Harm_V
door Harm_V Sep 6, 2022 om 09:42
Auto & vervoer

Zijn laadpalen voor thuis het geld waard?

Ik vraag me af of laadpalen voor thuis het geld wel waard zijn.

Ik heb sinds kort ervaring met een Wallbox Pulsar Plus 3-fasen 11kW 16A. Het lijkt er sterk op dat er niet veel meer gebeurt dan de 3-fasen naar buiten doorvoeren en via een schakelrelais en de juiste verbinding de stroom doorleveren aan de laadkabel.
Ja, hij heeft Wifi en Bluetooth zodat je met een app de Wallbox aan en uit kunt schakelen. Dat had ook met een knop gekund, dus weinig meerwaarde.
Bovendien wordt er een bijzonder slechte app bij geleverd die op Android niet goed functioneert.

Ik heb ook gemerkt dat er geen extra beveiliging op de Wallbox zit, want mijn aardlekschakelaar klapte er eerder uit bij teveel stroom dan de Wallbox.

Verder geven leveranciers onvoldoende advies over welke laadpaal thuis voor jouw elektrische auto geschikt is.

Ik kreeg een 11kW 3-fase 16A laadpaal voor mijn Nissan Leaf. Het maximale laadvermogen van de Nissan is 6.6 kWh, en dan ook nog eens op 1 fase! Dat vraagt 29A. Dat kan die 3-fase Wallbox helemaal niet leveren want die zit gezekerd op 16A.

Kortom, ik heb het idee dat er veel gebakken lucht verkocht wordt en dat de consument slecht geinformeerd wordt.
Wellicht iets voor Kassa om een onderzoek aan te wijden?

1942 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 6, 2022 om 12:11
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Harm,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Bij welk bedrijf heeft u de laadpaal gekocht?

Hoe duur was de laadpaal?

Vindt u ,dat de laadpaal uw auto te langzaam oplaadt?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 6, 2022 om 12:39
2039 Antwoorden / Vragen

Dus u hebt er geen verstand van? Dat treft want dat heb ik ook niet bij 80% van de aankopen als wasmachines, drogers, cv-installaties, zonnepanelen etc en dus is het des te belangrijker een betrouwbare leverancier te kiezen. Ik neem aan dat u goed gekeken heeft waar u zaken mee hebt gedaan want anders kunt u inderdaad zomaar aanlopen tegen een leverancier die u knollen voor citroenen verkoopt. Vreemd genoeg hebt u allerlei kritische vragen maar hoor ik u niet over uw leverancierskeuze.

rj
door rjw - Sep 6, 2022 om 15:10
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Slechte ervaringen met 1 specifiek type zegt natuurlijk niets over het soort product in het algemeen. Ik ken genoeg merken laadpalen die niet de problemen hebben die je noemt.

Iv
door Ivo W - Sep 6, 2022 om 21:22
729 Antwoorden / Vragen

U heeft dus een laadpaal gekocht die niet passend is voor uw auto? Dat probleem zit hem niet in het nut en de doeltreffendheid van laadpalen an sich. Want voor elke productgroep die je kunt bedenken zullen er producten voor een specifieke situatie wel of niet geschikt zijn. Zo heeft een alleenstaande een miskoop aan een wasmachine met 9kg trommel. Of krijg je in een grote villa de boel niet warm gestookt met een 20kW cv-ketel.

U heeft een 3-fasen laadpaal gekocht, terwijl uw auto uitsluitend éénfase kan laden. Ja, dat schiet zijn doel voorbij. Maar is wellicht wel handig voor uw volgende auto, want éénfase laden van auto's komt steeds minder vaak voor.

Een aardlekschakelaar klapt er niet uit door een teveel aan stroom. Nooit. Een aardlekschakelaar klapt er uit door een fout in het circuit.

Leveranciers geven inderdaad doorgaans geen advies of uw voertuig het beste met een éénfase laadpaal of met een driefase laadpaal geladen kan worden. Dat advies wordt door de autofabrikant gegeven en zal ongetwijfeld in het instructieboekje vermeld staan.

De grote vraag is dan ook: wat heeft u aan de leverancier van de laadpaal gevraagd?

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 7, 2022 om 11:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u de handleiding gelezen, voor zover ik weet is de Walbox in te stellen op 1 fase 16 amp.

