in
door innovam Mar 22, 2015 om 19:03
Auto & vervoer

Waarom rijbewijs verlengen?

Gemiddeld worden er in Nederland1,5 miljoen rijbewijzen per jaar verlengd, kosten +/- €50,-. per verlenging.
In de ons omliggende landen ( België, Duitsland en Frankrijk) is een rijbewijs levenslang geldig en vervalt pas als het vanwege rijgedrag of medische redenen wordt ingenomen.

Wat is het nut van al deze verlengingen?

Het rijbewijs wordt verlengd zonder enig onderzoek naar der actuele rijvaardigheid.
Het is een simpele administratieve handeling die de overheid zo'n 60 miljoen per jaar oplevert en die waarschijnlijk grotendeels weer worden uitgegeven aan ambtenarensalarissen.
Deze verlengingen leveren geen enkele bijdrage aan de verkeersveiligheid.

6464 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 22, 2015 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

....Deze verlengingen leveren geen enkele bijdrage aan de verkeersveiligheid......
Behalve natuurlijk die vanaf 75 jaar.
Lees hier.

.....Gemiddeld worden er in Nederland1,5 miljoen rijbewijzen per jaar verlengd....
Waar staat dat?

.....die waarschijnlijk grotendeels weer worden uitgegeven aan ambtenarensalarissen.....
Scheelt toch weer in de werkeloosheidsuitkeringen. ;-)

ve
door verwijderd - Mar 22, 2015 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles is in de ons omringende buitenlanden nu eenmaal beter, voordeliger, makkelijker en ga maar door, geregeld.;-))

Wilt u ook van die voordelen gebruik maken, dan moet u emigreren.;-))

ve
door verwijderd - Mar 22, 2015 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom rijbewijs verlengen?

Omdat dit in NL wettelijk besloten is

Wat is het nut van al deze verlengingen?

Iemand ziet er 20 min anders uit als 65 plus ........

Deze verlengingen leveren geen enkele bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Verlengingen hebben slechts deels te maken met de verkeersveiligheid.

Maar zoals anderen ook schrijven (en vermoedelijk denken): U zou in uw Utopia kunnen gaan wonen, d.w.z. een land waar alle voordelen van alle landen tesamen komen, maar mijn visie is dat er zonder een plus geen min is en zonder een min geen plus.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2015 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is maar 1 reden en dat is Nederland met z'n geldklopperij!

ve
door verwijderd - Mar 22, 2015 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of is het omdat er nogal veel wordt uitgegeven aan bijv. toeslagen en allerhande andere zaken? En zou dat ook het geval zijn in de ons omringende landen?
Enfin, anders kan men ook zonder rijbewijs leven want het is niet verplicht om een rijbewijs te hebben, of gewoon niet laten verlengen kan natuurlijk ook.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

innovam schreef op zondag 22 mrt 2015, 19:03: Gemiddeld worden er in Nederland1,5 miljoen rijbewijzen per jaar verlengd, kosten +/- €50,-. per verlenging.
In de ons omliggende landen ( België, Duitsland en Frankrijk) is een rijbewijs levenslang geldig en vervalt pas als het vanwege rijgedrag of medische redenen wordt ingenomen.

Wat is het nut van al deze verlengingen?

Het rijbewijs wordt verlengd zonder enig onderzoek naar der actuele rijvaardigheid.
Het is een simpele administratieve handeling die de overheid zo'n 60 miljoen per jaar oplevert en die waarschijnlijk grotendeels weer worden uitgegeven aan ambtenarensalarissen.
Deze verlengingen leveren geen enkele bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Vanaf 19 januari 2013 moeten alle nieuwe rijbewijzen in de EU worden afgegeven in de vorm van een plastic kredietkaart, met een Europees standaardformaat en betere beveiliging.

De bestaande rijbewijzen worden vervangen door rijbewijzen in het nieuwe formaat op het ogenblik dat ze moeten worden vernieuwd of uiterlijk in 2033.

Meer informatie op internet te vinden ,dus onbeperkte geldigheid verdwijnt dankzij Europa,wordt allemaal zo'n beetje gelijk getrokken.

gr Henk

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edric3
Het staat onder andere in het jaarverslag van de RDW van 2013 staat in de tabel het volgende (pagina 51):
In 2013 zijn er in totaal 1.085 miljoen uitgegeven. Het gaat hier om zowel nieuwe als vervangende. Op pagina 52 staat dat het 2013 een 'mager' jaar is. Het getal van 1.5 miljoen klopt wel.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nederland ging van 5 jaren naar 10!
Dus al beter en nu de paspoorten nog....

