Br
door Bramsnackers Jan 18, 2019 om 08:48
Auto & vervoer

Vervangend vervoer bij reperatie onder garantie

Ik heb een aantal keren mijn auto naar de garage gebracht voor een reperatie onder garantie. Ik heb elke keer vervangend vervoer gehad echter heb ik hier ook elke keer 70 euro voor moeten betalen. Is een garage verplicht om vervangend vervoer gratis aan te bieden indien een auto wordt gerepareerd onder garantie?

20498 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2019 om 09:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan zelfs GRATIS een auto te leen krijgen als mijn auto voor een beurt of beurtje bij de garage is.

Dat is lekker verdienen dan zo, wat krijgt u dan mee? Een Rolls Royce?

En hoeveel dagen duurde die reparatie dan? De garage is het mijns inziens niet verplicht, maar het is in mijn ogen wel zo logisch.

panter22
door panter22 - Jan 18, 2019 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft je garage geen gratis leenfiets?

blackjes
door blackjes Jan 18, 2019 om 13:48
141 Antwoorden / 34 Vragen

Niet proberen leuk te doen bij een serieuze vraag!!!

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2019 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@blackjes

Watis daar leuk doen aan? Bij veel garages kan men een fiets lenen. Niets bijzonders. Bij mijn garage ook nog een scooter.

jo
door jorisw Jan 18, 2019 om 18:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is inderdaad helemaal niet leuk bedoeld. Het is vrij gebruikelijk dat je voor een vervangende auto moet betalen (tenzij anders is overeengekomen), en dat een fiets geleend kan worden.

panter22
door panter22 Jan 18, 2019 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

Mijn garage heeft alleen maar leenfietsen, verder niets.

marita5
door marita5 - Jan 18, 2019 om 09:04
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo BramSnackers ,

Lees hier de informatie van BOVAG punt 2 , klik op de rode regel .

U krijgt passend vervangend vervoer aangeboden tijdens de reparatieperiode. Dit betekent niet dat u altijd recht heeft op een gratis vervangende auto. Het kan ook betekenen dat u tegen gereduceerd tarief een huurauto krijgt, maar ook dat u een leenfiets meekrijgt .

https://www.bovag.nl/thema-s/de-zekerheid-van-bovag-garantie

ma
door maarten heest - Jan 18, 2019 om 10:10
463 Antwoorden / 0 Vragen

Geren recht zoals de link van Marita5 aangeeft maar het is wel een prettige service natuurlijk. Mijn garage heeft gelukkig altijd een leenauto of -fiets klaarstaan.

Maar ik denk dat u eigenlijk aan ander punt aan wilt snijden: uw auto wordt onder garantie rerepareerd. Is uw vraag of u dan gratis vervoer kunt krijgen omdat die reparatie onder garantie wordt verricht? Is dat onderdeel van 'kosteloos herstel' zoals de Consumentenbond dat aangeeft?
U zou dat in dat geval eens kunnen vragen een de NL importeur van uw merk.

70 euro is nogal een bedrag. Gaat dat dan over meerdere dagen want een huurauro voor 1 dag is stukken goedkoper?

Edit: ik zie hier een artikel over exact dit voorval waaruit blijkt dat de garagehouder inderdaad voor gratis vervoer dient te zorgen.

il
door iljaha Jan 18, 2019 om 17:35
179 Antwoorden / 3 Vragen

goed gevonden Maarten!

Ka
door Kassagebruiker - Jan 18, 2019 om 10:20
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het bedrag zou enigszins verklaarbaar zijn als u dagelijks honderden km's rijdt. Dus ook met de leen auto.

pino123
door pino123 - Jan 18, 2019 om 10:36
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat een belachelijk bedrag, hiervoor zou je honderd keer met de bus op en neer kunnen. Ik zou het niet meer dan logisch vinden indien het vervangend vervoer in dit geval geregeld zou worden door de garage. Misschien eens contact opnemen met de importeur?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2019 om 10:36
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld, geen recht, wel een gunst op basis van klantvriendelijkheid / behoud van klanten.

Was de vergoeding % 70,00 per dag? Als dat exclusief brandstof was dan is uw garage wel áan de prijs' . Zoek eens met 'kosten huurauto'.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 18, 2019 om 11:29
509 Antwoorden / Vragen

"De volgende auto wordt verkocht in de werkplaats" Ik betaalde benzine kosten .€ 70 is een hoop geld,daar zou ik geen auto weer kopen, Slechte service dus.

