dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 09:07
Auto & vervoer

Wanneer start de looptijd van private lease overeenkomst en kan ik er nog vanaf?

Hallo,

Halverwege november 2017 heb ik na verschillende gesprekken een private lease overeenkomst getekend. Het gaat om een actiedeal Seat Mii van 140 euro per maand met een looptijd van 2 jaar, het goedkoopste model en aantal km wat er te kiezen viel. Per 1 januari 2018 startte ik een nieuwe baan waarvoor ik deze auto nodig had, mij werd toegezegd dat ik de auto de eerste week van januari kon komen ophalen. In de lease overeenkomst is terug te lezen: verwachte leverdatum 5 januari 2018.

Ik hoorde maar niks, kreeg geen bericht. Heb toen zelf contact opgenomen met de dealer, daar kreeg ik te horen dat het langer zou duren. De auto moet nog geproduceerd worden en vervolgens moet hij op transport naar m'n woonplaats. Naar verwachting zou ik hem in februari kunnen ophalen.

Echter had ik een probleem, want ik had de auto vanaf de eerste week van januari nodig voor mijn werk. Ik ben naar de dealer toe gegaan en ik was eerst nog in de veronderstelling dat het hun probleem was: zij leveren toch niet op tijd? Echter is er terug te lezen in de kleine lettertjes dat ze ten alle tijden mogen afwijken van een verwachte leverdatum. Ze wilde me wel een leenauto aanbieden om de periode te overbruggen, een ander merk en model en ja, die was luxer dan de Seat en dat zou een meerprijs worden. Dat zou neer komen op 220 per maand (ipv 140). Ik heb gezegd dat ik dat absoluut niet ga betalen en dat ik dan wel iets anders zou regelen (met m'n oma d'r auto o.i.d.). Ik heb zitten praten als brugman, uiteindelijk heb ik sindsdien een leenauto voor 140 per maand.

Nu ben ik met mijn vriend aan het kijken naar een koophuis, we huren nu maar het begint te kriebelen om te kopen. We zijn bij de hypotheekadviseur geweest en daar ben ik geschrokken: vanwege de leaseovereenkomst kunnen we 65.000 euro minder aan hypotheek krijgen. Nu waren we niet van plan om aan onze top te gaan zitten qua hypotheek, maar toch: het beperkt de mogelijkheden flink. Dat het invloed had en dat ik een bkr registratie zou krijgen wist ik, maar dit had ik niet verwacht. Dit maakt dat ik wil kijken of ik alsnog van de lease overeenkomst af kan komen en ipv daarvan een auto van een paar duizend euro wil kopen. De dealer heeft namelijk aangegeven dat de twee jaar looptijd pas start als ik in de Seat rijdt. Nu heb ik al van alles gelezen erover, dat je de lease overeenkomst moet afkopen, etc. Maar ik wacht al zo lang op de levering van de lease auto, laatst heb ik wederom gebeld en nu zal hij eind april geleverd worden.

Is er een mogelijkheid om de lease overeenkomst te ontbinden?

6649 15 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2018 om 09:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Contract is contract en ontbinden lijkt mij om de genoemde reden onmogelijk ...

Reken de schade maar eens uit  >opzeggen i.p.v. ontbinden<

https://justlease.nl/faq/lease-contract-eerder-opzeggen-voortijdig-stoppen/

Een mogelijke escape is: het contract aan derden aan te bieden zodat de leasemaatschappij geen winstderving heeft. Onderhandelen en een verlies op de contractverkoop accepteren. Er is een wel een markt voor >HIER<

