ho
door hoornstraat Aug 20, 2019 om 21:17
Auto & vervoer

Wij hebben 'n rolstoelauto op benzine linker achter zijraam is niet geblinndeerd

Het is 'n bestelauto maar met geel kenteken met verhoogd dak en volledig ingericht voor rolstoelvervoer. Auto kan achter zakken en heeft inrijplaten. Hierdoor zou sterk verlaagde wegenbelsting mogelijk zijn. Het enige dat ik eruit haal is dat de l-achterzijraam met plaat dichtgelijmd moet zijn. Dat heeft de auto niet. De hoogte boven deur en in de auto kloppen wel. Tevens is de auto voorzien van veiligheidsgordel spanners electrisch. Maar moet hij nou ook weerterug gekeurd worden naar grijs kenteken. En...weet u wat die keuring kost en hebt u 'n adres voor het bevestigen van 'n ruitplaat. Tevens zie ik bij bestel weer heel andere maten bv min 125 cm laadvloer vanaf achterste stan voorstoel ot aan de achterdeur. Zo kom je van het ene in het andere. We willen belasting betalen voor bestelauto'sdat is ca 1/3 van normale. € 45,-pmnd of € 45,- pkwartaal.Ik hoop dat u raad weet.
Bvd en groeten,
Joop

6501 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2019 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met de RDW.

https://www.rdw.nl/over-rdw/contact

ne
door neodutchio - Aug 20, 2019 om 22:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Vervoer van rolstoelen is iets anders dan een aangepaste bus die in aanmerking komt voor verlaging. De bus moet een grijs kenteken hebben en een tussenschot hebben. Bestelauto's hebben achter geblindeerde ramen. Sinds een tijdje mag de rechter zijruit doorzichtig zijn om zo veilig naar rechts te kunnen kijken.
Het lijkt er meer op dat u een rolstoelbus heeft, maar dat is niet wat er bedoeld wordt met een bestelauto die ingericht en aangepast is op rolstoelvervoer. Een rolstoelbus heeft een geel kenteken en pas met aanpassingen zou de bus bij de RDW herkeurd kunnen worden om een grijs kenteken te krijgen. Daarna kan pas een verlaging aangevraagd worden.

De enige die raad kan geven is het RDW. Maar of het haalbaar is om een personenbus om te laten bouwen naar bestelauto betwijfel ik.

tijger1
door tijger1 Aug 20, 2019 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tussenschot is niet verplicht bij een bus voor het vervoer van ern invalide met ern rolstoel.

ne
door neodutchio Aug 21, 2019 om 07:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Voor bussen zonder tussenschot kan een uitzondering gemaakt worden. Vaak zijn dit aangepaste bussen waarvan de roelstoelgebruiker zelf ook de bestuurder is en vanaf de achterkant komt binnen rijden en naar de bestuurderspartij rijdt.
Voor de meeste bestelauto’s geldt als inrichtingseis dat ze standaard zijn voorzien van een tussenschot. Is de vaste wand aangepast of verwijderd om een rolstoelgebonden persoon in staat te stellen via de laadruimte in de cabine plaats te nemen? Dan kunnen wij voor deze aanpassing een uitzondering maken. U moet dan bij het verzoek een (eigen) verklaring, ombouwtekening en ombouwnota meesturen.”

Ts heeft nu een personenauto op kenteken en geen bedrijfswagen. Daar valt dus niets in om te bouwen, tenzij je eerst een tussenschot laat bouwen om daarna weer te verwijderen om aan de voorwaarden van de belastingdienst te kunnen voldoen.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 21, 2019 om 00:03
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joop,

Behalve het RDW zijn er ook autobedrijven,die gespecialiseerd zijn in rolstoelauto’s:je kunt ook bij hen informeren.

Ben je niet voordeliger uit om een andere bestelbus te kopen op diesel?

justmeagain
door justmeagain Aug 21, 2019 om 01:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Bij Diesel is de wegenbelasting veel hoger en moet je heel veel rijden om een diesel rendabel te maken.
Ik snap misschien niet waarom dit advies?
Wellicht zie ik iets belangrijks over het hoofd.

ne
door neodutchio Aug 21, 2019 om 07:14
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Diesel wordt steeds minder en minder. Het loont zelfs zakelijk al bijna niet meer om diesel te gaan rijden. De auto raak je met verkoop niet meer kwijt en met wat oudere motoren kan en kom je op veel plaatsen niet meer terecht vanwege milieuzone’s.

jo
door jorisw Aug 21, 2019 om 08:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij op het werk is de grens om diesel te rijden opgetrokken naar 48.000 km/jaar. Daaronder is het allemaal benzine. In het verleden lag deze grens nog bij 30.000 km/jaar. Ergo, diesel is geen optie meer in veruit de meeste gevallen.

