Ton van Duiven
door Ton van Duiven Aug 14, 2022 om 16:46
Auto & vervoer

Weten jullie wat een elektrische fiets ongeveer kost?

Ik heb laatste tijd meer moeite met fietsen vooral na de pandemie.
Een elektrische fiets begint een belletje bij me te rinkelen. Ik weet alleen niets af van de elektrische fietsindustrie.
De een is nog duurder dan de andere en net nog even anders, ben het spoor helaas een beetje bijster geloof ik.
Wat kost zo'n fiets gemiddeld? En hebben de senioren onder ons het idee dat hun spieren ervan achteruitgaan, is het het waard zo een investering daarin??

5486 20 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2022 om 16:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, de mijne , een vouwfiets heeft € 990,0 gekost (aanbieding omdat de bedoelde koper niet kwam opdagen en de winkel ophield te bestaan) . Ik zag gisteren een aanbieding bij een fietswinkel voor een 'gewone' ad € 1.199,00. Eenzellfde voor mijn echtenote € 1.100,oo (ggeen bijzondere aanbieding).  Er zijn ook fietsen die meer dan € 3.000 kosten en is het dus een kwestie van zelf een aantal fietswinkels nagaan, kijken wat men heeft, ook aan aanbiedingen en wat de capaciteit is (zoals het bereik met de aanwezoge accu en dat dan op basis van hetgeen uzelf wenst.

Ik kan begrijpen dat u door de prijsverschillen het spoor bijster bent maar herhaald, doe zelf onderzoek bij een winkel en op basis van wat uw wensen zijn en vergelijk. Er zijn fietswinkels die meerdere merken dus een goede sortering aanbieden.

mahadma
door mahadma - Aug 14, 2022 om 17:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ga  mede uit service oogpunt voor later naar uw lokale fietsenverkoper. Veel betere service als internet prijsboksers

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2022 om 17:35
16826 Antwoorden / 108 Vragen

In ieder geval geen elektrische fiets online bestellen, U kunt naar uw fietswinkel bij u in de buurt (of iets verder), maar dan is men verzekerd van een goed advies en service. De fietsenmaker kan u ook haarfijn uitleggen over welke fiets het beste bij u zou passen. Het "gevaar" is wel dat een elektrische fiets de conditie achteruit laat gaan. Immers, gewoon fietsen houd iemand in beweging. Kortom, als u zo'n fiets aanschaft is het ook zaak wel wandelend, lopend er ook op uit te trekken. Elektrische fietsen zijn inderdaad duur: prijzen vanaf €1.000,00 tot zelfs €4.000,00 of meer voor een topmodel. Een adviesje: koop geen Amslod of Stella fiets. Die hebben rijwielhandelaren niet en, zijn ze niet blij als u een van genoemde fietsen wel koopt en u wilt iets laten repareren. Wat ik veel lees zijn veel klachten van deze twee merken.

jane55
door jane55 Aug 15, 2022 om 17:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een Stella, super service, zowel online als in de winkel, top fiets, ik zou geen andere willen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 15, 2022 om 22:26
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jane55,

Waarom heeft u gekozen voor een Stella?

Het internet staat vol met klachten over dit bedrijf.....

marita5
door marita5 - Aug 14, 2022 om 17:48
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ton Van Duiven ,

Lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/

panter22
door panter22 - Aug 14, 2022 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een elektrische fiets bij een fietsenwinkel die liefst gespecialiseerd is in elektrische fietsen.
Met een eigen werkplaats. Een goede verkoper kijkt naar je lengte zodat je niet een te grote of te kleine fiets koopt.
En waar je een proefrit kunt maken. Zodat je voelt hoe de fiets rijdt.
Koop niet online en koop niet de goedkoopste.
Kennelijk heeft Stella een enorme aantrekkingkracht op bejaarden. Hoge kortingen, goedkope fietsen, maar als je eens googelt dat duurt het soms maanden dat een fiets gerepareerd wordt.

En denk je dat het gemakkelijk is dat Stella of Amslod de fiets hij je thuis brengt? De fietsenmaker heeft ook een bus en wil de fiets ook wel bij je thuis afleveren.
Het is duurder, een beetje fiets kost tussen de €2500 en €3000.
Jong en oud rijdt tegenwoordig op een elektrische fiets. En al je als bejaarde nu je nog fietsen kunt het geld er voor hebt niet zo'n fiets gaat kopen wanneer dan wel?

sira
door sira - Aug 14, 2022 om 18:31
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals anderen al adviseren, koop de fiets bij een (plaatselijke) fietsenwinkel in de buurt en niet op internet als u er geen verstand van hebt. De prijs op internet kan aantrekkelijk zijn, maar de service is meestal maar zo zo. Bovendien heeft de fietsenwinkel vaak ook gebruikte elektrische fietsen, die zijn helemaal nagekeken en worden met garantie verkocht. En mocht de fiets een onderhoudsbeurt nodig hebben, heeft diezelfde fietsenwinkel ook een werkplaats.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2022 om 20:17
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ton,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Waarvoor gaat u de fiets gebruiken (welke afstand)?

