Van mijn auto maak ik nooit meer dan 8000km per jaar gebruik. Het verbruik van diesel is nooit meer dan 1/14. Aan wegenbelasting betaal ik maandelijks 207euro, dat is 0,30 euro per gereden kilometer. Buitensporig veel naar mijn oordeel. Vraag is, wie is hierop aan te spreken.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Jezelf? Jij kiest voor een relatief dure diesel aangezien het gewicht van de auto bepalend is voor de wegenbelasting. Dat kan natuurlijk als reden hebben het trekken van een caravan of iets dergelijk. Maar dat is dan alsnog de eigen keuze.
U bent hier zelf op aan te spreken. De wegenbelasting-tabellen zijn openbaar te raadplegen en de gewichten van een bepaald model en type auto zijn ook wel online te vinden, bijvoorbeeld op Autoweek.nl. Ook de gewichten van oudere modellen zijn daar te vinden.
Door u vooraf te informeren over de kosten voor de motorrijtuigenbelasting, hoeft u achteraf niet te klagen over kosten die u te hoog vindt. Er zijn genoeg auto's op de Nederlandse markt waarvoor u 25-30 euro per maand of nog minder aan wegenbelasting moet betalen.
En als u 50.000km per jaar gaat rijden, dan betaald u nog maar €0,049 per kilometer. Vroeger was het al zo dat diesel rijden alleen loont bij vele afstanden. En dan is nu echt nog niet anders. Of veel kilometers met een lagere brandstofprijs en een hogere belasting, of minder kilometers met een duurdere brandstofprijs en een goedkopere belasting. Goedkope brandstof met goedkoper belasting kennen wij hier niet.
En als uw diesel maar 1 op 14 rijdt, dan is het wellicht tijd voor een andere diesel. Ik rij minimaal 1 op 20 met een diesel automaat. Toevallig vandaag even berekend, MRB €260 per 3 maanden. Terwijl ik voor de auto van mijn vrouw maar €77,- in de 3 maanden betaal.
Gaat het om die lease Renault Megane, waarvoor u niet precies weet hoe veel het leasebedrag per maand is......?
ne
door neodutchioJan 10, 2022 om 09:26
5237 Antwoorden / 12 Vragen
Ik hou mij inderdaad niet bezig met het leasebedrag. Het zal mij een worst wezen wat die auto per maand kost. Hij rijdt, ik heb er geen problemen mee en mijn salaris is geen reden om te zoeken naar een goedkopere auto. Wel ben ik aan het kijken of ik de auto privé kan overnemen, vandaar dat ik een berekening van de kosten gemaakt heb. Na bijna 4 jaar en 220.000km is het zakelijk tijd voor een nieuwe.
Iv
door Ivo WJan 10, 2022 om 19:30
765 Antwoorden / Vragen
Goedkope brandstof en goedkope wegenbelasting is wel degelijk mogelijk. Voor auto's met een leeggewicht tot 950 kg die zijn uitgerust met een LPG-G3 installatie betaal je niet of nauwelijks extra wegenbelasting ten opzichte van dezelfde auto op benzine.
Mijn ouwe Polo van 944 kg kostte me 25 euro per maand aan wegenbelasting. Volle LPG-tank voor minder dan 40% van de prijs van een volle tank benzine. Met z'n 60pk 1.4 liter motor met 280.000 kilometer op de teller was het ding wel ontzettend traag. Maar het heeft met ruim 2 jaar overal gebracht en het was elke keer weer lachen bij de pomp
Als u max 8.000 km per jaar = 21,92 km (afgerond) per dag rijdt, dan nog uw verzekering/aanschaf/onderhoud/afschriving/enz kunt u beter de auto wegdoen en een taxi nemen. Als u alle kosten zou vergelijken bent u wellict goedkoper af met de tax. En kunt u een borreltje drinken!.
Het idee om de overheid aan te spreken op de wegenbelasting tarieven is net zo effectief als het idee om de belasting dienst op te bellen met de boodschap dat je over het tarief wil onderhandelen. Maar richt een politieke partij op gericht op uw doel, verzamel medestanders, zorg dat mensen op u stemmen, vergaar invloed en u kunt aan de bak.
