vraag om uitleg en om te controleren of het daadwerkelijk de duitse politie dan wel justitie is.
controleer de adressen of die kloppen.
vraag de foto op die ze gemaakt hebben.
de bestuurder moet duidelijk herkenbaar zijn op de foto is die dat niet dan is de boete niet terecht en teken je bezwaar aan.
ook staat er in de brief exact vermeld langs welke weg en welke plek je geflitst bent.
straten opzoeken met google streetvieuw kan niet in duitsland omdat het verboden is vanwege privacyredenen om die beelden te laten zien.
duitse boetes zijn vrij laag vergeleken met hier, dus als je het bent en het is waar betaal dan snel.

als je niet betaald omdat je denkt ach ze pakken me toch niet, dan vergis je je.
na enkele verhogingen van het bedrag word de boete doorgespeeld naar de nederlandse justitie die hem vervolgen bij jou komt verhalen.
dat doet de nederlandse justitie heel graag omdat ze het geinde boetebedrag mogen houden en dan willen ze wel even vangen.

justmeagain
door justmeagain Oct 13, 2021 om 22:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een gezeur om 120 euro. Het zegt mij iets over verantwoordelijk nemen.

mo
door mof - Oct 13, 2021 om 18:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, die uitzonderingen zijn er ... altijd wel ergens. Zelf ooit een boete gehad voor 120 rijden waar 80 was toegestaan, op een snelweg brug toen ik een vrachtwagen inhaalde, bord niet op tijd gezien. Was 1 punt in Flensburg, die wordt na twee jaar geschrapt, en een boete van 60€. Nou, voor dat geld kunt u natuurlijk altijd even terug naarde PD ...

agapon1951
door agapon1951 - Oct 13, 2021 om 19:16
166 Antwoorden / Vragen

als je geflits bent is er ook een foto gemaakt, die van voren is, zodat de bestuurder te zien herkend kan worden. Kijk eens of deze op de achtergrond meerdere gegevens aangeeft die bruikbaar zijn om aan te geven dat er daar de aangegeven snelheid overtreden werd.
Zie echter ook een gemaakte fout nl dat je te hard op de bebouwde kom van het dorp bent ingereden en tijdig je snelheid hebt aangepast. Mogelijk heb je daarbij ook een waarschuwingsbord over het hofd gezien.
.

@H
door @HENK@ - Oct 13, 2021 om 19:23
158 Antwoorden / 1 Vragen

Checken? even terug rijden ?? (wel langzaam natuurlijk)   ;-)

1paul
door 1paul - Oct 14, 2021 om 09:12
3103 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn hier in Nederland ook uitzonderingen waar je buiten de bebouwde kom een andere snelheid aan moet houden, betaal en dien bezwar in, krijg je gelijk storten ze het geld terug....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 14, 2021 om 09:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik rij vaak met Navigatie met snelheid waarschuwing ingeschakeld.

In vele landen mag dat niet, maar als je niet voor 't raam maar onder de Radio  zien ze die niet,

beter zichtbaar en geen zon er meer op.

De telefoon kan vele App's  aanbieden en  ik rij dus met Piepshow, en hoorde die wel erg vaak!

Ook op een vaste route die ik vaker reed  word ik keurig  gewaarschuwd als ik boven de snelheid kom.

Maar bij werkzaamheden moet ik wel zelf weer opletten.

Als ze iedereen die op Navigatie reed moeten  nazoeken welke  Navi dat is op mobieltje en instellingen  moeten controleren?

Tussen dat het verboden is en de controle of die aan staat?

Nog nergens over boetes gehoord van deze melders!

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 15, 2021 om 11:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Omdat vele bij het bord  50 Bebouwde kom pas hun gas loslaten is de eerste 300 meters in Dorp of Stad erg gevaarlijk en te snel!

Vele Dorpen plaatste het bord 50 daarom niet op de grens maar flink stuk eerder.

En 84 km in 70 zone?

Dat ze  200 of 300 meters eerder het bord  50 plaatsen is bewust bij vele gemeentes gedaan.

Vaak halverwege een flits kastje of mobiele  en Bingo.

Vele hebben dus de Borden 50 km verplaatst en  ik hoorde bij de Aldi Nord vele hier over klagen bij navragen.

Dit is gewone vlakke deel  naast Groningen dus  niet eens een helling af.

Mijn Mobieltje is de Navigatie ook al aangepast, kreeg bij  verplaatste bord 50 Km keurige Piepshow!

Van 70 naar 50 en  zag de flitser  ietsje verder.

Ook is de Aldi Nord  buiten de bebouwde kom nu veiliger in en uitrijden parkeerplaats dus zeer tevreden over deze maatregel.

Zelfs een waarschuwing op de uitgang....

Schild 50km wurde verschoben.

Beachten Sie, dass Ihr Vorteil hier geringer ist als beim Blitz.

Toch leuke waarschuwing!