mimi40
door mimi40 Dec 16, 2011 om 11:40
Auto & vervoer

Vitamine D

Ik ben kerngezond maar heb volgens de huisarts alleen een vitamine D tekort. Nu krijg ik daar op recept kauwtabletten voor. Dat gaat ten koste van mijn eigen bijdrage van de ziektekosten. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de veel goedkoper) vitamine D tabletten van bijvoorbeeld het Kruidvat en de peperdure van de apotheek?

220554 56 Rapporteer

sw
door swat1500 - Dec 16, 2011 om 12:36
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft dit met de rubriek auto en vervoer te maken?

Mogelijk is de dosering in de voorgeschreven tabletten hoger. Ik zou zeggen vraag het uw arts!

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 16, 2011 om 12:48
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Volgens de Consumentenbond test zijn de calcium met vitamine D+K van Davitamon de beste keus, minder goed werkzaam, naar wel goedkoper die van de Etos.

Nog even ter aanvulling vitamine D alleen dat gaat niet, dus je krijgt er altijd K bij.

Succes er mee.

vladja
door vladja - Dec 16, 2011 om 12:51
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat zit er nog bij de vitamine D aan hulpstoffen om te zorgen voor de goede en snelle opname van de vitamine D? Of zijn de kauwtabletten puur en alleen vitamine D?

Vladja

edrick3
door edrick3 - Dec 16, 2011 om 13:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mimi40,

.....Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de veel goedkoper) vitamine D tabletten van bijvoorbeeld het Kruidvat en de peperdure van de apotheek?.....

De prijs! ;-)

Maar ik zou ook even naar de samenstelling kijken.

ni
door niempje - Dec 16, 2011 om 13:11
14 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mimi40,

U kunt de vitamine D ook bij de drogist kopen, er zijn dan twee dingen waar U op moet letten:

Welke vitamine D heeft de arts voorgeschreven? (D2 of D3)
En hoeveel mg per dag is er voorgeschreven.

Met deze gegevens kunt U dan zelf bepalen wat U koopt en hoeveel U hiervan moet innemen.

wolfenjong
door wolfenjong - Dec 16, 2011 om 13:23
859 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 16 dec 2011, 12:51]Wat zit er nog bij de vitamine D aan hulpstoffen om te zorgen voor de goede en snelle opname van de vitamine D? Of zijn de kauwtabletten puur en alleen vitamine D?

Vladja

D
De Davitamon zijn kauwtableten, die van Etos tabet.
Vitamine D beide 5mcg 100 procent ADH
Vitamine K bij Davitamon 100mcg 133,33 procent van ADH
Vitamine K bij Etos 88mcg 106,67 procent van ADH, verder bij beide geen toevoegingen van hulpstoffen.

Groet Wolfenjong

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2011 om 13:46
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Gebruik zelf Axium hoge D extra 50+. Wat wolfenjong schrijft is correct: dit is een grote tablet, (geen kauwtablet) aangevuld met vitamine K, Calcium en Borium. Heb geen idee hoeveel u bij de apotheek moet betalen dus als dit uw enige "medicijn" is alleen berekenen hoeveel u moet gebruiken tot je €220,00 eigen risico. Ik betaal voor 60 dagen €6,95 bij de drogist. Vitamine K ken ik alleen in vloeibare vorm wanneer het bloed van iemand alarmerend dun is geworden. Per jaar betaal ik dus €41,70 dus misschien is het voor u "voordeliger" het zelf te betalen.

ho
door homeopaat - Dec 16, 2011 om 13:48
30 Antwoorden / 16 Vragen

kijk eens bij Bonusan.nl en Vitals.nl dan zie je dat vit D3 het beste is en dat er echt wel verschil is tussen de kwaliteit en dus werkzaamheid. De meeste artsen weten niets van medicijnen ( wel de apotheker) en ook niet van vitamines (wel de alternatieve genezer)

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2011 om 13:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, u betaald het al zelf, ik bedoelde als u verder geen medische kosten denkt te gaan maken, dus dat u het eigen risico zou kunnen ontlopen.

an
door anemona - Dec 16, 2011 om 14:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een gezonde vit D waarde is rond de 100
Heb je bv een waarde van rond de 50 dan is dat met een bepaalde hoeveelheid Devaron via apotheek het beste weer op te krikken. Daar is een formule voor.
Heb je een waarde van bv 20 wat een flink tekort is, dan kan de huisarts hooggeconcentreerde druppels voorschrijven. Die gaan op recept en zijn dus kosteloos
Lees verder op het vit D tekort forum.
Verder is er in het algemeen zeker een groot verschil in kwaliteit van vitamine preparaten ! In de goekope preparaten zit waarschijnljk 400 mcg, wat bij een groot tekort van bv 20 vrijwel niets doet en alleen voorkomt dat je waarde nog verder zakt.
Het tekort blijft dus, en het is weggegooid geld !

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2011 om 14:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

anemona, er zijn (vooral ouderen zoals ik) die het als preventie slikken. Heb een gezonde vitamine D waarde, maar met dagen zonder zon/veel regen komen we minder buiten.

mimi40
door mimi40 - Dec 16, 2011 om 14:07
11 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=swat1500 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 12:36]Wat heeft dit met de rubriek auto en vervoer te maken?

Mogelijk is de dosering in de voorgeschreven tabletten hoger. Ik zou zeggen vraag het uw arts!

