an
door andre hut Sep 6, 2010 om 12:29
Auto & vervoer

Waarom geen 125 cc scooter op een B-rijbewijs?

Hallo,
In veel landen in Europa is het mogelijk om met een B-rijbewijs te mogen rijden op een scooter van 125 cc.
in Nederland is die regel niet van toepassing.
In Belgie en italie bijvoorbeeld zijn er goede ervaringen mee opgedaan. Een scooter van 125 cc kan zich beter aan de snelheid van het overige verkeer aanpassen wat de veiligheid ten goed komt.

Mijn vraag 1: Wat is de reden dat deze regelgeving in Nederland niet van toepassing is?

Vraag 2: Is er een mogelijkheid dat deze regelgeveing in de toekomst in Nederland toch wordt aangepast zodat we toch op een B-rijbewijs gebruik kunnen maken van een 125 cc scooter?

24781 9 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Sep 6, 2010 om 13:05
519 Antwoorden / 73 Vragen

wij vinden al jaren dat voor een motorvoertuig op 2 wielen een rijbewijs A nodig is. Dit omdat je over andere vaardigheden moet beschikken dan bij een auto. Ik zie niet in waarom dat veranderd zou moeten worden

invalide
door invalide - Sep 6, 2010 om 15:20
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik als ervaren automobilist en motorrijder met erg veel ervaring zou nooit een scooter nemen gezien de wegligging die minder is als echte motor.
Dus 80, 125 of 400CC maken niets uit.
Alleen een Scooter met grotere wielen was redelijk.

Brussel dus Europa wil juist deze wet gelijk trekken en deze ontheffing van 125 cc scooters stoppen!
Dus de kans op elders afschaffen/afbouwen is groter dan hier invoeren.

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 6, 2010 om 15:29
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hou er ook rekening mee dat de verkeersdrukte groter is dan in andere landen, ik zie hier in mijn omgeving dat veel scooterrijders noch gewoon op het fietspad rijden terwijl ze er vanaf moeten, je hebd dus wel degelijk een goed rijvaardig heidsbewijs nodig, die bromfiets certificaten steld dus eigenlijk ook weinig voor.

Mvrgrt Nico

toolboy
door toolboy - Sep 6, 2010 om 15:56
965 Antwoorden / 40 Vragen

Heel simpel: Dit land loopt al jaren achter de feiten aan.
T

de motormuis
door de motormuis - Sep 6, 2010 om 16:52
598 Antwoorden / 13 Vragen

Lijkt mij eerder een vraag voor Koos Spee, of voor politieke partijen.
Zullen eerst wel weer wetten en evt. (verkeers) regels voor aangepast moeten worden.
Maar of het in de praktijk wel zo veilig is om iemand die alleen maar gelest heeft en
rijdt in een auto zomaar zonder enige praktijk ervaring op een 125 cc scooter te laten
rijden betwijfel ik.
Het is toch wel iets anders om op 2 wielen dan in een auto op 4 wielen te rijden.

ro
door ron530 - Sep 6, 2010 om 17:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vraag is meen ik ook op trosradar gesteld zie link, maar zal wel niet een bevredigend antwoord op geleverd hebben.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=32&t=84763&p=1038373#p1038373

De motorfiets in deze is een driewieler en mag gewoon met rijbewijs b bestuurt worden. Wordt gelijk gesteld met de vroegere Reliant ook een drie wieler.

mhofman
door mhofman - Sep 6, 2010 om 19:14
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vraag me af je moet nu toch ookal les nemen voor een brommer/scooter.Dus snap het niet echt.Ik heb ook mijn motorrijbewijs en rij graag motor en zoals al gezegt is dus wel wat anders dan rijden in een auto.Begrijp me goed gun iedereen het plezier van het rijden op een motor,maar en paar lessen is niet verkeerd.Groet mhofman

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 7, 2010 om 01:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Andre,

Een noodstop op een scooter of motor is even heel wat anders dan met een auto.

Wees slim en wacht die regelgeving wijziging niet af.
Wanneer je al een B rijbewijs hebt is het halen van A een fluitje van een cent. Even een paar lessen om de typische verschillen met een auto onder de knie te krijgen en aanvragen zo gauw je begint met die paar lessen. Dan hoef je niet zo lang te wachten en vallen de kosten ook mee.

Hardware ERror MAN.

nb
door nbw - Sep 7, 2010 om 03:13
521 Antwoorden / 24 Vragen

Mooie vraag maar eigenlijk zinloos. We leven immers in een overbevokt landje waarbij iedereen een rijbewijs heeft en er regels zijn waar niemand zich aan wenst te houden. De overheid incasseert middels verkeershandhaving in naam van veiligheid al die stomme sukkels die het in en met een voertuig allemaal zelf beter denken te weten. Hele tv-land produceert succesvolle programma's waar we massaal lachen om wat wezelf ook doen in het verkeer. Herkenning heet zoiets en een ander dan jij is zo stom geweest. En natuurlijk wordt onder het mom van verkeersveiligheid door overheid zinloos het quota gehaald.

Echter het zal je kind maar wezen die kansloos was omdat net iets te hard dodelijk is gebleken. Had die oetlul zich maar aan de geldende verkeersregels middels borden gehouden. Wat mij betreft mag 80% van de nederlanders direct hun rijbewijs definitief inleveren . Weg met economisch belang en geclaimde mobiliteit.