door heremietkreeft Apr 12, 2019 om 20:28
Auto & vervoer

Zomerbanden versus winterbanden versus all season banden

Ik zie zojuist 'meldpunt' van Max. Daar wordt gesteld dat de aan ons bekende @GBA all season banden prefereert of wel stelt dat er geen enkel probleem is om all season banden te benutten. Er is ook nog een andere spreker die dat stelt. Nu is mijn ervaring anders en daarbij geldtt vooiral dat er geheel aan voorbij wordt gegaan dat, zeker als je in de buurt van de grens met Duitsland woont en met regelmaat de grens over gaat, hoe dan ook winterbanden daar verlicht zijn in bepaalde perioden en het verzekeringstechnisch ook een groot probleem kan zijn als er dan een ongeval is en er onder de auto geen winterbanden gemonteerd zijn. En dat gaat verder dan 'op wintersport gaan'. Ik begrijp dat wintersprort in Amsterdam ook niet aan de orde kan zal zijn en dat laatste dan met een -:) naar @GBA. Maar ook naar Omroep Max. Wie deelt mijn mening m.b.t. nut van winter- en zomerbanden in plaats van altijd all season?

5448 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 12, 2019 om 20:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik beslist niet.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2019 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar is GA lid forumlid geworden van Meldpunt van Max. Perfect.

Dat banden gedoe ligt er maar helemaal aan. Ik heb winterbanden en zomerbanden. Kwam jaren geleden prima uit met vakantie in Oostenrijk.

Zou ik nu een nieuwe auto kopen en zou die een andere bandenmaat hebben, zou ik geen winterbanden meer kopen, want ik ga niet meer naar het buitenland en zeker niet in de winter.

Maar krijg je in winters weer in Duitsland een ongeluk en heb je geen winterbanden, dan heb je een extra probleem.

Maar wij zijn hier blijkbaar van een probleem verlost.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 00:53
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Tijger1,

Ik heb jouw negatieve reactie maar weer gerapporteerd.....

Graag on topic blijven en "op de bal spelen en niet op de man"

tenormin
door tenormin Apr 13, 2019 om 13:12
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, van mij mag je op alle fora zitten die er zijn, hoor. ;-)) Zie trouwens nog meer 'bekende namen' bij Max. ☺

ne
door neodutchio - Apr 13, 2019 om 00:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

All season banden zijn net niet banden. In de hete zomer slijten ze te snel en in koude omstandigheden reageren ze ook niet 100%. Ik werk zelf voor een Duits bedrijf en bij onze Nederlandse leasewagens zitten allemaal winterbanden bij. Met all season mogen wij niet de grens over.
Enige nadeel is nu wel dat de temperaturen een stuk hoger liggen weer. Hebben we de eerste warme dagen alweer achter de rug, deze dagen toch weer winterse buien. De R zit nog in de maand en volgend weekend zit ik weer in Duitsland, de winterbanden kunnen en mogen dus pas na 1 mei gewisseld worden. Ze slijten dus was sneller, maar aan de andere kant ben ik wel verzekerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 00:57
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Neodutchio,

Het gaat om particulier gebruik.

All season banden zijn een compromis.
Dat ze wat sneller slijten kan kloppen, maar het omwisselen vind ik vervelend en in Nederland hebben we maar
1 dag echt veel sneeuw gehad afgelopen winter.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 13, 2019 om 01:04
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Heremiet,

Ik gebruik al jaren all season banden,oftewel de 4 seizoenen band.

Ik gebruik ze voor mijn Smart Forfour uit 2004.
Ik vind,dat ze betere grip hebben in de regen.

Afgelopen winter hadden we maar 1 dag echt een dik pak sneeuw.
Dan heb je voldoende aan deze alle season banden.

Mijn Suzuki Jimny 4x4 met all weather banden heb ik,vanwege hoge toekomstige onkosten,helaas moeten verkopen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 13, 2019 om 10:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@GBA, dat u antwoord is aardig maar u heeft kennelijk niet gelezen dat ik reageer op uw opmerking bij 'uitgelicht'. Hetgeen u meldt was dus al bekend! Doe toch ook eens navraag bij de ANWB. En bij enig zoeken met zoeknaam 'nadelen all seasonbanden' komt u ook het een en ander tegen. Dat afgezien van de ervaring die ik zelf ooit had met all seasonbanden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 10:26
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Heremiet,

Ik weet niet hoe lang geleden jouw slechte ervaring was.
Ook de all season banden worden steeds beter.

costnix
door costnix Apr 13, 2019 om 19:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gefeliciteerd met je 5 seconden roem bij MAX :-(

costnix
door costnix Apr 13, 2019 om 19:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dubbelpost verwijderd.

