re
door rene92 May 28, 2014 om 18:05
Computers & telefonie

Abonnement Studentmobiel (provider Tele2), slechte oplossing

Ik heb op 12 maart jl. via Studentmobiel.nl een abonnement met nummerbehoud afgesloten (in combinatie met de Samsung Galaxy S4), waarvan de provider Tele2 is. In verband met mijn toen nog lopende abonnement bij Simyo, kon mijn nieuwe Tele2 abonnement pas starten vanaf vrijdag 23 mei jl. Tot die tijd kon ik het nieuwe toestel wel gebruiken met mijn sim-only abonnement van Simyo.

De telefoon bevalt geweldig, mijn nieuwe abonnement totaal niet. Ik kan als ik ergens binnen sta niet bellen (als ik buiten sta is het niet veel beter, de verbinding valt constant weg) en het mobiele internet is helemaal om te huilen. Als ik een bericht stuur in Whatsapp, duurt het vaak een half uur of langer voor het de ontvanger bereikt. Ik heb nu dus helemaal niets aan mijn telefoon, behalve als ik ergens wifi heb, maar dan kan ik nog steeds niet bellen. Bij Simyo had ik nergens last van en werkte alles naar behoren.

Nu wist ik van tevoren dat je in de regio waar ik woon niet het optimale bereik van de zendmasten van T-Mobile (het netwerk wat Tele2 gebruikt) hebt, maar het zou voldoende moeten zijn. Bijna nergens kunnen bellen en een veel te trage mobiele internetverbinding noem ik niet bepaald ‘voldoende’.

Ik heb hierover contact opgenomen met Tele2. Ze vertelden me dat ik contact moest opnemen met Studentmobiel.nl, want ik zou mijn nieuwe abonnement nog binnen een week kunnen stopzetten. Dit kon dus niet, want ze Studentmobiel.nl telt vanaf de afsluitdatum en niet de ingangsdatum van het abonnement. Balen. Volgens Studentmobiel.nl kon ik beter weer contact opnemen met Tele2 om te vragen naar een oplossing. Dit heb ik gedaan en de telefoniste heeft tevergeefs met mij een aantal stappen doorlopen om zeker te weten dat mijn telefoon goed ingesteld was. Deze was al goed ingesteld en dus was er geen verbetering. Ik word nu binnen 5 dagen teruggebeld door de technische dienst van Tele2, die gaan kijken wat ze voor me kunnen doen. De telefoniste vertelde mij dat ze bij dergelijke problemen doorgaans 2 regelingen hanteren. Of: Ik krijg de resterende periode van mijn abonnement korting, of: ik mag mijn abonnement afkopen. Dit vind ik ronduit belachelijk. Als ik korting krijg, betaal ik weliswaar minder, maar ik heb nog steeds niets aan mijn abonnement. Als ik mijn abonnement afkoop, betaal ik maarliefst € 528,- voor iets waar ik helemaal niets aan heb gehad.

Wat vinden jullie hiervan? Het lijkt mij schappelijk om kosteloos mijn abonnement stop te zetten, zodat ik zelf een nieuwe provider kan zoeken. Ik weet alleen niet wie dit nu moet regelen: Studentmobiel.nl of Tele2? Wat moet ik doen als we niet tot een fatsoenlijke oplossing komen?

2856 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 28, 2014 om 18:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door.

getty
door getty - May 28, 2014 om 18:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij is die € 528 voor de telefoon die je hebt "gekregen". Of denk je dat die gratis was? Dat zit natuurlijk in de abonnementskosten opgenomen en die moet je nu alsnog betalen.

mahadma
door mahadma - May 28, 2014 om 18:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als je van te voren weet, dat je minder bereik hebt, en dan toch een abo nemen, zal je ook de consequenties moeten nemen.

Idee'jte: ga voor de korting, maak je toestel simlockvrij via een shoppie of de markt, gebruik een simonly kaartje, heb je toch plezier van je (niet gratis) telefoon die je wel leuk/goed vind.

Het lijkt mij schappelijk om kosteloos mijn abonnement stop te zetten, zodat ik zelf een nieuwe provider kan zoeken.

Het kan jou schappelijk lijken, maar je wist dat het bereik minder was .........

Wat moet ik doen als we niet tot een fatsoenlijke oplossing komen?

Zoals anderen ook al zeggen, je telefoon is niet gratis. Je abo kan lager, dus gebruik eventueel de optie van een andere sim only.

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 28, 2014 om 19:14
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=aurora1 schreef op woensdag 28 mei 2014, 18:35]Lees eens klik hier door.
Bedankt, scheelt weer wat typen ;-).

gompy2
door gompy2 - May 28, 2014 om 20:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rene92 schreef op woensdag 28 mei 2014, 18:05]De telefoon bevalt geweldig, mijn nieuwe abonnement totaal niet. Ik kan als ik ergens binnen sta niet bellen (als ik buiten sta is het niet veel beter, de verbinding valt constant weg) en het mobiele internet is helemaal om te huilen. Als ik een bericht stuur in Whatsapp, duurt het vaak een half uur of langer voor het de ontvanger bereikt. Ik heb nu dus helemaal niets aan mijn telefoon, behalve als ik ergens wifi heb, maar dan kan ik nog steeds niet bellen. Bij Simyo had ik nergens last van en werkte alles naar behoren.

Nu wist ik van tevoren dat je in de regio waar ik woon niet het optimale bereik van de zendmasten van T-Mobile (het netwerk wat Tele2 gebruikt) hebt, maar het zou voldoende moeten zijn. Bijna nergens kunnen bellen en een veel te trage mobiele internetverbinding noem ik niet bepaald ‘voldoende’.

Je hebt het van te voren allemaal goed uitgezocht, hulde.
Tele2 is inderdaad T-Mobile en Simyo is KPN.
Echter weet ik niet hoe het met de ontvangers van die Samsung telefoons gesteld is, ik heb geen ervaring met die telefoons, ik kan er dus geen oordeel over geven.
Op internet lees ik wel het 1 en ander over slechte ontvangst, maar of dat structureel is bij dat merk of type afhankelijk durf ik niet te zeggen.
Klik-> Slechte ontvangst Samsung Galaxy s4
Als het bereik van de T-Mobile masten in jouw omgeving net op het randje zit van goed/minder-goed/slecht en de ontvanger van je telefoon is misschien ook nog lichtelijk doof, dan kun je een probleem krijgen en helemaal als je dan gebruik maakt van het G3 netwerk.
Je zou het kunnen uitproberen door die Tele2 simkaart in een toestel van een ander merk te stoppen als dat mogelijk is en kijken hoe dan de performance is, liefst bij meerdere merken.
Gaat het bij andere telefoons wel goed, weet je de (mede) oorzaak.
En anders zoals via een ander topic al doorgelinkt is, als het thuis niet wil, tijdelijk op G2 zetten.

gompy2
door gompy2 - May 29, 2014 om 11:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Los van de vraag van Rene92 en voor degene die er nieuwsgierig naar zijn, hier een link naar een site waar je kunt zien welke provider(mast) er bij je in de buurt staat.
Als je in een wat afgelegen omgeving woont is het verstandiger om een provider te kiezen van wiens GSM/UMTS mast zo dicht mogelijk bij je in de buurt staat.
Klik op de link en geef op de site je plaatsnaam/postcode op.
Klik-> Waar staan de UMTS (3G) en GSM zendmasten van de providers in Nederland?
Wat is de UMTS dekking van KPN, Vodafone en T-mobile?

In dit en andere topics is het advies gegeven om over te schakelen op het 2G netwerk.
Waarom?
Het 3G netwerk bevind zich rond het ± 1900MHz gebied.
Het 2G netwerk bevind zich rond het ± 900MHz gebied.
De golflengte van het 1900MHz = 3G gebied is dus veel kleiner als de golflengte van het 900MHz gebied = 2G
Dit heeft als gevolg dat er veel meer demping optreed in het 3G netwerk door allerlei obstakels (huizen, bomen, hoge gebouwen enz) tussen de antenne-mast en de mobiele telefoon, daarom het advies om eens over te schakelen naar het 2G netwerk.

Telecomproviders weten dat ook en zijn sinds juni 2013 bezig om hun 3G netwerk over te zetten naar het 900MH z gebied, eerder mocht dit nog niet, maar heeft wel zijn beperkingen.
Dit omzetten vraagt wel tijd en het kan best zijn dat het in het gebied waar TS woont het telefoonverkeer nog steeds rond het 1900MHz gebied plaats vind.

Voor de geïnteresseerden/leergierigen, hier wat leesvoer.
Klik-> Providers willen beter 3G-bereik door lagere frequentie

Klik-> Providers verbeteren bereik 3g-netwerken door gebruik lagere frequentie

Om weer terug te keren tot het eigenlijke onderwerp, als de ontvanger van een mobiele telefoon lichtelijk doof mocht zijn, en het signaal wat uitgezonden wordt vanaf een antennemast is niet al te sterk, kan men problemen krijgen zoals TS nu omschrijft.

tele2webcare
door tele2webcare - Jun 2, 2014 om 13:33
366 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi rene92,

Het spijt me om te lezen dat er zoveel onduidelijkheid bestaat wat betreft je mobiele abonnement! Dat lijkt me niet prettig. Ik begrijp dat jij teruggebeld zou gaan worden, na onderzoek door de technische dienst. Is dit inmiddels al gebeurd of moet je nog gebeld worden? Ik raad je aan dit even af te wachten; mocht je aan de hand daarvan toch nog vragen hebben, dan denken we graag met je mee! We willen je helpen om hier op een goede manier uit te komen.

Groetjes,

Romy