pe
door petraleo Nov 20, 2019 om 14:35
Auto & vervoer
Wie heeft er voorrang ?

Uit de straat de je op de foto ziet is een auto gereden en deze slaat linksaf.
Voor deze bestuurder kwam er van links een auto en er heeft een aanrijding plaatsgevonden.
Het betreft een 30 kilometer zone, dit staat aan het begin van de straat (op de foto links).

Betreft het hier een uitrit of ligt er een drempel ivm snelheid ?

11705 35 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 20, 2019 om 15:03
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Dit is een drempel, geen uitrit. Bij een uitrit zal de stoep doorlopen. Echter zijn er ook definities die aangeven dat een drempel ook als uitrit aangemerkt kunnen worden.
Het RVV, leidend hierin zegt:
De jurisprudentie heeft wel een aantal kenmerken ontwikkeld waaraan een uitrit moet voldoen. Er moet sprake zijn van verlaagde trottoirbanden en van een doorlopende bestrating die de trottoirs aan weerszijden van de uitrit verbindt. Het gaat erom dat een ieder bij de nadering van de uitrit kan zien, dat het een uitrit is.

Naar mijn mening is dit dus geen uitrit.

Gr
door Grunn1 Nov 20, 2019 om 15:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Discutabel, een drempel is een drempel omde snelheid te verlagen echter zodra deze drempel zo groot is dat je er met de hele op kan staan dan wordt dit als stoep gezien.
De drempel op,de foto is groot genoeg om er helemaal op te staan en is het dus eigenlijk een uitrit. Ook nog vanwege de doorgetrokken witte streep geeft niet aan dat dit een gelijkwaardige kruising is waar rechts voorrang heeft.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:04
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Een stoep moet doorlopen, hier zie je duidelijk dat de stoep ophoudt, de straatklinkers beginnen en aan de overkant de stoep weer verder gaat.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2019 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een drempel wordt GEEN stoep door zijn afmetingen.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 20, 2019 om 15:05
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Geplaatst antwoord was bedoeld voor ander topic, dus verwijderd.

Topantwoord

tdmduc
door tdmduc - Nov 20, 2019 om 15:06
704 Antwoorden / 2 Vragen

Die witte streep ligt er niet voor niets lijkt me.

Volgens mij heeft het uitrijdende verkeer dan ook géén voorrang.

ma
door marnix1 Nov 20, 2019 om 16:46
256 Antwoorden / 22 Vragen

Waarom zou een streep duiden op voorrang "verlenen"?

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:05
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De witte streep ligt ter verduidelijking van de drempel. Als het een stopstreep geweest zou zijn was deze tot halverwege de straat geweest en had er een stopbord moeten staan.

sw
door swat1500 Nov 21, 2019 om 01:01
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Die enkele witte streep heeft, voor wat betreft deze verkeerssituatie, geen enkele verkeerstechnische betekenis.

Magnum007
door Magnum007 Nov 22, 2019 om 23:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Die streep geeft verwarring....:-(

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2019 om 15:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik woon in een buurt waar het stikt van zulke straatjes en ik woon zelf in zoiets, en rechts heeft daar zoals gebruikelijk voorrang. Dus wat uit die straatjes komt heeft voorrang. Daar schrikken bestuurders weleens van en er komen vaak bijna-ongelukken voor en vooral boosheid van degenen die geen voorrang verlenen... Of het een 30 km zone is heeft daar m.i. niets mee te maken. Ik zie ook geen bord van Woonerf oid.
U houdt het wel vaag: “er heeft een aanrijding plaats gevonden” Kwam u uit dat straatje of bent u degene die uit de richting van de witte auto kwam?
U kunt dit voor de zekerheid nog voorleggen op de site van de ANWB
of Politieforum, maar ik zou in zulke situaties altijd rekening houden met eventuele onduidelijkheid
en met beleefdheid en ridderlijkheid komen ook minder aanrijdingen voor:
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-uitrit-of-inrit-herkennen-en-de-verkeersregels.html#belang-duidelijke-herkenbaarheid-van-uitrit-en-inrit

https://www.anwb.nl/experts/auto/98/voorrangsregel-woonerf

https://forum.infopolitie.nl/

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2019 om 15:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Wie heeft er voorrang? Normaliter verkeer dat van rechtskomt tenzij er sprake is van een uitrit in de zin van een verhoging. Afgaande op de foto lijkt het mij dat het oordeel zal zijn dat het een uitrit betreft.