Vraag hier voor de eerste keer iets en weet niet hoe het in de rubriek auto en vervoer is terechtgekomen. Volgende keer beter.

an
door anemona - Dec 16, 2011 om 14:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

Alle ouderen dienen bij te slikken ! Zie hier :
http://www.vitaminedtekort.nl/Adviezen/Gezondheidsraad/Gezondheidsraad.html
http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php

vladja
door vladja - Dec 16, 2011 om 14:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Anemona,

Heb je een waarde van bv 20 wat een flink tekort is, dan kan de huisarts hooggeconcentreerde druppels voorschrijven. Die gaan op recept en zijn dus kosteloos

Kosteloze medicijnen zijn bij de invoering van de zorgverzekering in 2008 zijn vervallen. Eerst kreeg je het fictieve eigen risico terug onder aftrek van gebruikte medicijnen en medische hulp, daarna moet je zelf betalen tot het plafond van het eigen risico. Daar gaat de vraag juist over.

Wolfenjong,

Ik vraag naar de hulpstoffen, evt. concentratie/dosering, die bij de vitamine D, die op doktersvoorschrift verstrekt worden, zodat die vergeleken kan worden met de in de vrije verkoop verkrijgbare middelen.

Vladja

blok
door blok - Dec 16, 2011 om 14:22
79 Antwoorden / 8 Vragen

ik heb last van mijn spieren, en door een hoge dosis vit D te gebruiken, vermindert dat wat.
dit doe ik wel in combi met calcium en magnesium, dan kan de D beter opgenomen worden.
de dosis is hoog, en en zijn voors en tegens, ook te vinden op internet.
ik heb alles in overleg met de huisarts gedaan, die in principe niet voor een heel hoge dosis is, maar, na bloedonderzoek bij mij, heeft berekend hoeveel ik en hoe vaak mag slikken.
dit raad ik iedereen aan. (om het samen met je huisarts te doen.)

op de website van biovitamins kun je het merk vinden wat ik slik : Vitamine D3, 5000 IE (360 Softgels) - Healthy Origins

daar staat dit geschreven:
Vitamine D3 wordt aangemaakt in ons lichaam door zonlicht. Deze is vet-oplosbare vitamine speelt niet alleen een rol bij de opname van calcium in de botten en de aanmaak van hormonen. Recente inzichten tonen aan dat vitamine D mogelijk een vitale rol speelt bij het immuunsysteem en verschillende vormen van kanker. Omdat in de winter de vitamine D-spiegel van de gemiddelde Nederlander tot een dieptepunt daalt, voelen veel mensen zich lusteloos en is de term 'winterdepressie' een eigen leven gaan leiden.

an
door anemona - Dec 16, 2011 om 14:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

Okee daar heb ik inderdaad overheen gekeken.
Ik zelf ga altijd over mijn eigen risico heen, dus daar ging ik vanuit.
Kauwtabletten bedoel je Calcichew ?
Daar zit ook heel weinig vit D in en zijn NIET bedoeld voor een Vit D tekort !

du
door duivens18 - Dec 16, 2011 om 15:51
23 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Anemona,

Ik heb het zelfde als jij alleen maar vitamine D tekort.
De huisarts heeft mij aangeraden om Devaron tabletjes te gebruiken.
Het zij hele kleine tabletjes en ik moet er zo'n drie per keer met water in nemen.
De tabletjes kun je gewoon bij de apotheek kopen ik betaal voor 90 stuks nog geen 10 euro.
Je kan wel van Davitamon en andere merken gaan kopen maar daar zit haast niks in dan moet je zeer zeker een tablet of zes of zeven per keer nemen en dan weet je nog niet of het genoeg is.
Want dat is gewoon allemaal troep.
Hopenlijk heb je hier iets aan.
Nou veel succes.

an
door anemona - Dec 16, 2011 om 15:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt aan je waarde hoeveel tabletten je tekort in 3 maanden kunnen opheffen.Lees daarvoor de informatie op het vit D forum.
Het aantal tabletten ligt dus voor iedereen anders.
E10 voor 90 tabletten is redelijk...mits je er eentje per dag slik. Bij bv 4-6 per dag ligt het kostenplaatjes dus anders !
Mogelijk zijn dan de druppels via de HA een beter idee ?

zi
door zijderveld - Dec 16, 2011 om 16:00
50 Antwoorden / 20 Vragen

Er is zeker verschil in kwaliteit.
Er zijn synthetische vitamines en mineralen (waarbij het lichaam meestal meer moeite heeft om het op te nemen en soms zelfs daarbij meer eigen vitamines/mineralen verbrandt, bijvoorbeeld met Calcium) en er zijn natuurlijke vitamines.
Let op: Neem géén vitamines die u niet nodig heeft. Een te hoge dosering vitamines kan heel schadelijk zijn en dat geldt vooral voor alle vitamines die alleen in vetten oplossen, zoals o.a. vitamine K. (Bijv. vitamine C plas je gewoon uit).

pi
door pier46 - Dec 16, 2011 om 16:11
11 Antwoorden / 0 Vragen

Hier vindt u allesw over vitamine D

http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php

Zelf( 65+) gebruik ik vit D met calcium/magnesium/zink
van Action 90 tab voor € 3.29, ik zat binnen de kortste tijd > 100

ba
door babbelkous - Dec 16, 2011 om 17:06
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=blok schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:22]ik heb last van mijn spieren, en door een hoge dosis vit D te gebruiken, vermindert dat wat.
dit doe ik wel in combi met calcium en magnesium, dan kan de D beter opgenomen worden.
Nee, het is andersom: calcium wordt beter opgenomen als je vitamine D-niveau hoog genoeg is. Voor magnesium maakt dat niet uit. Maar calcium en magnesium zijn wel weer belangrijk voor een goede spierwerking. En de meeste Nederlanders hebben eigenlijk net te weinig magnesium in hun dieet (zie bijvoorbeeld dit recente RIVM-rapport: http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350050006.pdf). Het kan zijn dat niet zozeer de vitamine D, maar met name de magnesium bij jou voor vermindering van de klachten zorgt.