Welk bedrag heeft u voor de elektrische fiets over?

Het duurste van de elektrische fiets is de accu: hiermee wordt het meeste verdiend.

Me
door Meindo Aug 15, 2022 om 16:54
63 Antwoorden / Vragen

weer van die rare vragen van de geboren Amsterdammer. Er wordt gevraagd wat de gemiddelde prijs is. Duidelijk toch.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 15, 2022 om 19:45
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Meindo,

Om de vragen van TS goed te kunnen beantwoorden ,is meer informatie nodig.

Als TS grote afstanden moet afleggen, heeft TS een kwaliteits-ebike nodig.

gerbera
door gerbera Aug 16, 2022 om 12:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als TS grote afstanden moet afleggen, heeft TS een kwaliteits-ebike nodig.

Onzin, voor grote afstanden heeft men een accu met de juiste capaciteit nodig. En wat is een kwaliteits E-bike?

Gek genoeg vraagt u steeds om extra informatie terwijl vele anderen gewoon een reactie op de vraag geven waar de TS wat aan heeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 16, 2022 om 12:32
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Als TS niet reageert op antwoorden, dan wordt het moelijk om een goed antwoord te geven.

U geeft zelf,in uw eigen antwoord, ook al advies voor een duurder model ebike.

gerbera
door gerbera Aug 16, 2022 om 21:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

A'dammer, helaas leest u weer niet goed, ik geef aan dat een E-bike met middenmotor meer kost dan een voor of achtermotor, Dat is wat anders dan dat ik een duurder model adviseer want ook met een voor of achtermotor kan een bike duurder zijn dan een met middenmotor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 17, 2022 om 03:23
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

De voordeligste ebike van een betrouwbare Nederlandse winkel,die ik kan vinden, is die van Decathlon.

Klik op de volgende link:

https://www.decathlon.nl/p/verbonden-elektrische-fiets-920-e-connect-laag-frame/_/R-p-305573

gerbera
door gerbera Aug 17, 2022 om 12:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

toch maar een beter kijken, wat moet ik met een fiets die communiceerd met mijn smartfhone?
ff hier kijken

gerbera
door gerbera Aug 18, 2022 om 11:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens is het een Frans merk en gelet op onderstaande reactie hebben ze het erg druk met reparatie's< dus hoe goed is die fiets wel.

Alvast bedankt voor de review op deze fiets.

Jammer dat je hiermee een mindere ervaring hebt gehad, onze excuses daarvoor.

Het kan inderdaad kloppen dat er een wachttijd is op herstellingen van onze fietsen. Alle fietsateliers hebben het namelijk super druk en daarom kunnen de wachtijden fors oplopen. De meeste Decathlon winkels hebben immers als oplossing wel een aantal vervangfietsen ter beschikking om de klanten te kunnen verder helpen. Hoogstwaarschijnlijk waren deze in jouw winkel allemaal bezet... Hopelijk geraakt je probleem wel snel opgelost en kan je snel weer met een tiptop nagekeken fiets de weg op!

Be
door Bewaklu - Aug 14, 2022 om 20:25
131 Antwoorden / 1 Vragen

Google, ANWB, Consumentenbond?

tenormin
door tenormin Aug 14, 2022 om 23:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

bewaklu, @marita5 heeft een goed bruikbare link van de ANWB gemaakt. Ook de vraag van de TS, of je conditie verminderd wordt er vermeld. Wat ik ook al plaatste: de vraag over conditie.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2022 om 20:51
7181 Antwoorden / 3 Vragen
Yv
door Yvonne_909 - Aug 15, 2022 om 11:36
42 Antwoorden / 2 Vragen

In beweging blijven is altijd goed.
Als fietsen op een gewone fiets niet meer gaat is een goede e-bike een prima alternatief.
Ook daarop moet je (meestal) nog steeds zelf trappen, dus blijft goed voor de conditie.
De fiets kun je zo duur maken als je zelf wilt  afhankelijk van merk, soort motor, grootte van de accu, soort versnellingssysteem, enz.
Wees wijs en koop liever een fiets bij een goede fietsenwinkel voor goede garantie en reparatie mocht er wat mee zijn, ook in het kader van het onderhoud.
Ik fiets zelf op een fiets met een automatisch versnellingssysteem, ik hoef zelden of nooit te schakelen, gebruik z.n. wel wat meer of minder trapondersteuning.
Echt een ideale fiets voor de artrose in mijn handen en knieën.
Succes met de zoektocht.