Het feit dat er een witte streep lijkt te zijn (of is) zegt in beginsel helemaal niets tenzij er bij de 'uitrit' een 'stop/voorangs verkeerdbord staat en ik zie op de foto geen verkeersbord aan de rechterzijde van de 'uitrit'. De auto die van links kwam gaf geen voorrang en dus .... . Heeft uw vraag betrekking op het feit dat de verzekeraar van tegenpartij een andere mening heeft? Zo ja, vraag dan om een schriftelijke toeling van de situatie bij de politie.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:07
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Volgens het RVV is niet elke verhoging een uitrit. Pas als de stoep doorloopt en het kruisend verkeer dus over de stoep moet om op de kruisende weg te komen is er sprake van een uitrit.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Nov 20, 2019 om 16:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zover ik kan zien is het geen uitrit mede omdat de trottiorband op de hoek de zijstraat in draait en er geen doorlopend trottior is. Het vaak voor dat bestrating in Km zone's en woonerven wat hoger ligt. En in dit geval zal het ook te maken hebben met de inrit van de aanwezige garages. De witte band geeft de wegmarkering aan van de straat waar de auto staat. Geheel links op de foto ziet u nog een stukje van een echte uitrit. Overigens zie ik nergens een bord met 30 km en einde zone staan.

pe
door petraleo - Nov 20, 2019 om 16:16
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank jullie wel voor jullie reactie.

De auto van mijn moeder kwam uit de straat met de drempel (en sloeg rechtsaf) , de tegenpartij uit de richting van de witte auto.
Het schadeformulier wordt vanavond ingevuld en het lijkt mij duidelijk dat er tenminste wat vragen zijn over wie er voorrang heeft. Dat kunnen de verzekeringsmaatschappijen dan mooi uitzoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2019 om 17:01
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de reactie. Ik heb de foto vergroot en zie geen drempel. Wat de betekenis van de witte streep is, blijf wel erg onduidelijk.

Ik zie dat het bedoelde woord toelichting niet voluit 'meekwam'.

holstein
door holstein Nov 20, 2019 om 17:33
922 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens zit u moeder dan fout, want zoals ik het zie gelden hier de regels van een woonerf, dus als je uit de straat komt waar de witte streep ligt moet je alle verkeer van zowel links als rechts voor laten gaan.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:08
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Holstein, het is geen woonerf, er staat immers geen bord. De regels van een woonerf kunnen dus ook niet gelden. De witte streep ligt er om te laten zien dat het een drempel is. Een stopstreep loopt maar tot halverwege een weg.

holstein
door holstein Nov 20, 2019 om 18:27
922 Antwoorden / 16 Vragen

Volgens mij wel, er ligt een witte streep over de hele breedte en er is een verhoging/drempel en dat betekent dat je van een woonerf komt.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 19:01
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een woonerf moet er een bord staan, die staat hier niet. Daarbij heeft de andere kant van de drempel exact dezelfde witte streep.

sw
door swat1500 Nov 21, 2019 om 01:10
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Een (woon)erf moet zijn aangeduid met een bord. Een enkele witte streep is geen aanduiding voor een (woon)erf.
Ik ben het met andere reageerders eens dat het hier niet handelt om een uitrit en dus rechts voorrang heeft.
Het RVV kent overigens geen definitie van een uitrit.
Het grappige is dat geen enkele wet een definitie van een uitrit kent. Wat een uitrit is moet uit de diverse rechtelijke uitspraken gedestilleerd worden.
Er is wel een beschrijving hoe een uitrit bij voorkeur geconstrueerd zou moeten zijn (CROW richtlijn). Het is echter geen verplichtende constructie. Wel is het zo dat rechters bij een op de aanbevolen wijze geconstrueerde uitrit dit ook als een uitrit bestempelen.
Helaas zijn er vele varianten waarbij de rechter het de ene keer wel en de andere keer geen uitrit vondt.

Ik kan mij voorstellen in dit geval dat de bestuurder die het verkeer van rechts geen voorrang verleende meende dat het een uitrit was. Maar deze onjuiste inschatting zal hem echter niet ontslaan van de aansprakelijkheid.

pe
door petraleo - Nov 20, 2019 om 17:10
7 Antwoorden / 3 Vragen

@gerbera, het bord staat helemaal aan het begin/eind van de weg, de kant op waar de neus van de witte auto heen wijst

edrick3
door edrick3 - Nov 20, 2019 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt mij dat hier sprake is van een uitrit, gezien de 'witte streep'.
Al eens bij de politie/gemeente geïnformeerd?
Inderdaad: laat de verzekering het maar uitzoeken vwb de schade.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:10
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De witte streep is geen stopstreep. Stopstrepen worden altijd op de eigen weghelft getrokken, nooit over de hele weg. Drempels moeten een markering hebben op het hellende vlak, en dat is die streep.

ro
door ron503 - Nov 20, 2019 om 17:40
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een ononderbroken witte streep ook wel stopstreep genoemd die zowel voor het inrijden als uitrijden op de drempel aangebracht is en op de foto is welliswaar niet duidelijk te zien dat ze aan beide zijden aanwezig zijn maakt dat men eerst volledig tot stilstand dient te komen en pas als het veilig is de doorgaande weg op mag rijden. Die drempel met witte ononderbroken strepen zijn niet voor niets aangebracht maar bedoeld om extra alert te zijn bij het verlaten of in rijden van die zijstraat omdat voetgangers en verkeer op de doorgaande weg voorrang hebben. Ik vrees dat uw moeder een verkeersfout heeft gemaakt en daardoor een aanrijding heeft veroorzaakt.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:11
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Een stopstreep loopt nooit over de hele breedte van de weg, tenzij het een eenrichtingsstraat is. Hier staan geen borden, dus is de streep een indicatie dat er een drempel ligt. Aan de andere kant van de drempel ligt ongetwijfeld dezelfde streep. Dat is namelijk verplicht op het hellend stuk van een drempel, dit moet zichtbaar zijn.

sw
door swat1500 Nov 21, 2019 om 01:14
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Een stopstreep is pas een stopstreep als deze is aangebrachte met een bord "STOP" of een verkeerslicht.
De witte streep in deze situatie heeft zo te zien slechts een waarschuwende functie voor de aanwezigheid van de verkeersdrempel welke kennelijk is aangelegd om te voorkomen dat het verkeer te snel de (relatief) smalle straat in- of uitrijd maar heeft geen enkele invloed op de voorrangssituatie.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 00:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Die witte streep geeft juist de verwarring....:-(

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2019 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u nu even de straatnamen geeft, is de situatie op Google Earth wat beter te bekijken.

Er ligt natuurlijk wel een flinke drempel.

ma
door malty - Nov 20, 2019 om 17:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Mij lijkt het een uitrit, maar het is niet echt duidelijk, aanwezigheid drempel en witte streep geven naar mijn idee de doorslag.
Hopelijk laat de Ts nog weten hoe de verzekering de sutiatie heeft beoordeeld.

pe
door petraleo - Nov 20, 2019 om 18:09
7 Antwoorden / 3 Vragen
ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 18:15
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Bij de volgende straat naar links zie je duidelijk wat een uitrit is. Daar loopt de stoep door.

jo
door jorisw - Nov 20, 2019 om 19:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de situatie op Google maps bekijk dan lijkt het op een uitrit, maar strikt genomen moeten de trottoirtegels dan doorlopen. Dus, zoals al aangegeven, laat de verzekering dit uitzoeken met bijvoorbeeld de gemeente.

ne
door neodutchio Nov 20, 2019 om 20:27
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Het is overduidelijk een zijstraat. Kijkt u maar eens naar de parkeervakken naast deze zijstraat. Zie het verschil in klinkers.

jo
door jorisw Nov 21, 2019 om 13:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom zeg ik ook "het lijkt uit een uitrit, maar strikt genomen moeten de trottoirtegels dan doorlopen". Twijfelgevalltjes dus. Vanuit een voetganger gezien kan het (op de bestrating na) gezien worden als trottoir, er is immer geen hoogteverschil.

Dus om te stellen dat het overduidelijk een zijstraat is, is echt te kort door de bocht. Je zou ook nog kunnen zeggen dat als het een zijstraat is, de radius van de stoepranden in de bocht groter moet, nu is het bijna haaks.Voer voor verzekeringsjuristen.

holstein
door holstein - Nov 21, 2019 om 10:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Het is misschien een idee om de wegbeheerder, de gemeente eens te vragen wat er bedoeld wordt met deze verkeerssituatie, zij moeten het weten.

Th
door Thijs124 - Nov 21, 2019 om 10:19
289 Antwoorden / Vragen

De volgende keer de verkeerssituatie beoordelen voor de aanrijding.

lo
door lovewinnie - Nov 21, 2019 om 11:00
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een drempel ligt bij de witte streep (is niet goed te doen op de foto)  is het geen gelijkwaardig kruispunt of weg.
Hierdoor heeft auto op de rijdende weg voorrang en de geen die uit straatje komt met witte eind streep/drempel voorrang geven aan al het doorgaande verkeer op de weg

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 12:56
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Sinds wanneer is dit? Een drempel is een snelheidsmaatregel, maar geen regel om ergens een voorrangskruising van te maken.

lo
door lovewinnie Nov 21, 2019 om 13:51
1210 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/voorrang

2e.