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2019 om 12:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoeveel dagen heeft u dan de leenauto in gebruik?
ik krijg altijd gratis een leenauto, ook voor een paar dagen, en kan eventueel een fiets lenen.

ha
door harrybre - Jan 18, 2019 om 14:43
240 Antwoorden / Vragen

Wat staat er in de garantievoorwaarden en wat in de algemene vorowaarden van die garage ?
Een leen-auto is NOOIT gratis, hooguit wordt die kosten in de reparatieprijs verstopt resp. bij de importeur geclaimd. En dat wil ik altijd graag zelf vbepalen, of ik een leen- , huur enz auto wil hebben, een leenfiets, of.. ga lopen naar huis.

jo
door jorisw Jan 18, 2019 om 18:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De crux zit m in de term "leenauto". Ik ken geen garage waar ze vragen of ik een leenauto wil hebben. Wel of ik vervangend vervoer wil. Dat het in de volksmond leenauto is gaan heten is verwarring die door consumenten zelf is veroorzaakt.

Jo
door JokeSk55 Jan 18, 2019 om 19:15
20 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe zo " een leen-auto is nooit gratis"  onze auto is al 9 jaar oud en we krijgen altijd bij reparatie, grote en kleine beurten altijd een vervangende/leen auto, een type wat bij ons model (vrij grote)auto past, voor de duur dat voor de beurten of reparaties nodig is.
Het enige waar we voor moeten zorgen dat de verbruikte brandstof weer wordt aangevuld.
Geweldige service.
Voor deze auto hadden we, 14 jaar, een ander merk auto maar ook daar kregen we altijd gratis vervangend vervoer. We konden dan kiezen tusen een fiets of auto.
Bij de Japanse en Koreaanse autodealers staat service, naar onze ervaring, voorop wat er ook voor zorgt dat je niet snel van merk wisseld.
Bij een dealer waren ze zelfs zo attent om onze auto bij ons af te geven en de leenauto weer mee te nemen. Zijn de kosten voor het vervangende vervoer zeker in de rekening verstopt............ Nee, ze hebben voor de beurten en bepaalde reparaties een vaste, en best lage, prijs. Deze eens, met een type auto die in de zelfde klasse van onze auto valt, bij een andere merkdealer vergeleken. Daar bleek zelfs dat de kosten voor kleine en grote beurten bij hun zelfs duurder waren. Misschien dat het komt omdat we in de provincie wonen waar de afstanden groter zijn dan wanneer je in een grote stad woont waar je makkelijker van het openbaar vervoer of fiets gebruik kunt maken?

Iv
door Ivo W Jan 18, 2019 om 22:02
729 Antwoorden / Vragen

Bij een kortdurende reparatie onder garantie geen wettelijk recht op gratis gebruik van een vervangend (leen)product.

Bij wanneer de reparatie wat langer duurt (meerdere dagen), dan kan er wel een recht ontstaan. U mag bij de aankoop van een product immers een bepaald gebruiksgenot verwachten, wat door een langdurige reparatietermijn verstoord wordt.

Een vervangende auto voor 70 euro per dag is overigens tamelijk aan de prijs. Tenzij u zelf bepaalde eisen stelt aan de vervangende auto, zijn de redelijke kosten niet meer dan 20 à 25 euro. Voor dat geld huur je immers een prima A-segmenter.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 18, 2019 om 16:17
104 Antwoorden / Vragen

Misschien dat je iets meer informatie geven. Hoeveel kilometers rij je met die auto en hoelang heb jij die auto in gebruik?

Jo
door JokeSk55 Jan 18, 2019 om 19:55
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ben ons wordt er heel wat kilometers gereden maar dat is nog nooit een reden geweest dat we, op de gebruikte brandstof na, voor de vervangende auto moesten betalen.
Wij krijgen, hoe oud de auto ook mag zijn, altijd gratis een vervangende auto.

Jo
door JokeSk55 - Jan 18, 2019 om 19:50
20 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat de reparatie onder de garantie valt heb je ook recht op vervangend vervoer.
Ik zou toch eens daar goed gaan praten met een uitgeprint stuk waaruit je kunt zien dat het gratis hoort te zijn en dat ze dat verplicht zijn om dat aan te bieden en je geld terug eisen.
Slechte service geven ze daar maar.
Bij een volgende aanschaf van een auto zou ik het daar niet aanschaffen.
Slechte service, hoge kosten e.d. zorgen er voor dat ze minder omzet krijgen en dus kans lopen het  bedrijf op het laatst moeten sluiten. Dom van ze dus.