dhiemstra01
door dhiemstra01 Aug 15, 2017 om 13:46
Auto & vervoer

VW Golf 3

Ik ben in het bezit van een oude VW golf 3 diesel, bouwjaar 1993. Ik gebruik deze auto in Servië waar ik vanaf April t/m half oktober verblijf. Nu is mijn vraag als deze auto vanaf half oktober 2017 tot begin april 2018 stil staat in de auto box kan dat echt kwaad, of maakt dat niks uit?  Graag hoor ik jullie mening hier eens over!!

1889 9 Rapporteer

lexgensen
door lexgensen - Aug 15, 2017 om 13:55
274 Antwoorden / 88 Vragen

Wellicht anti vries, ruitensproers etc of doelt U op vernieling of diefstal. Vraag het eens aan een volkswagendealer

me
door mein33 - Aug 15, 2017 om 13:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lijkt mij geen enkel probleem.
Zorg dat de accu goed vol is, alle vloeistoffen in orde en olie op peil zijn en de bandenspanning 0.3 hoger is dan gebruikelijk.
Gebruik geen handrem en zet hem niet in een versnelling, maar zet de auto vast met blokjes voor en achter een wiel.
Zorg dat de brandstoftank goed gevuld is, dit voorkomt condensvorming bij grotere temperatuurswisselingen.
Controleer bij heringebruikname alle zaken weer, breng de bandenspanning op de juiste druk en als alles weer gebruiksklaar.

dhiemstra01
door dhiemstra01 Aug 15, 2017 om 14:02
53 Antwoorden / 82 Vragen

Vriendelijk bedankt Mein33, ik volg jou raad op.

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2017 om 14:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@dhiemstra01, misschien een(andere) tip: Als u de auto 6 maanden in dichte autobox hebt staan is het het overwegen waard om de auto te schorsen. Scheelt best wel geld. Al had u daar niet om gevraagd natuurlijk.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ding zal wel in Servie geregistreerd zijn.

Po
door Pontiac - Aug 15, 2017 om 17:28
131 Antwoorden / 5 Vragen

ik zou zowiezo niet alleen de garagedeur goed afsluiten maar ook de auto onklaar maken door een onderdeel van de ontsteking te verwijderen en dan ook de auto goed op slot doen want je weet maar nooit in die voormalige oost-blok landen ! een goed verstaander heeft maar een half oor nodig.

ja
door janf43 Aug 15, 2017 om 17:40
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een diesel met ontsteking?

ja
door janf43 Aug 15, 2017 om 17:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nederlands kenteken? Denk wel aan APK etc. als de RDW daarvan geen tijdige afmelding krijgt, krijgt u de boete in de brievenbus. Ook verzekering en wegenbelasting moeten geregeld zijn.

Po
door Pontiac Aug 15, 2017 om 19:25
131 Antwoorden / 5 Vragen

ja dat is een beetje dom een diesel met ontsteking dan haal je toch de dieselpomp er uit ,zo beter janf43 ?

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2017 om 20:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraag dit nog eens op een Gof forum.
Misschien is het verstandig om de accu in die periode te verwijderen of los te maken?
En tegen diefstal misschien ook de verdeelkap?

me
door mein33 Aug 16, 2017 om 10:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Aurora1,

Accu verwijderen of loskoppelen is bepaald geen aanrader.
De verdeelkap verwijderen zal ook moeilijk gaan aangezien een dieselmotor die niet heeft. ;-))

aurora1
door aurora1 Aug 16, 2017 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik dat maar kan onthouden over die verdeelkap.... Was anders een heel prima tip geweest. Maar misschien weet u iets vergelijkbaars voor een diesel dat ook simpel is?
Waarom het losmaken van de accu van een oude(re) auto geen aanrader is weet ik niet, in het verleden nl vaker gedaan zonder problemen naderhand.
Verder geef ik de tip om op forums te kijken dan wel daar nog eens te vragen.

ne
door neodutchio - Aug 15, 2017 om 21:21
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Is het niet verstandiger om in Servië een goede VW garage te zoeken, of hier in Nederland bij de dealer de vragen te stellen. Dan hoeft u niet elk jaar weer opnieuw te beginnen met dat u in Servië verblijft. Na al die jaren dat u al vragen stelt over deze auto weet u zwlf ook wel dat het stallen geen problemen geeft. Of moet u deze elk jaar weer aanzwengelen?

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 15, 2017 om 23:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Doe die baggerauto nou eens weg. Vorig jaar zomer stelde u ook al vragen over dit barrrel wat toen koelproblemen had
Zie hier.
Gaat u nu echt iedere zomer opnieuw met dat wrak op weg?
En zie hier

dhiemstra01
door dhiemstra01 Aug 16, 2017 om 05:53
53 Antwoorden / 82 Vragen

Deze wagen is een perfecte goed onder houden wagen. We kunnen aan jou schrijven zien dag jij niet bekent bent met de Oostblok landen, zeer en zeer slechte wegens, daar rij je niet met in een auto. Dat doe ik in Holland wel om de 4 jaar koop ik een nieuwe Citroen.  En een vraag stellen staat vrij. Ik heb geheel geen verstand van een auto, als je dan wat heb vraag je toch vakkundig advies. Dus een klein beetje vriendelijkheid zou toch niet verkeert wezen, Diewijk.

aurora1
door aurora1 Aug 16, 2017 om 22:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verstandig om die auto te blijven gebruiken daar zolang er geen problemen zijn en de garages gunstige reparatiekosten rekeken.

ik
door ikzelf1942 - Aug 15, 2017 om 23:55
81 Antwoorden / 15 Vragen

Als deze auto een gewoon Nederlands kenteken heeft dan de auto voor die maanden schorsen,
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Tijdelijk-niet-gebruiken-.aspx
kost € 24. - voor een jaar , voordeel geen belasting en verzekering nodig
en geen bekeuring voor niet tijdig APK keuren enz.
Als je de auto niet af en toe een beetje kunt verrijden, is het beter
de wielen geheel of bijna vrij te zetten.

ja
door janf43 Aug 16, 2017 om 00:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

En na de schorsing weer in Servië rondrijden etc toch zal een APK eens in beeld komen. Laat ik nu een flauw vermoeden krijgen dat TS dat soort dingen en ook wegenbelasting en verzekering niet serieus neemt. Een auto die meer dan een X aantal maanden in gebruik is in een bepaald land behoort ingevoerd te worden. Die regel geldt ook in Nederland al zou je dat niet zeggen als je al die oost-Europese nummerborden ziet rondrijden. Het probleem is in Den Haag bekend, maar er wordt niets aan gedaan.

dhiemstra01
door dhiemstra01 Aug 16, 2017 om 06:47
53 Antwoorden / 82 Vragen

Genoemde wagen rijd met een Servisch kenteken, toen ik hem kocht was het ook een baggerauto net zo als Diewilik het zegt. Hij gebruikte op de 1000 km 5 liter olie, de schokbrekers waren versleten, remmen, remcilinders, accu, banden maar dat wist ik want dat kon je zien, pomp stuurbekrachtiging , pakking waterpomp etc. Deze wagen is geheel gerepareerd heb nu vanaf april 3000 km gereden en hij heeft geen drup olie gebruik. Heeft mij € 1000 gekost, want hier liggen de lonen veel lager dan wij gewend zijn, en het materiaal kost hier maar een kwart van wat het in Holland zou kosten.  Ik betaal hier per jaar € 200 voor de verzekering inclusief alles, schorsen kan niet want dan ben je na het jaar het dubbele kwijt, wand dan moet je hem op nieuw registeren met nieuwe kentekenplaten.  Ik heb geheel geen verstand van auto, vandaar dat ik wel eens een vraag stel, voor ik naar de garage ga, ik laten alles repareren bij de VW dealer, maar daar moet ik wel 50 km heen en terug voor rijden.  Dus Diewilik het ligt even anders dan jij werkelijk denkt!!! Vroeger als ik weg ging reed mijn zwager er in, maar die reed wel enden maar keek nergens na, dus vandaar dat hij nu stil staat vanaf 15 okt tot de eerste week van april 2018.  Ik bedank jullie heel vriendelijk voor jullie antwoorden op mijn vraag. Mvg.  D. Hiemstra.

me
door mein33 - Aug 16, 2017 om 10:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@dhiemstra01,

Stal de auto op de wijze die ik u reeds eerder heb aangegeven.
Verder hoeft u echt niets te doen voor die paar maanden dat de auto stilstaat.
Het komend voorjaar de banden op de juiste spanning en gaan met die ba....., éééh ik bedoel Golf.   ;-))