gerbera
door gerbera Apr 14, 2019 om 10:37
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is er op tegen dat @GBA met all season banden rijdt. Als die daar geen probleem mee heeft is dat dacht ik zijn zaak. En de voor en nadelen zijn in het programma van MAX besproken dus kan ieder daar zijn conclusie uit trekken.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 13, 2019 om 08:47
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Wie regelmatig naar een land gaat ten tijde waar winterbanden verplicht zijn en dezelfde auto particulier gebruikt, is het nut van winter-of zomerbanden wel bewezen. Ik deel dus uw mening hierover.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Apr 13, 2019 om 09:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Banden is een keuze die je persoonlijk moet maken en afhankelijk wat je met je auto doet. Ga je niet op wintersport en kom je winters weinig buiten Nederland en rij je niet al te veel kilometers dan heb je alleen zomer banden nodig met voldoende profiel.
Rij je erg veel kilometers, ga je op wintersport en kom je veel inDuitsland dan is het het beste om te wisselen tussen winter en zomer banden.
Rij je alleen privé maar iets wat meer kilometers en af en toe naar het buitenland in de winter dan kan je goed af met all season banden mits voorzien van het 3 pmsf symbool zodat ze wettelijk aan de eisen voldoen om in de sneeuw te rijden anders ben je niet in het buitenland verzekerd.
Grote nadeel van de all season band is slijtage en grip bij droog weer en aangezien het tegenwoordig veel vaker droog en warm is kan je dan beter kiezen voor zomer banden met winterse eigenschappen.
Wat betreft kosten kan je beter wisselen tussen zomer en winterbanden allseason banden.

Banden is een te persoonlijke keuze en is het daarom onmogelijk om je persoonlijke mening op die manier te delen dat een ander er wat aan heeft.
Het allerbelangrijkste is je rijstijl aan te passen aan de weersomstandigheden en dat is veel belangrijker dan het type band die je gebruikt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 10:34
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Epcot,

Ik rij 40 000 kilometer met mijn voorbanden.
Met mijn achterbanden rij ik 60 000 kilometer.

Dat is vrij normaal qua slijtage.
Ik heb een pittige rijstijl maar slechts 75 pk''s.......

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2019 om 11:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

GA wat interreseerd mij het hoeveel km jij rijd je kiest wat je zelf wil en nodig denkt te hebben. Vele professionele testen hebben uitgewezen dat een all season band op alle vlakken minder presteren dan zomer en winterbanden maar het gebruik is te persoonlijk om hierover te discussiëren. Dit is geen discussie forum maar een vraag en antwoord forum speciaal bedoeld voor consumenten vragen. Deze vraag is geen consumenten vraag en ook al is die niet van jou menig vraag van jou was ook geen consumenten vraag maar meer een discussie stelling en hoorde hier ook niet thuis en zijn daarom ook regelmatig verwijderd. Ook deze vraag zou door de redactie verwijderd moeten worden omdat die niet aan de voorwaarden voldoet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 14:03
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,

Ik ben het niet met je eens,dat deze kwestie over all season banden geen consumenten vraag/kwestie is.

Ik vertel alleen mijn ervaring ermee.

Mijn idee is,dat de banden verkopers de consument graag onnodig een winterband willen aansmeren om geld te verdienen.....

costnix
door costnix Apr 13, 2019 om 14:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@GBA: Rijdt u 20.000 km aan wheelies?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 14:23
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Costnix,

Bij een voorwielaangedreven auto verslijten de voorbanden meer.

Ik houd het onderhoud strak bij: ik noteer de kilometerstand bij de bandenwissel.

costnix
door costnix Apr 13, 2019 om 21:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nu snap ik het :-)
Dat is heel verstandig. Ik heb de gevolgen van slippartijen door gladde banden veel te vaak gezien.

me
door mein33 - Apr 13, 2019 om 10:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zie zojuist 'meldpunt' van Max.  Daar wordt gesteld dat iemand All season banden prefereert of wel stelt dat er geen enkel probleem is om all season banden te benutten.

Het hoeft ook geen probleem te zijn om All-season banden het hele jaar door te gebruiken, daar zijn ze namelijk voor gemaakt.
Echter is het dagelijks gebruik van de auto wel doorslaggevend om wel of geen All-season banden te gebruiken.
Voor de automobilist die weinig kilometers maakt en weinig of geen grote afstanden rijdt is het compromis wel aanvaardbaar, maar voor de kilometervreter of hij/zij die een jaarlijkse (zomer en of winter) flinke vakantie rit maakt is het zeker geen aanrader en voldoe je in sommige landen ook niet aan de geldende regelgeving hieromtrend.