Maar Duitsers gaan straks van onbeperkt naar ook 10 jaren.
Belgen nu nog vele levenslang maar ook daar komen nieuwe regels....

Elk Europees land gaat langzaam over van 5 jaren (NL) of onbeperkt zoals Belgen naar 10 jaren en dat kan nog even duren voor iedereen aan de beurt is want zij hebben geen systeem om elke 10 jaren te vernieuwen en moeten het veilig invoeren dus dat gaat wel erg langzaam.

Ook Rusland, ja een complimentje voor Poetin doet het nu elke 10 jaren dus hoewel Europa, geen EU en toch ook deze regel overgenomen!

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pebk,

Bedankt voor de toelichting.
Heb het gelezen/gezien.
.....In 2013 zijn er in totaal 1.085 miljoen uitgegeven.....
Dát is veel! ;-)
Er staat:
Rijbewijzen:

Rijbewijzen gemeenten

Rijbewijzen RDW
4.684

Begeleid rijden
30.501

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op zondag 22 mrt 2015, 21:42:
Iemand ziet er 20 min anders uit als 65 plus ........

Da's waar; plus de keuring die is opgehoogd van 70 naar 75 jaar. Natuurlijk is als het niets kost "leuker" dan als er geld gevraagd wordt maar dat tientje per jaar, ach, daar zijn we inmiddels wel aan gewend. 't Is inderdaad een aardige bron van inkomsten, zo te lezen. :-((

ve
door verwijderd - Mar 23, 2015 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op maandag 23 mrt 2015, 12:13: Nederland ging van 5 jaren naar 10!
Dus al beter en nu de paspoorten nog....

Dat is al meer dan een jaar zo.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2015 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg maar gerust dat het al minstens 8 jaar geleden. Mijn rijbewijs van 2007 is 10 jaar geldig.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2015 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

joentje1978 schreef op zondag 22 mrt 2015, 22:01: Er is maar 1 reden en dat is Nederland met z'n geldklopperij!

Precies. In Belgie is het allemaal veel beter. Veel meer verkeersdoden per jaar en de wegen zijn zoals we allemaal weten perfect. Allemaal veel beter dan in Nederland. Ik zou gelijk naar Belgie verhuizen als ik de kans kreeg. Duitsland is overigens ook het paradijs. Bijna gratis wonen in de middle of nowhere waar geen fuck te doen is. Ik snap werkelijk niet dat er zoveel mensen in Nederland willen wonen. Je moet toch wel gek zijn om in 1 van de drukstbevolkte landen ter wereld te willen wonen waar het ook nog eens zo ongeveer het slechtst toeven is.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2015 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

En alles is hier ook nog veel duurder en vergeet de belasting niet. Ook veel hoger.;-))

Blijkbaar kom je hier makkelijker binnen, dan dat je weggaat. Iedereen is verplicht om te blijven.;-))

ve
door verwijderd - Mar 28, 2015 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBR geeft bij slagen een verklaring tot rijbevoegdheid af die geldig is tot de 75 jarige leeftijd is bereikt, die verklaring staat los van het rijbewijs. Men spreekt vaak van verlengen maar dat is niet helemaal juist want het rijbewijs wordt na 10 jaar vernieuwd en voorzien van een actuele foto en andere gegevens. Dat het rijbewijs vernieuwd moet worden kan ik wel begrijpen maar waarom moet je bij de fotograaf 5 pasfoto's in kleur afnemen terwijl je er maar één nodig hebt die ook nog eens zwart/wit op het nieuwe rijbewijs verschijnt. Fotografen in de buurt van het stadskantoor spinnen daar garen bij door onnodige foto's mee te verkopen.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2015 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Men kan die andere foto's gebruiken voor de pas of het identiteitsbewijs, of ov kaart.

Liever maar één foto voor die prijs dan?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2015 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik vorig jaar Mei en een nieuw rijbewijs en ID nodig had heeft de Primera hier maar gewoon 2 foto's genomen. Kreeg nog senior korting ook. Was maar €2,50! ?