ri
door richard35 Sep 2, 2018 om 18:49
Auto & vervoer

Zijn oude automaten van auto's minder goed

Ik ben een liefhebber van oldtimer auto's en nu heb ik bij de Opel dealer in de buurt een Opel Ascona 1.3 Berlina automaat bouwjaar 1981 te koop zien staan. Met een aantal van 31.341 kilometer heeft deze dus heel weinig gereden. De auto is in absolute nieuwstaat maar nu vertelde een vriend van me dat automatische bakken uit deze tijd minder goed zijn dan deze van nu.

Zijn deze automaten echt zo minder sterk of eerder gauw stuk??

6681 13 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Sep 2, 2018 om 18:57
211 Antwoorden / 6 Vragen

Wat denkt u zelf ? Materiaal en techniek van 1981 vergelijken met nu ?
Ondanks dat, als een automaat al die jaren netjes is behandeld en zijn olie heeft gehad, gaat na ca 37 jaar e.e.a. slijten ? Ga er mee rijden, langzaam en met weinig gas wat optrekken, hoe soepel gaat dat of met horten en stoten enz. enz. Ik kan de waarde van deze oldtimer niet inschatten maar als deze bak uw enige zorg is, is het dan zinvol
(ook financieel) om de bak door een expert te laten nakijken ?

ri
door richard35 - Sep 2, 2018 om 19:00
204 Antwoorden / 37 Vragen

Uiteraard is het logisch dat dat materiaal uit 1981 niet te vergelijken is met nu. Maar ik dacht wellicht door het lage kilometer aantal?? Sowiezo wil ik morgen een proefrit er mee rijden

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2018 om 19:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dan moet u dat vooral doen @richard35. Er zijn enorm veel liefhebbers van oldtimers en ik lees iedere week in de bijlage VRIJ van de Telegraaf wat men met zijn/haar "liefde" heeft gedaan, alvoren te kopen. (Toevallig niet deze week: Auto voor je Ouders - Occasionselectie). De kilometrage lijkt me erg aan de lage kant, dat zou dan mijn eerste punt van vraagteken bij staan. Maar het kan wel, zonder metrage terug te draaien. Maar zo'n auto heeft wel extra aandacht nodig en als liefhebber van: je moet zelf ook best kunnen en willen sleutelen. En dat automaten uit die tijd sneller stuk zijn: hoeft niet. En veel plezier met die proefrit morgen.  En, extra waarschuwing, niet gelijk verliefd worden als ie als een zonnetje loopt, gewoon zoals u met een vrouw zou handelen: even afwachten?

jo
door jorisw - Sep 2, 2018 om 20:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

ALLES van een auto uit 1981 is slechter dan van een auto van nu. Dus ook de versnellingsbak (ongeacht of deze automatisch is of handbediend).

tenormin
door tenormin Sep 2, 2018 om 21:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gaat over een liefhebber van old timers @jorisw, dat telt ook mee. En is in zo'n geval nooit te vergelijken met auto's van nu. Meestal is het een auto voor "erbij". B.v. heerlijk om een Deux Cheveaux ergens in je garage te hebben, te sleutelen en soms mee te rijden.

me
door mein33 Sep 3, 2018 om 10:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Rijden met beleid geeft kilometers tot ongekende hoogte. Aan de kwaliteit van dit Opeltje valt, mits goed onderhouden, helemaal niets af te dingen.

panter22
door panter22 - Sep 3, 2018 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen
Gr
door Grunn1 - Sep 3, 2018 om 09:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoals andere reacties schrijven dat het materiaal van toen slechter is dan nu klopt niet helemaal.
De oude automatische versnellingsbakken van toen waren minder technisch, zwaarder en degelijker dan de huidige. Vaak hadden ze maar 3 versnellingen en niet zoals nu 6 of meer. Bij de oude bakken vernam je echt dat er werd geschakeld en nu is het meer electronisch geregeld en voel je de schakelmomenten bijna niet meer. Al die electronica zorgt echter wel sneller voor storingen net zoals dat alles steeds lichter moet zijn en daardoor kan het voorkomen dat iets minder sterk is. Ook bestaan de huidige bakken uit veel meer onderdelen dan vroeger en dat betekend meer kans op een defect. Reparatie van een oude bak is ook minder kostbaar en makkelijk dan de nieuwe.

