Wat te doen als verborgen gebreken aan een Canta na 3 jaar aan het licht komen?
Ik rijd in een Canta sinds 3 jaar. Hij rijdt anders dan andere auto's en ik heb geen ervaring met Canta's om te kunnen vergelijken, dus mij kon je eigenlijk van alles wijsmaken erover. Van aanschaf tot heden heb ik er heel veel geld in gestoken. Nu staat de Canta bij Waaijenberg en blijken er zeer uitgebreide reparaties nodig. Ik heb een begroting ontvangen van duizenden euro's, waar ik niet op had gerekend bij aanschaf. Ik ben ten einde raad, want ik kan de verkopende partij alleen in een civiele zaak aansprakelijk houden en dat kost ook veel geld. Ik heb in 3 jaar ongeveer 5000 km ermee gereden, dus ik denk niet dat het door overmatig gebruik of normale slijtage komt. Wat moet ik doen, ik ben in een soort Canta-moeras aan het verzuipen, zo lijkt het. De voorgeschiedenis:
Kort voor mijn kind naar school ging, heb ik de Canta gekocht, zodat ik na mijn werktijd op tijd bij de school kon zijn en hem kon ophalen. Er werd veel gewerkt aan de tramrails en gasleidingen (nog steeds) in de stad en met de fiets zou ik niet snel genoeg zijn. Bovendien had ik lichamelijke klachten die dat nog moeilijker maakten en waar ik nog steeds voor word behandeld. De keus voor vervoer viel op een Canta. Robin Robijn van RR Minicars stond op een avond zomaar voor de deur met een Canta, nadat ik had geïnformeerd aan de telefoon. Het was etenstijd en hij bleef al die tijd tijdens het koken en eten gewoon aan tafel zitten, wachten tot ik zou kopen. Het was niet de Canta waar ik naar had geïnformeerd, maar een heel net wagentje, daardoor ook wat duurder, maar echt een betere nog, met minder km op de teller ook nog. Ik vond het het allerbelangrijkst dat het veilig vervoer zou zijn, want mijn kind moest ermee vervoerd worden. Dat was helemaal in orde volgens Robin Robijn. Het stuur trok een beetje, de richtingaanwijzer ging niet zo lekker soepel als andere auto's en hij ging niet 45, maar 39. Dat was volgens Robin Robijn allemaal normaal. Het harder rijden zou hij verhelpen door het gaspedaal te verbuigen (!) en de monteur zou daar verder naar kijken als die kwam. Misschien was het ook wel een teken aan de wand dat de Canta op het eerste tochtje na aanschaf binnen 2,5 km met een lege tank stond. Hij had zelfs amper benzine erin gedaan bij aflevering en verzuimd dat te vermelden.
Hij zegde toe een aantal aanpassingen te doen, waaronder een klapstoeltje achterin, zodat er een extra passagier mee zou kunnen en een uitgeprinte factuur. Die zijn nooit gekomen, ondanks herhaaldelijk bellen. Het was ook heel moeilijk hem aan de telefoon te krijgen. Een paar keer werd er zogenaamd een monteur ingepland die toch in de buurt voor een grotere levering zou komen, maar steeds kwam er niemand. Ik begreep toen dat hij erover loog. Een extra stoeltje en een geprinte factuur waren een beetje te kleine zaken om voor in de boom te klimmen. Ik merkte dat de Canta soms wel 42 km/uur ging op een langere afstand, vooral heuvel af, maar 45 haalde hij nooit.
