Ro
door Rob1965 Mar 18, 2023 om 10:51
Computers & telefonie

Abonnementsverhoging

Iederjaar wordt mijn abonnement verhoogt. Ik heb dus het volgende gevraagd.

Waarom krijg ik als trouwe klant een soort verkapte loyaliteitsopslag en moet ik dus ieder jaar meer betalen, terwijl het product voor nieuwe klanten nog steeds hetzelfde kost.

Stel iemand loopt een snackbar binnen (voor het eerst) en koopt een frikandel. Gewoon normaal tarief, en betaald laat ik zeggen 2 euro. Ik loop ook die snackbar binnen, en koop ook die frikandel. Echter ik kom er al jaren en mag dus 2,50 betalen.

Dat voelt toch niet correct. Waarom is dit product voor mij duurder?

Antwoord, is dat men gerechtigd is (staat ook in de voorwaarden) om een inflatiecorrectie toe te passen op lopende contracten. Maar als ik op tijd het contract verleng, dan geldt de inflatiecorrectie niet.

Dit is toch een rare constructie. Begrijp inflatie, maar een product dat hierdoor duurder wordt zou ook duurder moeten worden voor nieuwe afnemers. Ik neem toch hetzelfde product af?

1321 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 18, 2023 om 11:19
7185 Antwoorden / 3 Vragen
JMA2
door JMA2 - Mar 19, 2023 om 23:12
115 Antwoorden / 2 Vragen

Nieuwe klanten binnenhalen gaat nu eenmaal beter met een lagere prijs. Maar u kunt ook pro-actief zelf wat doen. Bel het bedrijf en zeg dat u opzegging overweeg vanwege dit feit. Vaak willen ze best iets voor u doen. Ik scoorde onlangs nog een goede deal bij Ziggo. 6 maanden €35 per maand korting op mijn bestaande pakket
Let wel met honing vangt u meer vliegen als met azijn.

rj
door rjw - Mar 19, 2023 om 23:47
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is nog ouder dan de weg naar Kralingen. 50 jaar geleden kregen nieuwe abonnees van de Donald Duck en VARA gids al cadeautjes en mochten bestaande abonnees een jaarlijkse prijsverhoging accepteren.

Zijn de vraagstellers van dit soort vragen allemaal tieners die het voor het eerst in hun leven bewust meemaken?

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2023 om 00:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Het vergelijk wat u maakt, sorry, ik krijg nu pas uw vraag binnen, is natuurlijk wel erg vreemd, zeker in deze tijden. Mijn kroket van toen €2,00 (Kwekkeboom) is inmiddels, hier althans, €3,00 geworden. En ik, als vaste klant zou dan minder moeten betalen? Was het maar waar. Nee, natuurlijk niet. U moet de prijs betalen die men nu nodig heeft om het cafetaria open te houden. En van Ziggo kreeg ik afgelopen Donderdag een mail dat de prijs van mijn abonnement zal worden verhoogd. Moet ik dan gaan spartelen omdat ik "al lang klant ben"? Uw verzekring(en) zullen ook worden verhoogd, de Waterschap en Gemeentelijke toestanden. Terwijl u er al tig jaar woont. Wij, U, ik, de meesten nemen zaken al tig jaar af. Maar korting krijgen? Utopie, u zal nooit minder maar meer en meer moeten betalen, net zoals alle Nederlanders. Welkom in de realiteit wereld.

Gr
door Grunn1 - Mar 20, 2023 om 08:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heel kort en duidelijk

Het is geen verkapte loyaliteitsopslag maar een wettelijk toegestane indexering dus ja dat mag.

pino123
door pino123 - Mar 20, 2023 om 10:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Soms is het handig om uw aanbieder aan te geven dat u uw contract gaat opzeggen. Vaak is er dan opeens van alles te regelen.

rj
door rjw - Mar 20, 2023 om 13:12
3261 Antwoorden / 5 Vragen

De vergelijking met frikandellen en andere producten gaat trouwens ook niet op.

a) je bent geen vaste klant bij die snackbar, je kunt immers zonder gedoe ook naar een andere snackbar gaan
b) er zijn genoeg webwinkels waar je bij je eerste bestelling een korting krijgt terwijl als je daar altijd koopt je de reguliere prijs betaalt.

Niets geks dus met onderscheid maken tussen bepaalde groepen klanten.

ro
door ronny530 - Mar 20, 2023 om 14:01
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Ja hoor het begint weer! de jaarlijkse inflatiecorrectie die providers mogen toepassen en elk jaar weer dezelfde vraag. Internet/tv providers bieden kortingen op de abonnementsprijs aan en dat is heel iets anders dan een vaste prijs afspraak. U vergelijkt het met de lokale snackbar waar u als vaste klant altijd komt en u verwacht uit loyaliteit dat snackbarhouder u de prijs die toen u voor het eerst een frikandel voor twee euro kocht die prijs niet mag verhogen! denk eens goed na de grondstoffen voor snacks rijzen de pan uit, de frituurketels kosten met de huidige energieprijzen een vermogen en oja het personeel werkt ook niet voor zijn kat zijn viool. Zo werkt het met providers ook die leveren een vrijwel onzichtbare dienst maar om die dienst te kunnen blijven voortzetten dient onderhoud gepleegt te worden en wie doen dat het personeel die met de juiste onderdelen dat onderhoud plegen als je de vergelijking trekt zijn de onderdelen de snacks, de transportmiddelen de energiekosten en het personeel die ook niet voor de kat zijn viool aan het werk gaat. Voor zover ik weet was Ziggo de eerste die bekend heeft gemaakt omdat ik die aankondiging al per mail heb ontvangen was het jaren lang 2,50 euro per 1 juli is het in mijn geval 3,75 euro geworden maar dat heeft mede van doen met de afgesloten abonnementsvorm.