Magnum007
door Magnum007 Aug 21, 2019 om 11:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik de vraag goed lees,gaat het toch om een bedrijfsauto op grijs kenteken?
Waarom zou je dan dure en meerverbruikende benzine gebruiken in een hoge zware bestelbus?

ne
door neodutchio Aug 21, 2019 om 12:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, het gaat er om dat TS nu een benzine rolstoelbus heeft, maar daarmee kom je niet in aanmerking voor de verlaging van motorrijtuigenbelasting. Daarvoor zou de bus aangepast moeten worden naar een grijs kenteken. Er hoeft dus geen nieuwe auto te komen, de huidige auto moet aangepast worden om in aanmerking te komen voor verlaging.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2019 om 08:11
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U vindt hier de benodigede en gevraagde info: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/vrijstelling_voor_vervoer_van_rolstoel_in_laadruimte_bestelauto   Hetgeen u noemt zie ik niet in deze info staan.
Zie o.a. ook deze http://wegenbelasting.net/Invalidebestelauto/?cat=Invalidebestelauto

Ik vraag mij overigens in rede af waarom u de auto die kennelijk een grijs kenteken had heft laten omkeuren naar geel met dan de nu door u genoemde consequenties. Zoals ik afleid uit de diverse (ook nog andere)  aanwezige info was was dat m.i. niet nodig geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 21, 2019 om 08:37
16775 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt u ook nog tot de ANWB wenden voor nader advies/raad of tot deze vereniging: https://www.bosk.nl/

ma
door malty - Aug 21, 2019 om 09:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Uw auto met verhoogd dak met een raam in de linkerachterwand voldoet volgens de belastingdienst niet aan bestelauto eisen.
Of afdekken van dat raam afdoende is, waar heeft u dat gelezen?
Bent u een ondernemer of een particulier die graag minder wegenbelasting wil betalen?
Lees ook
https://www.hellocars.nl/tips-tools/verschil-tussen-een-grijs-en-geel-kenteken/

ne
door neodutchio Aug 21, 2019 om 11:42
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Eigenaren van rolstoelauto’s kunnen ook een verlaging krijgen. Dit omdat een bus duurder is dan een auto, zo worden ze gecompenseerd.

bennie v8
door bennie v8 - Aug 21, 2019 om 10:21
1 Antwoorden / Vragen

Het is nog vroeg en misschien heb ik niet alles 100% gelezen maar ik denk dat er wat misverstanden zijn over de huidige gebruikte bus: die is dus voorzien van een GEEL kenteken en moet omgekeurd naar GRIJS voor bedrijfsauto.
Je heb kleine (bedrijfs)auto's met verhoogd dak (die werden vroeger vaak gebruikt als rolstoelauto destijds nog geel kenteken) en er zijn bedrijfsauto's met enkele cabine en dubbele cabine, beiden ingericht om goederen te vervoeren. Het antwoord van Neodutchio die heeft het over een bus met tussenschot en geblindeerde ramen, al dan niet dubbele cabine .... maar je kan een personenbus met ramen rondom ook als grijs kenteken laten keuren, alleen 2 stoelen voorin en geen zitplaatsen achterin!
En ik neem aan dat zo een bus gebruikt mag worden om een invalide te vervoeren, let wel: ik neem aan!!! Ik weet het niet zeker maar als je een invalide persoon in een bus met een achterwand moederziel alleen weggestopt achter een wandje en dan ook nog eens de linkerzijde geblindeerd dat DIT echt niet de bedoeling is van de overheid (alhoewel je weet ooit nooit bij die organisatie)

Het doorzichtig laten van de rechterruit in een bestelauto (al dan niet met dubbele cabine) is ook een redelijke absurdieteit want er worden soms scheidingswanden gebruikt zonder doorkijkraam naar achteren en dan zou in de laadruimte het rechter raam er in mogen blijven zitten om de veiligheid te bevorderen (HAHA) Dus raam in de laadruimte kan je doorheen kijken terwijl het niet verplicht is om in de scheidingswand een ruit te plaatsen :)

Maar nogmaals terugkomend op het al dan niet toegestaan gebruik van een personenbus (die dus wel als grijs kenteken gekeurd dient te worden (zonder zetels, bank of stoel maar wel met mogelijkheid om een rolstoel in te rijden en vast te zetten) en dan gewoon zonder blinderen van de linker raam moet volgens mij gewoon geen probleem zijn. Voor de zekerheid neem dan contact op met de belastingdienst maar ik verwacht eigenlijk dat ik het wel bij het goed eind heb. Ik heb namelijk meerdere, met name Amerikaanse Bussen met dus GEEN scheidingswand en GEEN geblindeerde linkerraam maar dan wel met niet meer dan 2 stoelen voorin als bedrijfsauto laten goedkeuren.

p.s. ik zou ook zeker overwegen om er dan een lpg installatie in te laten monteren, lpg tank wel onder de auto dan kan je nog eens voor leuk geld ergens heen rijden, lpg is toch nog stukken voordeliger (en schoner) dan benzine! Houderschapsbelasting grijs kenteken op benzine lpg of diesel is naar ik meen allemaal gelijk :)

ma
door malty Aug 21, 2019 om 10:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De Ts heeft het over sterk verlaagde wegenbelasting, niet wat hij met de auto wil gaan doen.
Moeten we niet eerst weten wat de Ts voor iemand is, een ondernemer of wil hij een invalide vervoeren?
Wanneer geen van beide van toepassing is komt hij niet in aanmerking voor de lagere wegenbelasting.

ne
door neodutchio Aug 21, 2019 om 11:53
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een personenbus kan je niet laten omkeuren naar bedrijfswagen door enkel het er uit halen van de banken. Om een grijs kenteken te kunnen hebben moet er een vaste afscheiding tussen cabine en laadruimte zijn.
Daarnaast zit er een verschil tussen het vervoeren van invalide mensen en privé gebruik maken van een aangepast voertuig. Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel hebben ook aangepast vervoer nodig. Vaak worden hier busjes voor gebruikt en daar zijn ook regelingen voor. Het kan zijn dat de bus bereden wordt door een invalide persoon (aangepaste bus met mogelijkheid om met de rolstoel tot aan het stuur te komen), maar ook dat een invalide persoon als bijrijder meegaat. Daar zijn aanpassingen voor nodig. Een grijs kenteken busje kan aangepast worden. Het zou kunnen zijn dat de invalide persoon wel zelfstandig in en uit kan stappen, dan komt er een heftechniek achter de bestuurdersstoel om de rolstoel achterin te krijgen. Hier hoeft de scheidingswand dus niet voor uitgebouwd te worden. Het kan ook zijn dat iemand per rolstoel naar binnen moet, dan moet het tussenschot er dus wel uit. Dit kan en mag, echter is er bewijs nodig dat het nodig is en dat het schot is uitgebouwd. Maar als er geen tussenschot in zit kan je deze dus ook niet uitbouwen.
De wetgever gaat uit van grijs kenteken. Heb je een voertuig met een geel kenteken maak je dus geen kans op verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

ka
door kanniewaarzijn - Dec 16, 2019 om 17:53
1 Antwoorden / Vragen

Het klopt dat de linkerruit achter eruit moet. Daarvoor in de plaats een metalenplaat niet in rubber, kit, of gelijmd zitten maar gelast. Het moet nagelvast zitten.
Ik heb dit zelf bij een rolstoelbus gedaan die op geel kenteken stond (benzine) en heb deze na de aanpassing opnieuw aangeboden bij RDW en zo verlaagde wegenbelasting gekregen. De linkerruit heb ik toen door een autobedrijf laten doen en opnieuw gespoten (vriendenprijs). Je kan het ook zelf doen en gewoon verven.
(Getinte ruiten of zwart geverfd accepteren ze niet). Wel is het zo dat de gehandicapte die in de rolstoel zit een vaste stoel moet hebben en geen opvouwbare en op hetzelfde adres woont als de bestuurder(ster).

Kanniewaarzijn

justmeagain
door justmeagain Dec 17, 2019 om 00:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kanniewaarzijn dat u na 4 maanden nog denkt iets toe te voegen dit onderwerp.