Lijkt hier van toepassing.
Drempel grenst aan de weg. Dan is het een uitrit . Was de drempel iets terug was het een zijstraat .
Als ik goed kijk , slecht te doen op de foto maar wel op google maps maakt het dat dit geen zijstraat is

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 15:16
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Het RVV zegt hierin dat de bestrating van de stoep moet doorlopen. Je moet bij het verlaten van een uitrit namelijk ook voetgangers voor laten gaan. Hier wordt de stoep niet doorkruisd, hoef je een voetganger niet voor te laten gaan en is het dus geen uitrit.

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2019 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

2 is natuurlijk niet van toepassing. Die drempel is niet gelijk aan de stoep.

Die witte stenen zijn slechts ter markering van de drempel. En due drempel is er om het verkeer af te remmen.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 00:08
594 Antwoorden / 2 Vragen

Die streep zorgt voor verwarring...:-(

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2019 om 11:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat op de foto als verhoogde weg was te zien is op Google maps duidelijker te zien dat het hier om een drempel gaat. De witte banden geven alleen maar aan dat er daartussen een afwijking ( verhoging) in het wegdek is. Deze drempel is er aangebracht om de snelheid te minderen bij de kruising en niet om aan te geven dat het een uitrit is. In dat geval had er een bord B06 (voorrang verlenen) moeten staan en/of de bestrating van de paden links en rechts moeten doorlopen. Vindt overigens dat de witte auto daar verkeerd staat, deze belemmerd het uitzicht op de kruising.

ma
door malty Nov 21, 2019 om 12:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom een drempel om snelheid af te remmen als het verkeer uit die straat voorrang heeft?
Hel lijkt me geen staatje om snelheid te maken. Het verkeer op de doorgaande weg mag met volle snelheid door en het verkeer uit de straat die voorrang heeft moet snelheid minderen?

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 12:57
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht om te voorkomen dat bestuurders te snel de kruisende weg op komen rijden.

gerbera
door gerbera Nov 21, 2019 om 15:41
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien wel om het verkeer wat het straatje in wil af te remmen, is daar een 30 km zone. En mogelijk is hier gewoon sprake van een weg verhoging voor het makkelijk oversteken van o.a. rolstoel, rolator, kinderwagen en scootmobiel gebruikers.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 00:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

De gemeente heeft mijn inziens verzuimd om een verkeersbord met "woonerf" te plaatsen.

Waarschijnlijk zou hierdoor de gemeente aansprakelijk kunnen worden gesteld door een van de gedupeerde verzekeringsbedrijven.....

gerbera
door gerbera Nov 23, 2019 om 16:48
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb de TS niet over woonerf gehoord, wel dat het gebied een 30 km zone is. En als het een woonerf zou zijn kan de gemeente volstaan de borden bij de aanvang van de zone te plaatsen. Maar ook dat heeft geen enkele invloed op de verkeersregels binnen die zone.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 18:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Het is alweer 26 jaar geleden ,dat ik mijn theorie rijexamen heb afgelegd,maar het verkeersbord "woonerf" moet bij elke oprit staan....;-)

Als je de foto bekijkt op Googlemaps ,dan zie je duidelijk ,dat het een afrit is,maar zonder bord.
De witte streep loopt door de hele bocht.

Ik vind de gemeente Zoetermeer laks.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2019 om 11:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog een keer bij u terug en bij het n.a.v. nog meer reacties heb ik de foto nog verder vergroot en bekeken en helaas: de bestating in de 'uitrijstraat, ligt op dezelfde hoogte als de bovenkant van de trottoirband waar de bocht van te zien is. En daarmee is het wel is waar geen drempel maar wel te kenmerken als een uitrit. Er is een helling al is die klein en uw Gemeente heeft dat kennelijk 'gearceerd' of duidelijker gemaakt met de witte streep. Bij nader inzien is er naar mijn mening geen twijfel. De bestuurder (bestuurster) van de auto van uw moeder is daarmee degene die geen voorrang verleende. (Onterecht voorrang nam).

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 13:00
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Als je kijkt naar de parkeerplaatsen naast deze zijstraat zie je duidelijk de stoep doorlopen. Ook bij de volgende zijstraat naar links zie je overduidelijk dat dat wel een uitrit is.
Dat de drempel net zo hoog is als de stoep zegt niets over de drempel, wel over de veiligheid dat voetgangster dus niet struikelen over een hogere weg.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 00:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou goed zijn als de rechtsbijstandsverzekering van een van de gedupeerden de schade gaat claimen bij de gemeente.....

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2019 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Op grond van wat?

Magnum007
door Magnum007 - Nov 21, 2019 om 11:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Petraleo,

Ik zie de situatie als een uitrit.
Maar het is niet duidelijk.

Ik zou toch de gemeente vragen om borden te plaatsen want bij een aanrijding met een bromfiets of motorfiets zou er wel eens een slachtoffer kunnen vallen.....:-(

pe
door petraleo - Nov 21, 2019 om 12:38
7 Antwoorden / 3 Vragen

@gerbera, die witte auto is inderdaad ook nog een "probleem". Deze staat voor een gele streep en had ook gisteren een bekeuring voor fout parkeren. Weet niet of het invloed heeft met de verzekering, maar wilde hem in ieder geval vermelden op het schadeformulier.

gerbera
door gerbera Nov 21, 2019 om 16:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Voeg eventueel deze foto er bij.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2019 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verkeerd geparkeerde auto heeft geen invloed op wie er aansprakelijk is voor een aanrijding. Dit is geen uitrit, maar een drempel.

Verkeer van rechts, uw moeder dus, heeft voorrang.

lo
door lovewinnie - Nov 21, 2019 om 13:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen
lo
door lovewinnie - Nov 21, 2019 om 13:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/voorrang

Optie 2 lijkt hier van toepassing . Grenst de drempel tot aan de weg is het een uitrit . Ligt de drempel verder van de weg, dus ophoging grenst niet aan de weg dan is het een zijstraat en heeft rechts voorrang

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2019 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Optie 2 is dus juist niet van toepassing. Die drempel ziet er heel anders uit dan de stoep.

Soms hoogt men een heel kruispunt op, blijven wel de gewone voorrangsregels van toepassing.

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2019 om 16:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Optie 2 lijkt mij niet een goed voorbeeld, dan had het voetpad in dezelfde bestrating door moeten lopen. Hier is naar mijn mening sprake van een deels verhoogde rijbaan om de voetpaden op gelijke hoogte te brengen voor o.a. rolstoel, rolator, kinderwagen en scootmobielgebruikers, en zijn de witte strepen een markering voor die verhoging. Dat verklaart ook de beedte van de verhoging, die als drempel zijnde vrij breed is, omdat de voetpaden niet recht tegenover elkaar liggen.  Als dit werkelijk als een verkeersmarkering gezien zou worden mag je er niet eens overheen rijden want dan zou het een onderbroken streep moeten zijn. Ook zou dan voor de verhoging het verkeersbord B06 geplaatst moeten zijn, zijnde het verplicht voorrang verlenen zowel aan voetgangers alsook kruisend verkeer.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 21, 2019 om 18:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Petraleo,

Om 100 % zekerheid te krijgen zou ik de vraag stellen aan een verkeersdeskundige ,zoals de ANWB, de verkeerspolitie of het CBR.

Wij kunnen hier wel blijven gissen naar het antwoord,maar deze verkeerssituatie is levensgevaarlijk:
een vrachtwagenchauffeur zou kunnen denken,dat het een uitrit is en voorrang nemen en daarmee een auto kunnen "pletten".

Zo snel mogelijk verkeersborden plaatsen op deze plek.

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 19:22
5150 Antwoorden / 12 Vragen

In een smalle straat met zijwegen en veel geparkeerde auto's zullen niet veel vrachtwagens komen en die er komen hebben echt geen hoge snelheid.
Diegene die over de wetgeving gaat is het RVV, daar zou de vraag dus neergelegd moeten worden. Tenzij het al in het RVV staat, en dat is ook zo. Deze geeft immers aan dat bij een uitrit de stoep door moet lopen. Dat is hier niet het geval.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 21, 2019 om 18:36
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt net of het verkeersbord "woonerf" is weggehaald of vergeten te plaatsen.

De woningen staan immers aan de rijbaan(hebben geen eigen stoep).

Een erg gevaarlijke situatie.....

In de 26 jaar,dat ik mijn rijbewijs heb,ben ik deze verkeerssituatie nog niet tegengekomen....

ne
door neodutchio Nov 21, 2019 om 19:23
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Iets vaker een woonwijk in rijden dan, dit is echt geen uitzondering.

wimmi20
door wimmi20 Nov 25, 2019 om 21:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het bord woonerf staat alleen aan het begin en einde van een woonerf.

pe
door petraleo - Nov 21, 2019 om 20:09
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het schadeformulier is ingevuld, met de opmerking dat we niet weten wie er voorrang heeft. Iedereen bedankt voor het meedenken, we wachten nu even de reactie van de verzekeringsmaatschappij af.

holstein
door holstein Nov 21, 2019 om 20:24
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heb het eerder gevraagd, maar waarom leg je het niet eens voor bij jou gemeente, alleen om er een beter gevoel over te krijgen en uitsluitsel natuurlijk, wie weet wat een verzekering gaat zeggen....

pe
door petraleo Nov 21, 2019 om 20:27
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga inderdaad ook eens kijken bij wie ik moet zijn voor een duidelijk antwoord op de vraag.

ne
door neodutchio Nov 22, 2019 om 20:47
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Houdt u ons ook op de hoogte wat de uitkomst is?

aurora1
door aurora1 - Nov 21, 2019 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een verkeerd geparkeerde auto staat totaal los van het vereiste voorrang moeten verlenen. Bovendien is hier genoeg zicht. Maar ook met eventueel zichtbelemmering doet dat niet ter zake, dan moet je zo voorzichtig en langzaam oprijden dat je het overzicht krijgt. Dat weten hoort bij de eerste lessen voor het rijbewijs. Wat vaker gebeurt is dat degenen die op zo’n soort doorgaande weg rijden ervan uitgaan dat ze voorrang hebben en dat ze het verkeer uit een dergelijk klein straatje niet de vereiste voorrang hoeven te verlenen. Gebeurt hier dagelijks en de foutrijders zijn dan zelfs verontwaardigd en wijzen naar hun voorhoofd of steken de bekende vinger op.

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2019 om 15:39
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heb ik nog een vraag voor diegene die beweren dat het een uitrit is. Waar staat het bord B06 (voorrang verlenen) en waar zijn de haaientanden in de bestrating te zien?

ma
door malty Nov 22, 2019 om 16:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Haaientanden bij een uitrit zijn die er al wel, ANWB in 2007 al geopperd.
https://www.trouw.nl/nieuws/anwb-wil-haaientanden-bij-alle-uitritten~b28d0b47/

gerbera
door gerbera Nov 22, 2019 om 21:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dus, kom maar eens in onze stad kijken, daar zie je in gelijksoortige situaties zowel het bord B06 en haaientanden in het wegdek. En op de kruisende weg, zijnde geen voorrangsweg, zie je dan het bord B04 of B05 hetgeen betekend dat je voorrang hebt op een weg rechts of links, de uitritten dus. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 00:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Deze gemeente is nalatig en waarschijnlijk verantwoordelijk voor de schade.

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 17:40
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, dat u het niet ziet wil niet zeggen dat het niet waar is. Het is gewoon een zijstraat aangezien alle kenmerken van een uitrit ontbreken.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 18:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Niet overdrijven Neodutchio,

Het nut van een drempel in zo'n straatje zie ik niet tenzij het een uitrit betreft.
Als je de locatie  op Google maps bekijkt dan zie je dat de witte streep doorloopt in de bocht.
Ook is dit gedeelte verhoogt.

Dus er zijn wel degelijk kenmerken van een uitrit.;-)

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 19:24
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Het nut is om te voorkomen dan mensen voorrang gaan nemen en sneller dan verantwoord is de kruising op willen rijden.
Geen idee waar u ziet dat de witte streep doorloopt. Deze stopt echt in de hoek. Wel kunt u aan de parkeervakken naast de kruising het verschil zien. Daar loopt de stoep door.

panter22
door panter22 - Nov 23, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Als je goed kijkt op de foto en op Google maps is het nog duidelijker, er zijn 2 witte strepen op de weg met een stuk bestrating er tussen.
Dan moet het een verkeersdrempel zijn bij  een uitrit of inrit, hoe je het maar wilt noemen. In ieder geval iets, wat je niet moet negeren.
Ook stond er bij de bocht een auto die daar niet mocht staan. Dus je moeder had extra voorzichtig moeten zijn toen ze uit de straat reed. Bovendien is de weg waar ze op wilde rijden zo smal dat je elkaar daar niet kunt passeren. Ook al zou ze voorrang hebben gehad, dan nog had ze de bocht naar links niet kunnen maken.
Ik denk dat je moeder had moeten wachten tot de andere automobilist gepasserd was.
Het lijkt op voorbeeld 6 van de volgende link:
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-uitrit-of-inrit-herkennen-en-de-verkeersregels.html

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 17:39
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Kenmerken van een uitrit:

Aanbevelingen en kenmerken van een uitritconstructie op de doorgaande weg

  • Het trottoir (of fietspad) langs de doorgaande weg loopt op nagenoeg dezelfde hoogte, in dezelfde kleur en structuur door over de aansluitende weg (foto 6)
  • Het hoogteverschil wordt overwonnen met zogenaamde inritblokken (foto 3 en 4)
  • Een goed uitgevoerde uitrit moet aan beide zijden als uitrit herkenbaar zijn (foto 3 en 4)

De bestrating van de weg loopt door, niet van het trottoir.
Inritblokken zijn er niet
Herkenbaarheid is er ook niet

Dus, geen uitrit.

panter22
door panter22 Nov 23, 2019 om 18:00
6599 Antwoorden / Vragen

Zo simpel ligt het niet, Neodutchio. Er zijn wel 2 witte strepen met bestrating er tussen.Die liggen er niet voor niets.
Maar de gemeente heeft de weg ingericht, dus de ambtenaar kan uitleg geven.

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 18:40
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Elke schuine zijde van een drempel moet herkenbaar zijn. Er kunen zowel in de lengterichting als in de breedte een markering aangebracht worden.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2019 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moeder ging naar rechts en niet naar links. En de auto die de geparkeerde auto passeerde had dus beter moeten uitkijken.

ma
door malty - Nov 23, 2019 om 09:30
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie op streetview dat auto's tot vlak bij de bewuste zijweg geparkeerd staan.
Bij een gelijkwaardige kruising mag je binnen 5 m. vanaf de kruising niet parkeren.
Ts heeft het nu over een gele streep waar de witte auto geparkeerd staat, kennelijk was het eerder wel geoorloofd daar te parkeren.
Dus toch een uitrit?

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 10:56
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Malty,

Ik ben er ook steeds meer van overtuigd,dat het een uitrit betreft.
Maar erg duidelijk is het niet.
Met name de witte streep is voor mij verwarrend.
Ik zie ook het nut niet van een verkeersdrempel bij kruispunt.

Ik vind de gemeente nalatig,dat ze voor deze gevaarlijke verkeerssituatie heeft gezorgd door geen borden te plaatsen.

De gedupeerde verzekeringsmaatschappij zou bij de gemeente hun kosten kunnen terugvorderen.

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 17:36
5150 Antwoorden / 12 Vragen

De wet dat er binnen 5 meter van een hoek niet meer geparkeerd mag worden bestaat niet meer. Verder snap ik niets van uw verhaal. Er staat een gele streep, dus vroeger mocht je wel daar parkeren en is het dus een uitrit?

panter22
door panter22 Nov 23, 2019 om 18:31
6599 Antwoorden / Vragen

RVV 1990:

Artikel 24

  •

ne
door neodutchio Nov 23, 2019 om 18:42
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Klopt Panter, zie het staan. Ben ik de war met parkeren in/voor een bocht. Deze staat er niet meer tussen.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 19:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Een opfriscursus theorie rijexamen kan geen kwaad Neodutchio.
Ik heb pas nog een cursusboek met CDROM voor mijn partner gekocht op Markplaats.
Helaas is zij 2x gezakt....:-(

Het is behoorlijk pittig geworden.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2019 om 19:08
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Voor al degenen die een mening hebben over het moeten stoppen voor een witte streep wil ik wijzen op het absolute gegeven dat dat alleen zo is als er sprake is van een witte streep dwars over de weg bij verkeerslichten en dan stoppen verplicht is bij geel en rood licht en als er sprake is van een verplicht stoppen regeling voor een kruispunt waar een voorrangsregeling geldt (voorrangsweg of voorrangskruising). Er zijn heel veel wegen waar de wegbeheerder bij kruispunten waar sprake is van een verhoging op de kruising en waar geen voorrangsregeling geld op alle wegen van die kruising een doorgetrokken streep heeft aangebracht. Dat om duidelijk te maken dat er op die kruising sprake is van een verhoging (uit oogpunt van beperken snelheid). Voor eventiuele liefhebbers rijd bijvoorbeel een op de Elspeterweg van Wenum/Wiesel richting Gortel of omgekeerd. Daar ziet u dan een aantal 'voorbeelden' die er elders ook zijn. (Soms ook voor/na verkeersdrempeld niet bij een kruising.) Veelal maar niet altijd zijn er dan dwars op de dikkere witte streep dwars over de weg haaks smalle/kotre strepen aangebracht.

Magnum007
door Magnum007 Nov 23, 2019 om 19:19
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Heremiet,

Het is juist gevaarlijk deze "wirwar" van "verkeersstrepen" op het wegdek door verschillende gemeentes.

Hetzelfde ervaar ik met rotondes in andere steden,waar verschillende voorrangsregels gelden.
Soms gebeurt het ,dat je in dezelfde stad op de ene rotonde voorrang hebt op de rotonde en op een andere rotonde heeft het verkeer van rechts voorrang...:-(

Ik hoop op uniforme verkeersregels door heel Nederland om aanrijdingen te voorkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2019 om 19:26
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@MAGNUM007: GEHEEL mee eens! Ik vul het aan met ook het gegeven dat er rotondes zijn waar fietsers van beide kanten mogen komen. (Ik heb het dan niet over degenen die dat doen als het fietspad (van de rotonde niet als tweerichtingverkeer is aangegeven door een onderbroken witte streep.

Ik ken er nog een: zeebrapaden die wel of niet doorlopen over fietspaden.

En dan nog één: situaties waar de wegbeheerder een maximum snelheid heeft bepaald van bijv. 30 km/uur maar de weg in kwestie niet als zodanig is ingericht bijv, door de aanwezigheid van van de rijbanenvoor gemotoriseerd verkeer gescheiden fietspaden.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2019 om 11:19
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@heremietkreeft, u schrijft nu precies wat ik al een paar keer heb trachten duidelijk te maken. Ook ik woon op een kruispunt met verhoogde bestrating welke wordt aangegeven met een een band witte klinkers. Volgens @malty zouden dan de 4 daarop uitkomende straten, waarbij in beide richtingen gereden mag worden, uitritten zijn. Ik heb er nog geen auto echt zien stoppen, tenzij er een van rechts komt, maar het liefst knallen ze er met flinke snelheid overheen en lig ik (s'avons en s 'nachts) te stuiteren in mijn bed. PS mijn woning staat op staal dus niet op palen.

ma
door malty Nov 24, 2019 om 14:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
Er wordt gezegd dat de bestating van het voetpad niet doorloopt maar wat ik op streetview, okt. 2018, zie dat bij de bewuste zijstraat het fietpad ophoudt, en aan de overkant van de zijstraat begint een voetpad.
Alleen lijkt de bladkorf nu gedeeltelijk op het fietspad te staan i.p.v. in de hoek op streetview.
Waar zou het fietpad dan op aan moeten sluiten, het voetpad?
En kijk eens naar de radius van de troittorbanden, bijna haaks, toch niet wat je verwacht bij een gelijkwaardige zijstraat.
Om vanuit de zijstraat met de auto rechtsaf te gaan moet je een ruime bocht nemen anders gaat het achterwiel over het troittoir.
We kunnen er lang en breed over praten maar het is uiteindelijk de verzekering, of als je het aan wilt vechten de rechter die bepaalt wie schuldig is.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 25, 2019 om 19:49
594 Antwoorden / 2 Vragen

Het beste is om "Timmermanshove 1" in Zoetermeer zelf te typen in Googlemaps.

Als je de opnames van "streetview" goed bekijkt,dan zie je een 30 km bord:
Dit is dus geen gelijkwaardige kruising.

ne
door neodutchio Nov 25, 2019 om 20:13
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Een 30km zijstraat kan best een gelijkwaardige kruising zijn. Op uw aangegeven adres ziet u duidelijk een drempel liggen. Dat maakt de kruising niet gelijkwaardig. Maar dat is het begin van de straat.

De zijstraat waar het om gaat ligt verderop in deze 30km zone. Maar deze zone zegt nog steeds niet of het wel of geen gelijkwaardige kruising is.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 25, 2019 om 21:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik sommige antwoorden lees dan zouden een aantal deskundigen zakken voor hun rij examen.
Een straat kan niet de status van uitrit hebben.
Wat hier door velen een witte streep wordt genoemd zijn witte tegels om te waarschuwen voor een drempel oprijden.
Het is geen streep.
Iedere bestuurder van een voertuig dient als er een verkeersdrempel wordt opgereden voorrang te verlenen aan IEDER voertuig.
Uit welke richting dat voertuig komt maakt niets uit.
Kortom, uw moeder heeft geen voorrang verleend.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2019 om 22:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is een mooie redenatie, staan bij mij op de hoek, met een verhoogde kruising, alle auto's stil. Want wie moet dan voorrang verlenen aan wie want ze rijden allemaal de drempel op. En wat als een drempel midden in een straat ligt, aan wie moet dan voorrang verleend worden?

ne
door neodutchio Nov 25, 2019 om 22:48
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Het is te zien dat u zeker zal zakken. Natuurlijk kan een straat een de status van een uitrit hebben. Daar zijn al legio voorbeelden van gegeven. Daarnaast veranderd een gelijkwaardige kruising niet naar een voorrangskruising als een kruisende weg een drempel heeft.

Maar goed, iedereen kan het fout hebben en u niet. Maar kunt u dan wel met de regel uit het RVV komen die uw verhaal onderschrijft.