Laat de Ascona keuren en als alles goed werkt en je de olie tijdig ververst wie weet kan die nog een tijdje mee. Weinig km zegt niks en kans zelf voor zo’n oude auto zelfs slechter zijn.

me
door mein33 - Sep 3, 2018 om 09:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De automaat zal het probleem niet zijn,het vermogen van de motor staat in verhouding tot de automaat.
Maar het lage aantal klilometers in verhouding tot de leeftijd mogelijk wel.  "Rust roest ".
Als de auto verder in goede staat is, laat dan een aankoopkeuring doen via een bij de ANWB aangesloten keurstation.U krijgt dan een overzicht van de mogelijke gebreken en kunt daar uw aankoopbeslissing op nemen
Geeft dat geen verdere problemen, laat dan als eerste na de aankoop 'alle' oliën en vloeistoffen vervangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2018 om 10:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u ook gedacht aan een eventuele ANWB keuring? (m.b.t. het laten nakijken en advies)

me
door mein33 Sep 3, 2018 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De ANWB keuring bestaat niet meer, maar zij verwijzen nog wel naar keurstations, maar dan zou ik KwikFit in ieder geval links laten liggen.

aurora1
door aurora1 - Sep 3, 2018 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou dit eens vragen op opelforums en bijv. op de site van problemcar.
De km stand zou ik beslist (laten) controleren en een aankoopkeuring lijkt me ook niet onverstandig.
Zelf zou ik meer vertrouwen hebben in merken die erg veel automaten al sinds jaar en dag geproduceerd- en verkocht hebben zoals BMW en Volvo.
Of moderne/recente automaten beter zijn waag ik te betwijfelen. De "oudere" versies zullen robuuster zijn en eenvoudiger.

Gr
door Grunn1 Sep 3, 2018 om 16:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Opel heeft bij de oudere modellen ruime ervaring met automatische versnellingsbakken waarbij vooral de Opel Senator standaard met automaat geleverd werd. Ook andere types werden tot begin jaren 90 veel met automatische versnellingsbakken geproduceerd.  Dus om te stellen dat andere merken meer hebben geproduceerd zoals Volvo en Bmw betwijfel ik ten zeerste.

ro
door ron503 - Sep 3, 2018 om 17:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wat de km stand betreft die kunt je als je het kenteken weet bij het RDW controleren op logisch, onlogisch of geen oordeel. De km teller gaat bij elke 100.000 km weer naar de 0 stand dus 31.341 km kan veel meer zijn. De automatische versnellingsbak is van een mechanisch hydraulisch type zonder een greintje elektronica en zal als de bak goed onderhouden niet snel defect gaan. Controleer voor dat je gaat rijden de olie van de bak, de olie moet helder rood van kleur en op peil zijn. Controleer tijdens de proefrit het schakelpatroon en eventueel het slippen bij het wegrijden en bij het achteruit rijden. Zodra de derde versnelling ingeschakeld is test dan de kickdown werking door het gas diep in te trappen als de bak terugschakeld na de tweede versnelling en bij gas terug weer opschakeld werkt de bak voor zover naar behoren. Controleer na de proefrit nogmaals de olie en als de olie nog steeds mooi rood van kleur is dan verwacht ik weinig problemen voor de toekomst. Kijk onder de motorkap ook naar de koeling van de versnellingsbak want vanaf de bak gaan twee leidingen naar de radiator en dienen in originele staat te zijn. Er kan eigenlijk maar weinig defect aan zo'n oude automatische versnellingsbak want op de kwaliteit van de onderdelen werd toen nog niet bespaard.

ds
door dschaap - Sep 3, 2018 om 19:17
18 Antwoorden / 2 Vragen

Deze automaten berusten meestal op het Borg-Warner principe met torc converter en oliepomp zodat een traploze schakeling gewaarborgd werd. Latere versies, verbeterd door o.a Honda hadden een lockup voor een derde of vierde versnelling zodat de oliedrukpomp werd uitgeschakeld wat brandstof bespaarde. Bergafwaarts bestond dan ook de mogelijkheid om mechanisch de versnelling te dwingen in een lockup keuze te blijven. Als de juiste olie tijdig is gewisseld is er over het algemeen een lange levensduur met dit type automaten te verwachten. Als de olie een penetrante lucht heeft is deze te warm geweest door overbelasting wat kan duiden op ernstige problemen

ho
door honza23 - Sep 4, 2018 om 11:47
259 Antwoorden / 3 Vragen

Tegenwoordig zijn ze aan de ene kant misschien beter, maar ook gecompliceerder dankzij allerlei electronica; dus onder aan de streep zal het lood om oud ijzer zijn.
Wat ik je wel aanraad: laat de versnellingsbak 'flushen' en van nieuwe olie voorzien. Dat maakt een heel groot (en positief!) verschil !
Laat dat dan wel bij een in automaten gespecialiseerd bedrijf doen.

gerbera
door gerbera - Sep 4, 2018 om 15:39
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn deze automaten echt zo minder sterk of eerder gauw stuk??

Kent u het gezegde "vroeger was alles beter"  Ik denk dat het in dit geval opgaat.