jo
door jo horsch Apr 15, 2021 om 19:53
Auto & vervoer

Wa verzekering betaalt maar de helft van de schade van een fietsongeluk.

mijn zoon heeft een ongeluk veroorzaakt met de fiets.
de scooter die daardoor schade had heb ik ge-claimed bij de wa verzekering.
nu wil mijn verzekering maar de helft betalen en zegt dat het slachtoffer de andere helft maar bij zijn eigen verzekring moet opgeven.
deze man heeft geen enkele schuld aan het ongeluk maar moet wel zijn verzekering aanspreken.
mijn verekring zegt dat dit wettelijk zo geregeld is.
kunnen jullie me vertellen of dat inderdaad zo is?

dit is het antwoord wat ik kreeg van mijn verzekeringsagent:Hi Jo,

Beste adviseur,

Hierbij komen wij terug op de schade van verzekerde J.L. Horsch.

Wij zullen binnen enkele werkdagen een bedrag ad. € 541,65 aan de tegenpartij uitkeren.

Op grond van artikel 185 wvw heeft de tegenpartij recht op 50% van de schade.

Wij sluiten ons schadedossier.

Bij vragen of opmerkingen verzoeken wij u gebruik te maken van ons e-mailadres volmacht@dak.nl.
Wilt u bij uw reactie ons schadenummer 202110652       duidelijk vermelden?

Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben vernemen wij dat graag.

alvast dank.
vriendelijk groetend,

jo horsch

4630 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2021 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw verzekeringsagent/verzekeraar heeft helemaal gelijk. Het valt me nog mee dat er nog 50 procent uitgekeerd wordt.

Artikel 185 WvW regelt onder meer de aansprakelijkheid van zwakke verkeersdeelnemers, dus onder meer fietsers.

Lees hier, beetje naar beneden scrollen.

https://maxius.nl/wegenverkeerswet-1994/artikel185

ne
door neodutchio - Apr 15, 2021 om 20:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een fietser wordt beschermd en is enkel in uitzonderlijke situaties aansprakelijk. Dus helaas voor de tegenpartij, zo is de wet.

emcede
door emcede - Apr 15, 2021 om 20:25
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dat klopt inderdaad. Bij een aanrijding tussen een motorvoertuig (de scooter) en iets dat geen motorvoertuig is (voetganger, fiets, gebouw) geldt de genoemde wet. Maar waarom stelt u deze vraag niet aan uw adviseur - daar is zij/hij voor!

mi
door miennaamishaaz - Apr 15, 2021 om 21:53
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik het goed begrijp.

1 uw zoon is betrokken bij een ongeluk
heeft u ook {Situatie schets? informatie over voorangs tekens? wegmarkirings foto's?, foto's van de botsing? andere relevante info?}
2 afhankelijk van de situatie, is of de scooter rijder Fout of uw zoon. {volgens uw beschrijving is uw zoon fout}
3 u heeft het opgegeven bij de WA verzekering.
4 de WA verzekering keert maar 50% uit aan de scooter rijder/andere partij
5 U weet niet of dit correct is dus u vraag advies?
Het klopt idd dat de andere partij zijn eigen verzekering dient aan te spreken, dit is zo bij elk ongeluk.
Ik zou zeggen neem een Kop koffie of thee, lees een boek en denk er niet meer over na.
Uw verzekering heeft het dossier immers gesloten, indien de andere partij Belt of extra geld wil, verwijs hem door naar uw verzekering.
Het is de Hoofdpijn niet na om er over te gaan piekeren of de andere partij meer geld kan krijgen of niet.
Mbt uw zoon, raad ik u aan om hem bij een Fysio therapeut op controle te laten gaan voor een "mogelijke" whiplash. {doe dit wel snel, omdat er anders permanente schade kan zijn}

tijger1
door tijger1 - Apr 16, 2021 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft de schade geclaimd op de AVP, niet de WA.

1paul
door 1paul - Apr 17, 2021 om 09:10
3132 Antwoorden / 0 Vragen

ja is terecht, een fietser word gezien als zwakke verkeersdeelnemer en word op deze manier beschermd, idee van deze wet is dat het andere verkeer even beter uit de doppen gaat kijken omdat fietsers vaak ongeleide projectielen zijn in het verkeer....

emcede
door emcede Apr 17, 2021 om 10:50
960 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een onzin loop je hier te verkondigen. Ten eerste gaat het slecht om 1 artikel uit deze wet. En die geldt dan ook nog eens voor voetgangers, gebouwen, vangrails etc. Of zoals het in het artikel staat: niet door dat motorrijtuig vervoerde personen of zaken

1paul
door 1paul Apr 17, 2021 om 16:04
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als ik je was zou ik het betreffende wetsartikel nog eens goed nalezen met daarbij de uitleg door de rechters....

linkje voor je....

https://www.112schade.nl/info/artikel-185-wvw/

emcede
door emcede Apr 17, 2021 om 22:22
960 Antwoorden / 4 Vragen

Gelukkig ben ik jou niet, en is mijn leesvaardigheid in orde. Citaat:

Artikel 185 WVW regelt de aansprakelijkheid van de eigenaar van een motorrijtuig bij een aanrijding met een niet-motorrijtuig (zoals fietsers, voetgangers, huizen, vangrails, bomen, lantaarnpalen en wegmeubilair).

Jouw stelling hierboven "
dat het andere verkeer even beter uit de doppen gaat kijken omdat fietsers vaak ongeleide projectielen zijn in het verkeer...." is dus ongefundeerd, of liever gezegd grote onzin.

1paul
door 1paul Apr 18, 2021 om 09:13
3132 Antwoorden / 0 Vragen

daar ben ik blij om, dat je leesvaardigheid in orde is dus, deze regel heeft men in het leven geroepen omdat fietsers de zwakkere verkeersdeelnemers zijn, idee achter deze regel/wet is inderdaad < KIJK BETER UIT JE DOPPEN....

ro
door ronny530 - Apr 17, 2021 om 11:45
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Eigenlijk is de wegen verkeers wet heel duidelijk want in die wet staat dat bestuurders van een gemotoriseerd voertuig bij voorbaat schuldig zijn als ze bestuurders van een niet gemotoriseerd voertuig aanrijden. Fietsers en voetgangers zijn de zwakkere verkeersdeelnemers en daar dient de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig rekening mee te houden omdat het gedrag van een zwakkere verkeersdeelnemer onvoorspelbaar kan zijn. Een zeer kromme wet want bijvoorbeeld een fietser hoeft niet op het verkeer te letten en zwalkt leuk door het verkeer en als er een aanrijding plaats vindt niet schuldig tenzij het tegendeel bewezen wordt. In dit geval zijn beide verkeersdeelnemers schuldig aan het ongeval bevonden want 1 de zoon heeft het ongeval veroorzaakt en 2 de scooter rijder had theoretisch het ongeval kunnen voorkomen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 17, 2021 om 16:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen als je zoon bewust schade veroorzaakt  krijg je niets.

Maar een gewoon foutje, dan is het 50%  en de rest, jammer.

Motorvoertuigen hebben een andere verzekering  en die  horen  dan de rest te vergoeden.
Als Scooter alleen WA verzekerd is,  zijn/haar probleem.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2021 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Misschien de vraag nog eens lezen?

De zoon van Ts heeft helemaal niets geclaimd.

bu
door burgos - Apr 18, 2021 om 09:10
96 Antwoorden / 7 Vragen

De rest dan zelf maar betalen.
Zou ik zeker over wegen.