Harm_V
door Harm_V Sep 7, 2022 om 14:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de Waalbox is in te stellen op 1 fase 16A.

Maar 1 fase 16A levert niet voldoende laadvermogen voor de Nissan Leaf.

Een 3-fasen aansluiting voor een woning komt binnen via een 25A hoofzekering en wordt afgemonteerd met een 16A zekering per fase.

1 fase 35A, wat tegenwoordig in doorsnee-woningen binnenkomt kan wel, de Nissan trekt 29A.
Je moet dan wel uitkijken dat je niet tegeljkertijd eklektrisch kookt of de elektrische sauna aanzet.

Iv
door Ivo W Sep 7, 2022 om 20:50
729 Antwoorden / Vragen

De Nissan kan prima overweg met 1 fase 16A.

Ook 1 fase 10A is geen probleem.

Het duurt dan alleen wat langer dan met de maximale 29A die de Nissan zou kunnen verwerken.

gerbera
door gerbera Sep 8, 2022 om 16:28
7358 Antwoorden / 14 Vragen

FF een correctie, een 3 fase komt binnen en wordt per fase gezekerd met 25 amp. Vervolgens wordt in de woning de fase per groep met 16 amp gezekerd zodat u over 3 extra groepen beschikt. Voorbeeld ik heb een 3 fase aansluiting waarvan 2 fase worden gebruikt voor de kookplaat en 1 fase voor de magnetron.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2022 om 13:16
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Deze vraag is kennelijk bedoeld voor de redactie en dan is het adres: kassa@bnnvara.nl

Wij zijn panelleden/vrijwilligers die prioberen op basis van eigen kennis, ervaring etc. antwoorden te geven.

Mijn antwoord is, (gebaseerd op toch ietwat weinig info): In principe zou u bij huis helemaal geen aparte laadpaal nodig hebben en zou u 'gewoon'kunnen laden via een aanwezig geaard stopcontact. Dat is dan wel is waar op basis van 240 (220) volt en duurt het langer.
Daarbij kan in uw situatie ook aan de orde zijn dat uw huisinstallatie helemaal niet is ingesteld op leveren op basis van 29 Amp. U geeft echter aan dat u een 11kw 3-fase 16A geleverd heeft gekregen. Dat roept dan ook ?? op en vooral ook weer: heeft u een 'draaistroom' m.a.w. 3 fasenaansluiting op het electranet?

Indien er sprake is van het geleverd zijn van een product dat niet voldoet aan de verwachting die u er normaliter aan mag stellen resp. bent u ook volstrekt verkeerd voorgelicht m.b.t. de aankoop dan kunt u een beroep doen op de wettelijke garantieregeling: (met aantekening dat ook ik mij afvraag of u zich zelf wel vooraf voldoende heeft geïnformererd) :
 https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Harm_V
door Harm_V - Sep 7, 2022 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvulling:

De auto en laadpaal zijn gekocht bij een autodealer in Heerenveen. De verkoper heeft de betreffende oplader aangeboden als de juiste voor de Nissan Leaf Tekna. Ik ben het niet eens met reacties dat ik mij als consument zelf moet verdiepen in de oplader in die zin dat ik moet nagaan of de benodigde laadstroom wel gehaald wordt.  De verkoper heeft het aanbod gedaan en geen beperkingen genoemd.

Verder is het inderdaad zo dat een aardlekschakelaar niet eruit klapt door een te grote stroompiek, maar dat kan wel de oorzaak zijn in het apparaat waardoor er een lekstroom ontstaat in het appraat. In ieder geval is het apparaat niet veilig genoeg.

Ik heb de case beschreven om Kassa te vragen een vergelijkend warenonderzoek te doen naar laadpalen voor thuis, en daarbij ook een paar laadpalen open te maken om te kijken wat er eigenlijk in zit, en of dat het geld waard is.

1paul
door 1paul - Sep 7, 2022 om 14:30
3134 Antwoorden / 0 Vragen

3X 16 A = 48 A lijkt me.

de reden is simpel, u heeft nu een driefasen aansluiting in huis ipv een 1 fase, waarschijnlijk 3X 25 A  terwijl u waarschijnlijk een 1X 25 A aansluiting had, u kunt zelf wel nagaan dat dat niet werkt!