[quote=blok schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:22]
daar staat dit geschreven: [..]Een gebrek aan vitamine D zorgt onder meer voor vermindering van de weerstand en een lagere stemming. Maar het kan goed zijn dat er ook andere oorzaken voor het verschijnsel van de winderdepressie zijn.

Interessant voor wie meer wil weten over vitamine D: www.vitamined-forum.nl

jt
door jtimmers6 - Dec 16, 2011 om 18:16
2 Antwoorden / 3 Vragen

Als men voldoende eet met van alles wat ,wat de pot schaft kan je toch geen vitamine gebrek hebben....fruit noem maar op als men dat voldoende eet krijgt men voldoende binnen.....toch

na
door naj - Dec 16, 2011 om 18:19
93 Antwoorden / 43 Vragen

Mannen vanaf 70 jaar, die dagelijks meer dan 15 minuten buiten komen of een lichte huid hebben, hebben als aanvulling genoeg aan maximaal 10 microgram vitamine D.
Ikzelf gebruik dagelijks 1 tablet vitamine D3 van 10 microgram dat uit een potje van de Hema komt. Het gemak is dus dat de tablet 10 microgram bevat. De prijs voor 90 tabletten is slechts 2,50 euro.

na
door naj - Dec 16, 2011 om 19:29
93 Antwoorden / 43 Vragen

In aanvulling op mijn reactie nog het volgende. De Hema tablet scoort bij een test van de Consumentenbond in februari/maart van dit jaar met een hoge 8,9 op de schaal van 1 (laagste) tot 10 (hoogste).

eenigma
door eenigma - Dec 16, 2011 om 23:04
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=blok schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:22]ik heb last van mijn spieren, en door een hoge dosis vit D te gebruiken, vermindert dat wat.
dit doe ik wel in combi met calcium en magnesium, dan kan de D beter opgenomen worden.
de dosis is hoog, en en zijn voors en tegens, ook te vinden op internet.
ik heb alles in overleg met de huisarts gedaan, die in principe niet voor een heel hoge dosis is, maar, na bloedonderzoek bij mij, heeft berekend hoeveel ik en hoe vaak mag slikken.
dit raad ik iedereen aan. (om het samen met je huisarts te doen.)

op de website van biovitamins kun je het merk vinden wat ik slik : Vitamine D3, 5000 IE (360 Softgels) - Healthy Origins

daar staat dit geschreven:
Vitamine D3 wordt aangemaakt in ons lichaam door zonlicht. Deze is vet-oplosbare vitamine speelt niet alleen een rol bij de opname van calcium in de botten en de aanmaak van hormonen. Recente inzichten tonen aan dat vitamine D mogelijk een vitale rol speelt bij het immuunsysteem en verschillende vormen van kanker. Omdat in de winter de vitamine D-spiegel van de gemiddelde Nederlander tot een dieptepunt daalt, voelen veel mensen zich lusteloos en is de term 'winterdepressie' een eigen leven gaan leiden.

Als je last van je spieren hebt en met name van krampen helpt het extra magnesium in te nemen zoals babbelkous ook zegt lees ook hier, o.a. info ook over voeding en hier natuurlijke geneeswijzen/magnesium. Mijn ervaring is dat als ik geen extra magnesium slik ik veel meer last krijg wat dan overgaat zodra ik mij dagelijkse portie extra magnesium in combinatie met vitD en calcium neem.

ba
door babbelkous - Dec 16, 2011 om 23:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jtimmers6 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 18:16]Als men voldoende eet met van alles wat ,wat de pot schaft kan je toch geen vitamine gebrek hebben....fruit noem maar op als men dat voldoende eet krijgt men voldoende binnen.....toch
Dat geldt voor vrijwel alle vitamines, maar niet voor vitamine D. Dat zit vrijwel niet in voedsel; alleen vette vis bevat er redelijke hoeveelheden van. Het leeuwendeel van je vitamine D maak je aan door de inwerking van de zon (of preciezer: het UV-B-deel uit het zonlicht) op je huid. Met als gevolg dat mensen die weinig buitenkomen, een grote kans op een tekort hebben. Hetzelfde geldt voor ouderen (hun behoefte aan vitamine D is groter en hun huis is minder goed in staat vitamine D te maken) en voor mensen met een donkere huidskleur.

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 00:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja babbelkous, hetzelfde geld voor pasgeborene; tot 3 maanden maken ze ook geen vitamine D aan, daarom de druppeltjes.

zwemmer
door zwemmer - Dec 17, 2011 om 00:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zo, dit is een leerzaam topic! Ik heb niks en ik slik niks en ben ook nooit ziek of ziek geweest. Maar, Tenormin, ik heb zijdelings vernomen dat Konakion nu wel in tabletvorm geleverd wordt.

Zwemmer

haarp
door haarp - Dec 17, 2011 om 09:42
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=mimi40 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 11:40]Ik ben kerngezond maar heb volgens de huisarts alleen een vitamine D tekort. Nu krijg ik daar op recept kauwtabletten voor. Dat gaat ten koste van mijn eigen bijdrage van de ziektekosten. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de veel goedkoper) vitamine D tabletten van bijvoorbeeld het Kruidvat en de peperdure van de apotheek?

Bij gebrek aan vitamine D zijn je botten broos en heb je een aanvaardbaar risiko voor bot breuken. Bij oudere mensen is een gebreuken heup bijna altijd het gebrek van vitamine D.

Er is geen verschil door de goedkopere en duurdere tabletten wat betreft de werkzame stof.

Stel je slikt de duurdere dan ben je in verhouding altijd duurder uit dan deze van een wit merk.
Een simpel optel sommetje: de hoeveelheid van de tabletten in de verpakking en de hoeveelheid van de werkzame stof per tablet kan je makkelijk uitrekenen.
Laat je niet misleiden met de verkoop trucjes van de duurdere medicamenten.

