we
door wendy tellier Jun 13, 2018 om 21:20
Auto & vervoer

Verkeersboete Duitsland

beste kassa,

vorig jaar zomer heb ik met mij man en dochters een prachtige vakantie gemaakt eerst Berlijn vervolgens Krakau en daarna Kroatië.
helaas na de vakantie kregen wij een verkeersboete binnen van niet genoeg afstand houden. wet in Duitsland zegt dat we met een snelheid van 122 km per uur een afstand moeten houden van 62 meter.(wat ik persoonlijk best wel veel vind ...want op de snelweg is er zo weer iemand die er tussen komt gepropt) en vroegen ons wel af hoe dit gemeten kan worden ....want ja wat als er inderdaad een paar auto tussen komen terwijl wij wel afstand houden.
maar goed als dat zo was , is dat zo en zouden wij dit betalen.
echter een paar dagen later kregen we er nog eentje op de deurmat die was voor te snel rijden op dat zelfde punt ... wel ons kenteken ...andere persoon op de foto en ander voertuig. dus toen gingen bij ons alle alarmbellen echt rinkelen.
wij hebben tot twee maal toe schriftelijk in ons beste Duits bezwaar aangetekend maar hierop nooit enige reactie gekregen.
nu afgelopen zaterdag kregen wij een incasso van het cjib door de bus voor de boete in Duitsland.
op de achterzijde van de brief stond dat dit onherroepelijk was, dat we geen bezwaar meer konden maken dat we daar al de kans hadden voor gehad.
afgelopen maandag meteen natuurlijk contact opgenomen maar daar konden ze me niet helpen ...mevrouw zei dat het cjib alleen maar verantwoordelijk was voor het incasseren en dat we maar telefonisch contact op moeten nemen met Duitsland.
maar goed de betaaldatum staat op 10/7/2018 dus veel tijd is er niet wat we willen ook geen extra kosten er bij
kijk het gaat maar om een bedrag van 141 euro ...maar ik vind het zo onterecht dat er bij hun in het systeem blijkbaar fouten zijn gemaakt en dat wij wel gewoon moeten betalen...dat wij tot twee maal toe bezwaar maken en dat daar niet word op gereageerd, er geen enkel contact mogelijk is en ook het cjib ons in de kou laat staan.

beste kassa wat kunnen wij hier mee?
help help help ...onrecht en macht mach toch geen boventoon voeren.
groetjes en zie graag jullie reactie tegemoet.
met vriendelijke groet
fam. Tellier

26706 11 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jun 13, 2018 om 21:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Eerst maar betalen ...

en later gaan uitzoeken wie hier een fout of fouten heeft gemaakt.
Incasso's worden door boetes alleen maar steeds duurder.

Pas ook op, dat u nu geen rijverbod krijgt >Lees HIER<
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/52081-bekeuringen-en-verkeersboetes-in-duitsland.html

PS. Is uw kentekenplaat ooit gestolen?

Gr
door Grunn1 Jun 14, 2018 om 14:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Grappig dat stuk waar naar gelinkt wordt.
De prijzen liggen lager inDuitsland ondanks dat ze fors verhoogd zijn, nou ze blijven desondanks fors lager dan hier.
Ben overigens wel benieuwd of dit soort adviezen ook in het buitenland worden gegeven aan buitenlanders die hier geflitst worden en of in het buitenland ook een soort cjib actief is die bekeuringen voor Nederland int?
Als ik zie hoeveel Duitsers hier overtredingen begaan, busbanen e.d. terwijl de politie toekijkt en en zegt ach bekeuringen worden toch niet betaald.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2018 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rechtsbijstandverzekering? Juridisch Loket in uw gemeente? Lid van de ANWB?

we
door wendy tellier Jun 15, 2018 om 18:39
Antwoorden / 1 Vragen

Rechtsbijstand dekt geen verkeers overtredingen
Juridisch loket hebben wij nog niet benaderd dus dit zou nog een mogelijkheid zijn, bedankt
Wij zijn geen lid van de ANWB dus helaas

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2018 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, ze dekken geen verkeersovertredingen, maar die tweede overtreding bent u toch helemaal niet?

sw
door swat1500 - Jun 13, 2018 om 22:34
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Voor dit soort boetes dient u binnen een bepaalde termijn en op een bepaalde wijze in bezwaar te gaan. Voor Duitsland geldt ook nog eens dat u moet aangeven of u wel of niet de bestuurder van de auto bent geweest. Daartoe gelden bepaalde termijnen.  Wordt niet tijdig gereageerd dan worden de boetes onherroepelijk en is niet meer van belang of u wel of niet de overtreding hebt gepleegd.