https://www.autoleasecontract.nl/

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 24, 2018 om 09:16
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als de afspraak is geweest dat het in januari zou starten, dan is april wel erg aan de late kant. Sterker, dat is gewoon 5 maanden na het afsluiten van de overeenkomst. Regeltjes of niet, u wilt u houden aan de overeenkomst en dat wil zeggen dat u de dealer in gebreke kan stellen. U eist binnen 2 weken tot naleving van de overeenkomst. Lukt de dealer dat niet, dan ontbind u de overeenkomst.
De regels zoals de dealer die hanteerd zijn vanuit hun oogpunt gemaakt, maar zijn niet rechtsgeldig. Ze kunnen u niet tot in lengte van dagen aan het lijntje houden en dan nog eens 2 jaar aan die auto vast zetten. Dan moeten ze er maar voor zorgen dat ze een auto klaar hebben staan als ze een overeenkomst aan gaan.
Gezien de starre houding die ze al hebben aangenomen zal het wellicht handig zijn een jurist in de arm te nemen.

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 09:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, hier had ik inderdaad ook over gelezen. Maar ben bang dat ik daar te laat voor ben, als ze misschien half april kunnen leveren. Ik had dat 'in gebreke stellen' al veel eerder moeten doen vrees ik.

Een jurist in de arm nemen, hoe doe ik dat? Is dat hetzelfde als naar het juridisch loket gaan of? Daar zat ik inderdaad al aan te denken namelijk

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2018 om 09:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@DPVB94 ...

Naast het eerder al genoemde adres om uw leasecontract te kunnen aanbieden zijn er op de markt  >MEER<

https://duckduckgo.com/?q=autoleasecontract+doorverkopen%3F&t=ffsb&ia=web

Suc6 ermee en misschien horen we nog of het gelukt is?

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 09:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gaat over het doorverkopen van je private lease overeenkomst? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, maar als dit mag en kan zeker een goede optie. Ik denk namelijk dat er wel geïnteresseerden zijn in zo'n "goedkope" lease overeenkomst als ik die heb. Ik ga eens even lezen.

hansje klein
door hansje klein Mar 24, 2018 om 10:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft nu vier opties ...

1 - U probeert alsnog met de leasemaatschappij eruit te komen door ontbinding, maar die zullen zich verzetten
2 - U betaalt tenslotte een boete voor het ontbinden, maar bent weer schuldenvrij
3 - Voorzover u de tip van @Neodutchio wilt volgen, neemt u contact op met de ACM (Autoriteit Consument Markt) die gratis advies geven over consumentenzaken. Dit kan kan telefonisch via Consuwijzer.nl voorzover u niet zakelijk bezig bent
4 - U biedt uw contract aan op de vrije markt, met of zonder bemiddelaar of ... in uw vrienden en bekendenkring (Facebook)

Mogelijk melden zich vandaag nog deelnemers van het forum met nog een andere oplossingen.

marita5
door marita5 - Mar 24, 2018 om 09:35
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dpvb94 ,

Stel uw vraag op rechtswinkel.nl , daar reageren juristen  ( betreft overeenkomst , niet leveren van auto op vermelde datum  ) , klik op de rode regel .

http://www.rechtswinkel.nl/

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 09:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. Ik heb mijn vraag gelijk daar geplaatst.

marita5
door marita5 Mar 24, 2018 om 09:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2018 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Juridisch advies van de Overheid, maar géén hulp bij de daadwerkelijke uitvoering ...

U kunt overigens telefoneren of mailen met het gratis loket van de Autoriteit Consument Markt via  >Contact<

https://www.consuwijzer.nl/contact

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2018 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u werkelijk maar € 140 per maand betaalt voor die auto en dat twee jaar, is dat maar € 3.360 in totaal. En wat gebeurt er daarna met die lease?

Als u zo’n gering bedrag per maand betaalt, kan dat echt geen € 65.000 aan hypotheek schelen.

Mijns inziens kunt u helemaal niet meer van die leaseovereenkomst af. En al helemaal niet kosteloos. Tenslotte beschikt u over een auto.

