fi
door fightforurright Mar 11, 2014 om 16:40
Auto & vervoer

Wat zijn mijn rechten tot annuleren? (Solay Multivitamine + tabletten paketten))

Ik heb een vraag over mijn recht tot opzegging. Ik ben met het bedrijf Solay Nederland in zee gegaan betreft Solay Multivitamine + tabletten. Hierover ben ik telefonisch benaderd, waarbij dus met een opname van een bandrecorder mij op een onduidelijke snelle manier de voorwaarden voor mij werd doorgenomen. Naar mijn weten had ik dus ingestemd met een automatische incasso voor de verzendkosten van een proefpakket (€ 9,95). Dan zou je binnen 14 dagen na ontvangst van het proefpakket duidelijk moeten maken dat je geen vervolgzendingen (€ 50,85 per kwartaal) wil ontvangen en anders zal men jou 4 kwartalen verrekenen. Ik was bewust van het feit dat er vervolgzendingen zouden plaats vinden als ik eventueel niet binnen het opzegtermijn zou annuleren, maar niet dat er voor 4 kwartalen zonder opzegging mogelijk door geïncasseerd kan worden. Daarbij had ik ook geen ervaring met deze marketingtrucs. Nu heb ik inmiddels een pakket binnen van het eerste kwartaal. Maar toch dacht ik eraan een keer iets te hebben gehoord dat hier bepaalde wetten voor waren aangepast om dit soort stilzwijgende praktijken te voorkomen.

Hierbij wil ik duidelijk aangeven dat de voorwaarden die worden gesteld betreft de vervolgzendingen van Solay Nederland zeer onduidelijk werd gecommuniceerd, de manier van handelen valt te betreuren.
Toen heb ik gelijk actie ondernomen en naar de helpdesk gebeld van Solay Nederland en duidelijk gemaakt dat ik hier niet in verder wil, ik wil niet ergens aan vast zitten. Maar volgens de medewerker was dat wel het geval, vanwege het verloop van 14 daagse bedenktermijn. Ik heb vanaf toen mij goed verdiept in de zaak om te kijken of dat wettelijk allemaal kan.
Consumwijzer beweert dat dit een negatieve optie is, daarnaast kan een proefabonnement nooit automoatisch verlengt worden. Verder beweren ze ook dat er altijd een mogelijkheden zijn tot annuleren binnen een opzegtermijn varierend tussen 1 tot 3 maanden. Verder kan men alleen een abonnement verlengen als het een contract voor onbepaalde tijd is.
Verder heb ik ook nog dingen gelezen over de wet van dam en de wet van kopen op afstand, maar ik ben nu wel benieuwd hoe Vara Kassa hier naar kijkt. Ik heb nog niet mijn bandopname aangevraagd, ik geloof het wel naar die tientallen overeenkomende verhalen gelezen te hebben met altijd dezelfde reactie van Solay Nederland.

Zie hier de link naar een overeenkomende problemen, inclusief de reactie van Solay Nederland. Zij die altijd weer een beroep op hun bandopname doen, en zeggen u heeft op alles ''ja'' gezegd wat op een transparante manier u werd medegedeeld, wat zei doen met hun reacties is letterlijk kopieren, plakken.
http://www.klachtenkompas.nl/solay-nederland

Dus mijn vraag is nu:
Is een bandopname met een op alles’’ja’’ antwoordende persoon voldoende bewijs om voor 4 kwartalen onopzegbaar te verlengen?

Met vriendelijke groet,

[Edit redactie: persoonlijke info verwijderd]

2425 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2014 om 16:50
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Een voicelog is een geldig contract. Als u niet op de juiste manier en op tijd heeft "opgezegd" gaat inderdaad dat contract in werking.

mahadma
door mahadma - Mar 11, 2014 om 16:51
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor informatie m.b.t. voicelog.

rwabm_consument
door rwabm_consument - Mar 18, 2014 om 09:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij gebeurde hetzelfde. Een slimme inluistechniek hanteert Solay. Het zou toch slim zijn als Kassa waarschuwt voor deze nieuwe methode.

zoekster
door zoekster - Mar 18, 2014 om 09:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Na een proefperiode is er alleen maar een stilzwijgende verlenging mogelijk voor onbepaalde tijd. Anders hadden ze u moeten benaderen of u voor een jaar aan dit abo wilt vastzitten.
Een abonnement voor onbepaalde tijd is per maand opzegbaar.

Het blijft stuitend hoe makkelijk mensen zich laten verleiden aan de telefoon om een of ander product uit te proberen. En ook aan een wildvreemde je rekeningnummer vermelden....

Wat Kassa er van vindt, dat moet u dan maar aan Kassa vragen. Dit is een forum waar vrijwilligers mensen adviseren. Klik op contact met Kassa links onderaan deze pagina, dan krijgt u met de redactie te maken.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2014 om 09:48
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Gewoon NEE zeggen of de telefoon neerleggen, hoe klinkt dat? Je mag aannemen, dat elk telefoontje van een call center het idee heeft wat te verkopen ...........

rwabm_consument
door rwabm_consument - Mar 18, 2014 om 09:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja hoor Mahadma, het is me volledig duidelijk. Beetje respect zou ook niet weg zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2014 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=rwabm_consument schreef op dinsdag 18 mrt 2014, 09:59]Ja hoor Mahadma, het is me volledig duidelijk. Beetje respect zou ook niet weg zijn.

Ik begrijp werkelijk niet waarom iemand ingaat op een telefoontje met verkoop van vitaminen. Dat spul is in elke drogisterij, apotheek en supermarkt te koop en zelfs nog goedkoper dan die "gratis" proefzending.

De omvang van zo'n potje is ook nog niet zodanig dat het prettig is, dat dat thuisbezorgd wordt.

En de op de tv is al regelmatig aandacht besteed aan die zogenaamde proefzendingen, maar mensen zijn hardleers en vallen voor "gratis", daarna horen ze niets meer.

mahadma
door mahadma - Mar 18, 2014 om 10:40
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Beetje respect zou ook niet weg zijn.

Ik spreek niet respectloos, maar zoals Tijger ook al zegt, er wordt bijna wekelijks in de verschillende programma's op radio, tv en kranten gewaarschuwd om geen telefonische aanbiedingen met het woord "Gratis" erin te accepteren. Bij ons thuis wordt er als er weer eens een zogenaamde gratis aanbieding genoemd wordt: "Hoe gratis is dat gratis?". Daarnaast als u alle topics alleen al op deze site zou uitzoeken, hoeveel topics gaan over telefonische "gratis" aanbiedingen, schrikt u zich het spreekwoordelijke hoedje.

h.
door h.terpstra - Jun 7, 2014 om 00:10
202 Antwoorden / 1 Vragen

Fight . .huple....Ik ken de exacte gegevens niet, dus kan ik u niet adviseren

Ik reageer om lezers advies te geven. De telefoon maffia naait u een oor aan.
Ze spelen het slim U wordt gebeld. U heeft clementie met de werkstudent die ook wat moet verdienen.. Luistert naar het verhaal ; en dan wordt het stil. 99.9 % van de bevolking zegt dan ; ja, bent u er nog. Dus heb je ja gezegd en heb je een "hoop soris " aan je lijf.
Centraal beheer Apeldoorn gebruikt ook deze criminele werkwijze..
Groet, H.

alfatrion
door alfatrion - Jun 8, 2014 om 01:41
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft te beginnen een informatieplicht. Bij een telefonische verkoop kan de verkoper volstaan met de mededeling dat er algemene voorwaarden van toepassing en op uw verzoek kosteloos zullen worden toegezonden.

De Wet Van Dam verbied de stilzwijgende verlening en staat stilzwijgende omzetting naar een overeenkomst voor onbepaalde duur slechts toe als de consument het recht krijgt de overeenkomst op ieder moment op te zeggen met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Hieraan is niet voldaan zodat de overeenkomst niet is omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde duur. U hoeft deze kosten niet te betalen en mag de toezendingen beschouwen als zijnde gratis.

=fightforurright schreef op dinsdag 11 mrt 2014, 16:40: Consumwijzer beweert dat dit een negatieve optie is, daarnaast kan een proefabonnement nooit automoatisch verlengt worden.

Nee, dat geldt alleen voor kranten, tijdschriften en dagbladen.
=fightforurright schreef op dinsdag 11 mrt 2014, 16:40: Dus mijn vraag is nu:
Is een bandopname met een op alles’’ja’’ antwoordende persoon voldoende bewijs om voor 4 kwartalen onopzegbaar te verlengen?

Dat hangt er vanaf welke vragen er zijn en of er rekening gehouden moet worden met manipulaties. Het is niet moeilijk om een ja van u te kopiëren en achter een andere vraag te zetten.