Bij 3X 16 A en afgezekerd met 3X 25 A werkt wel En, bovendien kunt u dan nog uw kooktoestel aanzetten, als het goed is schakelt de box zichzelf lager als er meer stroom word gevraagd door andere toestellen!

walbox kun je ook zelf wat lager instellen volgens mij trouwens.

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/wallbox-omzetten-van-1-fase-naar-3-fasen.142774/page-3

Iv
door Ivo W Sep 7, 2022 om 20:53
729 Antwoorden / Vragen

Zo werkt het niet.

Je kunt de drie fasen niet even optellen en dat dan zien als stroom die geleverd kan worden, wanneer er maar van één fase stroom afgenomen wordt.
De boel blijft afgezekerd op één fase.

1paul
door 1paul Sep 8, 2022 om 08:12
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als er 3 fasen zijn Ivo dan zijn er ook drie fasen afgezekerd en niet 1 zoals jij stelt, men legt drie fasen aan in vrijwel elke nieuwere woning maar zekert er dan maar 1 om de woning van stroom te voorzien, de volgende woning krijgt dan weer stroom van de 2de fase enz enz.

heb je meer stroom nodig dan kun je drie fase aansluiting vragen, dit doet men dan door simpel alle drie de fasen te zekeren waar je dan ook nog de meterkast aan moet passen met ook een driefase meter

https://www.youtube.com/watch?v=asNMkxrYsho&ab_channel=MrEVEasy-electriccarvideos

gerbera
door gerbera Sep 8, 2022 om 16:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@1PAUL, bij een 3 fase aansluiting wordt gewoon 1fase (ongeacht welke) per woning gezekerd met 25 cq 35 amp. (zgn hoofdzekering) overige fase's worden niet gezekerd. Deze fase wordt gebruikt als basis waarop meerdere groepen aangesloten kunnen worden welke per groep gezekerd worden met een 16 amp zekering.

1paul
door 1paul Sep 9, 2022 om 09:07
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Gerbera, kijk het filmpje even daarin word het perfect uitgelegd.

drie fasen is echt iets anders dan 1 fase zekeren met daarop meerdere groepen aangesloten!

hier staat het een en ander ook nog even uitgelegd met de verschillen en de diverse mogelijkheden!.

https://www.groepenkastbestellen.nl/1-fase-of-3-fase-aansluiting

ro
door ronny530 - Sep 8, 2022 om 17:15
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als het maximale laadvermogen van uw Nissan 6.6 Kwh is dan kan dat nooit met 1 fase 220 volt gehaald worden. De wallbox die u heeft is per fase op 16 ampère afgezekerd dus 3 X 16 = 48 ampère maximaal 48 ampère X 230 volt = 10.580 Kwh. Standaard wordt de Nissan met een 1 fase laadkabel uitgerust en om optimaal van de wallbox gebruik te kunnen maken zijn er 3 fase laadkabels voor de Nissan verkrijgbaar. Als u de 1 fase laadkabel gebruikt dan wordt er van de wallbox ook maar 1 fase gebruikt. Nog een rekensom, 29 ampère / 3 fasen = 9,7 ampère per afgezekerde fase.

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2022 om 22:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zullen we de zaak eens op een rijtje zetten, uw Nissan wordt geladen op 1 fase uw Wallbox kan dat aan omdat deze ook op 1 fase gebruikt kan worden. Dat u dan het laden te traag vindt is vreemd want zou u 'n 1 fase box nemen zit daar amper verschil in. U loopt te gooien met ampere waarvan uw berekening totaal niet klopt en te ver gaat om dit uit te leggen. Verder is er in tegenstelling van wat er geschreven wordt, gestaafd met allerlei verwijzingen en wetsartikelen, u geen verkeerd apparaat aangeboden omdat veel auto's met 3 fase werken. Als u zich goed had ingewerkt voor de aanschaf dan had ik kunnen weten dat de aanschaf van een 3  fase apparaat aangeraden wordt zodat u bij aanschaf van een andere auto niet met een waardeloze 1 fase kast blijft zitten en deze moet vervangen voor een 3 fase. Wat verder opvalt is dat u uw vraag ineens aanpast en is niet de Wallbox het probleem maar vraagt u zich af of de, kwaliteit en gebruikte materialen van de laadpaal wel kloppen ten opzichte van de kosten en zelfs vraagt of "KASSA" zo'n paal hiervoor eens kan open maken. En daar zie ik de humor wel van in maar kunt u dat toch niet serieus bedoelen.