He
door Helen 66 - Aug 15, 2022 om 12:41
119 Antwoorden / Vragen

De Consumentenbond heeft laatst een hele rits elektrische fioetsen getest van veel verschillene merken en prijsklassen. Vraag dat op (tegen kleine betaling). Altijd fiets kopen in de buurt/wijk waar u woont ivm onderhoud en reparatie en service.
Altijd fietsen met ondersteuning levert geen spierversterking op, maar u bent wel in de buitenlucht. Voor korte ritten beter gewoon te fietsen zonder ondersteuning aan te zetten.

me
door mein33 - Aug 15, 2022 om 13:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als je een e.bike wil kopen, dan moet je als eerst bepalen welk bedrag je hieraan maximaal wil spenderen.
Vervolgens stel je voor jezelf een wensenlijstje op waar de gewenste e.bike aan zou moeten voldoen.
Denk daarbij o.a. aan:
Waarvoor ga ik de fietsgebruiken zoals o.a. stadritjes, recreatieveritten of tourtochten.
De zitpositie op de fiets, rechop of licht voorover zittend
Welke accucapaciteit heb ik nodig m.b.t de lengte van de ritten die ik ga maken. (de door de fabriek aangegeven afstanden  haal je in de praktijk nimmer)
Wil ik de accu in het frame (mijn voorkeur i.v.m. de kwetsbaarheid v.d. accu) of in de bagagedrager.
Wil ik de motor in het achterwiel of voorwiel i.c.m. het schakelen middels een derailleur, of wil ik liever een minder onderhoudsgevoelige middenmotor (deze laatse is in mijn beleving niet aan te raden bij het maken van langere tourtochten aangezien het aatal versnellingen dan te beperkt is).
Neem ik een dames of een herenmodel. (een dames uitvoering is ook voor de man aan te raden als je op gevorderde leeftijd bent)
En zo kunt u nog meer wensen en mogelijkheden toevoegen.

Ga met dit budget en het wensenlijstje naar een rijwielhandelaar bij u in de buurt, (zeker aan te raden i.v.m. reparatie en onderhoud) en laat u daar verder informeren wat er zoal voor uw budget en wensenlijstje te leveren is.
Maak zeker een uitgebreide proefrit alvorens u definiteif beslist.

Waarschuwing:  koop nooit een e.bike van Stella,  Amslod of bij een internetaanbieder !!!
.

gerbera
door gerbera - Aug 15, 2022 om 15:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De aanschaf van een E-bike is meer dan alleen een goede accu en motor. Ga naar een echte fietsenwinkel en laat u goed informeren over o.a. de framehoogte die voor u geschikt is, en maak een proefrit alvoren tot aanschaf over te gaan, en geef aan waarvoor u de fiets gaat gebruiken, korte/lange afstand. Een merk noemen is moeilijk omdat daarin iedereen anders over denkt. Zelf adviseer ik er een met middenmotor, meestal iets duurder in aanschaf, en lage instap. Wordt u in de fietsenwinkel op voorhand een dure aan te schaffen, verlaat de winkel en kijk bij een ander maar zeker niet bij de televisie adverteerders. Ze zijn er al in de prijsklassen van € 900,- tot € 3000,- waarbij de accu een grote rol speelt en bepalend is voor de afstand die u er mee kunt afleggen. laat u daarin echter niet gek maken want als er verteld wordt dat u meteen bepaalde accu 150km kunt afleggen trek er dan maar gem. 30 km vanaf.

Th
door Theawaalen - Aug 15, 2022 om 15:09
113 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je de fiets nodig omdat het fietsen te veel wordt of is je stabiliteit niet meer goed. Als het het laatmiddeleeuwse dan kun je via WMO een driewielfiets aanvragen

boerenbond
door boerenbond - Aug 15, 2022 om 16:23
44 Antwoorden / 0 Vragen

Een slechte 1000 euro en een goede 3500.

gerbera
door gerbera Aug 15, 2022 om 21:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Onzin! Slechte E-bikes bestaan niet, het is belangrijk een keuze te maken in motor (voor, midden of achter,) en de juiste accu voor het gebruik. Buurvrouw rijdt al 5 jaar op een E-bike van de Aldi, toendertijd € 895,-

rj
door rjw - Aug 15, 2022 om 16:54
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Voor wat betreft jouw laatste vraag: als je nu op een echte fiets fietst, dan zullen je spieren achteruit gaan als je met een elektrische fiets gaat rijden. De kracht die je moet zetten op een elektrische fiets is echt minimaal. Alleen als je nu nooit fietst en ook niet anders substantieel beweegt voegt een elektrische fiets iets toe. Het is beter dan in de auto zitten, maar het is minder goed dan zelf trappen.

Yv
door Yvonne-909 Aug 15, 2022 om 18:42
15 Antwoorden / 2 Vragen

Spieren en gewrichten in conditie houden hangt echt niet alleen af van kracht en zwaarte van inspanning.
Kijk bijv. naar mensen die op hogere leeftijd nog aan (Hatha)yoga doen.
Zelf trappen doe ik op mijn e-bike ook nog steeds, alleen trap ik met de verschillende ondersteuningen lichter, wat ook beter is bij de artrose in mijn knieën. Zo kan ik (dagelijks) blijven fietsen wat ik op mijn gewone fiets met derailleurversnelling echt niet meer kan omdat ik dan na een fietstonde amper meer kan (trap)lopen.
Beweging waar je je prettig bij voelt is gezond.

jane55
door jane55 - Aug 15, 2022 om 17:05
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ton, Ik had altijd een hekel om te fietsen, sterker nog, ik heb er nooit 1 gehad.
3 jaar geleden heb ik, samen met mijn zus, een E-Bike kunnen leasen (via de Consumentenbond) voor 3 jaar, om te kijken of het echt zo fijn is. Voor 51 per mnd, incl. verzekering, pas ingeleverd, heb direct een nieuwe fiets gekocht. Zo geweldig zo,n fiets, zonder moeite van A naar B. Ik heb er nu 1 Stella, 7 versnellingen accu van 485 KW, kom ik echt wel een eind mee,
Mijn fiets kost 1799 euro.
je hebt al zo,n E-Bike voor 1350 euro, 3 versnellingen en de 400 KW accu.

Je kunt de fiets zo instellen dat als je dat wilt weerstand voelt waardoor je toch wat kracht kan zetten.
Gewoon doen, Je wilt straks niet anders meer. Succes

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 15, 2022 om 19:47
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jane55,

Waarom heeft u voor een Stella gekozen?

Het internet staat vol met klachten over dit bedrijf.....

mi
door miennaamishaaz - Aug 16, 2022 om 22:17
725 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn fiets {cortina E Octa} heeft circa 2000 euro gekost [samen met een 700WH batterij] [2500 euro als je gelijk een {Enra} volledig casco fietsverzekering afneemt, in de fietswinkel]

Vaak heeft de fietswinkel dan een contract met de verzekeraar, en kunt u vrijwel alles laten afhandelen door de winkel. [Dit is hoe het voor mij werkt, ik vind dit geweldig, vooral als je een klapband hebt. wordt je opgehaald, en bij de fietswinkel afgezet waar je dan een leenfiets krijgt].

Wat ik u aanraad is in het weekend [als het flink waait] naar de fietswinkel te gaan, en dan even een uurtje of 2 proefrijden op verschillende fietsen.

want een fiets die persoon A fijn vind, kan persoon B haten [denk voorwiel ondersteuning, of center ondersteuning] waarbij de motor op een andere plek zit.

ka
door kama - Aug 18, 2022 om 17:16
161 Antwoorden / 19 Vragen

We hebben nu een jaar of 8 elk een Batavusfiets. Met Bosch-middenmotor, van destijds ruim € 2000 per fiets. Met een accu kunnen we ongeveer 120 km doen (minstens), als we rijden op de stand tour (uit-eco-tour-sport-nogiets) .
Het grootste probleem dat ik heb met de fiets is de opstap, die is erg hoog (ik ben 1m63), ze hadden geen lagere frames of kleinere wielen destijds.
Een ander probleem is het gewicht van de fiets. Als je op mul zand rijdt wil het achterwiel makkelijk wegglijden bij mijn eigen relatief lage gewicht van 57 kilo. Omdat die fiets zo zwaar is is het dan lastig om hem te kunnen "houden", dus dan kan je vrij makkelijk met fiets en al ondersteboven gaan. Dus mocht u al zwakkere spieren hebben nu, dan zou het nog lastiger kunnen zijn.
Verder zijn we erg gelukkig met deze fietsen.

sira
door sira Aug 19, 2022 om 22:46
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Als je op mul zand rijdt wil het achterwiel makkelijk wegglijden
Kwestie van te zorgen dat het juiste aantal bars in de banden zit, m.a.w. de banden zijn te zacht.

gerbera
door gerbera Aug 21, 2022 om 15:57
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Laat ik u uit de droom helpen, het is niet het achterwiel maar het voorwiel dat u uit balans brengt en daardoor makelijk onderuit gaat. Door het gewicht zal het achterwiel meer grip hebben terwijl het voorwiel door het zand gaat "zwalken" met als gevolg dat u het stuur niet recht kan houden en het achterwiel uit het spoor trekt. Verder is ook de snelheid van belang bij een te lage snelheid is het risico onderuit te gaan groter dan bij een hogere snelheid.