Als je doctor zegt dat je vitamine D nodig hebt dan koop je vitamine D zonder de poespas van de dure vitaminen.

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2011 om 11:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 17 dec 2011, 00:24]Zo, dit is een leerzaam topic! Ik heb niks en ik slik niks en ben ook nooit ziek of ziek geweest. Maar, Tenormin, ik heb zijdelings vernomen dat Konakion nu wel in tabletvorm geleverd wordt.

Zwemmer

Als u met Konakion vitamine K bedoelt: (dat dit in Vitamine D er in mcgr inzit) de pure vitamine K, aangevuld met water is bedoeld voor mensen wiens bloedstolling in gevaar is en ter plekke kunnen doedbloeden mocht er zich een ongeval voordoen; mensen die b.v. Marcoumar gebruiken en bij de trombosedienst onder controle zijn. Wel heerlijk dat u gelukkig nooit iets hoeft te slikken, maar ja, niet iedereen is zo'n bofferd.

blok
door blok - Dec 17, 2011 om 11:49
79 Antwoorden / 8 Vragen

ik lees veel reakties hier dat het niet uitmaakt of je een goedkoop merk slikt of een duurder.
ik zelf geloof dat dat wel verschil maakt.
met name de produkten van Solgar zijn uitgetest op een goeie opname.
dus dat verdient zichzelf dan weer terug.

ook op de link over magnesium van Enigma (bedankt) lees ik dat.
"Let erop dat in supplementen organische verbindingen worden gebruikt (aspartaat, lactaat, glycerofosfaat, orotaat, pidolaat, gluconaat, picolinaat, citraat, glutamaat) ipv anorganische (oxide, hydroxide, carbonaat, sulfaat, fosfaat, chloride) waarvan de opname veel slechter is."

ba
door babbelkous - Dec 17, 2011 om 17:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=blok schreef op zaterdag 17 dec 2011, 11:49]
ik lees veel reakties hier dat het niet uitmaakt of je een goedkoop merk slikt of een duurder.
Voor vitamine D maakt het niet uit. Let er alleen op dat je vitamine D3 koopt en niet vitamine D2. Die laatste vorm is niet lichaamseigen. Dat moet op het etiket staan. Tegenwoordig wordt D2 nauwelijks meer verkocht in Nederland.
[quote=blok schreef op zaterdag 17 dec 2011, 11:49]"Let erop dat in supplementen organische verbindingen worden gebruikt (aspartaat, lactaat, glycerofosfaat, orotaat, pidolaat, gluconaat, picolinaat, citraat, glutamaat) ipv anorganische (oxide, hydroxide, carbonaat, sulfaat, fosfaat, chloride) waarvan de opname veel slechter is."Dat klopt. De anorganische vormen van magnesium zijn voor de fabrikanten veel goedkoper, dus als er alleen 'magnesium' op de verpakking staat, kun je er 100 procent zeker van zijn dat het om een anorganische verbinding (meestal magnesiumoxide) gaat. Let op: ook sommige zogenaamde kwaliteitsmerken maken zich hieraan schuldig! Kijk dus goed op de verpakking of de bijsluiter als je iets koopt.

haarp
door haarp - Dec 17, 2011 om 20:03
514 Antwoorden / 62 Vragen
blok
door blok - Dec 18, 2011 om 12:37
79 Antwoorden / 8 Vragen

helaas een lang verhaal. maar wel de moeite waard. dit gaf voor mij de doorslag om een extreem hoge dosis vit D te gaan slikken. al blijven er tegenstanders vaatstijfheid) als je op internet kijkt.
ik heb er geen link meer van, sorry, dus ik kopieer t ff hier.

Lage vitamine D-status en vaatstijfheid

Talloze recente studies hebben aan het licht gebracht dat het vóórkomen van (te) lage vitamine D-spiegels van epidemische omvang is en hebben tot het inzicht geleid dat suppletie met veel hogere doseringen nodig is om een wenselijke bloedspiegel te bereiken en te behouden.
Tot voor kort werd juist gedacht dat vitamine D in hogere doseringen een gevaar kon opleveren.
Gebleken is dat veel hogere doseringen van vitamine D nog veilig zijn dan eerder werd gedacht.

Vele studies hebben eerder aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D in verband staan met hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en triglyceriden en hartfalen.
Een Tsjechische onderzoeksgroep heeft nu laten zien dat te weinig vitamine D vaatstijfheid kan veroorzaken [1].

De Tsjechische onderzoekers presenteerden vorig jaar op het EuroPrevent Congress - in een posterpresentatie - het verband dat zij vonden tussen lage vitamine D-spiegels en toegenomen vaatstijfheid.
Het EuroPrevent Congress wordt jaarlijks georganiseerd door de European Society of Cardiology.

Bij 576 mannen en vrouwen (gemiddelde leeftijd 48 jaar) met niet-ernstig lage bloedspiegels van vitamine D, werd de stijfheid van de aortawand gemeten door middel van aortic pulse wave velocity (APWV).

Bij personen met de laagste vitamine D-spiegels (laagste kwartiel) werd een significant hogere stijfheid van de aorta gemeten dan bij personen met de hoogste bloedspiegels (hoogste kwartiel). Na correctie van de invloed van factoren als leeftijd, geslacht en andere vertekenende factoren, bleef het verband nog steeds significant. Een lage vitamine D-spiegel blijkt dus een onafhankelijke risicofactor te zijn voor vaatstijfheid.

Ook waren de gehaltes van LDL-cholesterol lager bij personen in het hoogste kwartiel ten opzichte van het laagste kwartiel. Dezelfde trend was te zien voor hyperglycemie.

Verschillende studies aan, of in samenwerking met de Universiteit van Maastricht, hebben aangetoond dat het vitamine K-afhankelijke matrix-Gla-proteïne (MGP) een van sterkste factoren in de vaatwand is die kalkafzetting tegengaat. Vitamine D is nodig voor de aanmaak (gen-expressie) van MGP in respons op een dreigende verkalking van de vaatwand.
Vitamine K is vervolgens nodig om MPG in de actieve vorm om te zetten. Overigens komt MGP ook voor in andere zachte weefsels.

Een eerdere studie bij 108 postmenopauzale vrouwen liet zien dat bij de combinatie van vitamine D met vitamine K de elasticiteit van de halsslagader niet achteruit ging, gemeten over een periode van drie jaar. In de placebogroep en een derde groep zonder vitamine K, was dit wel het geval [2].

Bronnen:
1. Mayer O, Filipovsky J, Seidlerova J et al. The association between D-vitamin status and aortic stiffness. Posterpresentation EuroPrevent, 5-7 May 2010. Abstract: P23
2. Braam LA, Hoeks AP, Brouns F et al. Beneficial effects of vitamins D and K on the elastic properties of the vessel wall in postmenopausal women: a follow-up study. Thromb Haemost. 2004 Feb;91(2):373-80

Bron: Nieuwsbrief Springfield

--------------------------------------------------------------------------------

Hoge dosis vitamine D3 nodig

De afgelopen jaren is er veel onderzoek naar vitamine D gedaan. Het belang van vitamine D om het risico op osteoporose, depressie, kanker en tal van andere aandoeningen te verlagen wordt steeds beter in kaart gebracht. De dosering vitamine D die nodig is om tot optimale serumwaarden te komen is nog niet intensief onderzocht. Uit een nieuwe studie blijkt dat 4000-8000 IE vitamine D3 per dag nodig is (100-200 microgram) om tot bloedwaarden te komen die beschermen tegen borstkanker en andere ernstige ziekten.

Onderzoekers van de Universiteit van Californië, San Diego School of Medicine en de Creighton University School of Medicine in Omaha deden onderzoek naar de dosis vitamine D3 die nodig is om tot voldoende serumwaarden te komen.
Daartoe registreerden ze van 3667 mensen van gemiddeld 51 jaar hun dagelijkse inname van vitamine D uit supplementen. Van deze groep werd ook de vitamine D-serumwaarde (gemeten als 25(OH)D) bepaald in het bloed.

De inname van vitamine D uit supplementen werd in een grafiek uitgezet tegen de vitamine D-serumwaarden. Hieruit bleek dat 9600 IE vitamine D nodig was om te zorgen dat 97,5% van deze groep een serumwaarde van minimaal 100 nmol/l bereikte.
Doseringen van 10.000 IE (of lager) per dag gaven geen toxische vitamine D-serumwaarden. Tevens concluderen de onderzoekers dat inname van 40.000 IE vitamine D3 per dag zeer onwaarschijnlijk leidt tot toxische waarden.

Over het terugdringen van het risico op tal van aandoeningen zegt Cedric F. Garland: “We found that daily intakes of vitamin D by adults in the range of 4000-8000 IU are needed to maintain blood levels of vitamin D metabolites in the range needed to reduce by about half the risk of several diseases - breast cancer, colon cancer, multiple sclerosis, and type 1 diabetes.”

Dit onderzoek laat zien dat hoge doseringen vitamine D3 nodig zijn om tot optimale vitamine-Dwaarden te komen die beschermen tegen tal van aandoeningen.

Bron:
Garland et al. Vitamin D Supplement Doses and Serum 25-Hydroxyvitamin D in the Range Associated with Cancer Prevention. Anticancer Research 31: 607-612 (2011).
Bron: Nieuwsbrief Springfield

tdehond
door tdehond - Dec 18, 2011 om 12:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mimi40 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 14:07][quote=swat1500 schreef op vrijdag 16 dec 2011, 12:36]Wat heeft dit met de rubriek auto en vervoer te maken?

Mogelijk is de dosering in de voorgeschreven tabletten hoger. Ik zou zeggen vraag het uw arts!

Vraag hier voor de eerste keer iets en weet niet hoe het in de rubriek auto en vervoer is terechtgekomen. Volgende keer beter.

Dit maakt m.i. verder niet uit m.b.t. het beantwoorden van de vraag.

In het algemeen.
Vitamine D wordt beter opgenomen als erbij iets vets bevattend gegeten wordt omdat het een in vet oplosbare vitamine is.

je
door jelder - Dec 19, 2011 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week nog bij mijn huisarts omdat mijn zoon van 15 een vitamine D tekort blijkt te hebben. Volgens haar kun je in plaats van een duur merk, net zo goed een goedkoop huismerk van de drogist gebruiken.

na
door naj - Dec 19, 2011 om 14:32
93 Antwoorden / 43 Vragen

Kennelijk worden mijn mails van vrijdag 16 december van 18.19 uur en 19.29 uur niet gelezen. Niemand reageert op de goede kwaliteit en lage prijs van de vitamine D3 van de Hema.

eenigma
door eenigma - Dec 19, 2011 om 15:20
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=naj schreef op maandag 19 dec 2011, 14:32]Kennelijk worden mijn mails van vrijdag 16 december van 18.19 uur en 19.29 uur niet gelezen. Niemand reageert op de goede kwaliteit en lage prijs van de vitamine D3 van de Hema.

Hoi naj, niemand is verplicht op anderen hun bijdragen te reageren of men dat doet hangt van die bijdrage af. Misschien komt het doordat we jou op je woord en deskundigheid moeten geloven omdat je er geen link bijzet zodat ik zelf kan lezen dat jouw bewering klopt ;-) Waarschijnlijk komen die vit D3 van de Hema zo uit de chemische fabriek gerold en is het maar de vraag of de dosis die je inneemt goed opgenomen wordt in je lichaam en je er dus werkelijk wat aan hebt.

Welk merk of welk soort het beste is op die criteria (de hoeveelheid gekoppeld aan de mate van opname in het lichaam) is discutabel en wat ik uit jouw bijdrage begrijp is dat de pilletjes van de Hema de hoogste hoeveelheid voor een lage prijs bevatten maar dat zegt dus helemaal niets over de kwaliteit behalve wat jij daarover meld en dat is te weinig om een oordeel te kunnen vellen ;-) Ik neem dat dan voor kennisgeving aan zoals denk ik anderen dat ook doen.

na
door naj - Dec 19, 2011 om 18:04
93 Antwoorden / 43 Vragen

Beste eenigma,
Zegt een test van de Consumentenbond, waarnaar ik verwijs, dan niets?

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2011 om 19:03
16826 Antwoorden / 108 Vragen

beste naj, de consumentenbond kan dan wel vinden dat de door jouw aanbevolen Hema vitamine D3 de beste zijn maar je hebt hier met mensen te maken. Ieder met zijn eigen wil, denkwijze en vrije mening. En je hoeft toch niet te gaan bedelen of iemand eens aandacht aan jouw bijdrage gaat schrijven of ze het met je eens is?

na
door naj - Dec 19, 2011 om 19:55
93 Antwoorden / 43 Vragen

Beste eenigma en tenormin,
Zeer bedankt voor jullie reacties!

mi
door miek1980 - Dec 19, 2011 om 22:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich maakt het niks uit welk merk vitamine D er genomen wordt. Het belangrijkste is dat de werkzame stof alleen colecalciferol is. Dus geen combinatie tablet met calcium oid. Ook is het prettig om zo min mogelijk andere vulstoffen te hebben in de supplementen.

Verder is het belangrijk om te weten hoe laag de vitamine D status was. Op dit moment houden de meeste laboratoria nog een ondergrens van 5o nmol/l aan, maar internationaal is op dit moment de stand dat de waarde >80 nmol/l zou moeten zijn. Afhankelijk van de waarde kun je de volgende tabel aanhouden om weer op peil te komen:
20 - 40 nmol/l 55 µg (= 2200 IU)
40 - 60 nmol/l 45 µg (= 1800 IU)
60 - 80 nmol/l 29 µg (= 1160 IU)
>80 nmol/l 0µg (0 IU).

Devaron tabletjes bevatten 400 iU per tablet. Bij een waarde van bijvoorbeeld 50 nmol/l betekend dit dus dagelijks 4 tabletten gedurende 6 weken, en dan hertesten.

Kijk voor meer informatie ook op www.vitamineDtekort.nl Deze website is geschreven door een arts/specialist.

eenigma
door eenigma - Dec 19, 2011 om 23:14
252 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=naj schreef op maandag 19 dec 2011, 18:04]Beste eenigma,
Zegt een test van de Consumentenbond, waarnaar ik verwijs, dan niets?

Niet als ik die test nergens kan lezen naj, dat jij dat ooit gelezen hebt zegt mij niets omdat ik niet weet waar op getest is en volgens welke normen. Er wordt ontzettend veel getest in dit land en 9 van de 10 keer zegt dat helemaal niets,

Je kunt blind afgaan op degene die de test doet maar k mag nu eenmaal graag zelf bepalen of ik vind dat het onderzoek naar maatstaven is gedaan waar ik mij in kan vinden en die gericht zijn op de vragen die ik heb. Het irritante van de consumentenbond is dat je tot de meest belangwekkende informatie van hen geen toegang hebt als je geen lid bent.

Ik snap niet dat je er van uit gaat dat omdat jij het zegt een ander je blind gaat geloven en er op vertrouwen dat jouw informatie wel zal kloppen, als je zo goed weet dat dit uit een onderzoek van hen blijkt zet je toch de llink naar dat onderzoek erbij (bron vermelding is heel normaal hoor) en anders citeer je daaruit maar aangezien je dit niet doet komt het op mij over als "ik denk/geloof te weten dat ik ooit eens gelezen heb dat uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat....... " sorry maar dat is voor mij geen relevante informatie, al helemaal niet omdat ik je niet ken en dus ook niet kan beoordelen of je maar wat roept of gefundeerd iets zegt. Misschien begrijp je nu iets beter hoe het werkt op een forum als dit en hoef je niet zo verongelijkt te gaan zitten doen ;-)

Neem een simpel smaaktestje als welke Prosecco volgens het kassa testpanel de beste was dit jaar, nou in dat onderzoek komt degene die ik het lekkerste voor de juiste prijs vind op de 4de plaats in plaats van zoals in mijn persoonlijke test op de eerste :-) Vind dus dat die test voor geen meter deugt LOL

eenigma
door eenigma - Dec 19, 2011 om 23:26
252 Antwoorden / 14 Vragen

@ mimi40, bedankt trouwens voor het starten van dit topic want daardoor heb ik nu wel besloten te laten controleren hoe hoog mijn vitamine D3 is en niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn moeder die verdacht veel klachten heeft die door een tekort veroorzaakt zouden kunnen worden en waar we nog helemaal niet aan gedacht hadden.

Ik vond zelf de info op het Vitamine D forum onder de kop uitleg voor Jip en Janneke heel behulpzaam vitamine D forum

Wat betreft je vraag of goedkoper ook kan, vaak wel maar ik kies in principe voor mijn supplementen het liefst ook voor organisch in plaats van anorganisch, je kan echter ook je bloed wat vaker er laten controleren als je van merk veranderd om te zien of je met dezelfde inname ook dezelfde opname in je bloed hebt. Probeer dus die goedkope en vraag je huisarts voor een keertje extra prikken tussendoor om te zien of de hoeveelheid in je bloed goed blijft ;-)

tenormin
door tenormin - Dec 20, 2011 om 00:10
16826 Antwoorden / 108 Vragen

eenigma, super doorverwijzing, moet eigenlijk mijn nestje in maar was zo geconcentreerd aan het lezen. Geeft me een giga info; dus ga ook ik eens een babbel maken met mijn arts. D.w.z. over de hoeveelheid die ik al slik, of dat helemaal okay is. Merci.

marloes1993
door marloes1993 - Dec 22, 2011 om 16:01
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde te horen gekregen. Hiervoor zijn voor kinderen speciale vitamine D tabletten op de mark. Deze kun je kopen bij drogist en appotheek. Het is van Davitamon en denk dat ze overal even duur zijn.

Tips:
- Zonlicht bevat vitamine D
- Vette vis (haring, meerval, zalm, makreel, tonijn, paling. Visolietabletten zijn ook een optie)
- Eeieren
- Wat lagere gehaltes in vlees

Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

ba
door babbelkous - Dec 31, 2011 om 18:38
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marloes1993 schreef op donderdag 22 dec 2011, 16:01]Ik heb hetzelfde te horen gekregen. Hiervoor zijn voor kinderen speciale vitamine D tabletten op de mark.
De vitamine D voor kinderen is precies dezelfde stof als die voor volwassenen: cholecalciferol. Dat het 'speciaal voor kinderen' is, is puur marketing-psychologie: iets waarop staat dat het speciaal voor kinderen is, zal wel extra goed voor hen zijn.

stacey
door stacey - Dec 31, 2011 om 18:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=babbelkous schreef op zaterdag 31 dec 2011, 18:38][quote=marloes1993 schreef op donderdag 22 dec 2011, 16:01]Ik heb hetzelfde te horen gekregen. Hiervoor zijn voor kinderen speciale vitamine D tabletten op de mark.
De vitamine D voor kinderen is precies dezelfde stof als die voor volwassenen: cholecalciferol. Dat het 'speciaal voor kinderen' is, is puur marketing-psychologie: iets waarop staat dat het speciaal voor kinderen is, zal wel extra goed voor hen zijn.

Dat de stof hetzelfde is zal vast zo zijn, maar het heeft weinig met marketing te maken maar met de Hoeveelheid die erin zit............

godefrieda
door godefrieda - Jan 1, 2012 om 00:32
195 Antwoorden / 12 Vragen

Meestal wordt door de arts het middel „Calci Chew D³” met 500 mg / 400 I.E. kauwtabletten Calcium / Vitamine D³.

Destijds is wel ophef onstaan daar het risico op een hartaanval verhoogd.

ba
door babbelkous - Jan 1, 2012 om 23:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 31 dec 2011, 18:59][quote=babbelkous schreef op zaterdag 31 dec 2011, 18:38][quote=marloes1993 schreef op donderdag 22 dec 2011, 16:01]Ik heb hetzelfde te horen gekregen. Hiervoor zijn voor kinderen speciale vitamine D tabletten op de mark.De vitamine D voor kinderen is precies dezelfde stof als die voor volwassenen: cholecalciferol. Dat het 'speciaal voor kinderen' is, is puur marketing-psychologie: iets waarop staat dat het speciaal voor kinderen is, zal wel extra goed voor hen zijn. Dat de stof hetzelfde is zal vast zo zijn, maar het heeft weinig met marketing te maken maar met de Hoeveelheid die erin zit...
Ik denk het toch niet. Het is waar dat verschillende doelgroepen een andere dosering nodig kunnen hebben, maar je kunt de aanbevolen dosering per doelgroep specificeren in een klein, simpel tabelletje op de verpakking. Het is niet nodig om daartoe per doelgroep een compleet andere verpakking te maken.

ba
door babbelkous - Jan 1, 2012 om 23:26
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=godefrieda schreef op zondag 1 jan 2012, 00:32]Meestal wordt door de arts het middel „Calci Chew D³” met 500 mg / 400 I.E. kauwtabletten Calcium / Vitamine D³.

Destijds is wel ophef onstaan daar het risico op een hartaanval verhoogd.Calci Chew D3 is een calciumsupplement waaraan een beetje vitamine D is toegevoegd om de calcium beter opneembaar te maken. Het is geen vitamine D-supplement, want om een tekort aan vitamine D binnen redelijke tijd aan te vullen, heb je al snel meer dan 1500IE D3 per dag nodig, en als je dat met Calci Chew D3 binnen wil krijgen, krijg je veel te veel calcium binnen. En dat geeft inderdaad gezondheidsrisico's.

Dat veel artsen het toch voorschrijven als D-supplement komt, vrees ik, mede omdat het vanuit de basisverzekering vergoed wordt, terwijl 'losse' D3-supplementen gewoonlijk door de patiënt zelf moeten worden betaald. Daarnaast schrijven artsen bij tekorten vaak veel te weinig vitamine D voor omdat ze hun kennis op dit gebied niet bijhouden.

Een goed overzichtsartikel over deze materie is bijvoorbeeld dit:
Nieuw licht op vitamine D - Jos P.M. Wielders c.s. - Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1810

co
door count iblis - Jan 2, 2012 om 01:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

We hebben veel meer vitamine D nodig voor een optimale gezondheid. Zelf gebruik ik 10.000 IE/dag in de winter en 5000 IE/dag in de zomer. Daarmee suppleer tot de waarde die ik elke dag binnen zou krijgen als ik meer dan ongeveer een uur schaars gekleed buiten zou zijn in de zomer. Deze supplementen kun je goedkoop in Amerika bestellen, een potje van 360 softgels met dosis van 10.000 IE kost ongeveer 20 dollar, hier in Nederland betaal je voor een potje van 100 tabletten met een dosis van 400 IE al gauw zo'n 10 euro. Dat is dus 2,50 euro voor een dagdosis van 10.000 IE, ofwel ongeveer 900 euro voor die jaardosering, die je voor maar 20 dollar uit Amerika kunt halen.

