Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 30, 2019 om 10:40
Auto & vervoer
Zijn elektrische auto's niets zonder subsidie?

Erg mooi en leuk al die elektrische auto's.
Maar: zonder subsidie koopt vrijwel niemand een elektrische auto.

Dus stoppen met deze oneerlijke bevoordeling voor de rijken!

Zijn elektrische auto's niets zonder subsidie?

1553 11 Rapporteer

me
door mein33 - Mar 30, 2019 om 10:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, de subsidie hoeft immers niet geaccepteerd te worden !
Het kan simpelweg geweigerd worden, zodat je uit liefde en mededogen voor de minder draagkrachtigen** in dit land het volle pond voor de e.auto betaald !

De subsidie is er echter juist voor bedoeld om ook de minder draagkrachtigen** de gelegenheid te geven een auto met verlengsnoer te kunnen kopen en om o.a. het klimaat te beschermen.

**maar wat is de definitie van "minder draagkrachtig" ? Mijn buur heeft bijv. één euro meer inkomen per jaar dan ik en daarmee is hij wel draagkrachtiger dan ik ben.
Maar waar ligt de grens tussen wel of niet 'draagkrachtig' te kunnen worden geacht in deze.  :-))

costnix
door costnix Mar 30, 2019 om 11:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn buurman, een bodybuilder, heeft een draagkracht van ongeveer 120 kilo.

me
door mein33 Mar 30, 2019 om 11:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@costnix,

Daar heb je al het verschil, voor mij is een tiende daarvan het max. draagvermogen !   ;-))

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix
Dan moet hij nog een beetje trainen want 120 kg is niks. :-))

jo
door jorisw - Mar 30, 2019 om 10:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even een kleine correctie: er is geen subsidie maar een lagere belasting. Als je een EV koopt betaal je geen BPM. Er zou sprake zijn van subsidie als de overheid een bijdrage levert aan het bedrag dat de fabrikant krijgt (de netto prijs). Maar we zijn met z'n allen zo gewend aan de autoprijzen dat we vaak niet meer doorhebben dat de daadwerkelijke prijs voor een auto veel en veel lager ligt dan wat wij er voor betalen.

me
door mein33 Mar 30, 2019 om 11:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar we zijn met z'n allen zo gewend aan de autoprijzen dat we vaak niet meer doorhebben dat de daadwerkelijke prijs voor een auto veel en veel lager ligt dan wat wij er voor betalen.

De daadwerkelijke prijs is de prijs die er moet worden afgerekend.
Maar ik begrijp wat u bedoeld, maar die stelregel gaat op voor alles waarvoor moet worden betaald, zelfs als men wil doen voorkomen dat iets "gratis" zou zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 30, 2019 om 11:06
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is geen vraag dus helaas ook niet bestemd voor ons forum.
Het al of niet verlenen van subsidies aan de kopers van electrische auto's is een politieke zaak, evenals andere subsidies waarvan er nog wel meer zijn waar de een anders denkt over het nut denk dan de ander.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 30, 2019 om 11:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Heremiet,

Kassa besteedt veel aandacht aan elektrische auto's.
Maar dit aspect over subsidie wordt verzwegen.....

Ik hoop niet,dat ik weer een week word geschorst op dit forum......

Th
door Thijs124 Mar 30, 2019 om 11:20
289 Antwoorden / Vragen

Gebeurt niet GA, tweede keer is een maand.

tenormin
door tenormin Mar 30, 2019 om 11:37
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Als je doorgaat met dit soort "Topics" dan krijg je langere vakantie. Stel eens een practische of tenminste zinnige vraag.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 30, 2019 om 11:56
16778 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBORENAMSTERDAMMER, volgens de spelregels van deze v&a site doen wij niet aan politiek.

Gr
door Grunn1 Mar 30, 2019 om 19:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

GA, als je niet geschorst wil worden voor dit forum waarom stel je dan toch weer zo’n vraag? Dan vraag je ee toch zelf om.

panter22
door panter22 - Mar 30, 2019 om 11:35
6599 Antwoorden / Vragen

De armen hebben geen auto en worden  niet benadeeld.

me
door mein33 - Mar 30, 2019 om 15:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR PANTER22 - 30 MRT. 2019 OM 11:35
2392 ANTWOORDEN / VRAGEN

De armen hebben geen auto en worden  niet benadeeld.

Die worden zelfs nog bevoordeeld t.o.v. van de autorijder, want voor een prikkie staat er zo iets als het "Openbaar Vervoer" bijna direct voor de deur. ;-))
Hoewel menig platteland- en dorpsbewoner daar heel anders over denkt.

Maar als we het toch over subsidie hebben, dan is OV wel een van de grootste ontvangers van subsidie-gelden.

panter22
door panter22 Mar 30, 2019 om 15:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dan maar rap die auto wegdoen en met het OV gaan. Lekker voordelig en je ziet nog eens wat van de omgeving. Van de ene naar de andere kant van de stad ben je zo een uurtje onderweg,  En dan mag je ook nog een eind lopen om bij de bushalte te komen. Lekker met een tas met boodschappen.
Maar wel goed voor de dagelijkse beweging.
Wat dacht je van die wegen die speciaal voor de autorijders worden aangelegd. Die tellen niet mee?

me
door mein33 Mar 30, 2019 om 16:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor de aanleg wegen wordt 'wegenbelasting' betaald. Al zou ik met het OV naar bijv. de supermarkt willen dan gaat dat niet lukken, aangezien er in sommige delen van de binnenlanden geen OV. voorhanden is. Maar ieder het zijne, wel of geen gesubsidieerde e.auto of wel of geen O.V. voor het instappen. :-))

panter22
door panter22 Mar 31, 2019 om 09:06
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is nu juist de grap. Je hoeft geen wegenbelasting te betalen met een elektrische auto, mag je gratis over de wegen zoeven. Scheelt toch zo'n €1000 per jaar. Zoveel subsidie rijd je niet bij elkaar met het OV.

gerbera
door gerbera - Mar 30, 2019 om 16:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dus stoppen met deze oneerlijke bevoordeling voor de rijken!
 Ik zal het aan Rutte voorleggen, voorwaarde is wel dat u eens stopt met het steeds weer opstarten van een discussie.

tenormin
door tenormin Mar 30, 2019 om 18:00
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Whishfull thinking @gerbera, bij deze geboren amsterdammer. ;-(( Hij doet me denken aan een zekere HK. ;-)

aurora1
door aurora1 Apr 1, 2019 om 13:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.....en ook de infameuze “wimmie”.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 30, 2019 om 19:44
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Bron : de Volkskrant 30 januari 2019

De 700 miljoen euro belastingkorting, die de overheid in 2018 heeft verstrekt aan kopers van elektrische auto's zijn grotendeels bij vermogende automobilisten terecht gekomen.

Bijna de helft van de ruim 25 000 volledig elektrische auto's, die vorig jaar in Nederland verkocht zijn,waren Tesla's en Jaguars met een cataguswaarde van 80 000 tot 120 000 euro.

Deze run op autosubsidies leidt tot een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro......

tdmduc
door tdmduc - Mar 31, 2019 om 13:51
703 Antwoorden / 2 Vragen

Check Noorwegen......daar hebben ze nu paalvrees.....met subsidie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 1, 2019 om 00:59
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo mensen,

Kan iemand mij misschien vertellen hoeveel stroom 1 windturbine per dag levert?

Dit is onduidelijk op Google....

Een windturbine kost tussen de 1 en 3 miljoen euro per stuk.
Het onderhoud voor 1 windturbine kost ongeveer  € 400 000 euro per jaar.
Een windturbine gaat 20 tot 30 jaar mee.

Windenergie op land kost ongeveer 7 cent per kWh.
Stroom uit kolen en gas is ongeveer 3 cent per kWh.

Producenten van windstroom ontvangen ongeveer 2-3 cent subsidie per kWh.

Een gemiddeld huishouden verbruikt 3500 kWh per jaar.
Dat is dus 3500 X 7 cent= € 245,- per jaar.

Een volle accu van een Tesla is 100 kWh .
Een volle accu van een Tesla is dus 100 X 7 cent groene stroom= 7 euro voor een volle tank groene stroom.

De grote vraag is dus hoeveel 1 windturbine per dag oplevert om al die elektrische auto's te laten rijden?

me
door mein33 - Apr 1, 2019 om 10:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Geborenamsterdammer,

Heeft u nu een betonplaat voor uw hoofd of doet u maar net alsof ?
U weet dat u hier niet welkom bent met uw theoretische vragen die niet consument gericht zijn.
U weet van de consequenties die dit gedrag kan hebben ?
Houdt u aan de spelregels van dit forum, anders .............. (kleur de plaatjes en verzin zelf de tekst)  ;-))

Vr.gr.  mein33

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 1, 2019 om 11:25
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Mein,

Waarom vindt je mijn vragen niet consument gericht?

Hoeveel kWh een windturbine per dag levert is toch een goede vraag voor de consument?

me
door mein33 Apr 1, 2019 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Wat ik er van vind is niet aan de orde en ook van geen enkel belang !
Ik heb alleen een poging gedaan om u te behoeden voor hetgeen u niet wil dat u geschiet, als u zo door gaat.
Helaas, aktie mislukt en "de boer, hij ploegde voort".

vr.gr.  mein33

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 1, 2019 om 12:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Ik snap nu wat je bedoelt Mein.

Ik probeer  nu "on topic" te blijven bij een discussie.

Ik heb aparte vragen, die anderen niet stellen over consumenten zaken zoals de elektrische auto.

Redacteur
door Redacteur - Apr 1, 2019 om 14:56
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dank voor alle reacties. Reminder: het Kassa-forum is primair bedoeld voor consumenten die met een vraag of probleem zitten.
Discussies van breed maatschappelijke aard zijn interessant, maar minder geschikt voor Vraag & Beantwoord. Als u de actualiteit leuk vindt, reageer dan op de berichten op onze nieuwspagina.

De redactie