Beroep is dan alleen nog mogelijk als u bijzondere omstandigheden kunt aanvoeren waardoor u niet tijdig en op correcte wijze in beroep kon gaan.
U dient, als u in beroep bent gegaan, ook zelf de vinger aan de pols te houden en er niet vanuit te gaan dat u wel iets zult horen. Zeker als het ontvangst van uw beroep niet wordt bevestigd.

Op grond van een Europees verdrag is afgesproken dat lidstaten onherroepelijke boetes ter incasso aan elkaar mogen overdragen. Alleen het overdragende land kan de incasso intrekken en het incasserende land is geen partij voor het vaststellen van de juistheid van de boete. Om die reden kan het CJIB u niet helpen.

Om verdere verhogingen te voorkomen (en die lopen snel op bij het CJIB) kunt u beter tijdig betalen.

Het lijkt erop dat u niet, niet op de juiste wijze of te laat beroep heeft ingesteld. In het laatste geval had daarover wel bericht moeten ontvangen maar het niet ontvangen daarvan geeft u geen extra rechten.

we
door wendy tellier Jun 15, 2018 om 18:45
Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Wij hebben op beide ovetredingen aangetekend en binnen de gestelde termijn verweer geschreven in de taal van het land.

Met betrekking van de snelheids overtreding hebben wij tot nu toe geen enkele weder reactie ontvangen.
Met betrekking tot de overtreding tot de afstand kregen wij in december 2017 een eerste aanmaning.

Hierop wederom verweer aangetekend binnen de gestelde termijn in de taal van het land en aangetekend verzonden.

Tot afgelopen zaterdag 09-06-2018 hier geen enkele reactie op ontvangen.
Tot er een brief van het CJIB binnen viel voor deze overtreding.
Dit noem ik gewoon bureacratie.

Graag hoor ik uw reactie welke stap we eventueel gemist zouden kunnnen hebben.

hansje klein
door hansje klein - Jun 13, 2018 om 23:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Achteraf ... informatie voor de pechvogel

Tips over het afstand houden >HIER<
https://www.allianz-autowelt.de/bussgeld/abstandsmessung/

Tips over te snel gereden >HIER<
https://www.allianz-autowelt.de/bussgeld/geschwindigkeitsueberschreitung/#einspruch

jo
door jorisw Jun 14, 2018 om 21:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg bij beide links een melding dat deze wellicht niet veilig zijn....

tenormin
door tenormin Jun 17, 2018 om 14:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik krijg helemaal geen melding over "niet veilig zijnde links". Gebruik FF.

Zo
door Zonder naam - Jun 14, 2018 om 08:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Begrijp ik het goed, dat jullie in een jaar tijd, het niet kunnen oplossen?

Bezwaar aangetekend, maar niet als aangetekend stuk?

we
door wendy tellier Jun 15, 2018 om 18:47
Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben op alles aangetekend verweer geschreven zoals hun het voorgelegd hebben.
Lees voor verdere info mijn reactie op SWAT1500

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2018 om 14:12
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u kopiën heeft van het door u gemaakte bezwaar tegen de in Duitsland opgelegde boetes komt het mij zeer zinvol voor om die toch te overleggen aan het CJIB met daarbij de opmerkingen dat u zeer tijdig bezwaar heeft gemaakt maar daar nooit op is gereageerd.
Ik ga daarmee in op de opmerking dat u geen bezwaar zou kunnen maken omdat u dat niet tijdig zou hebben gedaan.
Die melding is daarmee pertinent onjuist en dat betekent m.i. dat de gehele betaalincasso onjuist is en daarmee ongeldig.
In beginsel zou men bij het CJIB alsdan een onrechtmatige (overheids)daad hebben begaan.

Heeft u al contact gehad met de ANWB in deze?

Omdat ambtelijke molens soms wel heel langzaam draaiene en het om een relatief klein bedrag gaat geef ik u wel het advies van HANSJEKLEIN in overweging om wel te betalen maar teken dan duidelijk aan: onder protest en zet ook in uw brief aan het CJIB (met daarbij de kopiën van het bezwaar) dat u onder protest heeft betaald en terstond het alsdan onterecht betaalde terugvordert.

U kunt dit probleem ook voorleggen aan de Nationale Ombudsman met als achtergrond dat het CJIB ten onrechte handelt.

Zo
door Zonder naam Jun 14, 2018 om 15:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het CJIB is alleen om deze boete i.v.m. rechtshulp tussen de landen, te innen.
 Hebben verder geen invloed op de boete, wat TS al ondervonden heeft.

Ik had al gevraagd waarom het zolang geduurd heeft om bezwaar aan te tekenen, want ik vermoed dat de bezwaarschrift niet aangetekend verstuurd is.