Uit onderzoek blijkt dat doseringen tot 40.000 IE/dag veilig zijn, maar tot rond de 10.000 IE/dag ben je binnen het domein van wat nog natuurlijk is. Er zijn ook aanwijzingen dat kinderen veel meer vitamine D nodig hebben. Alle babies in Finland kregen in de jaren 60 2000 IE/dag. Later werd de dosis naar beneden bijgesteld omdat men dacht dat dit veel te veel is. Jaren later bleek echter dat de mensen die de 2000 IE/dag als baby hebben geslikt ongeveer 85% minder kans op diabetes te hebben.

In Nederland wordt nog steeds een achterhaalde maximale veilige dosis van 2000 IE/dag gehanteerd. Dat dit achterhaald is kun je hier lezen:

http://www.ajcn.org/content/85/1/6.full

Net als in geval van andere vitamines krijg je veel te weinig binnen als je de dagelijkse dosis slikt die je nodig hebt om ernstige gebreksziekten te voorkomen. Toch doen we dit voor vitamine D, omdat sommige oude (en achterhaalde) onderzoeksresultaten leken te wijzen op verstoring van de calcium huishouding bij doseringen van ongeveer 3800 IE/dag. Ook zou er bij zwangere vrouwen een risico zijn van schade aan het ongeboren kind.

Dat laatste is recent van tafel geveegd, zie hier:

http://www.webmd.com/baby/news/20100504/high-doses-of-vitamin-d-may-cut-pregnancy-risk

paolacastoro
door paolacastoro - Jan 2, 2012 om 02:23
13 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=babbelkous schreef op zondag 1 jan 2012, 23:26][quote=godefrieda schreef op zondag 1 jan 2012, 00:32]Meestal wordt door de arts het middel „Calci Chew D³” met 500 mg / 400 I.E. kauwtabletten Calcium / Vitamine D³.

Destijds is wel ophef onstaan daar het risico op een hartaanval verhoogd.Calci Chew D3 is een calciumsupplement waaraan een beetje vitamine D is toegevoegd om de calcium beter opneembaar te maken. Het is geen vitamine D-supplement, want om een tekort aan vitamine D binnen redelijke tijd aan te vullen, heb je al snel meer dan 1500IE D3 per dag nodig, en als je dat met Calci Chew D3 binnen wil krijgen, krijg je veel te veel calcium binnen. En dat geeft inderdaad gezondheidsrisico's.

Dat veel artsen het toch voorschrijven als D-supplement komt, vrees ik, mede omdat het vanuit de basisverzekering vergoed wordt, terwijl 'losse' D3-supplementen gewoonlijk door de patiënt zelf moeten worden betaald. Daarnaast schrijven artsen bij tekorten vaak veel te weinig vitamine D voor omdat ze hun kennis op dit gebied niet bijhouden.

Een goed overzichtsartikel over deze materie is bijvoorbeeld dit:
Nieuw licht op vitamine D - Jos P.M. Wielders c.s. - Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1810

Ben wel geen medica, de informatie is intressant te noemen. Dat werpt een ander (dag)licht op Vitamine D3!

haarp
door haarp - Jan 2, 2012 om 17:31
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=paola castoro schreef op maandag 2 jan 2012, 02:23][quote=babbelkous schreef op zondag 1 jan 2012, 23:26][quote=godefrieda schreef op zondag 1 jan 2012, 00:32]Meestal wordt door de arts het middel „Calci Chew D³” met 500 mg / 400 I.E. kauwtabletten Calcium / Vitamine D³.

Destijds is wel ophef onstaan daar het risico op een hartaanval verhoogd.Calci Chew D3 is een calciumsupplement waaraan een beetje vitamine D is toegevoegd om de calcium beter opneembaar te maken. Het is geen vitamine D-supplement, want om een tekort aan vitamine D binnen redelijke tijd aan te vullen, heb je al snel meer dan 1500IE D3 per dag nodig, en als je dat met Calci Chew D3 binnen wil krijgen, krijg je veel te veel calcium binnen. En dat geeft inderdaad gezondheidsrisico's.

Dat veel artsen het toch voorschrijven als D-supplement komt, vrees ik, mede omdat het vanuit de basisverzekering vergoed wordt, terwijl 'losse' D3-supplementen gewoonlijk door de patiënt zelf moeten worden betaald. Daarnaast schrijven artsen bij tekorten vaak veel te weinig vitamine D voor omdat ze hun kennis op dit gebied niet bijhouden.

Een goed overzichtsartikel over deze materie is bijvoorbeeld dit:
Nieuw licht op vitamine D - Jos P.M. Wielders c.s. - Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1810

Ben wel geen medica, de informatie is intressant te noemen. Dat werpt een ander (dag)licht op Vitamine D3!

Heb je PDF gelezen, Kunnen ze die vitamines niet in het kraanwater doen ........

haarp
door haarp - Mar 12, 2015 om 19:39
514 Antwoorden / 62 Vragen

Wil je zeker zijn dat je vitamine D voldoende binnen krijgt neem dan 65+ multivitaminen.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=sjorsgoemans schreef op donderdag 12 mrt 2015, 15:45]Ik heb een zelfde probleem. Ik neem nu Vitamine D supplementen en hoop dat deze geen problemen geven.

Fijn dat je ons daar even deelgenoot van maakt in dit ruim 3 jaar oude topic.