Op alle fronten verliest de Alll-season band het van de reguliere zomer- en winterband, vandaar dat een All-season band ook niet meer is dan een compromis en dat je niet al te hoge eisen moet hebben m.b.t. het weggedrag van de auto.

De stelling dat je met All season banden meer grip hebt bij regenachtige weersomstandigheden is onjuist, maar meer een beleving van de gebruiker/rijder zelf (en daar is niets mis mee), maar in elke bandentest wordt dit echter tegengesproken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 10:45
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Mein,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Voor de beroepschauffeurs, zoals taxichauffeurs,zijn winterbanden een "must".
Ook voor de wintersporters.
Tevens als je een snelle auto hebt zoals een Mercedes AMG met achterwiel aandrijving.

Maar voor een "boodschappen" auto zijn all season banden perfect.

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2019 om 11:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voor een boodschappen auto zijn zomer banden met winter eigenschappen perfect en zeker geen all season banden.

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2019 om 11:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@mein, er zijn all season banden die wel degelijk aan alle voorwaarden van winterbanden voldoen echter zijn deze banden veel slechter om zomers te gebruiken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 14:10
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,

Wat bedoel je met "zomerbanden met wintereigenschappen"?

Ik gebruik al jaren de Nankang N607+ R15 VXL all weather banden.

Deze band kost "slechts" € 65,-  per stuk inclusief montage.

Het zijn tevens bedrijfsbanden: XL = reinforced.

Ik heb er nog nooit een lekke band mee gehad de afgelopen 10 jaren....

Gr
door Grunn1 Apr 13, 2019 om 15:44
1427 Antwoorden / 18 Vragen

GA lees gewoon eens wat testen dan weet je waar ik het over heb en ook voor jezelf waar je het over hebt. All season banden hebben een beetje van beide maar onder beide omstandigheden voldoen ze maar net in tegenstelling tot zomer of winterbanden en de grip is een stuk slechter.
Michelin maakt alleen nog zomerbanden met wintereigenschappen en geen specifieke zomerbanden meer. Dit zijn banden die uitstekend presteren in de zomer (in tegenstelling tot all season banden) en geschikt voor winterse omstandigheden in Nederland.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 19:31
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Epcot,

Heb je een naam en prijs van die banden?
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Gebruik je ze zelf ook,of vertel je alleen de uitslag van de testen?

Ik lees elke week de Autoweek vanaf het begin  (1990).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 20:18
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb uit nieuwsgierigheid zelf maar even gegoogled :

Michelin noemt deze banden "CrossClimate SUV".
Ze staan overigens gewoon bij de all weather banden.

De kleinste maat is 215/55 R18".

Deze band kost online,zonder montage  € 164,87 per stuk!

costnix
door costnix Apr 13, 2019 om 21:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dan heb je ook wat.

ro
door ron503 - Apr 13, 2019 om 14:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

All season banden zijn ook in Duitsland toegestaan. Er is wel een voorwaarde aan gehangen, banden die voor 2018 zijn geproduceerd hoeven geen sneeuwvlokje op de band te hebben want aan de DOT code is af te lezen of het een all season band betreft. Het nut van zomer/winter of all season banden zie ik niet echt in omdat als de auto gaat glijden alle grip op het wegdek verdwenen is en dan helpt een bepaald type band ook niet meer. Marketing technisch zou ik een auto bezitter geen all season banden aanraden want daar verdien ik maar één keer aan maar aan zomer en winterbanden blijf ik verdienen omdat de bandenwissels en eventuele opslag niet gratis zijn. Het is wel grappig dat mensen het idee hebben dat zo'n band meer grip heeft maar dat zitten tussen de oren want als je de rijstijl er op aanpast is de kans op het verliezen van grip op het wegdek een stuk kleiner. Schijnveiligheid creéren is een gevaarlijk iets, 100 km per uur op een glad wegdek rijden en denken dat dat vanwege de banden en de moderne remsystemen wel kan is veel gevaarlijker dan snelheid aanpassen en anticiperen op de weersomstandigheden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2019 om 14:19
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Ron,

Je slaat de spijker op zijn kop: het voordeel van all weather banden is,dat je het hele jaar ermee kunt rijden.

Natuurlijk helpen ook winterbanden niet meer bij hevige sneeuwval,maar sneeuwkettingen zijn in Nederland verboden.

Ik heb 9 jaren een Suzuki Jimny gereden.
Deze auto heeft standaard achterwielaandrijving met inschakelbare vierwielaandrijving.
Ik merkte,dat toen ik er all weather banden onder had laten doen,ik meer grip had in de regen .

edrick3
door edrick3 - Apr 13, 2019 om 17:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik zou gaan voor winter- en zomerbanden, maar ...

Wanneer u weinig (< 10.000 km per jaar) en weinig tot niet bij winterse omstandigheden rijdt, kan de All season of 4-seizoenenband een oplossing voor u zijn. Deze band is een combinatie van de zomer- en winterband en heeft daardoor eigenschappen van beide en levert goede prestaties onder alle weersomstandigheden.

Doordat de 4 seizoenenband eigenschappen van zowel de zomer als de winterband heeft, is het tegelijkertijd een compromis en biedt niet dezelfde voordelen als aparte zomerbanden en winterbanden. In de zomer slijten deze banden sneller dan zomerbanden en in de winter zijn de prestaties minder dan die van winterbanden. Daarnaast zijn 4-seizoenen banden in veel landen waar winterbanden verplicht zijn, niet toegestaan. Of ze toegestaan zijn, kan afhankelijk zijn van de winter symbolen zoals deze afgebeeld staan op de zijkant van de band. Zo is bijvoorbeeld het zogenaamde “3 peak mountain” winter symbool in veel landen verplicht. Maar dit symbool is merk afhankelijk. Het M&S symbool is in veel landen niet meer afdoende. Voordeel van All seasonbanden is echter dat u het hele jaar op dezelfde banden kunt rijden zonder te wisselen en dus ook geen extra set banden hoeft aan te schaffen.
(Bron)

aw
door awm - Apr 14, 2019 om 11:03
44 Antwoorden / 8 Vragen

Hamilton heeft vandaag de GP van China gewonnen met profielloze banden, die geven het meeste grip bij droog wegdek.
Zomerbanden zijn eigenlijk regenbanden en een profiel van min. 1,6 mm is verplicht in Nederland.
Winterbanden zijn sneeuwbanden en geven wat meer grip bij verse sneeuw, er zit meer lucht tussen het rubberen loopvlak.
Het gevaar met winterbanden is de langere remweg bij nat of droog wegdek, er is immers veel minder rubber op de weg (wrijving)
Ik rij altijd met mijn gewone banden en als het dan een keertje sneeuwt sta ik in de file met een kruipsnelheid van 10 km/u
Winterbanden en sterretjes in je ruit zijn gehyped door de autobranche, hoe komt jouw geld in mijn zak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2019 om 12:20
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo AWM,

Het kan geen kwaad om een keer all weather banden te proberen.

Qua prijs scheelt het weinig.

Het geeft mij een veiliger gevoel in de wintermaanden.

aw
door awm Apr 14, 2019 om 16:35
44 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo geboren amsterdammer, hoe moet dat dan, 1 keer proberen? En dan tegen kwitfit zeggen ik wil ze toch maar niet?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2019 om 21:23
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo AWM,

Als je banden versleten zijn,kun je een keer kiezen voor all weather banden.
Ik doe 40 000 kilometer met mijn voorbanden.

Kwikfit is te duur met banden.

Als je een keer in de buurt van Amsterdam bent ,kan ik je "Otje" aanbevelen van Ottersberg Autobanden.
Je kunt op internet je banden uitzoeken en dan bestelt Otje ze voor je.
Vaak zijn je banden er al de volgende werkdag.
Er werken daar aardige mannen.

Let op! : er is betaald parkeren in de straat  (parkeerbeheer zit om de hoek) en loop alsjeblieft niet zomaar het open terrein op: hier wacht een grote waakhond op je.......

diumenge
door diumenge - Apr 14, 2019 om 11:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Toch knap van @GBA dat hij nu zelfs dit soort topics kan 'openen' zonder ze zelf te starten...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2019 om 11:42
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een opmerking nu het bijna alleen over winternadelen gaat: all season banden hebben ook nadelen in de zomer, mogelijk zelfs meer dan in de winter.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2019 om 12:17
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Heremiet,

Wat voor nadelen?
Het iets hogere slijtage?

Voor mijn "boodschappen" auto zijn ze perfect het hele jaar door.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 14, 2019 om 18:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@Beste GEBORENMOKUMMER: uw standpunt/mening was al duidelijk maar dat wijkt af, helaas voor u, van diverse expert meningen als vindbaar via zoekmachines. En als all seasen banden voor u perfect zijn is dat geheel aan u en dus prima. (Niet iedereen gebruyikt zijn/haar auto als 'boodschappen'auto.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 14, 2019 om 21:39
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Heremiet,

Het mooie van dit forum is,dat forumleden hun eigen ervaring kunnen delen met de lezers.

Afgelopen winter zat ik in een taxi : een Mercedes E.
Wij glibberden over de weg.
De chauffeur vond winterbanden niet nodig.....

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 15, 2019 om 08:59
26 Antwoorden / 2 Vragen

Ik rij zelfs in de winter nog met zomerbanden