hrdwerrorman
door hrdwerrorman Feb 4, 2010 om 19:57
Auto & vervoer

Zoemer lichtverklikker Opel Vectra A GLS

Dag experts,

Wanneer de sleutel uit het contactslot gaat, het dimlicht van de auto (nog) brandt en ik het portier open dan dien ik steeds de zoemer van de lichtverklikker te horen, doch soms hoor ik die niet. Dat ligt niet aan mijn oren...:-)

Wie kan mij vertellen waar de elektronica en de lichtverklikker zit en de aansluitingen hiervan aangesloten zijn? Ik wil het graag zelf repareren wanneer de temperatuur wat hoger is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Hardware ERror MAN.

2260 12 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Feb 4, 2010 om 21:08
2308 Antwoorden / 28 Vragen

die werkt via de binnen licht schakelaar en contact slot. brand het binnen licht wel ?? laat even lezen. anders graag type en bj dan zend ik een schema. collegiale groet

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 4, 2010 om 22:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag grindweg,

Omdat de zoemer soms wel en soms niet zoemt of ook wel soms zeer zacht zoemt wanneer de condities wel voorhanden zijn, denk ik dat het een slecht contact is of vocht op de zoemer.

De voorwaarden om te werken zijn me bekend: binnenlicht aan, koplamp aan, contact uit. Die condities kunnen met een paar diodes en een transistor of een Integrated Circuit (IC) gate afgevraagd worden. Doch ook met de ouderwetse relais. Hoe het hier gaat, halfgeleiders of relais, kan ik in het schema wel lezen. Helemaal onbekend met de auto ben ik niet. Het onderhoud en diverse reparaties doe ik zelf. Hiervoor had ik 14 jaar en ruim 4 ton kilometers een Ascona 1,8 N LS Hatchback. Nagenoeg 't zelfde motorblok, op LPG vanaf nieuw. Maar geen zoemer...;-)

Vandaar dat ik graag wil weten waar de zoemer zit en waar deze aangesloten zit. Dan kom ik er wel uit. Met alleen het schema weet ik nog niet op welke plek in de auto ik het precies zoeken moet. Mogelijk achter de zekeringkast? Onder de motorkap op de L. wielkast?

Het type is een Vectra A Hatchback 1,8 i GLS, bouwjaar mei 1995, LPG vanaf nieuw. Nu 3 ton km.

Alvast bedankt.

H.

aurora1
door aurora1 - Feb 5, 2010 om 10:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Herman,

Misschien vind je het antwoord op de site van problemcar.nl of je zou je je vraag daar nog eens kunnen stellen.

Jaren geleden heb ik een dergelijke zoemer laten installeren (geen Opel). Een week geleden ging de zoemer spontaan aan met dichte portieren tijdens het rijden. De zoemer - zwart "blokje" van ca 7x5x3 cm - bleek onder het dashboard achter de bekleding te zitten. Stekkertje naar de verlichtingsknop losgetrokken en het was opgelost. Contrôle door een garage wat dagen later bracht geen defecten aan het licht en hij werkt weer zoals het moet met het stekkertje weer op zijn plaats. Ik vermoed dat de oorzaak bij mij vocht geweest is of even iets met het palletje in een portier oid.

Vriendelijke groet,

Aurora1

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2010 om 12:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik zal even kijken voor u. meestal in de buurt van de zekerings kast.vanavond weet ik het wel . ik kijk in autodata. op de zaak.mvgr grindweg

erik008
door erik008 - Feb 5, 2010 om 12:27
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hoi Herman,

Bel Rudi, die kan je het denk ik zo vertellen.
Aangezien die dezelfde hobby heeft, zal die je wel helpen.

Erik

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2010 om 13:05
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de modulle zit bij de zekerings kast . je moet een paar relais verwijderen en de groene borgpen er uit dan kan de module naar rechts er uit geschoven worden . kost nieuw 117 euro ex btw. maar je kunt hem mischien ook wel repareren. de techniek is nog ouderwets.groetjes en laat even weten

bi
door bikerrhenen - Feb 5, 2010 om 13:29
14 Antwoorden / 1 Vragen

De verklikker zit meestal bij het zekeringen kastje, het is een vierkant achtig blokje. Het relais van de richtingwijzer zit daar ook, er zitten 3 of 4 van die blokjes. Volgens mij heeft het 3 poten als je hem er uit haalt, zeker weten doe ik het niet even er uit trekken en testen.
succes Bikerrhenen

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2010 om 18:14
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bikerrhenen.ik heb reeds al omschreven hoe het zit aan een suggestie heeft men in dit geval niets.

bi
door bikerrhenen - Feb 5, 2010 om 18:21
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grindweg schreef op vrijdag 5 feb 2010, 18:14]bikerrhenen.ik heb reeds al omschreven hoe het zit aan een suggestie heeft men in dit geval niets.
Was goed bedoeld

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2010 om 18:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat geloof ik ook wel

ro
door ron530 - Feb 5, 2010 om 18:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Hardware ERror MAN geeft eigenlijk zelf aan dat het vocht kan zijn. Met deze temperatuurs wisselingen treden de meest rare storingen op, accu's die het begeven en zo ook buzzers die waarschuwen voor verlichting e.d.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 6, 2010 om 14:23
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg en anderen:

Bedankt voor de reacties en aanwijzingen.
Gisteren werkte de "wiebelzoemer"weer normaal, ook op parkeerlicht.
Het zal dus het achterlicht/nummerplaat verlichting afvragen, want dit brandt met dim-, groot-, en parkeer/"stads"licht. Ben nog wel benieuwd waar de aftakking op die achterlicht-/nummerplaatverlichtingdraad zit, want het kan ook een slecht contact in een aftakking zijn.

Wanneer het beter weer is (warmer) ga ik zoeken/meten.

H.