De overheid wil af van vervuilende en relatief zware voertuigen. Je kunt er 'de politiek' op aanspreken. Ik zou d'r zelf niet aan beginnen. Lijkt me vrij kansloos.
door justmeagainJan 10, 2022 om 22:35
623 Antwoorden / 8 Vragen
Dat vind ik wel een dingetje. Ik rijd zelf ook diesel maar tank de nieuwe generatie diesel die hvo heet. Uitstoot wordt met 90%gereduceerd. Ik rij schoner als welke benzine auto ook.
Ja
door JannyBoeJan 11, 2022 om 11:37
570 Antwoorden / Vragen
Het is maar hoe je het bekijkt. De ene uitstoot is de andere niet. Alleen naar CO2 kijken bijvoorbeeld heeft niet zoveel zin omdat andere soorten vervuiling nog slechter voor de mens en het klimaat zijn. Als het gaat om stikstofoxides en roetpartikels is een dieselauto de slechtere optie. Vooral als het om wat oudere voertuigen gaat. Het klopt dat dieselmotoren minder vervuilend worden door technologische ontwikkelingen. Maar dat geldt ook voor benzinemotoren. Uiteindelijk is een totale vergelijking tussen benzine en diesel heel gecompliceerd denk ik.
Mijn zus heeft vorige jaar een elektrische auto gekocht (Hyundai Kona), ze hoeft geen wegenbelasting betalen en krijgt nog 4.000 euro subsidie. Een tip voor uw volgende auto!
Vanaf 1980 toen ik met autorijden begon was de wegenbelasting voor dieselauto's al minstens het dubbele tegenover een bezine auto maar diesel was veel goedkoper dan benzine en dat maakte een diesel ook bij minder gereden kilometers toch aantrekkelijk. Anno nu is het prijsverschil om en nabij de 40 cent en dat maakt dat geen enkele diesel auto voor privégebruik rendabel meer is. Er valt niemand behalve u zelf op aan te spreken omdat u de keuze voor een diesel auto heeft gemaakt en niet goed heeft nagedacht over de vaste kosten zoals de wegenbelasting. Door het ontmoedigingsbeleid vanwege de milieubelastende uitstoot zijn diesel auto's ook niet meer gewild en wordt verkopen of inruilen ook nog eens moeilijk tenzij u bereid bent de auto met een behoorlijk verlies te verkopen/in te ruilen. Toch is het de moeite waard om te overwegen want een gemiddelde benzine auto doet om en nabij de 50 euro wegenbelasting per maand en dat scheelt al 157 euro per maand is toch 1884 euro op jaarbasis waarmee u nu de overheid aan het spekken bent.
U bent zelf verantwoordelijk voor de belastingen die u wil betalen. Die zijn per 1-1-2020 weer verhoogd. Daarom heb ik - met hetzelfde aantal km als u - eind 2019 mijn diesel ingeruild voor een benzine auto. Ik betaal nu 60 in de maand, anders was dat 141 geworden. Dus 1000 euro winst per jaar. Mijn nieuwe luxe probleemloze Alfa kostte 2000. Die aankoop heb ik er nu al uit door op benzine over te stappen.
Rekeningrijden zal voor u en vele weinigrijders mogelijk een oplossing bieden. Maar reken u niet rijk, want ook dan krijgt een ieder op de e.o.a. wijze vast wel de eindafrekening gepresenteerd. ;-))
door gewichtJan 10, 2022 om 13:21
170 Antwoorden / 1 Vragen
Inderdaad, denken dat je dan goedkoper uit bent is een utopie. De Overheid wil er echt niet slechter van worden, ongeacht welke partij de dienst uit maakt.
rj
door rjwJan 10, 2022 om 19:32
3360 Antwoorden / 5 Vragen
@gewicht: de overheid zijn wij zelf, maar dat zal je zelf ook wel weten.