Ik had gevraagd of er schade aan de Canta was geweest, of er reparaties te verwachten waren in de nabije toekomst. Op alles antwoordde hij nee. Het karretje had lang bij iemand in de garage gestaan, dat was al. Toen het kouder werd merkte ik dat de verwarming het niet deed. Ik reed langs bij een buurtgarage. Die zeiden dat er inderdaad iets mis was, maar zij werkten niet met standkachels, dus het repareren konden zij niet. Robin Robijn gebeld, hij zou iemand langssturen voor de reparatie van de kachel, zijn moeder nogmaals zeggen de factuur te maken en meteen het klapstoeltje laten aanbrengen. Ook nu weer kwam er geen monteur langs... Ik vond een installateur van de Webasto standkachel, best wel een eindje, maar niet al te ver van waar ik woon. Ik ben daarnaartoe gereden. Het heeft twee bezoekjes en vele uren onderzoek gekost van deze monteurs en het probleem werd opgelost. De monteur merkte op dat er wat gekke zaken aan zaten en dat hij dat wel zou uitzoeken. Het heeft mij een flink bedrag gekost (€ 200 of zo), maar minder dan wanneer de werkelijke kosten zouden zijn berekend.
We zijn bijna exact 3 jaar later. De buurtgarage heeft het eerste jaarlijkse onderhoud aan de Canta gedaan en ook de banden voor mij vervangen voor wat stevigere, want die sleten wel heel snel. Vorig jaar heeft Waaijenberg, de producent van de Canta de jaarlijkse beurt gedaan. Er waren wat kleine verzoeken van mijn kant, zoals het lager afstellen van de gordels, maar er kwamen geen grote verrassingen boven water en dat kostte och ook al ruim €500. De Canta was ook voor reparatie van een schade (aangebracht door een andere partij) naar Waaijenberg gebracht. Daar is ook met de Canta gereden (55 km -ja ik houd gereden kilometers bij.) en ook zij hebben buiten de schade geen vreemde zaken waargenomen. Eergisteren kwam Waaijenberg weer voor onderhoud en deze keer vond dezelfde servicemonteur vanalles wat niet in orde was. Zo snel berekend kwam hij op een bedrag van ruim €2000. De moed zakte me in de schoenen, want ik ben op dit moment werkzoekende en dit bedrag was te fors. Ik heb met mijn man overlegd, hij vond het ook wel heftig. We zouden het samen kunnen opvangen, maar ook hij heeft niet maandelijks een even stabiel inkomen. Nu is de begroting van Waaijenberg binnen. Het bedrag is veel hoger. De uit te voeren werkzaamheden zijn veel uitgebreider en ik weet niet meer wat wat is.
Ik zou graag advies willen wat te doen, waar ik betrouwbaar advies kan inwinnen over de toestand van mijn Canta, hoe dat is gekomen en welke stappen ik kan ondernemen. Het steekt dat ik door Robin Robijn aan mijn eigen eettafel ben voorgelogen en aan het lijntje gehouden met allemaal toezeggingen waar niets van kwam. Het steekt ook dat nu pas Waaijenberg met deze bulk aan werkzaamheden komt om de Canta helemaal in orde te maken. Ik zou het echt heel, heel fijn vinden als iemand me kan helpen de weg te vinden. Ik hoop dat iemand kan adviseren waar te beginnen.
€ 2000 euro onderhoudskosten is een hoop geld en is waarschijnlijk hoger,dan de auto waard is en is daarom een goede reden om de auto in te ruilen . Overigens kan een snelheidsmeter wel wat afwijken .
Topantwoord
Tsja, het bedrijfje (en de jonge ondernemer) waarvan u het brommobieltje heeft gekocht is al een aantal jaren geleden failliet verklaard maar daar zou sowieso na 3 jaar niets meer te halen zijn. Betrouwbaar advies heeft u al van Waaijenberg, u kunt hooguit een second opinion bij een ander bedrijf laten geven maar de kans op significant lagere kosten lijkt mij klein.
Zo'n ding is nu eenmaal niet van hetzelfde materiaal gemaakt als een echte auto. U heeft hem gebruikt gekocht en er vervolgens nog 3 jaar redelijk acceptabel mee gereden. Dat er dan kosten komen is bijna voorspelbaar te noemen.
"Waar te beginnen"? De reparatie zien te bekostigen of het wagentje verkopen lijken mij twee mogelijkheden.
U koopt aan de keukentafel een Canta zonder dat u zichzelf erin verdiept heeft. U bent geen Canta gewend en denkt dat met weinig rijden er geen slijtage kan optreden.
Elk motorvoertuig wat men wil kopen dient men zelf ook te bekijken. Heeft men daar geen verstand van, er zijn zat mensen en bedrijven te vinden die een aankoopkeuring kunnen doen.
U heeft er nu 3 jaar in gereden en er komt onderhoud. Wat precies moet er gedaan worden? Zonder dat u noemt wat de problemen zijn is er geen zinnig woord over te zeggen of het slijtage is, of iets anders. Maar als er de jaren ervoor niets aan de hand was, waarom denkt u dan dat er een verborgen gebrek in zit?
Probeert u even opnieuw alle feiten op een rij te zetten. Dat u werkloos bent en er gewerkt wordt aan tramrails is niet relevant. Wat is er mis met de Canta en wat moet er gedaan worden?
Ik krijg soms de indruk dat sommige vragenstellers denken dat we hier aan crowdfunding doen en er daarom allerlei feiten vermelden die niets terzake doen.
@v1126, ??
Topantwoord
of er reparaties te verwachten waren in de nabije toekomst.
Monteurs en verkopers zijn geen helderzienden.
Hoeven ze ook niet te zijn: reparaties zijn altijd te verwachten in de 'nabije' toekomst. Ook bij de Canta.
je hoeft geen helderziende te zijn als je als garage hebt geconstateerd dat er zaken op dit moment nog wel acceptabel zijn, waarvan het op dit moment nog te vroeg is om ze te vervangen. Handrem moest binnen een paar weken afgesteld worden, de verwarming werkte niet/was niet getest, dat had op zijn minst gemeld mogen worden.
@autootje. Maar die kachel was drie jaar geleden. En dat de handrem afgesteld moest worden, is niet evht bijzonder.
Wat voor lijst reparaties komt er dan nu naar voren?
ik denk niet dat het veel helpt om alles op te sommen, gezien de respons tot nu toe. Ik maak uit de reacties niet op dat er deskundigen hier aanwezig zijn die er zonder de Canta te zien er iets zinnigs over kunnen zeggen.
@autootje: dus de antwoorden zinnen u niet - en u vertoont dan ook de gebruikelijke respons...weglopen met huiliehuilie?
@autootje. U hoeft niets te vertellen, maar dan houdt het ook op.
Topantwoord
Als je al van plan zou zijn een andere Canta te kopen. Nog maar even wachten.
Onderdelen zijn nu al moeilijk te krijgen en er komt een ander model.
https://www.volkskrant.nl/economie/fabrikant-stopt-met-productie-invalidenwagentje-canta-maar-niet-echt~a4510187/
Hij rijdt anders dan andere auto's en ik heb geen ervaring met Canta's om te kunnen vergelijken,
een Canta is geen auto.
Het is een brommobiel.
een canta is geen brommobiel maar een invalidenvoertuig, wettelijk gezien in dezelfde groep als een scootmobiel.
er is dan ook geen rijbewijs nodig, wat bij een brommobiel wel zo is.
edit
Iedereen mag in een Canta rijden en dat wordt dan ook veel door jongeren gedaan. Amsterdam wil maatregelen treffen voor het overal parkeren en dat "overal" beperken tot degenen die het als invalidenvoertuig moeten gebruiken.
Topantwoord
zoek eens op het net naar die gasten uit alkmaar, heb ik goede ervaring mee, hebben wel voorrijkosten die wat hoog zijn maar helpen ons altijd naar tevredenheid. zij hebben service aan huis.
zij geven je een eerlijk advies.
waaijenberg staat niet direct bekend als goedkoop.
Dank voor de tip. Misschien een optie voor een second opinion.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bi ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer