Qu
door Queen4ever Aug 25, 2017 om 11:06
Auto & vervoer

Waarom gaat de kilometerteller in de auto vaak boven de 200 km/uur?

Beste lezers,

Waar ik mij al jaren over verbaas, is dat de kilometerteller in het display van de auto vaak boven de 200 km/uur gaat.

In Nederland mag je maximaal 130 km/uur. Zoals we allemaal wel weten, ligt de maximale snelheid op de Duitse snelwegen vele malen hoger.

Ik begrijp best dat politie, ambulancemedewerk(ster) en brandweerlieden in Nederland harder moeten rijden dan de 130 km/uur, om te assisteren bij bijvoorbeeld een ongeluk. Zij moeten snel ter plaatse zijn om o.a. levens te redden.

Je mag in Nederland dus maximaal 130 km/uur (waar dit is aangegeven), waarom gaat een kilometerteller dan vaak ver boven de 200 km/uur ?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord(en).

Mvg,  M.

4512 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 25, 2017 om 11:10
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Queen4ever,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/29004/gaat-kilometerteller-auto-verder-auto

jo
door jorisw - Aug 25, 2017 om 11:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Verschillende redenen:
- De auto kan sneller rijden dan de NL maximum snelheid
- Auto's worden niet alleen voor Nederland gemaakt

me
door mein33 - Aug 25, 2017 om 11:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Standaard teller die voor meerdere type/modellen voertuigen in alle landen (behalve met mijlen aanduiding) wordt gebruikt.

Dat in Duitsland "vele malen" sneller mag worden gereden dan in Nederland lijkt mij een heel klein beetje overtrokken. ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 25, 2017 om 16:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In Duitsland mag je op bepaalde wegen zo hard als je kunt, dat is dus niet overdreven

gerbera
door gerbera - Aug 25, 2017 om 11:37
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Een beetje auto zou de snelheid van 200 km/u kunnen halen, en bij "wegpiraten" zelfs meer. Zou de meter niet verder komen dan 200 km/u zou deze de vernieling in draaien. Meters worden ook vaak standaard gemaakt en zou het vele malen duurder zijn om deze aan het type auto en/of landsnelheid te fabriceren. Maar troost u er worden steeds vaker digitale meters geplaatst waarbij dat niet meer opvalt.

hutch
door hutch Aug 26, 2017 om 08:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Een beetje auto zou de snelheid van 200 km/u kunnen halen, en bij "wegpiraten" zelfs meer." Hmm.... Gisteren in Duitsland nog even 250 km/u gereden, zelfs nog iets sneller. Geen snelheidsbegrenzing, 3-baans, nauwelijks verkeer. Maakt mij dat dan een 'wegpiraat'?? Wel erg kort door de bocht (...) Die van mij geeft trouwens 300 km/u aan...., dus in uw visie ben ik een 'wegpiraat' alleen al omdat mijn auto sneller kan (!) dan 200 km/u. Maar wat is een 'wegpiraat'? Of zou het tegenovergestelde zelfs kunnen zijn: iemand die constant 60 / 65 km/u rijdt (in een 'gewone' auto), daar waar max 80 km/u geoorloofd is en waar niet ingehaald mag worden....... Maar ja, dat is weer een hele andere discussie ;-)

gerbera
door gerbera Aug 26, 2017 om 16:31
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@hutch, ff verder lezen, we hebben het hier over de snelheden in Nederland en ver boven de 130 km/u val je al snel in de categorie "wegpiraat".
Een beetje auto zou de snelheid van 200 km/u kunnen halen, en bij "wegpiraten" zelfs meer. Zou de meter niet verder komen dan 200 km/u zou deze de vernieling in draaien.

ge
door george321 - Aug 25, 2017 om 11:39
390 Antwoorden / 1 Vragen

Juist gezien, in NL mag je max 130 km/pu. Je zou willen dat je van iedereen die harder rijdt één euro per dag kreeg per keer kreeg. Hoeveel auto's halen die snelheid? De meeste, (snelheidsbegrenzers zijn (nog) niet wettelijk geregeld (je weet maar nooit wat uit het volgende kabinet rolt .......)) halen dat wel, vele zelfs 200 plus, maar dat mag alleen op het cirquit of in andere/buurlanden. De fabrikanten voor snelheidsmeters gaan niet alleen van ons kleine kikkerlandje uit. O ja, hoe snel kan uw auto? En houdt u zich aan de max snelheid?

Po
door Pontiac - Aug 25, 2017 om 11:44
131 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft te maken met de standaard overbrenging van af de motor (in het verleden ook van af de versnellingsbak) naar de ,zoals meerdere al vermeld hebben standaard kilometerklok . Dus het plaatsen van een km-teller met een andere schaal aanduiding wijkt dus af.

lexgensen
door lexgensen - Aug 25, 2017 om 12:30
274 Antwoorden / 88 Vragen

bedoelt U met kilometertteller de snelheidsmeter?
Mijn km teller gaat tot 999.999,99

tdmduc
door tdmduc - Aug 25, 2017 om 12:37
703 Antwoorden / 2 Vragen

Een snelheidsmeter is geen kiliometerteller, die kun je op nul zetten of hij geeft aan hoeveel je auto in zijn leven al gereden heeft.

Gr
door Grunn1 - Aug 25, 2017 om 13:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat "snelheidsmeters" tot boven de 200 weergeven is gedaan voor die tokkies die met hun mobieltje in de hand kunnen filmen hoe hard ze wel niet durven te rijden. Vervolgens plaatsen ze die filmpjes dan weer op het internet zodat iedereen kan zien hoe stoer ze zijn.

Serieuze antwoorden zijn hierboven al gegeven.

ro
door ron503 - Aug 25, 2017 om 14:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat snelheidsmeters in auto's tot 200 of zelfs 250 km per uur aangeven is een design/verkoop dingetje want het instrumentenpaneel ziet er sportiever uit. Mijn Ford Focus snelheidsmeter geeft tot 220 km per uur aan maar mijn 1.4 16v haalt in theorie 170 km per uur. Stel dat de snelheidsmeter tot 170 km per uur aan zou geven dan wordt de maximale snelheid op de snelheidsmeter gelinkt aan de prestaties van de auto en dat is zeker geen pluspunt bij de aankoop van een auto.

kv
door kvjapio - Aug 25, 2017 om 14:47
281 Antwoorden / Vragen

..omdat anders bij een verandering van de maximum snelheid door de overheid alle snelheidsmeters zouden moeten worden vervangen?
In Duitsland geldt er op stukken langs de autobahn juist geen maximum snelheid.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 15:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat hebben snelheidsregels van landen te maken met het maximum dat auto's enz. aangeven op de teller?
Heeft u ook nog een echte consumentenvraag?

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 25, 2017 om 17:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom gaat de kilometerteller in de auto vaak boven de 200 km/uur?

Misschien rijdt u gewoon veel te snel :-)