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 10:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als hypotheek adviseur bekijken ze je bkr registratie aan de hand van de waarde van de auto in je leasovereenkomst. Dit gaat over 11000 euro. Heeft niet te maken met 140 euro per maand of de totaalprijs. Die 65000 kwam er toch echt uit naar voren ;-) Maar heb er inderdaad een hard hoofd in of ik er vanaf kan komen.

tijger1
door tijger1 Mar 24, 2018 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over wel over het maandbedrag, met name over het financiële deel in dat maandbedrag en dat is hooguit de helft.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 25, 2018 om 19:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijget. Ik heb een vriend die hypotheekadviseur is en hij had laatst ook een geval met een Fiat 500 die private lease was en dat scheelde ook ruim €40000 op het te verkrijgen hypotheek bedrag. Zelfs twee Samsung Galaxy S8 telefoons scheelden €14000 aan hypotheekbedrag

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2018 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Ik heb geen idee wat de leaseprijs is voor een Fiat 500. Maar volgens de regels is ca. de helft van de leaseprijs het financiële gedeelte, wat telt voor de hypotheek.

Maar goed dat hele leasegedoe is toch belachelijk.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 24, 2018 om 10:41
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wat staat er in het contract met betrekking tot ontbinding?

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2018 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar kunt u die auto dan niet beter gewoon kopen?

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 10:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan beter een auto kopen ja. Dat wil ik nu ook. Had ik eerder moeten bedenken.

Maar ik ga niet deze voor 11000eu kopen, ik had meer een auto in gedachten van 5000eu aangezien het een 2e auto betreft vanwege m'n werk.

ro
door ron503 - Mar 24, 2018 om 10:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In afwachting van de nieuwe leaseauto is u een leenauto ter beschikking gesteld en is daarmee het leasecontract ingegaan. Na twee jaar wordt het leasecontract maandelijks opzegbaar maar de BKR registratie blijft nog 5 jaar zichtbaar, dat hoeft geen probleem te zijn want als u alles netjes heeft betaald weet de hyptheekverstrekker ook dat u een goed betalingsverleden heeft. Vooralsnog blijft de hypotheeksom lager omdat u een betaalverplichting bent aangegaan die op uw netto inkomen drukt.

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 11:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt. Behalve dan dat de dealer (een garagebedrijf dat verschillende automerken verkoopt en o.a. de private lease onderhandelingen voor Seat uitvoert) aan geeft dat het leasecontract (de twee jaar looptijd) nog niet gestart is. Zij geven aan dat dit pas start zodra ik in de Seat rijdt, naar verwaching vanaf eind april. Omdat ik nu in een leenauto van een ander merk rijd van het garagebedrijf en niet van de private lease maatschappij (Seat).

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2018 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent net begonnen in een nieuwe baan. Ik zou het nog maar twee jaar laten kriebelen.

dp
door dpvb94 Mar 24, 2018 om 11:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zit wat in, dat zeggen onze ouders ook ;-) En daarbij, een huis van 65000 euro onder onze top is nog niet zo verkeerd. Aan je top zitten lijkt me niet fijn en wie weet wat de toekomst brengt, dan hebben we financieel wat meer ruimte.

dp
door dpvb94 - Mar 24, 2018 om 11:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb eerst de dealer een vriendelijk bericht gestuurd dat het ontbinden van de leaseovereenkomst ter sprake kwam bij de hypotheekadviseur om te vragen naar de mogelijkheden. Daar verwacht ik niet veel van

Zo richting een familielid, werkzaam bij juridisch loket en ze wil met me meekijken a.d.h.v. lease overeenkomst en de voorwaarden.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Mar 24, 2018 om 21:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou dat huis kopen nog een tijdje uitstellen en in die periode stevig gaan sparen.
Verder zou ik een rechtsbijstandsverzekering nemen die nu niet maar in de toekomst goed van dienst zou kunnen zijn, en voor het tzt een huis kopen lid worden van de Vereniging Eigen Huis.

panter22
door panter22 - Mar 25, 2018 om 10:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je wacht al zo lang op de levering? Naar verwachting 5 januari. Dat is nog geen 3 maanden en voor die bodemprijs?
Nu betaal je minstens €80 per maand meer voor dezelfde auto. En je hebt een leenauto voor die prijs. Dus je schiet er niets bij in.
Je hebt nu nog geen 3 maanden een andere baan, misschien wel tijdelijk, en dan met je vriend een duur mogelijk huis kopen.
Dat kan dus nu niet door deze leaseovereenkomst en mogelijk nog wat geleend voor telefoons?
Je kunt niet alles willen. Dus nog maar 2 jaar wachten.
En een tweedehands auto is gratis en onderhoud heb je er ook niet aan?

dp
door dpvb94 Mar 25, 2018 om 11:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je doet nogal veel aannames vind je niet? Ik heb een nieuwe baan, vast contract opgezegd voor een vast contract bij mijn nieuwe werkgever. Wij lenen voor de rest nooit, ook niet voor telefoons deze kopen we gewoon + sim only. En de afgelopen periode hebben we al stevig gespaard, vandaar dat het "kopen" begint te kriebelen. Niet dat het je iets aan gaat.

Ik was gewoon benieuwd naar de mogelijkheden, omdat het leveren van de auto telkens uitgesteld wordt. Als je het alleen maar "gezeur" vindt kun je beter niet reageren (om maar even in de aannames te blijven ;-) ).

panter22
door panter22 Mar 25, 2018 om 16:29
6599 Antwoorden / Vragen

Wie niet voor mij is, is tegen mij en kan maar beter zijn mond houden. Daar bereik je niets mee als je advies wilt.
Je bent een overeenkomst aangegaan zonder je te realiseren wat de gevolgen zouden zijn.
De enige reden waarom je van het leasecontract af wilt, is omdat je dan een goedkoper huis kunt kopen dan je in gedachten had.
Je hebt de afspraak met de dealer gemaakt dat je in een vervangende duurdere auto mag rijden tot de lease auto er is. Nu moet dat niet te lang duren, maar wat is te lang?
De auto komt nu volgens verwachting eind april en je hebt niet gezegd noch geschreven dat dit je te lang duurt en eind april je uiterste datum is.
Kun je alsnog doen. Staat de auto dan klaar, dan zit je aan het contract vast en zo niet, dan kun je er mogelijk vanaf. Maar klijk eerst in de voorwaarden.
Kijk ook op:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/vervoer/aankoop-auto/levering-auto-te-laat

Franske1958
door Franske1958 - Mar 25, 2018 om 17:20
420 Antwoorden / 2 Vragen

Die berekening klopt. Als U een lease contract heeft of een maandelijkse krediet aflossing gaat dat van uw besteedbaar vermogen af.
Uw maximmale hypotheek wordt berekend aan de hand van uw jaarinkomen.  Voorbeeld:  Een hypotheek duurt normaal gesproken
30 jaar.  Dus als U E 200,- per maand betaald aan een lease contract, dan kunt U dus 200 maal 12 maal 30 is E 72.000 minder lenen.
dit zijn:  maandbedrag (E 200)  maal 12 (maanden per jaar)  maal duur hypotheek (30 jaar).  Uw geldverstrekker houdt er dus GEEN
rekening mee dat een leasecontract over 2 jaar afloopt, maar er wordt gerekend dat alles zo blijft de komende 30 jaar.Met
Met iedere maandbetaling die bij BKR staat geregistreerd wordt er op deze manier gerekend. er wordt dus NIET gekeken of de
betaling toevallis stopt over 2 jaar.

Da
door Daangerb - Aug 29, 2018 om 13:22
1 Antwoorden / Vragen

Het is meestal vrij moeilijk om het contract van een private lease auto te ontbinden helaas.. Hoop dat je toch nog iets hebt kunnen regelen!