Mark Rutte. Stuur je brief aan hem, dant belt een ambtenaar van het Ministerie van Financiën. Wat u precies wilt. Resultaat, u wordt het bos ingestuurd. Mark Rutte ziet deze brief niet eens. Wel even controleren of u bestaat.
door rjwJan 10, 2022 om 19:33
3360 Antwoorden / 5 Vragen
Maar geef dan wel meteen aan waar dan op bezuinigd moet worden. Het makkelijkste om dat te bepalen: kijk naar een land waar autorijden goedkoper is. Laten we zeggen Duitsland. Dan nemen we een paar dingen over die ze daar hebben. Zoals een veel lagere uitkering voor gepensioneerden. Ik denk als we de AOW lager maken we prima autorijden goedkoper kunnen maken.
Hoewel ik de 21 e ben: ook uik sluit mij aan bij de al gegeven reacties dat u het beste u zelf hierop kunt aanspreken. Met slechts 8000km per jaar en dan een diesel auto bent ook m..i. een dief van uw eigen portemonnaie. Mijn advies: snel inruilen en een voordeliger auto op bijv. gas/benzine kopen. (Qua belasting is op dit moment electrisch rijden nog voordeliger).
Diesel is voordelig wanneer u jaarlijks meer dan 35.000 kilometer rijdt. De prijs van diesel ligt lager dan de prijs van benzine, dus bent u goedkoper uit aan de pomp. Bovendien rijdt een dieselauto zuiniger dan een auto met benzine. De wegenbelasting die u betaalt voor diesel is wel hoger dan de wegenbelasting van een auto die op benzine rijdt.
Maar toch even iets genuanceerder, want ik herken dit wel uit m'n eigen situatie. Ik reed ook enkele jaren 35-40k per jaar, en dan kan je domweg niet om een diesel heen. En toen kwam corona. En sindsdien zit ik voornamelijk thuis en heb in twee jaar amper 5000 kilometer gereden. Maar betaal wel 93 euro per maand aan wegenbelasting. En ook als alles weer normaal is lijkt overwegend thuiswerken toch de norm te blijven, we krijgen binnenkort een nieuw kantoor waarbij gerekend is op maximaal 60% bezetting, terwijl er nota bene juist nog driftig naar personeel wordt gezocht.
En uiteraard is de gedachte een andere auto te kopen meermaals in me opgekomen. Maar dan ga je toch even zitten rekenen. Nu €1116 per jaar versus zo'n €400 voor een vergelijkbare benzineauto, een voordeel van zo'n €700 dus. Plus wellicht ook nog wat op de verzekering, al zal dat niet heel veel meer zijn. Van de andere kant zullen de brandstofkosten toenemen, zowel door het hogere verbruik als de hogere literprijs. Maar ook met ooit weer wat meer kilometers gaat dat het niet compenseren. Dus dan maar verkopen? Tsja, diesels liggen niet al te best meer in de markt dus ik reken op een matige inruilwaarde (hij is sowieso bijna 10 jaar oud en heeft dik 2 ton op de teller), en weer een nette benzineauto is dan ook weer een fikse investering. En met een nieuwe(re) auto heb je ook weer een veel hogere afschrijving en duurdere verzekering. En dan is je voordeel weer een sigaar uit eigen doos. En daarnaast, ik rij nu een volstrekt betrouwbare Alfa Romeo, zie er daar ooit nog maar een tweede van te vinden ;-)
Kortom, het is elke drie maanden weer even slikken, maar ik blijf desondanks voorlopig nog wel even doordieselen. Een andere auto gaat me per saldo domweg geen voordeel opleveren, en voor de rest bevalt ie me nog prima. Hoe die afweging bij jou uitpakt zal je uiteraard zelf moeten bepalen.
Uzelf niet op de juiste mensen gestemd en/of niet genoeg anderen overgehaald om op partijen te stemmen die niet het uitbannen van prive auto's op nummer 1 hebben staan.
door wizardofossJan 10, 2022 om 20:59
18 Antwoorden / 0 Vragen
Dan ben ik toch benieuwd waarop je dan zou moeten stemmen....de meeste partijen zijn nog méér anti auto dan de regeringspartijen van de afgelopen paar jaar....
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig????
Lees meer
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer