ol
door olijfje3 Nov 12, 2014 om 13:07
Auto & vervoer

Welke oordoppen zijn goed en betaalbaalbaar bij muziek maken en concertbezoek?

ik heb tinitus opgelopen, zit in een band. bezoek af en toe concert.
ben in bezit van oordoppen. schijbaar verouderd. meer last van tinitus. zoek goede betaalbare oordoppenprijs qualiteitsverhouding moet kloppen. graag reacties van ervaren mensen olijfje3

5449 32 Rapporteer

vr1944
door vr1944 - Nov 14, 2014 om 12:36
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ga eens informeren bij Beter Horen ,Schoonenberg of Hans Anders etc . Die weten er alles van.

co
door cois1957 - Nov 14, 2014 om 12:44
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ze bij het Kruidvat gekocht.
Pluggerz heten ze.
Je hebt er 2 verschillende soorten van
Voor concerten en voor de nachten.
Beide bevallen mij goed.

dj
door djeepie - Nov 14, 2014 om 13:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
Het beste, ook bij het zelf actief muziek maken, zijn zgn otoplastieken, ze kosten wel wat,
maar wat is je gehoor je waard!?
Neem ze met > 17 db,; deze dempen redelijk vlak alle frequenties met een zelfde demping,
o.a. te verkrijgen bij Schoonenberg, die verkoopt ook Noizezz, standaard doppen, maar op maat
gemaakte otoplastieken verdienen toch de voorkeur."
Succes, tinitus is geen pretje.

ho
door honza23 - Nov 14, 2014 om 13:18
261 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ze van Alpine: op maat gemaakt, met 2 verschillende filters er in, kost je ongeveer 100 euro maar je bent voor zeker 5 jaar goed beschermd.

pk49
door pk49 - Nov 14, 2014 om 13:54
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ook last van tinitus, opgelopen door jarenlang extreme geluidsdrukken als muzikant en technicus.Ik gebruik al jaren de Bilsom 303L.Je kunt ze zelfs doormidden snijden om minder demping te ervaren.Is meerdere malen te gebuiken en naarmate je ze verder in je oren drukt,meer demping.Je verliest uiteraard wat hoge frequenties.ik gebruik ze niet tijdens het mixen,alleen bij concerten waar ik zelf geen invloed op het geluidsdruk heb.

fa
door fairman - Nov 14, 2014 om 15:25
22 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe dom moet je zijn om je gehoor zo te beschadigen. Vroeger (ja, ja, ik weet het = oude knar)
kwam dit niet voor. Het ging niet zo hard, maar de jeugd amuseerde zich net zo goed met
niet zo erg opgevoerd geluid.
Beste remedie (ook voor anderen): blijf weg bij 'concerten' met een geluidsniveau boven de 60 Db.

hi
door hilger - Nov 14, 2014 om 16:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op www.eartech.nl

inekel1953
door inekel1953 - Nov 14, 2014 om 17:47
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Olijfje3,

Dhr. of mw. hllger heeft gelijk, kijk op die site en overtuig uzelf. Zo zijn ze er voor geluid, cq muziek toch waar u vertoeft is het gelui zo heftig dat u blijvende gehoorschade al heeft opgelopen. Om die reden zijn mogelijk de motoroordoppen voor u geschikter.
Toch is hier een waarschuwing op z'n plaats, u bent de enige die er voor kan zorgen dat uw gehoorschade die u al heeft opgelopen niet erger wordt. Wat u aan gehoor kwijt bent, krijgt u nooit meer terug, een hoortoestel kan helpen maar niet voor 100%
De middelste grijs gekleurde zijn m.i.de beste omdat ze de gehele oorschelp goed afsluiten. Zoals u misschien weet, dat wanneer u spreekt, eet of slikt, zijn de gehoorbuisjes altijd in beweging, waardoor er een opening ontstaat, met het gevolg dat daar alsnog die haarde geluiden binnen komen. Bij deze de betreffende link:
http://www.eartech.nl/c-798132/motor-gehoorbescherming-oordop/

M.vr.gr.,
Ineke L

wimmi20
door wimmi20 - Nov 14, 2014 om 18:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

OHROPAX,
uitstekende demping en een doosje met meerdere stuks kost zo'n 4 euro.
Bij de apotheek.
Vele malen herbruikbaar.
Deze worden in ziekenhuizen ook verstrekt als patienten niet kunnen slapen van geluiden.
De tip van Fairman is ook geweldig : blijf weg van concerten.
Vraagsteller zit in een band !

ol
door olijfje3 - Nov 15, 2014 om 16:09
284 Antwoorden / 26 Vragen

dank voor de reacties. ik ga er zeker wat mee doen. een fout in 97 werd me fataal. kon niet gauw weg en was jaren meer naar concerten geweest. Fairman ik had van u meer wijsheid verwacht.
Gedane zaken nemen geen keer. olijfje3

inekel1953
door inekel1953 - Nov 15, 2014 om 18:05
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Olijfje3,

in je voorwoord schrijf je ook over de al opgelopen schade, dat je steeds meer last hebt van tinnitus.
Bij de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorende ( NVVS) hebben ze ook ervaringen met mensen die last hebben van tinnitus, mogelijk heb je daar ook iets aan. Al vraag je een folder over "leven met tinnitus" aan, dat gratis en vrijblijvend.
* Algemene link naar de NVVS : nvvs.nl ( je mag mijn naam gebruiken als je daar naar toe e-mailt
* Speciaal voor Tinnitus: www.nvvs.nl/Tinnitus

Sterkte en succes.

M.vr.gr.,
Ineke L 1953

co
door cois1957 - Nov 15, 2014 om 18:18
11 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Olijfje 3 ..
Hopelijk kan je de goede keuze maken met
de geboden adviezen.

Fairman ... Jammer om zo op die manier te reageren!!!

ma
door manwijf - Nov 17, 2014 om 10:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de goede orde: ik heb wel eens gehoord, dat Tinnitus ook kan worden veroorzaakt door het gebruik van bepaalde neussprays. Ook telegrafisten en telefonisten die extreem harde geluiden, geruis en gepiep moesten aanhoren, kunnen er schade van opgelopen hebben. In die tijd was er nog niet zo veel kennis over Tinnitus als nu.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 17, 2014 om 15:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tsja Manwijf,

daar is Wimmi weer.
Uw telegrafisten verhaal is onzin.
Telegrafisten horen helemaal geen harde piepjes.
Telegrafisten gebruiken een hoofdtelefoon.
En met de volumeknop op de zend/ontvanger wordt het geluid zodanig afgeregeld dat het niet vervelend is om naar te luisteren.
En dat telefonisten verhaaltje klopt ook niet.
++++++++++++++++++++++++++===============

=manwijf schreef op maandag 17 nov 2014, 10:12: Voor de goede orde: ik heb wel eens gehoord, dat Tinnitus ook kan worden veroorzaakt door het gebruik van bepaalde neussprays. Ook telegrafisten en telefonisten die extreem harde geluiden, geruis en gepiep moesten aanhoren, kunnen er schade van opgelopen hebben. In die tijd was er nog niet zo veel kennis over Tinnitus als nu.

ma
door manwijf - Nov 18, 2014 om 09:44
574 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmi20
Er zit op een ontvanger inderdaad een volumeknop om het signaal (morse of spraak) af te regelen tot een aanvaardbaar niveau. Echter als de verbinding zwak is en er is veel storing, gaat de volumeknop open wat tevens betekent dat alle andere geluiden in de ether ook luider worden. Keihard soms. Ruis kun je nog enigzins onderdrukken, maar dat gaat niet met alle geluiden. Ook schepen en/of stations die op (bijna) dezelfde frequentie werken kunnen veel storing veroorzaken. Zodanig dat het signaal dat jij moet horen voor het nemen van een telegram haast niet hoorbaar is. Of slechts met horten en stoten. Tussen de storing heen Adoor moet je dan de juiste informatie proberen op te vangen tot het hele bericht is ontvangen.

V.w.b. telegrafie: Ik betwijfel of je het ueberhaupt wel eens gehoord heb, maar dat terzijde. Morse is een onderbroken modelering. Zodanig dat het punten en strepen worden. Een telegrafist kent het alfabet, voor ieder ander klinkt het als lange en korte piepen.

Dat zowel de (radio)telefoniste als de (radio)telegrafist een koptelefoon op hebben is evident. Op speaker is het moeilijker te volgen en heeft bovendien iedereen er last van. Aan boord zit iemand meestal alleen, maar op een kuststation is dat niet het geval.
Schepen kleiner dan 1600 brt hoefden geen telegrafist aan boord te hebben en wikkelden al hun verkeer af op telefonie. Dat werd dus door de telefoniste behandeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2014 om 11:10
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Geen quote maar wel een reactie op manwijf@

Telegrafie op schepen is al weer ' een eeuwigheid' verledentijd en radiotelegrafisten is daarmee ook een al lang geleden uitgestorven beroep m.u.v. Defensie maar ook daar wordt morse nu afgeschaft en dat uitgezonderd enkele codes voor gebruik met seinlampen!

Ik heb in mijn zeevaartcarriëre nog nooit een marconist (Sparks) meegemaakt die zijn koptelefoon schadelijk hard zette. In tegendeel, bij hard volume konden signalen zelfs slechter hoorbaar zijn.

In het algemeen: welke oordoppen dan ook lossen opgelopen gehoorschade niet op. Zij kunnen wel symptomen dempen maar nog veel beter is: verder lawaai vermijden om verdere schade te voorkomen.

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2014 om 12:12
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=manwijf schreef op dinsdag 18 nov 2014, 09:44]@wimmi20
Er zit op een ontvanger inderdaad een volumeknop om het signaal (morse of spraak) af te regelen tot een aanvaardbaar niveau. Echter als de verbinding zwak is en er is veel storing, gaat de volumeknop open wat tevens betekent dat alle andere geluiden in de ether ook luider worden. Keihard soms. Ruis kun je nog enigzins onderdrukken, maar dat gaat niet met alle geluiden. Ook schepen en/of stations die op (bijna) dezelfde frequentie werken kunnen veel storing veroorzaken. Zodanig dat het signaal dat jij moet horen voor het nemen van een telegram haast niet hoorbaar is. Of slechts met horten en stoten. Tussen de storing heen Adoor moet je dan de juiste informatie proberen op te vangen tot het hele bericht is ontvangen.

V.w.b. telegrafie: Ik betwijfel of je het ueberhaupt wel eens gehoord heb, maar dat terzijde. Morse is een onderbroken modelering. Zodanig dat het punten en strepen worden. Een telegrafist kent het alfabet, voor ieder ander klinkt het als lange en korte piepen.

Dat zowel de (radio)telefoniste als de (radio)telegrafist een koptelefoon op hebben is evident. Op speaker is het moeilijker te volgen en heeft bovendien iedereen er last van. Aan boord zit iemand meestal alleen, maar op een kuststation is dat niet het geval.
Schepen kleiner dan 1600 brt hoefden geen telegrafist aan boord te hebben en wikkelden al hun verkeer af op telefonie. Dat werd dus door de telefoniste behandeld.

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2014 om 12:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Morse werd vaak gebruikt voor grote afstanden Op het moment dat spraak niet meer te volgen was ,zijn morse tekens nog goed te horen op een koptelefoon. Daarom hoefde het volume niet hard en zeker niet op een niveau dat het je je gehoor beschadigde . Bovendien zijn die membraam koptelefoons niet te vergelijken met de huidige Die vervormden als je ze te hard zette en kon inderdaad die piepjes niet meer goed horen. Dat schepen en walstations elkaar stoorden is onzin .Die hadden hun eigen uitzendfrequenties . Zenden en ontvangen ging meestal op 2 verschillende frequenties.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2014 om 12:42
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=vr1944 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 12:30]Morse werd vaak gebruikt voor grote afstanden Op het moment dat spraak niet meer te volgen was ,zijn morse tekens nog goed te horen op een koptelefoon. Daarom hoefde het volume niet hard en zeker niet op een niveau dat het je je gehoor beschadigde . Bovendien zijn die membraam koptelefoons niet te vergelijken met de huidige Die vervormden als je ze te hard zette en kon inderdaad die piepjes niet meer goed horen. Dat schepen en walstations elkaar stoorden is onzin .Die hadden hun eigen uitzendfrequenties . Zenden en ontvangen ging meestal op 2 verschillende frequenties.

--- --- -.- . . -. --. --- -.. .- -. - .-- --- --- .-. -.. en morse ging evenals scheeps telefonie altijd single side (vandaar 'over' na einde zin)

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2014 om 12:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op dinsdag 18 nov 2014, 12:42][quote=vr1944 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 12:30]Morse werd vaak gebruikt voor grote afstanden Op het moment dat spraak niet meer te volgen was ,zijn morse tekens nog goed te horen op een koptelefoon. Daarom hoefde het volume niet hard en zeker niet op een niveau dat het je je gehoor beschadigde . Bovendien zijn die membraam koptelefoons niet te vergelijken met de huidige Die vervormden als je ze te hard zette en kon inderdaad die piepjes niet meer goed horen. Dat schepen en walstations elkaar stoorden is onzin .Die hadden hun eigen uitzendfrequenties . Zenden en ontvangen ging meestal op 2 verschillende frequenties.

--- --- -.- . . -. --. --- -.. .- -. - .-- --- --- .-. -.. en morse ging evenals scheeps telefonie altijd single side (vandaar 'over' na einde zin)

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2014 om 13:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt maar dat gebeurde met spraak ook in de scheepvaart dmv een ontvangst en uitzendfrequentie met walstations (bv Schevingenradio ) .Manwijf is in de war met de marifoon.over en uit

=gerritaltena schreef op dinsdag 18 nov 2014, 12:42:
=vr1944 schreef op dinsdag 18 nov 2014, 12:30: Morse werd vaak gebruikt voor grote afstanden Op het moment dat spraak niet meer te volgen was ,zijn morse tekens nog goed te horen op een koptelefoon. Daarom hoefde het volume niet hard en zeker niet op een niveau dat het je je gehoor beschadigde . Bovendien zijn die membraam koptelefoons niet te vergelijken met de huidige Die vervormden als je ze te hard zette en kon inderdaad die piepjes niet meer goed horen. Dat schepen en walstations elkaar stoorden is onzin .Die hadden hun eigen uitzendfrequenties . Zenden en ontvangen ging meestal op 2 verschillende frequenties.

--- --- -.- . . -. --. --- -.. .- -. - .-- --- --- .-. -.. en morse ging evenals scheeps telefonie altijd single side (vandaar 'over' na einde zin)

inekel1953
door inekel1953 - Nov 18, 2014 om 13:09
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Olijfje3,

terug komend op uw vraag, bij "vraag en beantwoorden" wil ik u vragen om de keuze die u gaat maken, hier op het forum bekend te maken.
Hiermee kunt u mogelijk ook voor anderen die met het zelfde probleem zitten, helpen.

Met vriendelijke groet,
Ineke L 1953

ma
door manwijf - Nov 18, 2014 om 13:54
574 Antwoorden / 1 Vragen

@gerritaltena en vr1944

We raken OT maar toch nog even een correctie:
"Telegrafie op schepen is al weer ' een eeuwigheid' verledentijd"
Nou dat valt wel mee hoor. PCH was tot 31-12-'1998 nog operationeel.
Internationale afspraken v.w.b. communicatie en daarmee de komst van GMDSS in febr. 1999, maakte morse langzaamaan overbodig. Wat niet wil zeggen dat het op die datum exact wereldwijd was afgelopen.

Morse was zeker niet alleen voor de Korte golf. Sterker nog de middengolffrequentie 2182 khz. was de belangrijkste frequentie nl voor nood- spoed- en veiligheidsverkeer. Werd 24 uur p/d uitgeluisterd voor schepen in nood.

Satellietcommunicatie was al lang voordien geintroduceerd, maar toen nog heel kostbaar. De marine heeft een eigen communicatiesysteem via de satelliet.
Verder weet een r/o wel dat hij de ontvanger niet te hard moet zetten. Zeker niet bij spraak ivm overmodulatie. Op storing heb je echter geen invloed. Ontvangststerkte heeft vnl te maken met hoogte van de frequentie, positie en tijdstip, maar er zijn nog wel een aantal zaken die daarop invloed hebben. Plotseling roepende schepen in een andere positie bv kunnen dan knalhard binnenkomen.
Tenslotte: frequenties zijn toegewezen aan landen. Dat is internationaal geregeld. In de korte golf m.n. zijn andere stations bv. omdat frequenties gedeeld worden, ook goed te horen.

De ontvangst ging niet altijd (geheel) Single Side Band. Bij lokale ontvangst kon ook een simplex verbinding tot stand gebracht worden. Omdat een simplex verbinding voor zowel zenden als ontvangen dezelfde frequentie gebruikt, kon je alleen om beurten spreken. Daarom was het handig om middels "over" aan te geven dat je klaar was. Op de marifoon ging dat precies eender.
Middengolf en korte golf waren normaal gesproken duplexverbindingen. Daar was het dus niet strikt noodzakelijk om "over" te zeggen.

V.w.b de tinitus: omdat het niet te genezen is, is het helaas zaak er zo min mogelijk aandacht aan te schenken. Ik heb het niet van mezelf trouwens. Soms lukt dat, soms niet.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2014 om 14:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manwijf,
u vraagt zich in een vorig bericht af of ik wel eens morse signalen heb gehoord.
Die heb ik wel eens gehoord.
Ik ben namelijk gediplomeerd radio telegrafist.

En bij de golflengten die u opnoemt waar morse werd toegepast bent u er nog 1 vergeten : de ultra lange golf.

En voor diegenen die menen dat morse uitsluitend een zijband signaal is : in het verleden werd morse uitgezonden met een AM zender.
Toen bestond SSB nog niet.
En in telegrafie wordt het woord- over -niet gebruikt.

vr1944
door vr1944 - Nov 18, 2014 om 16:22
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Morse was zeker niet alleen voor de Korte golf. Sterker nog de middengolffrequentie 2182 khz. was de belangrijkste frequentie nl voor nood- spoed- en veiligheidsverkeer. Werd 24 uur p/d uitgeluisterd voTransmissiemodi

2182 kHz is het analoog nood kanaal 16 op de VHF-band van de marifoon . Voor korte afstanden dus.Duplex oftewel zenden en ontvangen op de zelfde frequentie werd zelden gebruikt.

En voor diegenen die menen dat morse uitsluitend een zijband signaal is : in het verleden werd morse uitgezonden met een AM zender.
Toen bestond SSB nog niet.
En in telegrafie wordt het woord- over -niet gebruikt

AM is dus middengolf en is voor korte afstanden Korte golf voor lange afstanden. USB en SSB is bijna zo oud als er korte golf bestaat en gedeeltes van een band en werkt op modulatie .Morse wordt meestal op SSB en spraak op de USB uitgezonden.

https://www.youtube.com/watch?v=dzL6d-EZoVk

Helaas in het Engels

wimmi20
door wimmi20 - Nov 18, 2014 om 18:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

VR1944,
Uw herkenningsfotootje is een schip.
Ik neem aan dat u een zeevarende bent, of bent geweest.
Maar wat radio betreft zit u er steeds naast.
2182 khz is niet voor zee noodverkeer.
De niet meer in gebruik zijnde zee nood frequentie is 500 kiloherz, in telegrafie, en niet 2182, zoals u beweert.
U beweert dat 2182 khz het anologe noodkanaal 16 is van de marifoon.
Klopt niks van : 2182 is middengolf, de VHF marifoonband is de 2 meter band golflengte.
Waarom u over anoloog spreekt is mij een raadsel.
De nood en oproepfrequentie op marifoon kanaal 16 is 156.800 mhz, en niet 2182.
U schrijft : morse wordt meestal op SSB en spraak op USB uitgezonden.
Bootjesman, daar klopt weinig van.
Professioneel en militair wordt morse en spraak in USB uitgezonden.
SSB is de verzamelnaam voor USB een LSB,
En voor uw info : in de luchtvaart wordt AM nog altijd wereldwijd gebruikt.
Bron : Wimmipedia.

ma
door manwijf - Nov 19, 2014 om 09:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het is verbazingwekkend hoe sommigen pretenderen alles te weten van een onderwerp. Geen idee waar vr1944 gevaren heeft, maar ik mag hopen dat hij niet verantwoordelijk is/was voor de veiligheid. Allemaal kaptein Iglo praat.
Het is precies zoals wimmi20 heeft uitgelegd.

Nog een kleine aanvulling. De 2182 was internationaal de middengolffrequentie telefonie voor nood- spoed- en veiligheidsverkeer. V.w.b. NL dus van de noordelijke noordzee tm ongeveer de golf van Biskaye, afhankelijk van de omstandigheden. Voor de marifoon (VHF) was dat inderdaad kanaal 16. Wordt vanaf 1987 bewaakd door de kustwacht in Den Helder.

SSB = Single side band werd ontwikkeld voor een efficienter gebruik van de frequentie

ma
door manwijf - Nov 19, 2014 om 09:20
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Morse was zeker niet alleen voor de Korte golf. Sterker nog de middengolffrequentie 2182 khz. was de belangrijkste frequentie nl voor nood- spoed- en veiligheidsverkeer. Werd 24 uur p/d uitgeluisterd voor schepen in nood."

Ik heb er overheen gelezen, maar 2182 moet hier inderdaad 500 khz zijn. Foutje!
Beide frequenties werden wel 24h uitgeluisterd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2014 om 15:22
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich natuurlijk leuk, zo'n discussie over radiotelefonie (overigens in het begin ook via lange golf) maar dat had op zich niets met de vraag te maken.

Voor wat mij betreft: ook ik zondigde in deze en dus graag .-.-. (sluitteken)

ma
door manwijf - Nov 20, 2014 om 08:29
574 Antwoorden / 1 Vragen

FYI: Radiotelefonie is een algemene benaming voor communicatie die via radiogolven loopt.

ma
door marieke80 - Dec 13, 2014 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=olijfje3 schreef op zaterdag 15 nov 2014, 16:09]dank voor de reacties. ik ga er zeker wat mee doen. een fout in 97 werd me fataal. kon niet gauw weg en was jaren meer naar concerten geweest. Fairman ik had van u meer wijsheid verwacht.
Gedane zaken nemen geen keer. olijfje3

Ben erg benieuwd voor welk type oordop je nu uiteindelijk hebt gekozen? Zeker omdat je ook in een band speelt waarbij je dus ook wilt dat de muziektonen goed te horen zijn, demping is alleen is niet voldoende.

aurora1
door aurora1 - Dec 13, 2014 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vanavond komt een test van oordoppen in de uitzending.