Pi
door PimJoris Jun 18, 2018 om 19:58
78 Antwoorden / Vragen

Negeren, dit advies:
1. Het cjib int boetes, legt ze niet op. Fout advies
2. De boete is opgelegd in Duitsland, daar kan de Nederlandse Nationale Ombudsman niets. Ook fout advies.
Fout adviseren? Niet doen...!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 18, 2018 om 22:30
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het CJIB is een bestuursorgaan en valt onder bestuursrecht en dus ook onder Nat. Ombudsman.

Wetgrving openbasr bestuur is van toepassing als er vermoeden is van onjuist handelen van een bestuursorgasn of zoals hier mogelijk 'rucksichtlos aktieren'.

he
door henkie.penkie - Jun 15, 2018 om 15:00
148 Antwoorden / 0 Vragen

Als de boete niet al te hoog is zou ik maar snel deze betalen. Een ding is zeker omdat je niet tijdig betaald heb in Duitsland sta je gerigistreerd in het systeem als  wanbetaler voor deze boete . Bij een eventuele grenscontrole door de Duitse Douane of de Duitse Politie zul je deze boete met verhoging terstond moeten betalen, betaal je niet dan is het enkele reis politie bureau. Dus wees gewaarschuwd. Ik woon nog geen 5 km van de Duitse grens en komen bijna iedere dag in Duitsland bij kennissen.

Gr
door Grunn1 Jun 15, 2018 om 15:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik heb nog een bekeuring en brief liggen van ruim 15 jaar geleden uit Duitsland. Als je toen niet betaalde mocht je met de auto waarmee je geflitst was niet meer in Duitsland komen dus de auto werd gestraft en niet de bestuurder. Kocht je een andere auto dan was er niks meer aan de hand behalve dat de persoon die jouw auto kocht dan weer niet in Duitsland mocht komen.

ja
door janf43 - Jun 15, 2018 om 18:55
733 Antwoorden / 0 Vragen

62 meter bij een snelheid van 122 km/h is minder dan 2 sec. Ook in Nederland wordt deze afstand als niet-veilig beschouwd.

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2018 om 10:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi dat u een prachtige vakantie gehad heeft.
Boetes voor niet genoeg afstand houden op de snelweg kunnen mij niet hoog genoeg zijn en die smoesjes zijn om zich voor dat gedrag te rechtvaardigen. Anderen zijn dan het slachtoffer, dodelijk, of een leven lang fysieke problemen en-pijnen eventueel ook nog tot de rolstoel veroordeeld. Bij u zaten zelfs nog uw kinderen in de auto. Maar de boetes in Duitsland zijn over het algemeen erg laag dus zou ik gewoon betalen als ze terecht zijn. Dat w.b. uw kreten van  help en zgn onrecht en  "macht" is zwaar overdreven en slaat helemaal nergens op, een terechte bekeuring. U denkt ook te gemakkelijk over de bekeuring en de reden ervan.
Daarnaast: wij zijn niet van Kassa.

clio23
door clio23 Jun 16, 2018 om 10:57
46 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt helemaal gelijk met dit antwoord maar je gaat voorbij aan de tweede boete, waarbij en een foto zat met een ander persoon en een andere auto.

we
door wendy tellier Jun 17, 2018 om 14:28
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Aurora1,

Ik vind je antwoord zeer kort door de bocht, wij hebben dit verhaal niet geplaatst uit sympathy of medelijden maar met de vraag of dit allemaal wel terecht is en welke stappen wij nog kunnen nemen.

Wat betreft afstandhouden ben ik het wel eens met uw mening. dit dient zeker bekeurd te worden en als ik deze overtreding zou hebben begaan is het helemaal terecht.
Alleen waarom ik dit in twijfel trek is inderdaad zoasl Clio23 aangeef dat ik 2x op dezelfde weg en exact hetzelfde punt een verkeers overtreding zou hebben begaan.
Aller eerst voor het niet genoeg afstand houden en ten tweede voor te snel rijden.
Hierdoor trek ik beide gevallen sterk in twijfel.

Alleen de veilige afstanden die ze in duitsland hanteren zijn verschillend met die in nederland hierover heb ik nog contact gehad met het CJIB.
In duitsland dien je bij de snelheid van 122km/u een afstand te houden van 62 mtr.
Dit zijn ruim 3 vrachtwagen combinaties achter elkaar.
Als je deze ruimte respecteerd kijk dan maar eens hoeveel auto's hier tussen kunnen komen en ook zeker niet laten.
Ik heb dit een aantal keren uitgeprobeerd naar mijn werk en als je dan kijk hoeveel auto's er tussen komen is niet zomaar een.
Nu is deze overtreding in Duitsland digitaal geregistreerd (camera) dus als op dat het moment van flitsen er een voertuig tussen komt dan ben jij de sigaar terwijl degene die er tussen komt eigenlijke boosdoener is.
Ik ga niet zeggen dat dit gebeurd is maar het is wel een mogelijkheid.
Hierbij wou ik het laten.