Zijn oude automaten van auto's minder goed
Ik ben een liefhebber van oldtimer auto's en nu heb ik bij de Opel dealer in de buurt een Opel Ascona 1.3 Berlina automaat bouwjaar 1981 te koop zien staan. Met een aantal van 31.341 kilometer heeft deze dus heel weinig gereden. De auto is in absolute nieuwstaat maar nu vertelde een vriend van me dat automatische bakken uit deze tijd minder goed zijn dan deze van nu.
Zijn deze automaten echt zo minder sterk of eerder gauw stuk??
Wat denkt u zelf ? Materiaal en techniek van 1981 vergelijken met nu ?
Ondanks dat, als een automaat al die jaren netjes is behandeld en zijn olie heeft gehad, gaat na ca 37 jaar e.e.a. slijten ? Ga er mee rijden, langzaam en met weinig gas wat optrekken, hoe soepel gaat dat of met horten en stoten enz. enz. Ik kan de waarde van deze oldtimer niet inschatten maar als deze bak uw enige zorg is, is het dan zinvol
(ook financieel) om de bak door een expert te laten nakijken ?
Uiteraard is het logisch dat dat materiaal uit 1981 niet te vergelijken is met nu. Maar ik dacht wellicht door het lage kilometer aantal?? Sowiezo wil ik morgen een proefrit er mee rijden
Dan moet u dat vooral doen @richard35. Er zijn enorm veel liefhebbers van oldtimers en ik lees iedere week in de bijlage VRIJ van de Telegraaf wat men met zijn/haar "liefde" heeft gedaan, alvoren te kopen. (Toevallig niet deze week: Auto voor je Ouders - Occasionselectie). De kilometrage lijkt me erg aan de lage kant, dat zou dan mijn eerste punt van vraagteken bij staan. Maar het kan wel, zonder metrage terug te draaien. Maar zo'n auto heeft wel extra aandacht nodig en als liefhebber van: je moet zelf ook best kunnen en willen sleutelen. En dat automaten uit die tijd sneller stuk zijn: hoeft niet. En veel plezier met die proefrit morgen. En, extra waarschuwing, niet gelijk verliefd worden als ie als een zonnetje loopt, gewoon zoals u met een vrouw zou handelen: even afwachten?
ALLES van een auto uit 1981 is slechter dan van een auto van nu. Dus ook de versnellingsbak (ongeacht of deze automatisch is of handbediend).
Gaat over een liefhebber van old timers @jorisw, dat telt ook mee. En is in zo'n geval nooit te vergelijken met auto's van nu. Meestal is het een auto voor "erbij". B.v. heerlijk om een Deux Cheveaux ergens in je garage te hebben, te sleutelen en soms mee te rijden.
Rijden met beleid geeft kilometers tot ongekende hoogte. Aan de kwaliteit van dit Opeltje valt, mits goed onderhouden, helemaal niets af te dingen.
Zoals andere reacties schrijven dat het materiaal van toen slechter is dan nu klopt niet helemaal.
De oude automatische versnellingsbakken van toen waren minder technisch, zwaarder en degelijker dan de huidige. Vaak hadden ze maar 3 versnellingen en niet zoals nu 6 of meer. Bij de oude bakken vernam je echt dat er werd geschakeld en nu is het meer electronisch geregeld en voel je de schakelmomenten bijna niet meer. Al die electronica zorgt echter wel sneller voor storingen net zoals dat alles steeds lichter moet zijn en daardoor kan het voorkomen dat iets minder sterk is. Ook bestaan de huidige bakken uit veel meer onderdelen dan vroeger en dat betekend meer kans op een defect. Reparatie van een oude bak is ook minder kostbaar en makkelijk dan de nieuwe.
Laat de Ascona keuren en als alles goed werkt en je de olie tijdig ververst wie weet kan die nog een tijdje mee. Weinig km zegt niks en kans zelf voor zo’n oude auto zelfs slechter zijn.
De automaat zal het probleem niet zijn,het vermogen van de motor staat in verhouding tot de automaat.
Maar het lage aantal klilometers in verhouding tot de leeftijd mogelijk wel. "Rust roest ".
Als de auto verder in goede staat is, laat dan een aankoopkeuring doen via een bij de ANWB aangesloten keurstation.U krijgt dan een overzicht van de mogelijke gebreken en kunt daar uw aankoopbeslissing op nemen
Geeft dat geen verdere problemen, laat dan als eerste na de aankoop 'alle' oliën en vloeistoffen vervangen.
Heeft u ook gedacht aan een eventuele ANWB keuring? (m.b.t. het laten nakijken en advies)
De ANWB keuring bestaat niet meer, maar zij verwijzen nog wel naar keurstations, maar dan zou ik KwikFit in ieder geval links laten liggen.
Ik zou dit eens vragen op opelforums en bijv. op de site van problemcar.
De km stand zou ik beslist (laten) controleren en een aankoopkeuring lijkt me ook niet onverstandig.
Zelf zou ik meer vertrouwen hebben in merken die erg veel automaten al sinds jaar en dag geproduceerd- en verkocht hebben zoals BMW en Volvo.
Of moderne/recente automaten beter zijn waag ik te betwijfelen. De "oudere" versies zullen robuuster zijn en eenvoudiger.
Opel heeft bij de oudere modellen ruime ervaring met automatische versnellingsbakken waarbij vooral de Opel Senator standaard met automaat geleverd werd. Ook andere types werden tot begin jaren 90 veel met automatische versnellingsbakken geproduceerd. Dus om te stellen dat andere merken meer hebben geproduceerd zoals Volvo en Bmw betwijfel ik ten zeerste.
Wat de km stand betreft die kunt je als je het kenteken weet bij het RDW controleren op logisch, onlogisch of geen oordeel. De km teller gaat bij elke 100.000 km weer naar de 0 stand dus 31.341 km kan veel meer zijn. De automatische versnellingsbak is van een mechanisch hydraulisch type zonder een greintje elektronica en zal als de bak goed onderhouden niet snel defect gaan. Controleer voor dat je gaat rijden de olie van de bak, de olie moet helder rood van kleur en op peil zijn. Controleer tijdens de proefrit het schakelpatroon en eventueel het slippen bij het wegrijden en bij het achteruit rijden. Zodra de derde versnelling ingeschakeld is test dan de kickdown werking door het gas diep in te trappen als de bak terugschakeld na de tweede versnelling en bij gas terug weer opschakeld werkt de bak voor zover naar behoren. Controleer na de proefrit nogmaals de olie en als de olie nog steeds mooi rood van kleur is dan verwacht ik weinig problemen voor de toekomst. Kijk onder de motorkap ook naar de koeling van de versnellingsbak want vanaf de bak gaan twee leidingen naar de radiator en dienen in originele staat te zijn. Er kan eigenlijk maar weinig defect aan zo'n oude automatische versnellingsbak want op de kwaliteit van de onderdelen werd toen nog niet bespaard.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer