es
door estestpro Jan 18, 2011 om 15:48
Auto & vervoer

Water op plat dak

Op ons platte garagedak blijft in de natte seizoenen regenwater staan. De ene zegt dat dit geen kwaad kan, zelfs goed is om de dakbedekking tegen zonnestralen (UV) te beschermen. De ander vreest op den duur lekkage. Welke mening is de juiste ?

66777 11 Rapporteer

rj
door rjw - Jan 18, 2011 om 15:59
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hoeveel water blijft er staan? Een plasje is geen probleem, als het hele dak blank staat is het niet goed.

poltol
door poltol - Jan 18, 2011 om 18:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als er geen bomen op groeien en er geen koy karpers op rondzwemmen is er niets aan de hand.
Blijft er water op één plek staan? Dan moet u eens even de dakconstruktie bekijken, mogelijk een verzakking.
Als er over het hele dak water blijft staan kan dat geen kwaad. Uiteindelijk zal het verdampen.
Eigenlijk is het beter als er water op blijft staan.
Zonnestraling is in principe schadelijk voor bitumen. Ondanks dat een
goed gelegde bitumineuze dakbedekking zo een 30 jaar mee gaat, zal de
veroudering sneller optreden indien het veel onder invloed van zonlicht
staat. Een laag water op een bitumen dak is dus juist goed. Het kan sowieso geen enkel kwaad. Ook grind op een plat dak vertraagt dus het
verouderingsproces, hoewel grind bedoeld is als ballast. Om te zorgen
dat je dakbedekking er niet af kan waaien, Dat is zeker niet
denkbeelding, vooral indien de isolatie van het dak bovenop het
dakbeschot ligt, onder de bitumen, En de dakbedekking dus niet echt vast
aan het dakbeschot ligt.

Vr. gr. poltol

valerius-2
door valerius-2 - Jan 18, 2011 om 18:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Vooral in de zomer is het goed water beschermd dus je dak bedekking tegen zacht worden, en houd dus de boel koel.

abarth
door abarth - Jan 18, 2011 om 22:19
845 Antwoorden / 19 Vragen

Zit de afwatering niet verstopt door bladeren?
Als de dakbedekking er al langer op ligt kunnen er minime haarscheurtjes zijn ontstaan. Als er lang water op het dak blijft liggen kan hier vocht doorheen sijpelen.

Ligt het dak wel goed in afschot?

an
door antzan - Jan 21, 2011 om 13:22
21 Antwoorden / 6 Vragen

Op ons plat dak blijft al 30 jaar water staan , nog nooit gelekt .
Behalve toen er afgelopen winter zo,n 30 cm
sneeuw op lag .
Nu staat er ook weer water op ,
maar geen lekkage .

be
door bekenkamp - Jan 21, 2011 om 13:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echt onzin om te zeggen dat het goed is als er water op je platte dak blijft staan. Als het hele dak vol water staat betekent dat dat het niet goed op 'afschot' is gelegd in de richting van de hemelwaterafvoeren (1,6 cm per meter); lange stilstand van het water en opwarming door zonneschijn zorgen er voor dat de bitumineuze dakbedekking kan gaan 'rotten', met alle gevolgen van dien.

hi
door hipppo - Jan 21, 2011 om 14:22
303 Antwoorden / 2 Vragen

Laat je niks wijsmaken estestpro, continu water op je platte dak is in principe niet goed, al hangt het wel van het soort dakbedekking af in welke mate het schadelijk is, c.q. kan zijn.
Hedendaagse bitumineuze dakbedekking is UV-bestendig, dus dat is geen reden om blij te zijn met water op je dak. Dit geldt ook voor dakbedekking met een leislag toplaag.
Wat een probleem kan zijn, c.q. worden is, dat water bevriest en daarbij uitzet. Is het in vloeibare toestand binnengedrongen in kleine scheurtjes dan kunnen die daardoor groter worden, met versnelde verwering als gevolg.
Wat ook optreedt is algengroei, hetgeen nogal kan stinken.
Als water op het dak geen kwaad kan, ja zelfs gunstig zou zijn, waarom wordt er dan nog afschot toegepast ?
Overigens, ook als er wel afschot is in de goede richting kan het toch gebeuren dat er water op (een deel van) het dak blijft staan, doordat de uitloop naar de hemelwaterafvoer niet verdiept is aangebracht.

ne
door nelkeesem - Jan 21, 2011 om 21:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

water op een plat dak is helemaal geen probleem,mits er geen verzakking is.

co
door consument35 - Jan 22, 2011 om 15:16
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen expert maar het lijkt mij dat Hippo de meest logische verklaringen en antwoorden geeft. Ik kijk vanaf mijn woonkamer op een aantal garages waarvan een aantal ook langdurig water bevatten. Eén eigenaar ken ik en die heeft (nog) geen last van lekkage, maar de plantengroei en beginnende boompjes tussen het grind heeft hij toch maar verwijdert omdat de wortels uiteindelijk wel schade kunnen veroorzaken.
Water op je dak voor verkoeling? Zo'n laagje water is binnen de kortste keren verwarmt als de zon erop staat... en kan als vergrootglas werken. tevens dringt UV-straling gewoon door in water, in ieder geval tot 50 cm zeker. (en als je zoveel water hebt staan kun je beter een zwembad gaan beginnen).

Een dak hoort mijns inziens dan ook geen water te bevatten of je moet een 'groen' dak hebben, maar dat is van een heel andere orde. Daarvan is dan ook de ondergrond anders dan een standaard dakbedekking. In Nederland is dit in opkomst vanwege de goede isolatie én bescherming van het dak.

es
door estestpro - Jan 22, 2011 om 15:32
20 Antwoorden / 21 Vragen

Alle "water op het platte dak" tipgevers van harte bedankt ! Onze vorige bitumen dakbedekking met grindverzwaring heeft het 30 jaar uitgehouden. Nu ligt er nieuwe op waarbij het opvalt dat er geen grindlaag meer is opgebracht en het dak inderdaad onvoldoende op afschot ligt of dat de hemelwaterafvoer -de regenpijpen- onvoldoende doorstroming hebben om het water te kunnen afvoeren.
In de zomer staat het dak droog door verdamping. Voorlopig laten we de situatie maar zoals zij is. Een nieuw dak op afschot kost immers veel meer dan eens per 30 jaar een nieuwe dakbedekking.

hi
door hipppo - Jan 22, 2011 om 16:27
303 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht ten overvloede.
Als onvoldoende of verkeerd afschot de oorzaak is van water op het dak kan een extra hemelwaterafvoer op een goed gekozen plek alsnog (een deel van) het probleem oplossen.
Tenslotte vraag ik me af of de vorige dakbedekking wel bitumineus was, gelet op de grindlaag. Doorgaans werd grind gestort op met een teerlaag afgewerkte daken, want die dakbedekking lag los, op zgn. kraftpapier.